Etap I – Faza przyjęcia (Admission phase)
Cel etapu
Identyfikacja właściwych MNE, krajów uczestniczących, transakcji oraz okresów.
Czas trwania etapu
od 4 do 8 tygodni.
Przed złożeniem formalnego wniosku sugerowany jest kontakt z administracją podatkową w celu omówienia zasadności wniosku, zakresu wymaganych informacji oraz kwestii formalnych i proceduralnych.
Przebieg etapu
- MNE dostarcza kartę informacji wstępnej administracji wiodącej – administracji, gdzie znajduje się spółka dominująca grupy (UPE).
- Administracja, do której złożono wniosek może odmówić pełnienia roli administracji wiodącej.
- Jeśli administracja nie zgodzi się na pełnienie roli administracji wiodącej, MNE może w porozumieniu z tą administracją złożyć wniosek do innej administracji, gdzie posiada podmiot pełniący rolę pryncypała lub gdzie posiada znaczną aktywność i poprosić tą administrację o pełnienie roli zastępczej administracji wiodącej.
- Jeśli administracja wiodąca uzna wniosek o objęcie danych transakcji programem ETACA za zasadny, przekazuje pozostałym odpowiednim administracjom podatkowym kartę informacji wstępnej.
- Administracje wyrażają wstępne zainteresowanie partycypacją w terminie 2 tygodni od otrzymania karty informacji wstępnej.
- Podatnik przedstawia główny zestaw dokumentów. Administracja wiodąca przekazuje je administracjom uczestniczącym. Organizowane jest spotkanie rozpoczynające. Następuje decyzja co do uczestnictwa poszczególnych administracji oraz co do transakcji i okresów objętych ETACA.
Etap II – Ocena ryzyka (Risk assessment phase)
Cel etapu
Dokonanie klasyfikacji transakcji objętych ETACA na stanowiące transakcje niskiego ryzyka lub transakcje nie stanowiące niskiego ryzyka.
Czas trwania etapu
20 tygodni.
Przebieg etapu
- Administracje dokonują wspólnej oceny ryzyka na wysokim poziomie ogólności, w odróżnieniu od szczegółowego sprawdzenia charakterystycznego dla uprzednich porozumień cenowych (APA) lub kontroli. W celu przeprowadzenia wspólnej oceny mogą być organizowane etapowe spotkania wideo pomiędzy uczestniczącymi administracjami.
- Pierwszym krokiem jest przegląd analizy funkcjonalnej. Państwa członkowskie sprawdzają, czy funkcje, aktywa i ryzyka przedstawione w głównej dokumentacji odpowiadają profilowi funkcjonalnemu przedstawionemu w transakcji przez MNE.
- Kolejnym krokiem jest sprawdzenie spójności przedstawionej metodologii ustalania cen transferowych z zidentyfikowanym profilem funkcjonalnym. Ponadto sprawdza się w jaki sposób podatnik wprowadza w życie i monitoruje metodologię cen transferowych.
- Państwa uczestniczące ustalają status ryzyka badanych transakcji – jako transakcji o niskim ryzyku lub niestanowiącym transakcji o niskim ryzyku. W wyjątkowych przypadkach pozwala się MNE dostosować metodologię cen transferowych w celu uniknięcia otrzymania statusu transakcji o niestanowiącym niskim ryzyku.
- Na zakończenie fazy oceny ryzyka administracje spotykają się w celu przedyskutowania swoich wstępnych wniosków odnośnie klasyfikacji ryzyka ocenianych transakcji oraz pozostałych kwestii. Wstępne wnioski powinny następnie być przedstawione MNE podczas osobnego spotkania.
- W dalszej kolejności następuje podsumowujące spotkanie uczestniczących administracji w celu podjęcia ostatecznej decyzji co do poziomu ryzyka ocenianych transakcji. Administracje dążą do konsensusu, jednak w przypadku opinii odmiennych przedstawią swoją ocenę ryzyka w raporcie końcowym.
Etap III – Wynik (Outcome phase)
Cel etapu
Sfinalizowanie wspólnej analizy ryzyka. Przedstawienie końcowych dokumentów.
Czas trwania etapu
od 4 do 8 tygodni.
Przebieg etapu
Administracje przedstawiają końcowy raport w języku angielskim, chyba że postanowią użyć innego wspólnego języka. Administracja wiodąca powinna powiadomić UPE pismem uzgodnieniowym (outcome letter) o wynikach oceny ryzyka. Do pisma uzgodnieniowego załącza się raport końcowy. Każda z uczestniczących administracji może ponadto wystosować pismo do podmiotu MNE z rezydencją lub aktywnością w swojej jurysdykcji zgodnie z krajowymi przepisami lub praktyką administracyjną.