Kto może złożyć wniosek
Zaświadczenie dotyczy podatników podatku dochodowego.
Jesteś osobą prowadzącą działalność gospodarczą i potrzebujesz zaświadczenie o prowadzonej przez siebie firmie:
- kiedy ją rozpocząłeś,
- kiedy ją zawiesiłeś,
- kiedy ją zlikwidowałeś,
- jaką formę opodatkowania wybrałeś,
- czy zostałeś wpisany do rejestru urzędu skarbowego z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej.
Wniosek możesz złożyć osobiście lub przez pełnomocnika. Jeżeli działasz przez pełnomocnika możesz wybrać formę pełnomocnictwa :
- pełnomocnictwo ogólne – upoważnia do działania we wszystkich sprawach podatkowych i w innych sprawach należących do właściwości organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej.
Pełnomocnictwo ogólne (oraz zawiadomienie o jego zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu) zgłaszasz wyłącznie elektronicznie, z konta podatnika na Portalu Podatkowym.
Wniosek o wydanie zaświadczenia nie wymaga załączenia pełnomocnictwa ogólnego.
Więcej informacji o pełnomocnictwach ogólnych znajdziesz Pełnomocnictwa (podatki.gov.pl) - pełnomocnictwo szczególne – upoważnia do działania w konkretnej sprawie podatkowej, dlatego zakres pełnomocnictwa musi być dokładnie wskazany (do jakiej sprawy, przed jakim organem).
Pełnomocnictwo szczególne złóż na druku PPS-1. Jeśli będziesz chciał je odwołać złoż druk OPS-1.
Pełnomocnictwo lub odwołanie pełnomocnictwa składasz w swoim urzędzie skarbowym na piśmie, formie dokumentu elektronicznego, przez pismo ogólne na ePUAP.
Nie zapomnij! aby dołączyć potwierdzenie opłaty skarbowej za udzielone pełnomocnictwo szczególne w wysokości 17zł.
Kiedy i gdzie złożyć wniosek
Wniosek o wydanie zaświadczenia o prowadzonej działalności gospodarczej możesz złożyć w urzędzie skarbowym, w dowolnie wybranym przez Ciebie momencie.
Jak złożyć wniosek
Wniosek w formie elektronicznej:
- prześlesz jako załącznik do pisma ogólnego w e-Urzędzie Skarbowym,
- prześlesz za pośrednictwem e-PUAP.
Zobacz Instrukcję złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia za pomocą pisma ogólnego w e-Urzędzie Skarbowym
Wniosek w formie papierowej dostarcz do urzędu skarbowego. Możesz to zrobić:
- osobiście – umów wizytę, aby przyjść na wizytę bez kolejek, lub
- przesłać pocztą.
Wniosek składany w formie papierowej podpisz ręcznie w przeznaczonej do tego pozycji.
Ile zapłacisz za zaświadczenie
Wnioski o zaświadczenia składane przez e-Urząd Skarbowy są bezpłatne.
Wnioski i zaświadczenia złożone papierowo lub przez e-PUAP wymagają wniesienia opłaty skarbowej w wysokości 17 złotych.
Obowiązek zapłaty opłaty skarbowej powstaje z chwilą złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia.
Pamiętaj: dołącz dowód zapłaty opłaty skarbowej albo uwierzytelnioną kopię dowodu zapłaty podczas składania wniosku lub pełnomocnictwa.
Dowód zapłaty może mieć formę wydruku, który potwierdza wykonanie operacji bankowej.
Czytaj więcej o opłacie skarbowej.
Ile będziesz czekać
W ciągu 7 dni od złożenia wniosku otrzymasz:
- zaświadczenie, lub
- postanowienie (np. o odmowie wydania zaświadczenia lub zaświadczenia o żądanej treści)
Warto wiedzieć
Możesz złożyć zażalenie, jeśli otrzymasz:
- postanowienie o pozostawieniu podania bez rozpatrzenia,
- postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia.
Składasz je do Dyrektora Izby Administracji Skarbowej za pośrednictwem organu, który odmówił wydania zaświadczenia.
Masz na to 7 dni, od dnia doręczenia postanowienia.
Pamiętaj, aby zażalenie zawierało:
- zarzuty przeciw postanowieniu,
- istotę i zakres żądania,
- dowody uzasadniające to żądanie.
Wzór wniosku
Podstawa prawna
- Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. ordynacja podatkowa
- Ustawa z 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
- Rozporządzenie Ministra Finansów z 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej
- Rozporządzenie Ministra Finansów z 29 grudnia 2015 r. w sprawie zaświadczeń wydawanych przez organy podatkowe