Katalog korzyści


Informacje na temat korzyści płynących z uczestnictwa w Programie Współdziałania

17.11.2025
Artykuł dostępny również w innych wersjach językowych: EN

 

Program Współdziałania – sprawdź, co możesz zyskać

Współpraca z Krajową Administracją Skarbową w ramach Programu Współdziałania daje podatnikowi wiele praktycznych korzyści:

  1. Pewność stosowania prawa podatkowego
    • Możesz mieć pewność, że bieżące działania Twojej firmy są zgodne z obowiązującym prawem podatkowym,
    • możesz na bieżąco skonsultować z zespołem audytowym KAS istotne decyzje gospodarcze, zanim je podejmiesz,
    • możesz zawrzeć porozumienie podatkowe w ważnych kwestiach, m.in. dotyczących interpretacji przepisów, cen transferowych, unikania opodatkowania czy wysokości zaliczek (art. 20zb Ordynacji podatkowej),
    • opłaty związane z zawarciem porozumienia są albo niższe o połowę w porównaniu do standardowych instrumentów zabezpieczających (takich jak np. APA, opinia w sprawie GloBE) albo nie pobiera się ich wcale (art. 20zc Ordynacji podatkowej), co więcej ewentualne opłaty są pobierane dopiero po zawarciu porozumienia.
  1. Zindywidualizowana obsługa
    • masz bezpośredni kontakt z audytorem KAS, który zna specyfikę Twojej działalności i pomoże w sprawach podatkowych.
  1. Brak sankcji
    • korzystasz z odstąpienia od sankcji karno-skarbowych zgodnie z art. 20zm Ordynacji podatkowej.
  1. Brak lub niższe odsetki
    • korekty rozliczeń w czasie współpracy nie powodują naliczania odsetek za zwłokę (art. 20zm § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej),
    • możesz również skorzystać z 50% obniżki odsetek jeszcze przed podpisaniem umowy o współdziałanie (art. 20zm § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej).
  1. Szybsze zwroty podatku
    • Twoje wnioski są rozpatrywane priorytetowo, co oznacza również krótszy czas oczekiwania na zwrot podatku
  1. Zwolnienie z podatku minimalnego
    • nie płacisz minimalnego podatku dochodowego (art. 24ca ust. 14 pkt 11 ustawy o CIT).
  1. Zwolnienie ze zgłoszenia do SENT
    • nie musisz zgłaszać określonych przewozów do systemu SENT, jeśli spełniasz warunki z art. 5 lub art. 6 ustawy z 9 marca 2017 r. i przewozisz towary z działów CN 61, 62, 64 lub kodu CN 6309 00 00,
    • zwolnienie obowiązuje do 17 marca 2026 r.
  1. Efektywniejsze zarządzanie podatkami
    • porządkujesz procesy i wdrażasz dobre praktyki, co pozwala na:
      • lepsze wykorzystanie zasobów,
      • większą poprawność rozliczeń,
      • wzmocnienie roli podatków w organizacji.
  1. Nadzór dopasowany do ryzyka
    • Szef KAS dostosowuje formę i częstotliwość nadzoru do poziomu ryzyka Twojej firmy (art. 20v pkt 1 Ordynacji podatkowej),
    • KAS nie może przeprowadzić w Twojej organizacji kontroli podatkowej, a kontrolę celno-skarbową może przeprowadzić tylko Szef KAS (art. 20v pkt 2 Ordynacji podatkowej),
    • tzw. kontrola krzyżowa wymaga zgody Szefa KAS (art. 20v pkt 3 Ordynacji podatkowej).
  1. Lepsza reputacja podatkowa
    • zyskujesz wizerunek rzetelnego kontrahenta, który sumiennie wywiązuje się ze swoich zobowiązań podatkowych, co buduje zaufanie wśród klientów, dostawców i partnerów biznesowych,
    • masz łatwiejszy dostęp do finansowania, ponieważ banki i instytucje finansowe chętniej udzielają kredytów i pożyczek firmom o pozytywnej reputacji podatkowej i niskim ryzyku podatkowym,
    • zapewniasz wzrost wartości firmy, ponieważ inwestorzy postrzegają firmy z pozytywną reputacją podatkową jako stabilniejsze i lepiej zarządzane.
  1. Zwolnienie z krajowego MDR
    • nie musisz raportować krajowych schematów podatkowych (MDR), zgodnie z art. 86a § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej.

 

Jakie są korzyści dla KAS z wdrożenia Programu Współdziałania?

Planowane korzyści wynikające z wdrożenia Programu Współdziałania mają wymiar materialny, ponieważ Program ma przyczyniać się do uszczelniania systemu podatkowego, zapobiegając z jednej strony obniżeniu wpływów budżetowych, z drugiej wpływając na wzrost wpływów i zmniejszenie wydatków budżetowych poprzez:

    • obniżenie kosztów poboru podatków z uwagi na wzrost poprawności wypełniania obowiązków podatkowych skutkujące zmniejszeniem liczby kosztów postępowań, sporów sądowych i zmniejszeniem liczby korekt, z uwagi na przesunięcie funkcji kontrolnej na poziom Podatnika do nadzorowania poprawności realizowania obowiązków podatkowych,
    • przeciwdziałanie agresywnej optymalizacji podatkowej poprzez stworzenie oferty konkurencyjnej wobec tego typu optymalizacji - dzięki gwarancji pewności prawa podatkowego udzielanej przez KAS w czasie rzeczywistym po podpisaniu umowy o współdziałanie. Podatnicy zyskują w dalszej perspektywie czasowej obniżenie kosztów związanych z ryzykiem podatkowym, która może równoważyć korzyści finansowe wynikające z używania schematów agresywnego planowania podatkowego, dzięki czemu udział w Programie może być bardziej opłacalny niż ryzykowny udział
      w optymalizacji,
    • lepsze, efektywniejsze wykorzystanie zasobów kadrowych KAS, dzięki skupieniu kontroli na podmiotach niespełniających wysokich standardów w zakresie wypełniania obowiązków podatkowych,
    • zwiększenie zaufania ze strony Podatników, skutkujące wzrostem dobrowolności wypełniania obowiązków i budowę pozytywnego wizerunku KAS,
    • wdrożenie nierepresywnej formy nadzoru podatkowego, skutkującej lepszym zarządzaniem ryzykiem przekładającym się na zwiększenie poziomu dobrowolnego i prawidłowego wypełniania obowiązków podatkowych.

Założenia Programu Współdziałania

Informacje podstawowe o Programie Współdziałania: wartości na których jest oparty, zgłoszenia, etapy

Konsultacje podatkowe

Informacje dotyczące konsultacji podatkowych w zakresie zasad funkcjonowania Programu Współdziałania

Dokumenty Programu Współdziałania

Dokumenty związane z Programem Współdziałania: wytyczne Ram Wewnętrznego Nadzoru Podatkowego, objaśniania dotyczące zasad prowadzenia audytu podatkowego

Przepisy

Zmiany w prawie oraz wyjaśnienia przepisów w zakresie realizacji Programu Współdziałania