Podstawowy podatek od dochodów osobistych.
Mam dochody z pracy wykonywanej za granicą
Mam dochody z umowy zlecenia lub o dzieło
Podatki, które opłacasz, kiedy zmienia się Twoja sytuacja majatkowa.
Wybrane podatki lokalne oraz inne formy opodatkowania.
od czynności cywilnoprawnych (PCC)
od wydobycia niektórych kopalin
od niektórych instytucji finansowych
Rejestr działalności na rzecz spółek lub trustów
Rejestr działalności w zakresie walut wirtualnych
Przekazujesz darowiznę na cele pożytku publicznego? Sprawdź, czy możesz ją odliczyć.
Data publikacji: 15.12.2025
Data aktualizacji: 6.10.2026
Możesz skorzystać z ulgi, jeżeli przekazujesz darowiznę na cele, które są określone w przepisach ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, np. na:
Darowiznę możesz przekazać na rzecz:
Możesz skorzystać z ulgi, jeżeli osiągasz:
Nie możesz odliczyć darowizn:
Odliczasz kwotę faktycznie przekazanej darowizny, nie więcej jednak niż 6% Twojego dochodu (przychodu).
Limit jest wspólny z odliczeniami z tytułu darowizn na:
Jeżeli przedmiotem darowizny są towary opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę darowizny przyjmujesz wartość towaru wraz z podatkiem od towarów i usług. Jeśli jesteś podatnikiem podatku VAT, wartość brutto pomniejszasz o tę część podatku naliczonego, którą masz prawo odliczyć zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej darowizny. Pamiętaj, że wartość darowizny nie może być wyższa niż jej wartość rynkowa.
Wysokość darowizny udokumentujesz:
Jeśli przekazujesz darowiznę na rzecz organizacji określonej w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego w innym kraju UE lub EOG, możesz ją odliczyć, jeżeli:
Sprawdź, z jakimi krajami Polska zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Ulgę odliczasz od:
Wykaż ulgę w zeznaniu:
Do zeznania dołącz załącznik PIT/O (informację o odliczeniach).
Ważne! Jeżeli osiągasz dochody (przychody) z działalności gospodarczej, najmu, dzierżawy lub umów o podobnym charakterze, przekazaną darowiznę możesz odliczyć już w trakcie roku, tj. przy obliczaniu zaliczki lub ryczałtu. Po zakończeniu roku rozliczasz ją w zeznaniu rocznym.
Tak, możesz. Schronisko jest oddziałem terenowym TOnZ, które spełnia warunki określone w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Możesz odliczyć darowiznę, którą przekazałeś m in. na cele pożytku publicznego określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, jeżeli została przekazana organizacji, o której mowa w art. 3 ust. 2 i 3 w tej ustawie. Odliczasz nie więcej niż kwotę, która stanowi 6% Twojego dochodu.
Pamiętaj! Potrzebujesz potwierdzenia z PayU oraz dokumentu od organizacji, który potwierdza wpłatę pieniędzy na jej rachunek bankowy.
Tak, możesz. Jeśli chcesz skorzystać z odliczenia darowizny przekazanej za pośrednictwem pracodawcy, powinieneś posiadać:
Przekazanie darowizny z konta pracodawcy, który pośredniczy w przekazywaniu obdarowanemu środków pieniężnych, nie pozbawia Cię prawa do odliczenia darowizny.
Nie, nie możesz. Darowizny przekazane na rzecz rady rodziców w szkołach i przedszkolach, zarówno publicznych, jak i niepublicznych, na realizowane przez te organy cele oświatowe, nie podlegają odliczeniu od dochodu.
Rada rodziców jest społecznym organem szkoły lub przedszkola i nie można jej uznać za organizację pozarządową w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. W związku z tym darowizny przekazane na rzecz rady rodziców nie mogą być odliczone od dochodu na podstawie ustawy o PIT.
Inaczej jest, gdy szkołę niepubliczną prowadzi podmiot, który może być uznany za organizację realizującą cele pożytku publicznego. Wówczas darowiznę przekazujesz na rzecz podmiotu prowadzącego szkołę. Taką darowiznę możesz odliczyć.
Tagi: