
Rejestracja działalności prowadzonej indywidualnie lub w formie spółki cywilnej
Jak się zarejestrować
Działalność gospodarczą zarejestrujesz składając wniosek o dokonanie wpisu do rejestru przedsiębiorców:
- online - na stronie biznes.gov.pl
- osobiście lub listownie w urzędzie miasta lub gminy
Jak wypełnić wniosek
We wniosku musisz podać:
- dane osobowe oraz informacje o ważnym dokumencie tożsamości;
- NIP i REGON, jeśli zostały nadane;
- adres zamieszkania oraz inne adresy związane z zakładaną działalnością gospodarczą;
- nazwę firmy oraz nazwę skróconą;
- rodzaj działalności jaką będziesz prowadził (odpowiednie kody Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD));
- liczbę pracowników, których planujesz zatrudnić;
- dzień, w którym rozpoczniesz działalność;
- informacje o ubezpieczeniu w ZUS, KRUS lub za granicą;
- dane urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce Twojego zamieszkania.
Dodatkowo we wniosku możesz wskazać:
- formę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jaką wybierzesz,
- dane kontaktowe,
- numer rachunku bankowego,
- dane pełnomocnika.
Jeśli nie masz NIP ani REGON, to Twój wniosek o wpis do rejestru przedsiębiorców będzie jednocześnie wnioskiem o ich nadanie. NIP i REGON zostaną automatycznie uzupełnione w Twoim wpisie - NIP wciągu 1 dnia roboczego, REGON w ciągu 7 dni.
Jeśli będziesz prowadził działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej dodatkowo:
- spisz umowę spółki;
- złóż zgłoszenie do GUS i uzyskaj nr REGON spółki;
- w terminie 14 dni od założenia spółki zarejestruj spółkę w urzędzie skarbowym składając zgłoszenie identyfikacyjne NIP-2 (przy zgłoszeniu pamiętaj o zapłacie podatku od czynności cywilnoprawnej, jaką jest zawarcie umowy spółki. Stawka podatku wynosi 0,5% wartości wkładów wniesionych do spółki. Umowę spółki rozliczysz na formularzu PCC-3, PCC-3A.);
- uzupełnij dane identyfikacyjne o NIP i REGON spółki we wniosku CEIDG-1 w ciągu 7 dni od rejestracji w CEIDG.
Nie zapłacisz za wpis do CEIDG lub jego zmianę.
Rejestracja działalności prowadzonej w formie spółki kapitałowej lub osobowej
Jaką formę spółki wybrać
Do wyboru masz:
- spółki osobowe: jawna, partnerska, komandytowa, komandytowo-akcyjna;
- spółki kapitałowe: spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, prosta spółka akcyjna, spółka akcyjna.
Sprawdź, jaką spółkę możesz założyć i jakie są różnice pomiędzy spółkami
Zanim zarejestrujesz spółkę musisz mieć zawartą umowę spółki lub statut spółki w przypadku spółki akcyjnej lub komandytowo-akcyjnej.
Jak zarejestrować spółkę
Spółkę zarejestrujesz w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS):
- za pośrednictwem Portalu Rejestrów Sądowych (PRS) – jeżeli umowę zawarto w formie papierowej;
- w systemie teleinformatycznym S24 – jeżeli umowę zawarto na wzorcu umowy udostępnionym w S24.
Jak wypełnić wniosek
We wniosku o wpis musisz podać:
- firmę, siedzibę i adres spółki;
- przedmiot działalności spółki;
- nazwiska i imiona albo firmy (nazwy) wspólników/partnerów oraz adresy wspólników/partnerów albo ich adresy do doręczeń albo adresy do doręczeń elektronicznych;
- nazwiska i imiona osób, które są uprawnione do reprezentowania spółki, i sposób reprezentacji;
- dodatkowe dane zależne od rodzaju spółki jaką rejestrujesz.
Jeśli wniosek składasz przez S24, dołącz do niego niezbędne dokumenty w postaci załączników:
- umowy spółki, statutu spółki;
- listy wspólników/partnerów;
- dokument o powołaniu członków zarządu, jeśli został powołany
- oświadczenia osób reprezentujących podmiot wpisany do rejestru, obejmujące zgodę na ich powołanie oraz ich adresy do doręczeń;
- pełnomocnictwa wraz z dowodem opłaty za pełnomocnictwo - jeśli wniosek składa pełnomocnik;
- oraz dodatkowych załączników w zależności od rodzaju spółki jaką rejestrujesz.
Jeśli wniosek składasz przez PRS nie musisz dołączać dokumentów sporządzonych przed notariuszem – wystarczy, że podasz numer (identyfikator) aktu notarialnego w Centralnym Repozytorium Elektronicznych Wypisów Aktów Notarialnych (CREWAN).
Opłaty za rejestrację
Rejestracja spółki jest odpłatna. Jej koszt to:
- 500 zł – opłata sądowa za wpis (250 zł, gdy umowa spółki została zawarta za pośrednictwem S24);
- 100 zł – opłata za ogłoszenie wpisu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym;
- 17 zł– opłata skarbowa od pełnomocnictwa (tylko, jeśli wniosek podpisuje pełnomocnik).
Gdzie zgłosić założenie spółki
Zgłoś to, że zakładasz firmę do:
- urzędu skarbowego podając dane uzupełniające na formularzu NIP-8
Formularz musisz złożyć w terminie 21 dni od wpisu spółki do KRS lub 7 dni od rozpoczęcia działalności, jeśli zamierzasz odprowadzać składki na ubezpieczenia społeczne. - Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych
Masz na to 7 dni od wpisu spółki do KRS.