Jeżeli w 2024 r. zatrudniałeś osoby fizyczne lub wypłacałeś im np. wynagrodzenia z umowy o pracę, umowy zlecenia czy należności z praw majątkowych, po zakończeniu roku sporządzasz imienne informacje o wysokości dochodów tych osób (PIT-11, PIT-R) i zbiorcze deklaracje o pobranym podatku (PIT-4R, PIT-8AR), dalej zwane formularzami.
Jak i do kiedy przygotować formularze
PIT-11, PIT-R oraz PIT 4R, PIT 8AR sporządź na właściwych wzorach formularzy:
- PIT-11(29)
- PIT-R(22)
- PIT-4R(13)
- PIT-8AR(14)
Znajdziesz je na stronie e-deklaracje-pit/dla-platnikow. Oznaczenie wersji potwierdzisz w prawym dolnym rogu formularza
PIT-11, PIT-R oraz PIT-4R, PIT-8AR sporządź i prześlij do 31 stycznia 2025 r.
Do kiedy przesłać formularze
PIT-11 i PIT-R wyślij:
- do urzędu skarbowego do 31 stycznia 2025 r.,
- osobie fizycznej do 28 lutego 2025 r.
PIT-4R i PIT-8AR wyślij wyłącznie do urzędu skarbowego do 31 stycznia 2025 r.
Wskazane terminy nie mają zastosowania, jeżeli kończysz prowadzenie działalności w trakcie roku.
W takim przypadku formularze musisz złożyć do dnia zaprzestania działalności.
Formularze możesz podpisać:
- podpisem kwalifikowanym – wszystkie formularze
- danymi autoryzującymi – formularze: PIT-11, PIT-4R, PIT-8AR, o ile jesteś osobą fizyczną
Formularze możesz przesłać za pomocą:
-
Formularza interaktywnego Ministerstwa Finansów
Aby to zrobić:
- wejdź na stronę e-Deklaracje
- pobierz odpowiedni formularz
- wypełnij formularz
- podpisz go podpisem kwalifikowanym albo danymi autoryzującymi
- wyślij
-
Modułu finansowo-księgowego
Przy wykorzystaniu odpowiednich aplikacji (modułów) możesz wysyłać formularze drogą elektroniczną, bezpośrednio z systemów finansowo-księgowych oraz automatycznie podpisać elektronicznie wszystkie przesyłane formularze.
Aby to zrobić:
- pobierz właściwą strukturę logiczną z sekcji Struktury dokumentów XML
- wypełnij formularz
- podpisz go podpisem kwalifikowanym albo danymi autoryzującymi
- wyślij dokument ze swojej aplikacji
-
Uniwersalnej Bramki Dokumentów (UBD)
Aby to zrobić:
- uruchom odpowiednią aplikację (moduł) zgodnie ze specyfikacją Wejścia - Wyjścia dostępną w zakładce - Dokumentacja IT
- wypełnij formularz
- podpisz go podpisem kwalifikowanym albo danymi autoryzującymi
- wyślij dokument do UBD
W ten sposób możesz przesłać jednocześnie do 20 tys. deklaracji.Korekty formularzy nie możesz złożyć za pomocą bramki UBD. Wyślesz ją tylko jako pojedynczy dokument do systemu e-Deklaracje.
Więcej informacji o UBD znajdziesz w zakładce Uniwersalna Bramka Dokumentów.
Jak udzielić pełnomocnictwa
Jeśli nie chcesz przesyłać informacji osobiście, może to za ciebie zrobić twój pełnomocnik.
Wypełnij i dostarcz do urzędu skarbowego druk UPL-1. Możesz to zrobić:
- papierowo – złóż go w swoim urzędzie skarbowym
- elektronicznie – przekaż przez ePUAP lub złóż w e-Urzędzie Skarbowym
Informacje o pełnomocnictwach oraz aktualne formularze znajdziesz w zakładce Pełnomocnictwa.
Wypełniasz formularz - wpisz poprawny PESEL lub NIP
Pamiętaj, że wpisanie prawidłowych danych, w szczególności identyfikatora podatkowego NIP/PESEL podatnika (w tym Twojego pracownika) w dokumentach PIT jest obowiązkiem płatnika. Błędem jest np. wpisywanie ciągu tych samych cyfr (jak 1111111111 czy 9999999999).
Rzetelne wpisanie tych danych w informacjach przekazywanych do urzędu skarbowego pozwoli na jednoznaczną identyfikację podatnika (w tym Twojego pracownika), a co za tym idzie na:
- wygenerowanie i udostępnienie podatnikowi jego zeznania podatkowego w usłudze Twój e-PIT na podatki.gov.pl,
- zalogowanie się przez podatnika do usługi Twój e-PIT z wykorzystaniem danych, autoryzujących, na które składają się m.in. PESEL lub NIP,
- złożenie zeznania podatkowego przy użyciu np. bezpłatnej aplikacji e-Deklaracje dostępnej na podatki.gov.pl,
- skorzystanie z ulg i odliczeń, co może skutkować zwrotem nadpłaty podatku.
Brak właściwego identyfikatora podatkowego w przekazywanych formularzach podatkowych uniemożliwi bądź utrudni podatnikowi (w tym Twojemu pracownikowi) wywiązanie się z nałożonych na niego obowiązków podatkowych w podatku PIT.
Jeśli pracownik jest obcokrajowcem, jak uzyska PESEL lub NIP
Dla podatnika, który nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem VAT oraz płatnikiem podatków i składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, identyfikatorem podatkowym jest PESEL.
Numer PESEL można dostać z urzędu – przy zameldowaniu się w Polsce na pobyt powyżej 30 dni.
Podatnik może złożyć wniosek nadanie numeru PESEL do dowolnego urzędu gminy wraz z dokumentami, które potwierdzają dane wskazane we wniosku.
Wniosek może być złożony w dowolnym urzędzie gminy – jeśli osoba nie może się zameldować, a potrzebuje numeru PESEL.
Podatnik może złożyć wniosek osobiście lub może to zrobić w jego imieniu pełnomocnik.
Niezbędne informacje i wzór wniosku o nadanie PESEL są dostępne na portalu Gov.pl , również w języku angielskim i ukraińskim.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych
- Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa
Uniwersalna Bramka Dokumentów
UBD – czym jest i jak jej użyć
e-Deklaracje
Interaktywne formularze PDF dla płatników
Як отримати PESEL або NIP
Інформація як отримати персональний ідентифікаційний номер (PESEL) або індивідуальний податковий номер (NIP)
How to get a PESEL or NIP
Information how to get a PESEL or NIP