Wybierz pytanie
-
Czy wszyscy podatnicy będą musieli mieć kasy online od 1 stycznia 2023 r.?
Nie, podatnik może więc używać kas rejestrujących starego typu do czasu ich wyeksploatowania lub, w przypadku kas z papierowym zapisem kopii, konieczności wymiany pamięci fiskalnej. W ustawie o VAT wprowadzono terminy, po których nie będzie już można kupić kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii.
Terminy te są następujące:
- dla kas z elektronicznym zapisem kopii – 31 grudnia 2022 r.;
- dla kas z papierowym zapisem kopii – 31 sierpnia 2019 r.
Oznacza to, że kasy starego typu będą mogły być wprowadzane przez producenta do obrotu na rynek tylko do wyznaczonych terminów. Terminy te nie ograniczają możliwości stosowania tych kas przez podatników. Kasy rejestrujące z elektronicznym i papierowym zapisem kopii będą stopniowo wycofywane z rynku w wyniku naturalnej wymiany starych urządzeń na nowe. Nie ma natomiast obowiązku wymiany kas starego typu od 1 stycznia 2023 r. na kasy online.
Wyjątek stanowią branże objęte obligatoryjną wymianą kas w terminach określonych ustawą, zgodnie z art. 145b ustawy o VAT, tj. m.in. sprzedaż paliw, świadczenie usług naprawy pojazdów, usługi gastronomiczne, sprzedaż węgla, usługi fryzjerskie.
-
Nie wprowadzono ograniczenia czasowego na używanie kas rejestrujących starego typu, ani obligatoryjnego terminu wymiany kas starego typu, poza wyjątkami określonymi w art. 145b ustawy o VAT oraz poza warunkiem dotyczącym kas z papierowym zapisem kopii, które należy wymienić po zapełnieniu się ich pamięci fiskalnej.
-
Podatnikowi w opisanym przypadku będzie przysługiwać zwrot kwot wydanych na zakup kas rejestrujących, po spełnieniu warunków do uzyskania „ulgi” z tytułu zakupu kasy określonych ustawą o VAT oraz rozporządzeniem w sprawie kas. Szczegóły dotyczące korzystania z ulg na zakup kas zostaną wskazane w odrębnych objaśnieniach podatkowych.
-
Zgodnie z art. 145 a ust. 13 ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy Prawo o miarach „Podmioty prowadzące serwis kas rejestrujących z elektronicznym i papierowym zapisem kopii są obowiązane składać do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego wykazy obowiązkowych przeglądów technicznych tych kas w terminie do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został dokonany przegląd. Wykaz ten zawiera imię i nazwisko lub nazwę i numer identyfikacji podatkowej podmiotu prowadzącego serwis i podatnika, numer ewidencyjny i numer unikatowy kasy rejestrującej oraz datę dokonania przeglądu.”
Termin końcowy złożenia wykazu ustalono na 15 dzień miesiąca po miesiącu, w którym został dokonany przegląd. Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach weszła w życie z dniem 1 maja 2019 r., a zatem pierwsze przekazanie wykazu, o którym mowa wyżej powinno nastąpić do 15 czerwca 2019 r..
-
Zgodnie z ustawą o VAT podmioty prowadzące serwis kas rejestrujących z elektronicznym i papierowym zapisem kopii są obowiązane składać do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego wykazy obowiązkowych przeglądów technicznych tych kas w terminie do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został dokonany przegląd. W przepisach wskazano co mają zawierać wykazy, nie wskazano natomiast formy, w jakiej mają być one przekazywane, co oznacza, że forma jest dowolna. Wykaz ten musi zawierać: imię i nazwisko lub nazwę i numer identyfikacji podatkowej podmiotu prowadzącego serwis i podatnika, numer ewidencyjny i numer unikatowy kasy rejestrującej oraz datę dokonania przeglądu.
-
Zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących: „Podatnicy, prowadząc ewidencję przypisują oznaczenia literowe od „A” do „G” do stawek podatku lub zwolnienia od podatku, przypisanych do nazw towarów i usług, w następujący sposób:
- literze „A” – jest przypisana stawka podstawowa podatku w wysokości 22% albo 23%,
- literze „B” – jest przypisana stawka obniżona podatku w wysokości 7% albo 8%,
- literze „C” – jest przypisana stawka obniżona podatku w wysokości 5%,
- literze „D” – jest przypisana stawka obniżona podatku w wysokości 0%,
- literze „E” – jest przypisane zwolnienie od podatku,
- literze „F” i „G” – są przypisane pozostałe stawki podatku, w tym wartość 0% (zero techniczne) w przypadku sprzedaży opodatkowanej, o której mowa w art. 119 ust. 1 lub art. 120 ust. 4 ustawy”
Podatnik programuje, we wskazany w przepisach sposób, te stawki podatku, które używa do ewidencji sprzedaży towarów lub usług.
-
Dotychczas przypisane oznaczenia literowe od „A” do „G” do stawek podatku lub zwolnienia od podatku przypisane do nazw towarów i usług podatnicy mogą zachować do 3 miesięcy od wejścia w życie nowego rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, tj. do końca lipca 2019 r.
Przepis ten nie ma natomiast zastosowania do kas, które nie były używane przez podatnika przed wejściem w życie rozporządzenia, tj. kas instalowanych od 1 maja 2019r., do których należy stosować wymogi wynikające z przepisu § 6 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia.
-
Jeżeli podatnik nie znalazł się w grupie podmiotów zobowiązanych do wymiany kas rejestrujących – branże wrażliwe (art. 145b ust. 1 ustawy o VAT) to nie ma obowiązku ich wymiany. Kasy mogą być wykorzystywane nadal do ewidencji sprzedaży.
-
W obecnie obowiązujących przepisach nie są przewidziane sankcje finansowe dla podatników, którzy nie dopełnią obowiązku, o którym mowa w § 9 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących w zakresie powiadomienia podmiotu prowadzącego serwis główny o dokonaniu zmiany podmiotu prowadzącego serwis. Jednocześnie należy zaznaczyć, że to podatnik odpowiada za zgłoszenie kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego właściwemu podmiotowi prowadzącemu serwis kas i poddania w obowiązujących terminach przeglądowi technicznemu danej kasy (art. 111 ust. 6ka ustawy o VAT).
-
Jaki dokument należy dołączyć do książki kasy, aby potwierdzić wykonanie przeglądu technicznego.
Zgodnie z § 55 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących obowiązkowy przegląd techniczny kasy obejmuje m. in. dołączenie do książki kasy zaleceń pokontrolnych oraz kopii dokumentu potwierdzającego wykonanie przeglądu technicznego, w szczególności wydruku raportu z kasy potwierdzającego dokonanie przeglądu. Dokumentem potwierdzającym wykonanie przeglądu technicznego zgodnie z przepisami jest więc, w szczególności raport z kasy. Jeśli kasa nie posiada takiej funkcjonalności potwierdzenie następuje w inny możliwy sposób.
-
Na jakiej podstawie serwis główny może wymienić pamięć fiskalną w kasie.
Wymiana pamięci fiskalnej w kasie rejestrującej dokonywana jest na wniosek podatnika. W przypadku konieczności wymiany pamięci fiskalnej w wyniku jej zapełnienia lub uszkodzenia czynność wymiany wykonywana jest jedynie przez podmiot prowadzący serwis główny. Uwaga: ustawa wprowadziła zakaz wymiany pamięci fiskalnej w kasach z papierowym zapisem kopii po zapełnieniu się tej pamięci.
-
Po 31 lipca 2019 r., kasa, w której zwolnienie od podatku nie będzie przypisane literze „E” – nie będzie mogła być używana. Niezrozumiałe jest z punktu widzenia przepisów w zakresie kas rejestrujących przypisywanie „na sztywno” tego zwolnienia do litery „G”.
-
Zgodnie z § 13 ust.1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących fiskalizacji należy dokonać przed rozpoczęciem prowadzenia ewidencji przy użyciu kas on-line. W przypadku podatników świadczących usługi naprawy pojazdów, którzy zostali objęci obligatoryjną wymianą kas, wskazano graniczną datę, od której uznawane jest rozpoczęcie prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas on-line w obowiązującym terminie (1 stycznia 2020 r.), aby ulgę na te kasy można było wykorzystać zgodnie z ogólnymi zasadami. Zatem podatnik świadczący usługi naprawy pojazdów powinien ufiskalnić kasę na dzień 1 stycznia 2020 r.
Pozostałe
-
Zalecenie dla producentów kas fiskalnych współpracujących z repozytorium
Preferowany sposób wysyłki dokumentów do Centralnego Repozytorium Kas zakłada, że każda paczka będzie zawierać logicznie kompletny zestaw dokumentów, jako kompletna struktura JPK.
Zdefiniowany w specyfikacji sposób wysyłki, według którego pojedyncza paczka może zawierać część większego dokumentu (nie będzie to kompletna struktura JPK ), powinien być stosowany w drodze wyjątku w sytuacji, gdy pojedynczego dokumentu w strukturze JPK nie można umieścić w jednej paczce o rozmiarze mniejszym niż 256kB.
Powyższe zalecenie wynika z potrzeby ograniczenia procesu scalania paczek po stronie repozytorium do niezbędnego minimum.
-
Objaśnienia do zapisów w schemie
-
Wskazówki dotyczące sposobu określania znaków wartości opustów, narzutów i storn do pozycji towarowej, opustu lub narzutu oraz przyjęcia lub wydania opakowania zwrotnego.
- Cena towaru/usługi zawsze dodatnia.
- Pole „oper" w obiekcie „TParagonTowar" określa sprzedaż towaru/usługi (wartość False) lub storno towaru/usługi (wartość True).
- Opust (rabat) zawsze występuje ze znakiem ujemnym.
- Narzut zawsze występuje ze znakiem dodatnim.
- Storno opustu (rabatu) występuje ze znakiem dodatnim.
- Storno narzutu występuje ze znakiem ujemnym.
- Opakowania zwrotne – przyjęcie opakowania – ze znakiem ujemnym.
- Opakowania zwrotne – wydanie opakowania – ze znakiem dodatnim.
- Dla stawek podatku stosuje się podobne reguły jak dla rabatu i storna rabatu i analogicznie dla narzutu i storna narzutu.
-
Ponadto Ministerstwo Finansów informuje, że standard kodowania polskich znaków przy przekazywaniu danych z kasy do repozytorium to – UTF8.
-
-
Z czego ma się składać wejście dla funkcji tworzącej AT (Authentication Tag") ?
Należy użyć ciągu bajtów postaci Base64URL dodatkowych danych uwierzytelniających AAD, a pozostałe części czyli wektor inicjujący oraz zaszyfrowane dane należy odkodować z Base64URL do postaci bajtowej. Przykład z wykorzystaniem danych ze specyfikacji.
Postać szesnastkowa odszyfrowanego klucza 32 bajtowego CEK (Content Encryption Key):
04d31fc5549dfcfe0b649dfa3faa6ace6b7cd42d6f6b09dbc8b100f08f9c2ccf
pierwsze 16 bajtów wykorzystywane w funkcji HMAC:
MAC_KEY:
04d31fc5549dfcfe0b649dfa3faa6aceostatnie 16 bajtów wykorzystywane do odszyfrowania treści algorytmem AES:
ENC_KEY:
6b7cd42d6f6b09dbc8b100f08f9c2ccfużyte dane autoryzujące AAD (nagłówek JWE):
postać ASCII:
{"alg":"A128KW","enc":"A128CBC-HS256"}postać Base65URL:
eyJhbGciOiJBMTI4S1ciLCJlbmMiOiJBMTI4Q0JDLUhTMjU2In0
postać szesnastkowa (bajty postaci Base64URL) wykorzystana w funkcji HMAC:
65794a68624763694f694a424d544934533163694c434a6c626
d4d694f694a424d54493451304a444c5568544d6a5532496e30użyty 16 bajtowy wektor inicjujący IV:
postać Base65URL:
AxY8DCtDaGlsbGljb3RoZQpostać szesnastkowa wykorzystana w funkcji HMAC:
03163c0c2b4368696c6c69636f746865zaszyfrowane dane użyte również do wyliczenia etykiety uwierzytelniającej:
postać Base65URL:
KDlTtXchhZTGufMYmOYGS4HffxPSUrfmqCHXaI9wOGYpostać szesnastkowa wykorzystana w funkcji HMAC:
283953b577218594c6b9f31898e6064b81df7f13d252b7e6a821d7688f703866długość dodatkowych danych autoryzujących w formacie Base64URL wynosi 51 bajtów, czyli 408 bitów i w formacie Big-Endian w postaci szesnastkowej ma wartość:
0000000000000198
Dokonując konkatenacji bajtowej AAD, IV oraz danych zaszyfrowanych i długości AAD do wyliczenia MAC będzie wykorzystany ciąg bajtów:
65794a68624763694f694a424d544934533163694c434a6c626d4d694f694a424d54493
451304a444c5568544d6a5532496e3003163c0c2b4368696c6c69636f746865283953b5
77218594c6b9f31898e6064b81df7f13d252b7e6a821d7688f7038660000000000000198Wynik użycia powyższego ciągu bajtów oraz klucza MAC_KEY 04d31fc5549dfcfe0b649dfa3faa6ace funkcja haszująca HS256 powinna zwrócić 32 bajtową wartość:
5349bf6268cdd380c9bdc7852026c2550954e5c9db872cfc9166b38c6956e574