Podstawowy podatek od dochodów osobistych.
Mam dochody z pracy wykonywanej za granicą
Mam dochody z umowy zlecenia lub o dzieło
Podatki, które opłacasz, kiedy zmienia się Twoja sytuacja majatkowa.
Wybrane podatki lokalne oraz inne formy opodatkowania.
Od czynności cywilnoprawnych (PCC)
GLOBE - opodatkowanie wyrównawcze
Od sprzedaży alkoholu w opakowaniach powyżej 300 ml
Podatek od niektórych instytucji finansowych
Podatek od sprzedaży detalicznej
Data publikacji: 19.12.2025
Data aktualizacji: 19.12.2025
W związku z komunikatami Ministerstwa Cyfryzacji w sprawie zakończenia okresu przejściowego e-Doręczeń (Zmiany w e-doręczeniach dla podmiotów publicznych oraz Od nowego roku e-Doręczenia podstawowym kanałem komunikacji z urzędami. Co to oznacza dla Obywateli?), Ministerstwo Finansów dodatkowo wyjaśnia.
Zakończenie okresu przejściowego e-Doręczeń oznacza, że od 1 stycznia 2026 roku pisma:
nie będą uznane za skutecznie wniesione lub doręczone.
Nie dotyczy to wyjątków, gdy Platforma ePUAP lub działająca w jej ramach Elektroniczna Skrzynka Podawcza (ESP) są wskazane w przepisach szczególnych jako dopuszczalny albo obowiązkowy środek wnoszenia lub doręczania pism drogą elektroniczną.
Od 1 stycznia 2026 roku - zgodnie z art. 168 § 1 Ordynacji podatkowej - prawnie skuteczne złożenie podania utrwalonego w postaci elektronicznej przez osobę fizyczną lub podmiot niebędący podmiotem publicznym jest możliwe wyłącznie:
W razie wniesienia – od 1 stycznia 2026 roku – podania przez ESP na platformie ePUAP do organu podatkowego lub organu KAS, przez osobę fizyczną lub podmiot niebędący podmiotem publicznym, organ ten nie rozpatrzy przesłanego w ten sposób podania (art. 169 § 1b Ordynacji podatkowej). Przepisy nie nakładają na organ podatkowy obowiązku zawiadamiania wnoszącego o pozostawieniu podania bez rozpatrzenia. Ministerstwo Finansów rekomenduje jednak, aby organy niezwłocznie przekazywały na jego ESP informacje o prawnej nieskuteczności podania oraz o dostępnych kanałach prawidłowego złożenia pisma.
Powyższa informacja nie dotyczy składania deklaracji podatkowych oraz informacji, na podatki lokalne z wykorzystaniem ePUAP.
W przypadku podatku od nieruchomości sposób przesyłania informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości reguluje § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 czerwca 2019 r. w sprawie sposobu przesyłania informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Zgodnie z nim informacje i deklaracje na podatki lokalne mogą być przesyłane z wykorzystaniem:
Wskazane rozporządzenie, wydane na podstawie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, zawiera przepis szczególny przewidujący możliwość składania informacji i deklaracji z wykorzystaniem ePUAP.
Analogiczne rozwiązania obowiązują w przypadku informacji i deklaracji na podatek rolny i leśny oraz deklaracji na podatek od środków transportowych
Jednocześnie informujemy, że od 1 stycznia 2026 nadal będzie możliwe składanie przez strony i ich pełnomocników podań (pism, wniosków) do organów podatkowych w postaci papierowej za pośrednictwem operatora pocztowego lub osobiście w siedzibie organu. Wyjątki od tej zasady, przewidujące obowiązek składania pism wyłącznie za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, wynikają z konkretnego przepisu prawa (np. art. 42g ust 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym pisma w sprawie Wiążących Informacji Stawkowych składa się i doręcza wyłącznie za pośrednictwem konta w e-Urzędzie Skarbowym).
Zachęcamy do korzystania z komunikacji z organami KAS za pośrednictwem serwisów e-Urząd Skarbowy oraz Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC). Informacje o tym, jak załatwić sprawę za pośrednictwem tych serwisów dostępne są na stronach podatki.gov.pl/e-urzad-skarbowy oraz puesc.gov.pl/web/guest/uslugi/jak-to-dziala-informacje-o-puesc.
Tagi: