Podstawowy podatek od dochodów osobistych.
Mam dochody z pracy wykonywanej za granicą
Mam dochody z umowy zlecenia lub o dzieło
Podatki, które opłacasz, kiedy zmienia się Twoja sytuacja majatkowa.
Wybrane podatki lokalne oraz inne formy opodatkowania.
Od czynności cywilnoprawnych (PCC)
GLOBE - opodatkowanie wyrównawcze
Od sprzedaży alkoholu w opakowaniach powyżej 300 ml
Podatek od niektórych instytucji finansowych
Data publikacji: 15.12.2025
Data aktualizacji: 15.12.2025
które dokonują czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec których zaistniał stan faktyczny, który podlega opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot:
Jeżeli obowiązek podatkowy ciąży na kilku podatnikach z tytułu dokonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego, których przedmiotem są te same wyroby akcyzowe - zapłata akcyzy związanej z tymi wyrobami przez jednego z tych podatników powoduje wygaśnięcie zobowiązania podatkowego pozostałych podatników.
Jeżeli natomiast obowiązek podatkowy ciąży na kilku podatnikach z tytułu nielegalnej produkcji papierosów, płynu do papierosów elektronicznych, wyrobów nowatorskich, urządzeń do waporyzacji, saszetek nikotynowych i innych wyrobów nikotynowych podatnicy ci ponoszą solidarną odpowiedzialność za zobowiązanie podatkowe.
W przypadku samochodów osobowych podatnikiem akcyzy jest:
Przypisy:
[1] o których mowa w art. 14 ustawy o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej
Akcyzą są opodatkowane:
Inaczej uregulowano opodatkowanie energii elektrycznej, która z uwagi na swoje właściwości jest szczególnym wyrobem akcyzowym
Zgodnie z ustawą jest opodatkowane:
Nie uznaje się natomiast za zużycie energii elektrycznej strat, które powstały w wyniku przesyłania dystrybucji lub magazynowania energii elektrycznej – z wyłączeniem energii zużytej w związku z jej przesyłaniem, dystrybucją lub magazynowaniem oraz energii elektrycznej pobranej nielegalnie.
Z kolei w przypadku wyrobów węglowych opodatkowane akcyzą jest:
W przypadku suszu tytoniowego opodatkowane jest:
W przypadku wyrobów gazowych opodatkowane akcyzą jest:
Jeżeli w stosunku do wyrobu gazowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z ww. czynności, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.
W przypadku zestawu części do urządzenia do waporyzacji opodatkowane akcyzą są:
1) sprzedaż zestawu części do urządzenia do waporyzacji na terytorium kraju osobie fizycznej nie na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej;
2) nabycie wewnątrzwspólnotowe zestawu części do urządzenia do waporyzacji przez osobę fizyczną nie na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej;
3) import zestawu części do urządzenia do waporyzacji przez osobę fizyczną nie na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej.
Odrębnie jest uregulowane opodatkowanie samochodów osobowych, w tym czynności, które rodzą obowiązek podatkowy.
W przypadku samochodów osobowych opodatkowany akcyzą jest:
W stosunku do samochodów osobowych, podobnie jak w przypadku wyrobów akcyzowych, obowiązuje zasada jednofazowości opodatkowania. Akcyza pobierana jest na jednym szczeblu obrotu - jeżeli akcyza została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości w związku np. z importem samochodu, to nie powstanie obowiązek zapłaty akcyzy z tytułu sprzedaży samochodu.
Przypisy
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej oraz Szef Krajowej Administracji Skarbowej (Szef Krajowej Administracji Skarbowej w przypadku przejęcia, do dalszego prowadzenia, postępowania wszczętego przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej).
właściwy dyrektor izby administracji skarbowej. Aktualnie tym organem jest Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu.
naczelnik urzędu celno-skarbowego.
Jeżeli nie można ustalić właściwości według ww. sposobów właściwym organem podatkowym jest Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście w Warszawie i Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Warszawie.
Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub kiedy zaistnieje stan faktyczny, który jest opodatkowany akcyzą – zasada generalna.
W przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje:
W przypadku suszu tytoniowego obowiązek podatkowy powstaje z dniem:
W przypadku wyrobów gazowych obowiązek podatkowy powstaje z dniem:
Jeżeli nie można określić dnia, w którym powstał obowiązek podatkowy dla wyrobów akcyzowych, za datę jego powstania uznaje się dzień, w którym uprawniony organ podatkowy stwierdził dokonanie czynności, która podlega opodatkowaniu lub zaistnienie stanu faktycznego, który rodzi ten obowiązek.
Obowiązek podatkowy z tytułu importu samochodu osobowego powstaje z dniem powstania długu celnego.
Natomiast obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju powstaje z dniem:
Obowiązek podatkowy z tytułu dokonania w pojeździe samochodowym, innym niż samochód osobowy, zarejestrowanym na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj tego pojazdu na samochód osobowy - powstaje z dniem dokonania tej czynności.
Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia lub posiadania samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał wcześniejszej czynności podlegającej opodatkowaniu, o której mowa w ust. 1 pkt 3 lit. b albo ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony - powstaje z dniem nabycia lub wejścia w posiadanie tego samochodu.
Należy dodać, że obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego albo sprzedaży samochodu osobowego wyprodukowanego na terytorium kraju nie powstaje jeżeli ten samochód osobowy został dostarczony wewnątrzwspólnotowo lub wyeksportowany w terminie 30 dni od dnia nabycia wewnątrzwspólnotowego albo sprzedaży samochodu wyprodukowanego na terytorium kraju.
W przypadku sprzedaży samochodu osobowego na terytorium kraju obowiązek podatkowy powstaje z dniem wydania, a w przypadku:
z dniem wykonania tych czynności.
Jeżeli sprzedaż samochodu osobowego powinna być potwierdzona fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z dniem wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania lub wykonania ww. czynności.
Opisane wyżej regulacje dotyczące samochodów osobowych niezarejestrowanych wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym stosuje się również (odpowiednio) do samochodu osobowego:
1) zarejestrowanego czasowo na terytorium kraju w celu umożliwienia jego wywozu za granicę zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, od którego nastąpił zwrot akcyzy z tytułu dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu tego samochodu osobowego
2) zarejestrowanego profesjonalnie na terytorium kraju w celu wykonywania jazd testowych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:
Przypisy:
[1] w przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 1 pkt 4 lub 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym
Osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej nie są objęte obowiązkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego do CRPA ale mogą dokonać takiego zgłoszenia, jeżeli zużywają gaz LPG objęty zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie.
Organem podatkowym właściwym w sprawach Centralnego Rejestru Podmiotów Akcyzowych jest Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu.
Zgłoszenia rejestracyjnego dokonuje się do Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC).
Zgłoszenie rejestracyjne należy podpisać kwalifikowanym podpisem elektronicznym, popisem zaufanym, podpisem osobistym albo zaawansowanym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą certyfikatu celnego. W przypadku braku podpisu elektronicznego potwierdzenia danych osobowych można dokonać w jednostkach organizacyjnych urzędu celno-skarbowego.
Podmiot, który dokonał zgłoszenia rejestracyjnego w przypadku zmiany danych zawartych w zgłoszeniu jest obowiązany zgłosić zmianę Dyrektorowi Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu, w terminie 7 dni od dnia, w którym zmiana nastąpiła.
Jeżeli podmiot zarejestrowany w CRPA zaprzestał prowadzenia działalności lub wykonywania czynności, o których mowa w ustawie, jest obowiązany w terminie 7 dni złożyć Dyrektorowi Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu zgłoszenie o zaprzestaniu prowadzenia działalności lub wykonywania czynności.
W przypadku przejęcia praw i obowiązków podmiotu zarejestrowanego w CRPA, na podstawie przepisów odrębnych oraz zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej zgłoszenie o zaprzestaniu działalności w terminie 7 dni składa Dyrektorowi Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu następca prawny podmiotu zarejestrowanego.
W przypadku śmierci podmiotu zarejestrowanego w CRPA, jeżeli z chwilą jego śmierci nie został ustanowiony zarząd sukcesyjny, o którym mowa w ustawie o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw, następca prawny tego podmiotu informuje Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu:
Podmiot, który prowadzi działalność w zakresie suszu tytoniowego (pośredniczący podmiot tytoniowy), ma obowiązek uzyskania wpisu do rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych.
Wpis, jego zmiana oraz wykreślenie pośredniczącego podmiotu tytoniowego z rejestru następują na podstawie decyzji właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
Do rejestru może zostać wpisany podmiot, który posiada miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce oraz przedsiębiorcy zagraniczni zamierzający prowadzić na terytorium kraju działalność gospodarczą w zakresie suszu tytoniowego, w tym:
Podmiot zagraniczny, który nie posiada oddziału z siedzibą w Polsce, ma obowiązek wyznaczyć dla celów akcyzy podmiot, który go będzie reprezentować w Polsce (musi on posiadać siedzibę w Polsce i spełniać warunki do uzyskania wpisu do rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych).
Czym jest procedura zawieszenia poboru akcyzy
16.04.2024
Procedura zawieszenia poboru akcyzy
Czym jest procedura zawieszenia poboru akcyzy
13.02.2023
To procedura stosowana podczas produkcji, w tym przetwarzania, lub magazynowania, w tym przechowywania, lub przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych. Dzięki niej możliwe jest odsunięcie w czasie zapłaty akcyzy, gdy spełnione są warunki określone w przepisach.
Procedurę zawieszenia poboru akcyzy możesz zastosować w przypadkach określonych w ustawie o podatku akcyzowym[1], tj. wówczas, jeżeli wyroby akcyzowe są:
Procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie. Jednakże w przypadku wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 12 21, 2710 12 25, 2710 19 29 i 2710 20 90[4] procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem.
Procedurę tę stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa (np. oleje smarowe).
Jeżeli przemieszczasz wyroby akcyzowe w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, to:
Natomiast w przypadku przemieszczania na terytorium kraju w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych innych niż wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa (np. olejów smarowych):
Procedury zawieszenia poboru akcyzy nie możesz zastosować do:
Przypisy
[1] ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2025 r. poz. 126, z późn. zm.)
[2] urząd, o którym mowa w art. 329 ust. 5 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz. Urz. UE L 343 z 29.12.2015, str. 558, z późn. zm.)
[3] dotyczy podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym
[4] dotyczy wyrobów energetycznych o kodach CN 2710 12 21, 2710 12 25 i 2710 19 29 oraz 2710 20 90 (tylko tych, których mniej niż 90% objętości (włączając straty) destyluje w temperaturze 210°C i których co najmniej 65% objętości (włączając straty) destyluje w temperaturze 250°C według metody ISO 3405 (równoważnej metodzie ASTM D 86)
[5] wymienionych w art. 31 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym
Jak przemieszczać wyroby akcyzowe
20.02.2024
Jeżeli prowadzisz działalność gospodarczą, to na potrzeby tej działalności możesz nabywać wewnątrzwspólnotowo lub dostarczać wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe objęte zharmonizowanym podatkiem akcyzowym w Unii Europejskiej (zharmonizowane)[1] dopuszczone do konsumpcji na terytorium UE. Są to wyroby znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy (co do zasady z zapłaconą akcyzą).
Zgodnie z dyrektywą Rady (UE) 2020/262[2], przemieszczanie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych zharmonizowanych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy odbywa się z użyciem Systemu EMCS. Stosuje się wówczas elektroniczny uproszczony dokument administracyjny (e-SAD) albo dokument zastępujący e-SAD (jeżeli System EMCS jest niedostępny).
Wykaz wyrobów akcyzowych zharmonizowanych nabywanych wewnątrzwspólnotowo lub dostarczanych wewnątrzwspólnotowo poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, do których należy stosować e-SAD, znajduje się w załączniku nr 2 do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/1636[3]. Do niektórych wyrobów energetycznych e-SAD stosuje się tylko wtedy, jeżeli wyroby te są przemieszczane w handlu luzem[4].
Aby nabywać wewnątrzwspólnotowo lub dostarczać wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe zharmonizowane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-SAD musisz uzyskać odpowiednio numer akcyzowy uprawnionego odbiorcy lub numer akcyzowy uprawnionego wysyłającego. Możesz również wystąpić o nadanie numeru akcyzowego na potrzeby jednorazowego nabycia wewnątrzwspólnotowego lub jednorazowej dostawy wewnątrzwspólnotowej. Numer akcyzowy nadany na potrzeby jednorazowego nabycia lub dostawy wewnątrzwspólnotowej jest ważny przez 3 miesiące.
Aby uzyskać numer akcyzowy: uprawnionego odbiorcy, uprawnionego wysyłającego, jednorazowego uprawnionego odbiorcy lub jednorazowego uprawnionego wysyłającego – złóż wniosek do Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC). Uzyskanie numeru akcyzowego, podobnie jak rejestracja w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (CRPA), jest czynnością materialno-techniczną. Złożenie kompletnego wniosku na PUESC powoduje automatyczne nadanie numeru akcyzowego[5].
Jeżeli prowadzisz działalność gospodarczą na terytorium kraju, to na potrzeby tej działalności możesz również nabywać wewnątrzwspólnotowo lub dostarczać wewnątrzwspólnotowo poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe, do których nie stosuje się unijnych regulacji w zakresie podatku akcyzowego, Są to wyroby akcyzowe niezharmonizowane np. oleje smarowe, płyn do papierosów elektronicznych. Przemieszczanie takich wyrobów odbywa się na podstawie dokumentów handlowych.
W obrocie krajowym, w przypadkach określonych w ustawie o podatku akcyzowym[6], przemieszczenia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych:
odbywają się na podstawie:
Z użyciem Systemu EMCS PL2 monitoruje się również sprzedaż na terytorium kraju zwolnionych od akcyzy wyrobów węglowych finalnemu nabywcy węglowemu przez pośredniczący podmiot węglowy, który w poprzednim roku kalendarzowym sprzedał powyżej 30 mln kg wyrobów węglowych.
Przypisy
[1] wymienione w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym oraz alkohol etylowy całkowicie skażony środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz. Urz. WE L 288 z 23.11.1993, str. 12, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 249, z późn. zm.)
[2] dyrektywa Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. U. L 283 z 31.10.2003 r., s. 51)
[3] rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/1636 z dnia 5 lipca 2022 r. uzupełniające dyrektywę Rady (UE) 2020/262 przez określenie struktury i treści dokumentów wymienianych w kontekście przemieszczania wyrobów akcyzowych oraz określenie progu utraty wynikającej z właściwości wyrobów (Dz. U. L 247 z 23.09.2022, s. 2)
[4] wyroby energetyczne o kodach CN 2710 12 21, 2710 12 25 i 2710 19 29 oraz 2710 20 90 (tylko te, których mniej niż 90% objętości (włączając straty) destyluje w temperaturze 210o C i których co najmniej 65% objętości (włączając straty) destyluje w temperaturze 250o C według metody ISO 3405 (równoważnej metodzie ASTM D 86)
[5] więcej informacji na temat złożenia wniosku i uzyskania numeru akcyzowego znajdziesz na portalu PUESC
[6] ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2023 r. poz.1542, z późn. zm.)
[7] wymienione w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym
Obowiązki podatników akcyzy
W przypadku energii elektrycznej podatnik – bez wezwania organu podatkowego – składa deklaracje podatkowe (według ustalonego wzoru) właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego.
Podatnik ma też obowiązek obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek Urzędu Skarbowego w Nowym Targu, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:
Termin składania deklaracji podatkowych za miesięczne okresy rozliczeniowe do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, dotyczy również suszu tytoniowego.
Z kolei w przypadku wyrobów węglowych podatnik ma obowiązek składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek Urzędu Skarbowego w Nowym Targu za miesięczne/kwartalne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia przypadającego w drugim miesiącu od miesiąca/kwartału, w którym powstał obowiązek podatkowy.
W przypadku wyrobów gazowych podatnik – bez wezwania organu podatkowego – składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz oblicza i wpłaca akcyzę na rachunek Urzędu Skarbowego w Nowym Targu, za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:
Obowiązek obliczania i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne dotyczy zarejestrowanych odbiorców, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy, który posiada zezwolenie na jednorazowe nabycie wewnątrzwspólnotowe, podmiotów prowadzących składy podatkowe i podatników, którzy wyprowadzają swoje wyroby akcyzowe z cudzego składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, o ile posiadają zezwolenie wyprowadzenia.
Podatnicy ci dokonują wstępnych wpłat akcyzy za okresy dzienne nie później niż 25. dnia po dniu, w którym powstał obowiązek podatkowy, a w przypadku podmiotu prowadzącego skład podatkowy – po dniu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstało zobowiązanie podatkowe. Wpłaty dzienne za miesiąc rozliczeniowy są uwzględniane przy rozliczeniu akcyzy w deklaracjach podatkowych.
Wpłaty dzienne w miesiącu rozliczeniowym są pomniejszane o:
Kwotę akcyzy obliczoną od wyrobów akcyzowych obniża się o kwotę, która stanowi wartość podatkowych znaków akcyzy, pod warunkiem że zostaną one prawidłowo naniesione na dany wyrób lub opakowanie jednostkowe.
Pomniejszenie to, wykazane w deklaracji akcyzowej, może nastąpić nie wcześniej niż:
Podatnicy, którzy prowadzą działalność gospodarczą i nabywają wyroby akcyzowe z akcyzą zapłaconą na terytorium państwa członkowskiego na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej na terytorium kraju mają obowiązek złożyć deklarację uproszczoną w terminie 10 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego.
Podmiot, który kupuje wewnątrzwspólnotowo samochód osobowy niezarejestrowany na terytorium kraju, ma obowiązek po jego przywozie złożyć deklarację uproszczoną do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie 14 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego, nie później jednak niż w dniu rejestracji samochodu osobowego na terytorium kraju. W przypadku samochodu osobowego będącego współwłasnością kilku osób deklarację składa jeden ze współwłaścicieli w imieniu wszystkich współwłaścicieli (w deklaracji wykazywane są dane identyfikacyjne wszystkich współwłaścicieli). Deklaracja obejmuje całkowity podatek do zapłaty od samochodu osobowego.
Dodatkowo, od 1 lipca 2021 r. deklaracja ta oprócz nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego obejmuje nowy przedmiot opodatkowania, tj. dokonanie zmiany konstrukcyjnej, w pojeździe ciężarowym lub specjalnym zarejestrowanym w kraju, zmieniającej rodzaj tego pojazdu na samochód osobowy oraz nabycie lub posiadanie niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju samochodu osobowego, od którego akcyza nie została zapłacona i gdy nie można ustalić podmiotu, który dokonał wcześniejszej opodatkowanej czynności nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu albo sprzedaży na terytorium kraju samochodu osobowego.
Podatnik, który produkuje wyroby akcyzowe poza składem podatkowym z zastosowaniem instytucji przedpłaty podatku akcyzowego ma obowiązek:
Czynności te powinny być wykonywane za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wyroby akcyzowe zostaną wyprodukowane.
Przedpłata podatku akcyzowego jest uwzględniana w deklaracji akcyzowej i zaliczana na poczet obliczonej, należnej akcyzy od wyprodukowanych wyrobów. W sytuacji gdy przedpłata podatku akcyzowego jest obliczona w wysokości:
Od 1 lipca 2021 r. podatnicy, którzy mają w danym okresie rozliczeniowym do zadeklarowania wyłącznie wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od podatku akcyzowego lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy mają obowiązek składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy. Deklaracja nie wiąże się z obowiązkiem zapłaty. Deklarację tą składa się również w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych opodatkowanych zerową stawką akcyzy, wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, przemieszczanych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na potrzeby wykonywanej w kraju działalności gospodarczej.
Składanie deklaracji przez płatnika
Zgodnie z przepisami ustawy organy egzekucyjne są płatnikami akcyzy od sprzedaży, która odbywa się w trybie egzekucji samochodu osobowego, niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju i mają obowiązek:
Deklaracje podatkowe składają się z formularza głównego AKC-4/AKC-4zo oraz z formularzy szczegółowych o podatku akcyzowym, dotyczących poszczególnych grup wyrobów akcyzowych.
Poniżej przedstawione są nazwy wszystkich deklaracji akcyzowych:
Obowiązek składania deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej
Podatnicy podatku akcyzowego prowadzący działalność gospodarczą są zobligowani do elektronicznego składania deklaracji poprzez portal PUESC tj. Platformę Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (www.puesc.gov.pl).
Takie deklaracje muszą być opatrzone jednym z dostępnych rodzajów podpisów elektronicznych:
W przypadku wykorzystania podpisu kwalifikowanego przedsiębiorcy/podatnicy mogą korzystać z elektronicznego podpisu kwalifikowanego wykorzystywanego do podpisywania innych dokumentów (nie ma konieczności posiadania osobnego elektronicznego podpisu kwalifikowanego do podpisywania deklaracji akcyzowych).
Tylko osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej mogą nadal składać deklaracje w postaci papierowej.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. 2025 poz. 126) ,
Kto ma obowiązek złożenia zabezpieczenia akcyzowego, kto jest zwolniony, jakie są rodzaje zabezpieczeń
Obowiązek złożenia zabezpieczenia akcyzowego wynika z art. 17 oraz art. 35 dyrektywy 2020/262. W zakresie szczegółowej regulacji zabezpieczeń akcyzowych ww. dyrektywa odsyła do prawa krajowego państw członkowskich Unii Europejskiej. W Polsce tematyka ta została uregulowana w art. 63-76 ustawy o podatku akcyzowym i w aktach wykonawczych do tej ustawy.
Zabezpieczenie akcyzowe jest gwarancją zapłaty podatku akcyzowego lub opłaty paliwowej. Jest związane z:
Zabezpieczenie akcyzowe może zabezpieczać jedno albo wiele zobowiązań podatkowych lub jedną lub wiele opłat paliwowych.
Obowiązek złożenia zabezpieczenia akcyzowego nie dotyczy wyrobów akcyzowych opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie.
Zabezpieczenie akcyzowe może być złożone na czas oznaczony albo nieoznaczony.
Zabezpieczenie akcyzowe obowiązuje na całym terytorium Unii Europejskiej (UE).
Podmiotami, które mają obowiązek składania zabezpieczenia akcyzowego (w kwocie pokrywającej powstałe albo mogące powstać zobowiązanie podatkowe albo powstałe lub mogące powstać zobowiązanie podatkowe oraz opłatę paliwową, której obowiązek zapłaty powstał albo może powstać) są:
W przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych z użyciem Systemu, na wniosek podmiotu zobowiązanego do złożenia zabezpieczenia akcyzowego jego powstałe albo mogące powstać zobowiązania podatkowe albo powstałe lub mogące powstać zobowiązania podatkowe oraz opłata paliwowa, której obowiązek zapłaty powstał lub może powstać w stosunku do przemieszczanych przez niego wyrobów akcyzowych, mogą być objęte jednym zabezpieczeniem generalnym albo ryczałtowym złożonym w związku z uzyskanymi przez ten podmiot zezwoleniami akcyzowymi [4] lub numerem akcyzowym uprawnionego odbiorcy [5].
Na wniosek podmiotu, który ma obowiązek złożenia zabezpieczenia akcyzowego (innego niż wymieniony w pkt 8-9 powyżej), naczelnik urzędu skarbowego przyjmuje zabezpieczenie akcyzowe w kwocie pokrywającej zabezpieczenie akcyzowe w wymaganej wysokości, złożone zamiast tego podmiotu lub łącznie z tym podmiotem przez:
Mogą oni złożyć zabezpieczenie wyłącznie w formie: depozytu w gotówce, gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej, czeku.
Na wniosek:
naczelnik urzędu skarbowego przyjmuje zabezpieczenie akcyzowe złożone przez osobę trzecią zamiast tych podmiotów lub łącznie z nimi, w kwocie pokrywającej zabezpieczenie akcyzowe w wymaganej wysokości.
Zabezpieczenie to może być złożone wyłącznie w formie: depozytu w gotówce, gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej, czeku.
W przypadku:
zobowiązanie podatkowe podmiotu prowadzącego skład podatkowy będącego podmiotem wysyłającym albo jego zobowiązanie podatkowe oraz opłata paliwowa, której obowiązek zapłaty może powstać w stosunku do tych wyrobów akcyzowych, mogą być, na jego wniosek, objęte zabezpieczeniem akcyzowym podmiotu odbierającego złożonym na terytorium kraju w formie depozytu w gotówce, gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej, czeku, za zgodą podmiotu odbierającego.
Zabezpieczenie generalne pokrywa każdorazowo, w pełnej wysokości, kwotę zobowiązania podatkowego lub zobowiązania podatkowego i opłaty paliwowej, jeżeli jest ona należna. Nawet jeśli wysokość zobowiązania, dla którego przyjmowane jest to zabezpieczenie zmieni się z czasem, to wysokość zabezpieczenia musi zostać oszacowana w taki sposób, aby zawsze pokrywało zobowiązanie.
Wysokość zabezpieczenia generalnego ustala naczelnik urzędu skarbowego na poziomie równym:
Podmioty, które mają obowiązek złożenia zabezpieczenia generalnego, są wymienione w ustawie o podatku akcyzowym. Natomiast szczegółowe zasady ustalenia wysokości zabezpieczenia generalnego wynikają z przepisów wykonawczych do tej ustawy.
Zabezpieczenie ryczałtowe jest uproszczoną formą zabezpieczenia akcyzowego. Jest dostępne tylko na wniosek podmiotu, który ma obowiązek złożyć zabezpieczenie generalne i spełnia następujące warunki:
Jeżeli ww. warunki są spełnione, naczelnik urzędu skarbowego zgadza się na przyjęcie zabezpieczenia ryczałtowego na wniosek podatnika.
Podstawową zaletą zabezpieczenia ryczałtowego jest to, że jest ono ustalane na poziomie 30% (a w niektórych przypadkach 15%) wysokości zabezpieczenia generalnego, do którego złożenia jest obowiązany podmiot składający wniosek o złożenie zabezpieczenia ryczałtowego.
Zgoda na stosowanie zabezpieczenia ryczałtowego jest wydawana na czas oznaczony, nie dłuższy niż 2 lata, z możliwością przedłużenia na kolejne dwa (na wniosek podmiotu). Naczelnik urzędu skarbowego, co najmniej raz w roku, ponownie ustala wysokość zabezpieczenia ryczałtowego, w szczególności w przypadku zmiany maksymalnych zobowiązań podatkowych lub opłat paliwowych, które podlegają zabezpieczeniu akcyzowemu.
Mogą z niego skorzystać:
Naczelnik urzędu skarbowego wydaje decyzję o zwolnieniu z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego. Jest ona wydawana na czas oznaczony, nie dłuższy niż 2 lata. Zwolnienie może być przedłużane na kolejne okresy, nie dłuższe niż 2 lata.
Nie może być zwolnione przemieszczanie wyrobów akcyzowych:
Podmiot, który prowadzi skład podatkowy może być zwolniony z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego pod warunkiem, że:
Punkty 1, 3-5 są jednocześnie warunkami zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego dla właścicieli wyrobów akcyzowych wyprowadzanych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia, którzy posiadają zezwolenie wyprowadzenia.
Punkty 2 i 3 nie mają zastosowania do rolników prowadzących skład podatkowy, w którym wytwarzają wyłącznie na własny użytek ester lub czysty olej roślinny.
Naczelnik urzędu skarbowego cofa zwolnienie z obowiązku złożenia zabezpieczenia, gdy podmiot naruszy którykolwiek z warunków określonych w punkcie 1, 3 lub 4.
W przypadku powstania u podmiotu zwolnionego z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego zaległości z tytułu podatków stanowiących dochód budżetu państwa wynikających z decyzji, naczelnik urzędu skarbowego nie cofa zwolnienia jeśli zostanie przyjęte zabezpieczenie wykonania tej decyzji, o którym mowa w art. 33d § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.
Do rejestracji i obsługi zabezpieczeń akcyzowych służy system informatyczny OSOZ 2 (Zintegrowany System Obsługi Zabezpieczeń). Z jego usług korzysta m.in. inny system informatyczny, który wchodzi w skład SISC (Systemy Informatyczne Służby Celnej) – EMCS PL 2 (System Przemieszczania oraz Nadzoru Wyrobów Akcyzowych). Służy on do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych (wyroby energetyczne, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe) w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (bez zapłaconego podatku akcyzowego) oraz poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na e-SAD.
x
x
x
x
x
Przypisy:
[1] – o którym mowa w art. 20d pkt 1 lit. c ustawy o podatku akcyzowym
[2] – o którym mowa w art. 20d pkt 1 lit. c ustawy o podatku akcyzowym
[3] – podatnik, o którym mowa w art. 78 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym
[4] – o których mowa w art. 84 ust. 1 pkt 1, 2 i 3a–5 ustawy o podatku akcyzowym
[5] – o którym mowa w art. 20j
[6] – na podstawie art. 46pa
[7] – w przypadku innych przemieszczeń niż określone w art. 46pa
[8] – podatnik, o którym mowa w art. 13 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym
[9] – potwierdzony przez osobę prawną, która ma siedzibę w UE lub w państwie członkowskim Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub przez oddział banku zagranicznego, którzy prowadzą na terytorium kraju działalność bankową w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe
WIA określa klasyfikację wyrobu akcyzowego albo samochodu osobowego wg Nomenklatury Scalonej (CN) albo rodzaj wyrobu akcyzowego.
WIA wiąże zarówno organy podatkowe jak i podmiot, na rzecz którego została wydana.
WIA jest wydawana na okres 5 lat i jest ważna od dnia następującego po dniu, w którym stała się ostateczna.
Od 1 lipca 2023 roku organem podatkowym właściwym w sprawie WIA jest Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.
Kompleksowa informacja wraz z podstawowymi narzędziami do prawidłowego sporządzenia wniosku o wydanie WIA została umieszczona na stronie Krajowej Informacji Skarbowej.
Sprzedaż wysyłkowa wyrobów akcyzowych z terytorium państwa członkowskiego na rzecz osób prywatnych – konsumentów w Polsce
Obowiązki podmiotów uczestniczących w sprzedaży wyrobów akcyzowych na odległość
Obowiązki wysyłającego podmiotu zagranicznego jako podatnika akcyzy
Objaśnienia:
[1] ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2025 r. poz. 126, z późn.zm.)
[2] wysyłający podmiot zagraniczny – podmiot posiadający siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium państwa członkowskiego, który wysyła lub dostarcza, bezpośrednio lub pośrednio, z terytorium państwa członkowskiego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy i Systemem, wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, od których na terytorium państwa członkowskiego została zapłacona akcyza lub które są objęte na terytorium państwa członkowskiego zerową stawką akcyzy, osobie fizycznej na terytorium kraju, nie na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej
[3] szczegółowe informacje dotyczące rejestracji w CRPA są dostępne pod adresem https://puesc.gov.pl/uslugi/crpa-uzyskaj-wpis-do-centralnego-rejestru-podmiotowakcyzowych
[4] rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie zabezpieczeń akcyzowych (Dz. U. z 2024 r. poz. 601)
[5] wzór deklaracji uproszczonej w sprawie podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych objętych stawką podatku akcyzowego inną niż stawka zerowa (AKC-UA) został określony rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 8lutego 2023 r. w sprawie wzoru deklaracji uproszczonej w sprawie podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 278), szczegółowe informacje dotyczące składania deklaracji poprzez PUESC są dostępne pod adresem https://puesc.gov.pl/uslugi/zloz-deklaracje-uproszczona-dla-podatku-akcyzowegood-nabycia-wewnatrzwspolnotowego-wyrob%C3%B3w-akcyzowych
[5a] wzór kwartalnej deklaracji w sprawie podatku akcyzowego od wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od podatku akcyzowego i zerową stawką podatku akcyzowego (AKCKZ) został określony rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2021 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych w sprawie podatku akcyzowego oraz deklaracji w sprawie przedpłaty podatku akcyzowego (Dz. U. z 2021 r. poz. 2436, z późn. zm.), szczegółowe informacje dotyczące składania deklaracji poprzez PUESC są dostępne pod adresem https://puesc.gov.pl/uslugi/zloz-deklaracje-kwartalna-w-sprawie-podatku-akcyzowego-odwyrobow-akcyzowych-objetych-zwolnieniem-od-podatku-akcyzowego-i-zerowa-stawkapodatku-akcyzowego
[6] właściwym organem podatkowym dla wysyłającego podmiotu zagranicznego występującego z wnioskiem o wydanie zezwolenia dla przedstawiciela podatkowego jest naczelnik urzędu skarbowego i dyrektor izby administracji skarbowej właściwi ze względu na miejsce wykonania czynności podlegającej opodatkowaniu (nabycia wewnątrzwspólnotowego) przez przedstawiciela podatkowego; jeżeli czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą (nabycia wewnątrzwspólnotowe) będą wykonywane przez przedstawiciela podatkowego na obszarze właściwości miejscowej dwóch lub większej liczby organów podatkowych, właściwość miejscową ustala się ze względu na: 1) adres siedziby przedstawiciela podatkowego – w przypadku podmiotu będącego osobą prawną oraz jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej, 2) adres miejsca zamieszkania przedstawiciela podatkowego – w przypadku podmiotu będącego osobą fizyczną; ponadto jeżeli czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą będą wykonywane przez przedstawiciela podatkowego na obszarze właściwości miejscowej dwóch lub większej liczby organów podatkowych, organem podatkowym właściwym miejscowo może być jeden z tych organów, wybrany przez przedstawiciela podatkowego i wskazany przez niego w oświadczeniu złożonym do wybranego organu podatkowego oraz organu podatkowego właściwego zgodnie z zasadą wyrażoną w zdaniu poprzednim;
[7] wzór wniosku określa załącznik nr 4 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 12 kwietnia 2019 r. w sprawie zezwoleń na wykonywanie działalności w zakresie podatku akcyzowego (Dz. U. z 2022 r. poz. 1762, z późn. zm.)
[8] rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 12 kwietnia 2019 r. w sprawie zezwoleń na wykonywanie działalności w zakresie podatku akcyzowego
[9] wzór wstępnego zapotrzebowania został określony w załączniku nr 7 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2024 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. z 2024 r. poz. 1973, z późn. zm.)
[10] ustawa z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2024 r. poz. 236, z późn. zm.)
[11] organem podatkowym właściwym do złożenia deklaracji podatkowej w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych dokonanego przez przedstawiciela podatkowego jest naczelnik urzędu skarbowego i dyrektor izby administracji skarbowej właściwi ze względu na miejsce wykonania czynności podlegającej opodatkowaniu (nabycia wewnątrzwspólnotowego); jeżeli czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą (nabycia wewnątrzwspólnotowe) będą wykonywane przez przedstawiciela podatkowego na obszarze właściwości miejscowej dwóch lub większej liczby organów podatkowych, właściwość miejscową ustala się ze względu na: 1) adres siedziby przedstawiciela podatkowego – w przypadku podmiotu będącego osobą prawną oraz jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej, 2) adres miejsca zamieszkania przedstawiciela podatkowego – w przypadku podmiotu będącego osobą fizyczną; ponadto jeżeli czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą będą wykonywane przez przedstawiciela podatkowego na obszarze właściwości miejscowej dwóch lub większej liczby organów podatkowych, organem podatkowym właściwym miejscowo może być jeden z tych organów, wybrany przez przedstawiciela podatkowego i wskazany przez niego w oświadczeniu złożonym do wybranego organu podatkowego oraz organu podatkowego właściwego zgodnie z zasadą wyrażoną w zdaniu poprzednim
[12] wzory deklaracji podatkowych zostały określone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2021 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych w sprawie podatku akcyzowego oraz deklaracji w sprawie przedpłaty podatku akcyzowego (Dz. U. z 2024 r. poz. 1082, z późn. zm.); szczegółowe informacje dotyczące składania deklaracji poprzez PUESC są dostępne pod adresem https://puesc.gov.pl/uslugi/zloz-deklaracje-w-sprawie-podatkuakcyzowego
[13] wzór wstępnego zapotrzebowania został określony w załączniku nr 7 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2024 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy
[14] wzór wniosku o wydanie banderol podatkowych lub sprzedaż banderol legalizacyjnych oraz o wydanie upoważnienia do odbioru banderol został określony w załączniku nr 12 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2024 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy
[15] dokumenty, o których mowa w § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2024 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy
[16] Szczegółowe informacje dotyczące płatności za znaki akcyzy dostępne są pod adresem https://puesc.gov.pl/web/guest/uslugi/zloz-wniosek-o-wydanie-banderol-i-uzyskajupowaznienie-do-ich-odbioru/#ILE-ZAPLACISZ
[17] szczegółowy zakres danych, jakie powinna zawierać ewidencja wyrobów akcyzowych prowadzona przez przedstawiciela podatkowego, określa § 22 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2023 r. w sprawie ewidencji, dokumentacji i protokołów dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy (Dz. U. poz. 2817)
[18] szczegółowy zakres danych, jakie powinna zawierać ewidencja podatkowych znaków akcyzy, określa § 26 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2023 r. w sprawie ewidencji, dokumentacji i protokołów dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy.
Znakami akcyzy muszą być oznaczone napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych, wyroby nowatorskie, urządzenia do waporyzacji, saszetki nikotynowe i inne wyroby nikotynowe.
Wyroby akcyzowe, które są objęte obowiązkiem banderolowania:
Zwolnione z obowiązku oznaczania znakami akcyzy są wyroby, które są [1]:
Dalsze zwolnienia przewiduje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień wyrobów akcyzowych z obowiązku oznaczania znakami akcyzy (Dz. U. z 2024 r. poz. 1905).
Rodzaje znaków akcyzy [3]
Są dwa rodzaje znaków: podatkowe i legalizacyjne.
Podatkowe znaki akcyzy
Podatkowe znaki akcyzy nanosi się na wyroby akcyzowe w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.
Podatkowe znaki akcyzy mają obowiązek stosować zarejestrowane podmioty, które są:
Ponadto podatkowe znaki akcyzy otrzymuje podmiot, który sprzedaje, nabywa wewnątrzwspólnotowo lub też importuje susz tytoniowy w przypadku, gdy te czynności skutkują obowiązkiem zapłaty akcyzy.
Legalizacyjne znaki akcyzy
Legalizacyjne znaki akcyzy stosowane są w przypadku wystąpienia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, (tj. będących w sprzedaży) wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności znakami uszkodzonymi, w przypadku, gdy wyroby te przeznaczone są do dalszej sprzedaży.
Znak akcyzy jest umieszczany na opakowaniach jednostkowych wyrobów akcyzowych w taki sposób aby zdjęcie znaku lub otwarcie opakowania powodowało trwałe i widoczne uszkodzenie znaku, chyba że znak akcyzy jest nanoszony bezpośrednio na wyrób akcyzowy w sposób trwały.
W przypadku legalizacyjnych znaków akcyzy istnieje również możliwość naniesienia ich na opakowania jednostkowe w stanie, w jakim opakowania występują w sprzedaży.
Znaków akcyzy nie można zbywaćlub na jakichkolwiek innych zasadach odstępować lub przekazywać odpłatnie lub nieodpłatnie innym podmiotom. Importerzy, podmioty, które dokonują nabycia wewnątrzwspólnotowego oraz przedstawiciele podatkowi, mogą przekazać banderole podmiotowi, który ma siedzibę poza terytorium kraju w celu naniesienia ich na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, które będą przedmiotem importu lub nabycia wewnątrzwspólnotowego.
Przepisy, które regulują stosowanie znaków akcyzy nie są objęte harmonizacją.
Państwa członkowskie mogą żądać, aby wyroby dopuszczone do konsumpcji na ich terytorium posiadały oznaczenia podatkowe lub krajowe znaki identyfikacyjne używane do celów fiskalnych [4].
Jaka jest procedura otrzymywania znaków akcyzy [5]
Aby otrzymać znaki akcyzy podmiot zobowiązany do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy składa:
Do wniosku podmiot:
Właściwość urzędu skarbowego
Właściwość urzędu skarbowego w zakresie spraw dotyczących znaków akcyzy ustala się ze względu na adres siedziby lub zamieszkania podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy [16].
Właściwy naczelnik urzędu skarbowego wydaje decyzję w sprawie znaków akcyzy oraz upoważnienie do odbioru tych znaków (w przypadku gdy banderole odbierane będą w Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych SA).
Gdzie odbiera się znaki akcyzy:
Podmioty zobowiązane do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, zobowiązane są do prowadzenia ewidencji znaków akcyzy [17].
Jak długo są ważne znaki akcyzy
Od dnia 1 stycznia danego roku kalendarzowego na opakowania jednostkowe wyrobów nowatorskich, płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobów tytoniowych, z wyłączeniem cygar i cygaretek, lub na wyroby nowatorskie, płyn do papierosów elektronicznych lub wyroby tytoniowe, z wyłączeniem cygar i cygaretek, mogą być nanoszone wyłącznie znaki akcyzy z nadrukowanym rokiem wytworzenia odpowiadającym rozpoczynającemu się rokowi kalendarzowemu.
Znaki akcyzy naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów nowatorskich, płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobów tytoniowych, z wyłączeniem cygar i cygaretek, lub na wyroby nowatorskie, płyn do papierosów elektronicznych lub wyroby tytoniowe, z wyłączeniem cygar i cygaretek, w danym roku kalendarzowym zachowują ważność do ostatniego dnia lutego następnego roku kalendarzowego (wyjątkiem jest rok 2025 – poniżej).
Znaki akcyzy na wyroby nowatorskie, płyn do papierosów elektronicznych lub wyroby tytoniowe, z wyłączeniem cygar i cygaretek, niewykorzystane do dnia 31 grudnia danego roku kalendarzowego są zwracane w terminie do końca lutego następnego roku kalendarzowego podmiotowi, który je wydał (wyjątkiem jest rok 2025 - poniżej).
WYJĄTEK W ROKU 2025:
W okresie od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 28 lutego 2025 r. podmiot obowiązany do oznaczania znakami akcyzy papierosów, tytoniu do palenia i wyrobów nowatorskich jest obowiązany nanieść na opakowania jednostkowe tych wyrobów znaki akcyzy z nadrukowanym rokiem wytworzenia 2024.
W okresie od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 28 lutego 2025 r. podmiot obowiązany do oznaczania znakami akcyzy płynu do papierosów elektronicznych jest obowiązany nanieść na opakowania jednostkowe tego płynu znaki akcyzy z na-drukowanym rokiem wytworzenia 2024 albo wcześniejszym.
Znaki akcyzy z nadrukowanym rokiem wytworzenia 2024 naniesione na opakowania jednostkowe papierosów, tytoniu do palenia i wyrobów nowatorskich przed dniem 1 marca 2025 r. zachowują ważność do dnia 30 kwietnia 2025 r.
Znaki akcyzy z nadrukowanym rokiem wytworzenia 2024 i wcześniejszym naniesione na opakowania jednostkowe płynu do papierosów elektronicznych przed dniem 1 marca 2025 r. zachowują ważność do dnia 30 kwietnia 2025 r.
Znaki akcyzy na papierosy, tytoń do palenia, płyn do papierosów elektronicznych i wyroby nowatorskie niewykorzystane do dnia 28 lutego 2025 r. są zwracane w terminie do dnia 30 kwietnia 2025 r. podmiotowi, który je wydał.
W okresie od dnia 1 marca 2025 r. do dnia 31 grudnia 2025 r. podmiot obowiązany do oznaczania znakami akcyzy papierosów, tytoniu do palenia, płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich jest obowiązany nanieść na opakowania jednostkowe tych wyrobów znaki akcyzy z nadrukowanym rokiem wytworzenia 2025.
Elektronizacja otrzymywania banderol
Od 28 czerwca 2021 r. na platformie PUESC uruchomione zostały dwie usługi:
Usługi umożliwiają elektroniczne złożenie wstępnego zapotrzebowania na banderole bez konieczności wysyłania wersji papierowej do Ministerstwa Finansów oraz elektroniczne złożenie wniosku o wydanie banderol i dokonanie płatności on-line za banderole bez wizyty w urzędzie skarbowym.
Wszelkie informacje dot. znaków akcyzy dostępne są na stronie www.podatki.gov.pl
Przypisy:
[1] ustawa o podatku akcyzowym (ustawa)
[2] na warunkach określonych w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5 ustawy
[3]wzory znaków i sposoby ich nanoszenia określają załączniki nr 1, 2 i 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2024 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. poz. 1973 oraz z 2025r. poz. 239 i poz. 406)
[4] art. 39 dyrektywy 2008/118/WE
[5] reguluje art. 125-129 rozdziału 3 ustawy oraz rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (§ 6-8), zwane dalej rozporządzeniem
[6] wzór stanowi załącznik nr 7 do rozporządzenia
[7] wzór stanowi załącznik nr 12 do ww. rozporządzenia
[8] dokumenty określone w § 8 ww. rozporządzenia
[10] o którym mowa w art. 78 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej „ustawą”
[11] o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy
[12] o którym mowa w art. 116 ust. 5 ustawy
[13] załącznik nr 8 do ww. rozporządzenia
[14] załącznik nr 9 do ww. rozporządzenia
[15] załącznik nr 11 do ww. rozporządzenia
[16] wykaz urzędów skarbowych i izb administracji skarbowej właściwych w sprawach znaków akcyzy określa rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 17 lutego 2017 r. w sprawie właściwości urzędów skarbowych i izb administracji skarbowej w zakresie spraw dotyczących znaków akcyzy (Dz. U. z 2017 r. poz. 331 ) – obecnie 13 urzędów skarbowych
[17] szczegółowe zasady prowadzenia ewidencji określono w rozporządzeniu Ministra Finansów, z dnia 22 grudnia 2023 r. w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy (Dz. U. poz. 2817)