Program Współdziałania – sprawdź, co możesz zyskać
Współpraca z Krajową Administracją Skarbową w ramach Programu Współdziałania daje podatnikowi wiele praktycznych korzyści:
- Pewność stosowania prawa podatkowego
-
- Możesz mieć pewność, że bieżące działania Twojej firmy są zgodne z obowiązującym prawem podatkowym,
- możesz na bieżąco skonsultować z zespołem audytowym KAS istotne decyzje gospodarcze, zanim je podejmiesz,
- możesz zawrzeć porozumienie podatkowe w ważnych kwestiach, m.in. dotyczących interpretacji przepisów, cen transferowych, unikania opodatkowania czy wysokości zaliczek (art. 20zb Ordynacji podatkowej),
- opłaty związane z zawarciem porozumienia są albo niższe o połowę w porównaniu do standardowych instrumentów zabezpieczających (takich jak np. APA, opinia w sprawie GloBE) albo nie pobiera się ich wcale (art. 20zc Ordynacji podatkowej), co więcej ewentualne opłaty są pobierane dopiero po zawarciu porozumienia.
- Zindywidualizowana obsługa
-
- masz bezpośredni kontakt z audytorem KAS, który zna specyfikę Twojej działalności i pomoże w sprawach podatkowych.
- Brak sankcji
-
- korzystasz z odstąpienia od sankcji karno-skarbowych zgodnie z art. 20zm Ordynacji podatkowej.
- Brak lub niższe odsetki
-
- korekty rozliczeń w czasie współpracy nie powodują naliczania odsetek za zwłokę (art. 20zm § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej),
- możesz również skorzystać z 50% obniżki odsetek jeszcze przed podpisaniem umowy o współdziałanie (art. 20zm § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej).
- Szybsze zwroty podatku
-
- Twoje wnioski są rozpatrywane priorytetowo, co oznacza również krótszy czas oczekiwania na zwrot podatku
- Zwolnienie z podatku minimalnego
-
- nie płacisz minimalnego podatku dochodowego (art. 24ca ust. 14 pkt 11 ustawy o CIT).
- Zwolnienie ze zgłoszenia do SENT
- nie musisz zgłaszać określonych przewozów do systemu SENT, jeśli spełniasz warunki z art. 5 lub art. 6 ustawy z 9 marca 2017 r. i przewozisz towary z działów CN 61, 62, 64 lub kodu CN 6309 00 00,
- zwolnienie obowiązuje do 17 marca 2026 r.
- Efektywniejsze zarządzanie podatkami
-
- porządkujesz procesy i wdrażasz dobre praktyki, co pozwala na:
- lepsze wykorzystanie zasobów,
- większą poprawność rozliczeń,
- wzmocnienie roli podatków w organizacji.
- porządkujesz procesy i wdrażasz dobre praktyki, co pozwala na:
- Nadzór dopasowany do ryzyka
-
- Szef KAS dostosowuje formę i częstotliwość nadzoru do poziomu ryzyka Twojej firmy (art. 20v pkt 1 Ordynacji podatkowej),
- KAS nie może przeprowadzić w Twojej organizacji kontroli podatkowej, a kontrolę celno-skarbową może przeprowadzić tylko Szef KAS (art. 20v pkt 2 Ordynacji podatkowej),
- tzw. kontrola krzyżowa wymaga zgody Szefa KAS (art. 20v pkt 3 Ordynacji podatkowej).
- Lepsza reputacja podatkowa
-
- zyskujesz wizerunek rzetelnego kontrahenta, który sumiennie wywiązuje się ze swoich zobowiązań podatkowych, co buduje zaufanie wśród klientów, dostawców i partnerów biznesowych,
- masz łatwiejszy dostęp do finansowania, ponieważ banki i instytucje finansowe chętniej udzielają kredytów i pożyczek firmom o pozytywnej reputacji podatkowej i niskim ryzyku podatkowym,
- zapewniasz wzrost wartości firmy, ponieważ inwestorzy postrzegają firmy z pozytywną reputacją podatkową jako stabilniejsze i lepiej zarządzane.
- Zwolnienie z krajowego MDR
-
- nie musisz raportować krajowych schematów podatkowych (MDR), zgodnie z art. 86a § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej.
Jakie są korzyści dla KAS z wdrożenia Programu Współdziałania?
Planowane korzyści wynikające z wdrożenia Programu Współdziałania mają wymiar materialny, ponieważ Program ma przyczyniać się do uszczelniania systemu podatkowego, zapobiegając z jednej strony obniżeniu wpływów budżetowych, z drugiej wpływając na wzrost wpływów i zmniejszenie wydatków budżetowych poprzez:
-
- obniżenie kosztów poboru podatków z uwagi na wzrost poprawności wypełniania obowiązków podatkowych skutkujące zmniejszeniem liczby kosztów postępowań, sporów sądowych i zmniejszeniem liczby korekt, z uwagi na przesunięcie funkcji kontrolnej na poziom Podatnika do nadzorowania poprawności realizowania obowiązków podatkowych,
- przeciwdziałanie agresywnej optymalizacji podatkowej poprzez stworzenie oferty konkurencyjnej wobec tego typu optymalizacji - dzięki gwarancji pewności prawa podatkowego udzielanej przez KAS w czasie rzeczywistym po podpisaniu umowy o współdziałanie. Podatnicy zyskują w dalszej perspektywie czasowej obniżenie kosztów związanych z ryzykiem podatkowym, która może równoważyć korzyści finansowe wynikające z używania schematów agresywnego planowania podatkowego, dzięki czemu udział w Programie może być bardziej opłacalny niż ryzykowny udział
w optymalizacji, - lepsze, efektywniejsze wykorzystanie zasobów kadrowych KAS, dzięki skupieniu kontroli na podmiotach niespełniających wysokich standardów w zakresie wypełniania obowiązków podatkowych,
- zwiększenie zaufania ze strony Podatników, skutkujące wzrostem dobrowolności wypełniania obowiązków i budowę pozytywnego wizerunku KAS,
- wdrożenie nierepresywnej formy nadzoru podatkowego, skutkującej lepszym zarządzaniem ryzykiem przekładającym się na zwiększenie poziomu dobrowolnego i prawidłowego wypełniania obowiązków podatkowych.