Wybierz pytanie
-
Zgodnie z treścią przepisu § 50 ust. 1 projektu Załącznika nr 1 do projektu rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania określającego, że "Kasa, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia, jest wydzielonym modułem aplikacji mobilnej, o której mowa w art. 13b ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, albo stanowi oddzielną aplikację zintegrowaną z tą aplikacją lub współpracuje z taksometrem." kasa może być częścią innej aplikacji. Warunkiem jest jednakże jednoznaczne wydzielenie kasy w postaci osobnego modułu (w praktyce najprawdopodobniej na poziomie plików).
-
Certyfikacja kas rejestrujących mających postać oprogramowania rozpocznie się w Głównym Urzędzie Miar po wejściu w życie wszystkich stosownych przepisów, w tym rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania.
-
Przebieg procesu certyfikacji, w tym ramy czasowe wynikają z przepisów Kodeksu Postępowania Administracyjnego.
Obecnie, ze względu na brak praktyki postępowań w sprawach o wydanie potwierdzenia dla kas rejestrujących mających postać oprogramowania trudno jest przewidywać możliwy czas trwania takich postępowań.
-
Z treści przepisu § 18 ust. 1 projektu Załącznika nr 1 do projektu rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania wynika, że kasa rejestrująca winna być powiązana wyłącznie z jednym urządzeniem, na którym dokonano fiskalizacji. Dodatkowo z treści przepisu § 18 ust. 3 ww. projektu wynika, że kasa rejestrująca po fiskalizacji nie uruchamia się na innym urządzeniu niż to na którym dokonano fiskalizacji. Z powyższego wynika, że cała kasa rejestrująca (w tym baza danych kasy, program pracy kasy, wraz z częścią komunikacji z repozytorium) winna uruchamiać się i pracować na jednym urządzeniu. Zaproponowana w zapytaniu koncepcja realizacji kasy wskazuje, że w warstwie sprzętowej występowałoby co najmniej kilka urządzeń tj. terminal klienta i serwery modułu komunikacyjnego w chmurze, co wydaje się być sprzeczne z ww. przepisami § 18. Należy jednak pamiętać, że spełnianie przez kasę funkcji i warunków technicznych oceniane jest w toku badań w postępowaniu administracyjnym i tylko w takim trybie mogą być wydawane rozstrzygnięcia co do konkretnych rozwiązań.
-
Regulacje dotyczące rodzaju danych zawartych we wniosku o wydanie potwierdzenia oraz rodzaje dokumentów i urządzeń niezbędnych do wydania potwierdzenia dla kas rejestrujących mających postać oprogramowania zostały zawarte w rozdziale 4 projektu rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania, tj. w § 21 i § 22. Projektowany § 21 rozporządzenia określa strukturę wniosku o wydanie potwierdzenia przez Prezesa Głównego Urzędu Miar, natomiast § 22 reguluje, co należy dołączyć do wniosku o wydanie potwierdzenia przez Prezesa Głównego Urzędu Miar. Zgodnie z § 22 projektowanego rozporządzenia do wniosku o wydanie potwierdzenia, dołącza się m. in.:
- co najmniej trzy egzemplarze kasy zainstalowane na urządzeniach przewidzianych dla danej kasy wraz z wyposażeniem niezbędnym do pracy kasy, takim jak zasilacze, wyświetlacze, drukarki, przewody do współpracy z komputerem;
- egzemplarz kasy zainstalowany na urządzeniu przewidzianym dla kasy, zawierający w bazie danych zapisane 32 raporty fiskalne dobowe mniej od maksymalej liczby raportów fiskalnych dobowych możliwych do zapisania;
- kasę w postaci przeznaczonej dla nabywcy (w postaci instalacyjnej), na nośniku przekazywanym nabywcy kasy, bądź w dowolnej innej postaci przewidzianej do przekazywania nabywcy, przy czym kasa ta, jako wzorzec kasy, pozostaje w Głównym Urzędzie Miar;
- dodatkowe urządzenia i programy umożliwiające uruchomienie pełnej funkcjonalności kasy, w tym programy współpracujące z kasą, umożliwiające konfigurowanie kasy oraz przewidziane do stosowania w celach techniczno-serwisowych bądź diagnostyki kasy;
- program wspomagający rejestrację cyklu transakcji testowych, o ile występuje.
-
Jeśli chodzi o pytanie dotyczące przesyłu danych za pośrednictwem serwera lub gromadzenia danych w pamięci urządzenia mobilnego, należy wskazać, iż przepisy projektowanego rozporządzenia nie regulują tych kwestii. Regulacje projektowanego rozporządzenia odnoszą się do bazy danych, która została zdefiniowana w § 2 projektowanego rozporządzenia.
-
Regulacje projektowanego rozporządzenia odnoszą się do bazy danych, która została zdefiniowana w § 2 projektowanego rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania. Przepisy projektowanego rozporządzenia nie regulują kwestii związanych z rozwiązaniami opartymi na „chmurze”. Ponadto należy zauważyć, iż zgodnie z przyjętą koncepcją dla kas w postaci oprogramowania, nie będą one posiadały funkcji wystawiania faktur.
-
Regulacje dotyczące rodzaju danych zawartych we wniosku o wydanie potwierdzenia oraz rodzaje dokumentów i urządzeń niezbędnych do wydania potwierdzenia dla kas rejestrujących mających postać oprogramowania zostały zawarte w rozdziale 4 projektu rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania, tj. w § 21 i § 22. Projektowany § 21 rozporządzenia określa strukturę wniosku o wydanie potwierdzenia przez Prezesa Głównego Urzędu Miar, natomiast § 22 reguluje, co należy dołączyć do wniosku o wydanie potwierdzenia przez Prezesa Głównego Urzędu Miar.
W § 2 pkt 20 i 21 zawarto natomiast definicję producenta i producenta krajowego. Zgodnie z § 2 pkt 20 pod pojęciem producenta rozumie się przez to producenta krajowego lub podmiot dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu kas w celu wprowadzenia ich do obrotu. W myśl natomiast § 2 pkt 21 przez producenta krajowego rozumie się osobę prawną, jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej oraz osobę fizyczną mającą siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej wytworzyła i wprowadza do obrotu kasy
-
Projektowany przepis § 8 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących mających mających postać oprogramowania stanowi, iż podatnicy, prowadząc ewidencję wystawiają raport fiskalny dobowy po zakończeniu sprzedaży za dany dzień, nie później niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym. Przepis ten jest odpowiednikiem przepisu § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. poz. 816), który jest obecnie stosowany przez podatników prowadzących ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących. W związku z powyższym przepisem podatnicy raz na dobę wystawiają przedmiotowy raport.
-
Jeśli chodzi o projektowany przepis § 53 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania ma on zastosowanie do kasy, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f projektu, czyli do kasy umieszczonej w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów lub usług.
-
Dziękujemy za chęć udziału w pilotażu rozwiązania dla kas wirtualnych.
Informujemy też, że wszystkie informacje dotyczące kas wirtualnych będą publikowane na stronie podatki.gov.pl/vat/wyjaśnienia. Jednocześnie informujmy, że obecnie trwają prace nad utworzeniem środowiska testowego dla kas wirtualnych, co pozwoli producentom na testowanie swoich rozwiązań we współpracy z Głównym Urzędem Miar. O gotowości środowiska testowego poinformujemy stosownym komunikatem. Na chwilę obecną nie wskazujemy żadnych adresów do komunikacji ze środowiskiem testowym dla kas wirtualnych. Podane adresy dotyczą kas online a nie wirtualnych. Ponadto w celu nawiązania połączenia ze środowiskiem testowym jak i produkcyjnym, producent musi najpierw dostarczyć do MF certyfikat producenta. Sposób dostarczania certyfikatu producenta do wgrania w środowisku produkcyjnym, będzie taki sam jak dla kas online, procedura jest opisana w dokumencie:
Certyfikat do wgrania w środowisku testowym może być przesłany na adres mailowy kasyproducenci@mf.gov.pl (oddzielnie certyfikat i oddzielnie hasło).