Obniżamy podatki, a wpływy do budżetu rosną: w 2022 r. były o 80% wyższe niż w 2016 r.
Jak to możliwe?
- Wprowadziliśmy istotne zmiany legislacyjne.
- Zreformowaliśmy administrację skarbową.
- Uszczelniliśmy system podatkowy.
- Coraz skuteczniej zwalczamy szarą strefę i mafie VAT-owskie.
W MF i KAS jesteśmy po stronie uczciwego przedsiębiorcy
Uczciwy przedsiębiorco! Dzięki naszym innowacyjnym rozwiązaniom kontrole z 90% skutecznością kierujemy tam, gdzie są przestępstwa! Mafie muszą drżeć, a uczciwy biznes ma łatwiej.
Zreformowaliśmy administrację skarbową i poprawiliśmy prawo
Przeprowadziliśmy reformę administracji skarbowej
1 marca 2017 r. administrację podatkową, kontrolę skarbową i Służbę Celną połączyliśmy w jedną organizację – Krajową Administrację Skarbową (KAS). To pozwala na lepszy i szybszy przepływ informacji.
Dlatego KAS skuteczniej pobiera podatki i cło oraz zwalcza przestępczość ekonomiczną. Dzięki temu wyraźnie rosną dochody budżetu państwa.
Uszczelniliśmy system podatkowy
Pakiet paliwowy
Wdrożenie przepisów pozwoliło uporządkować zasady przywozu paliw do kraju i znacznie ograniczyło szarą strefę na rynku paliw. Pakiet wprowadził wiele nowych rozwiązań w przepisach VAT, akcyzowych i koncesyjnych, które wyeliminowały oszustwa w obrocie paliwami płynnymi. To realnie przekłada się na większe wpływy z VAT do budżetu państwa.
Od kiedy działa? Sierpień 2016 r.
Pakiet przewozowy (System Elektronicznego Nadzoru Transportu – SENT)
System monitorowania drogowego i kolejowego przewozu obejmuje tzw. towary wrażliwe m.in.:
- paliwa napędowe i opałowe,
- autogaz LPG,
- alkohole całkowicie i częściowo skażone,
- oleje roślinne,
- susz tytoniowy i towary do produkcji papierosów,
- odpady,
- węgiel i koks,
- leki zagrożone brakiem dostępności dla polskich pacjentów,
- wybrane produkty rolne.
Przewóz towaru jest zgłaszany do rejestru SENT przez podmiot wysyłający, podmiot odbierający lub przewoźnika.
Drogowy środek transportu musi być wyposażony w urządzenie przekazujące dane geolokalizacyjne do systemów KAS. Dzięki temu przewóz towarów jest monitorowany w czasie rzeczywistym, co pozwala na szybką reakcję funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej w przypadku ryzyka nieprawidłowości. To rozwiązanie zmniejsza szarą strefę. Dzięki temu zwiększamy dochody budżetu państwa w obszarach, w których stwierdzono największe uszczuplenia.
Od kiedy działa? Kwiecień 2017 r.
Mechanizm podzielonej płatności (MPP)
Zapewnia ochronę uczciwych podatników przed konsekwencjami nieświadomego wplątania w proceder wyłudzania VAT. W MPP płatność faktury VAT za nabyty towar lub usługę może być dzielona na dwa strumienie:
- Zapłata przez nabywcę odpowiadająca całości lub części wartości sprzedaży netto, która trafia na rachunek rozliczeniowy dostawcy.
- Zapłata kwoty, która odpowiada całości lub części kwoty podatku od towarów i usług, jest płacona na specjalne konto dostawcy – rachunek VAT.
Od kiedy działa? Od listopada 2019 r. MPP jest obowiązkowy dla faktur powyżej 15 tys. zł brutto, które dotyczą tzw. towarów i usług wrażliwych.
Wykaz podatników VAT
Zwiększa bezpieczeństwo obrotu gospodarczego. Możesz sprawdzić swojego kontrahenta w elektronicznej bezpłatnej bazie. Wykaz zawiera dane podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT, niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT. Jest aktualizowany w każdy dzień roboczy.
Od kiedy działa? Wrzesień 2019 r.
Elektroniczne raportowanie JPK_VAT
To zbiór danych z informacjami o operacjach gospodarczych za dany okres. Dzięki analizie danych z plików kontrole trwają krócej, są mniej uciążliwe oraz kosztują mniej.
System JPK_VAT zautomatyzował czynności sprawdzające. Dzięki niemu KAS szybko reaguje na nieprawidłowości i próby oszustw podatkowych. Algorytmy automatycznie wyłapują fikcyjne transakcje, które przeprowadzają najczęściej tzw. firmy słupy.
Administracja skarbowa dzięki JPK_VAT może skutecznie wykrywać oszustwa w podatku VAT, ograniczać nieuczciwą konkurencję i chronić interesy rzetelnych podatników.
Od kiedy działa? Od lipca 2016 r. raportowanie jest obowiązkowe dla dużych firm. Od stycznia 2018 r. JPK_VAT wysyła już każda firma, która jest podatnikiem VAT. Od października 2020 r. zamiast oddzielnych deklaracji VAT i plików JPK_VAT, podatnicy składają jeden plik - JPK_VAT z deklaracją.
System Teleinformatyczny Izby Rozliczeniowej (STIR)
Umożliwia wymianę informacji między systemami bankowymi i administracją skarbową. Jest wykorzystywany do analiz finansowych i pozwala na identyfikację przepływów typowych dla wyłudzeń skarbowych. Daje KAS możliwość reakcji na podejrzane transakcje w czasie rzeczywistym.
Umożliwia m.in. analizowanie ryzyka wykorzystywania działalności banków lub spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych do:
- popełniania przestępstw skarbowych,
- wyłudzania zwrotu VAT, lub
- wystawiania tzw. pustych faktur.
Od kiedy działa? Styczeń 2018 r.
Kasy online, kasy w postaci oprogramowania, e-paragon
Kasy on-line i kasy wirtualne nie tylko ograniczają szarą strefę, ale również utrudniają pranie brudnych pieniędzy. Inaczej mogłyby być legalizowane poprzez nabijanie na kasę transakcji, które w rzeczywistości nie miały miejsca.
Od kiedy działa? Maj 2019 r.
Krajowy System e-Faktur (KSeF)
Jeśli jesteś przedsiębiorcą – możesz skorzystać z dobrowolnego wystawiania faktur poprzez KSeF. Obecnie e-faktura działa jako jedna z dopuszczonych form dokumentowania sprzedaży, obok faktur papierowych i faktur elektronicznych. E-faktura będzie powszechnym systemem rozliczania w obrocie gospodarczym. Projekt w znaczący sposób ułatwi przedsiębiorcom prowadzenie biznesu. Obowiązek e-fakturowania wejdzie w życie od 1 lipca 2024 r. Dla drobnych przedsiębiorców, nierozliczających się z VAT, termin będzie dodatkowo odroczony do 1 stycznia 2025 r.
Od kiedy działa? Styczeń 2022 r.
Uszczelniliśmy system podatkowy, zwiększyliśmy dochody budżetowe
W 2015 r. wpływy z tytułu podatków i cła (w tym środki jednostek samorządu terytorialnego (JST) wyniosły 307,78 mld zł. Od 2016 r. wpływy te systematycznie rosły, w 2022 r. osiągnęły poziom 556,87 mld zł. To wzrost o 80,9%.
Wzrost dochodów rząd osiągnął bez podnoszenia stawek podatkowych i obciążeń fiskalnych.
Wzrost wpływów budżetowychw latach 2015-2022 w mld zł
Wyższe wpływy z VAT
Podatek VAT jest pobierany od dostawy towarów oraz świadczenia usług. To jedno z najważniejszych źródeł dochodów budżetu państwa. Z budżetu natomiast są wypłacane pensje nauczycieli, remontowane drogi, budowane szkoły, przedszkola itp.
- W latach 2008-2015 wpływy z podatku VAT wzrosły zaledwie o 27,8%.
- W latach 2016-2022 wpływy z VAT wzrosły ze 123,1 mld zł do 230,5 mld zł.
- W 2023 r. przewidujemy dalszy wzrost do 286,3 mld zł – to w ciągu 8 lat wzrost aż o 132,5%.
Jedną z przyczyn tak znaczącego wzrostu wpływów w VAT była redukcja tzw. luki VAT, czyli różnicy między kwotą teoretycznych dochodów z podatku VAT, a faktycznie pobraną kwotą tego podatku.
To efekt skutecznej walki z nieuczciwymi praktykami podatkowymi, które przez lata zmniejszały możliwości realizacji wydatków budżetowych, np. na zdrowie, naukę czy obronność.
Luka VAT:
- w 2015 r. wynosiła 24,1%,
- w 2022 r. wynosiła zaledwie 4,9% potencjalnych wpływów.
Komisja Europejska oszacowała lukę VAT w 2020 r. niewiele wyżej, bo o 0,9 p.p., czyli na poziomie 11,3%. To plasuje nas w czołówce krajów Unii Europejskiej, które najszybciej redukują lukę VAT. Zgodnie z raportem KE w latach 2016-2020 w Polsce nastąpił spadek luki VAT o ponad 9 p.p.
VAT
Między 2016 a 2023 r. wpływy z VAT wzrosną o 163,2 mld zł. czyli o 132,5%.
Wyższe wpływy z CIT
Od 2016 r. obserwujemy także szybki wzrost wpływów z podatku CIT. W latach 2016-2023 wpływy z podatku CIT (według prognoz do ustawy budżetowej za 2023) wzrosną aż o 62,5 mld zł, czyli o 190,1%.
Dla porównania wzrost wpływów podatku CIT w latach 2008-2015 wyniósł jedynie 2,3%.
Wysoki wzrost wpływów podatkowych z CIT pozwolił zmniejszyć obciążenia polskich firm. To:
- obniżka stawki CIT dla małych podatników z 19% na 9%,
- wprowadzenie estońskiego CIT,
- wprowadzenie IP Box oraz szeregu innych, proinnowacyjnych ulg podatkowych, m.in. ulgi B+R.
CIT
Między 2016 a 2023 r. wpływy z podatku od zysku firm (CIT) wzrosną o 62,5 mld zł, czyli o 190,1%.
Wyższe wpływy z akcyzy
Wpływy budżetowe z podatku akcyzowego wzrastają, mimo wprowadzanych zwolnień i obniżek wybranych stawek, takich jak:
- Tarcza Antyinflacyjna, która obowiązywała w 2022 r.
- obniżonej w 2019 r. stawki akcyzy na energię elektryczną z 20 na 5 zł/MWh.
Akcyza
Dochody budżetowe z podatku akcyzowego
W każdym roku ponad 80% dochodów z akcyzy stanowią wpływy z opodatkowania 3 głównych grup wyrobów:
- paliw silnikowych,
- wyrobów tytoniowych,
- alkoholu etylowego.
Wzmocniliśmy uczciwą konkurencję, ograniczyliśmy szarą strefę
Zwalczamy szarą strefę w branży tytoniowej
Polska w ostatnich latach może pochwalić się najlepszymi wynikami w całej UE w zwalczaniu przestępczości tytoniowej i zmniejszaniu szarej strefy w tym obszarze.
Zwalczamy nielegalne fabryki papierosów
W latach 2018–2022 na terenie całej Unii Europejskiej wykryto 299 nielegalnych fabryk papierosów.
Z tego Polska wykryła aż 46% takich miejsc, czyli 137 nielegalnych fabryk papierosów.
Maleje szara strefa w papierosach, czyli udział nielegalnych papierosów w całkowitej konsumpcji.
Zobacz przykłady naszych działań:- 17 ton tytoniu przejęte przez KAS i SG
- 7,5 mln papierosów przejęte przez małopolską KAS i Policję
- 25 osób zatrzymanych. KAS i CBŚP zlikwidowały tytoniową grupę przestępczą
Zwalczamy szarą strefę w hazardzie
KAS likwiduje nielegalne lokale hazardowe, gdzie dostępne są gry na automatach. W ciągu ostatnich 5 lat o 83% spadła liczba takich miejsc.
Ograniczenie szarej strefy
– nielegalne gry na automatach
Od 2017 r. KAS zatrzymała ok. 70 tys. nielegalnych automatów do gier.
W latach 2018-2022 rozpoczęliśmy ok. 12,5 tys. postępowań przygotowawczych w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe, które dotyczą nielegalnego urządzania gier hazardowych. Wykryliśmy 63 grupy przestępcze, które organizowały nielegalne gry hazardowe.
Walczymy również z nielegalnym hazardem w internecie. Do końca 2022 r. zablokowaliśmy ponad 28 tys. stron, które oferowały nielegalne gry hazardowe online lub reklamowały takie gry.
Zobacz przykłady naszych działań:
- KAS przejęła 700 nielegalnych automatów do gier, 6 osób z zarzutami
- Służby rozbiły hazardową grupę przestępczą. Zarzuty dla 29 osób
- KAS i Policja rozbiły hazardową grupę przestępczą. Zatrzymały 50 podejrzanych, zlikwidowały 382 nielegalne salony gier
Zwalczamy oszustwa podatkowe i mafie VAT-owskie
KAS ściga zorganizowane grupy przestępcze, które wyłudzają VAT. Priorytetem jest wykrywanie faktycznych organizatorów przestępstw i ich kierowniczej roli w działalności zorganizowanych grup przestępczych.
W latach 2017-2022 w sprawach karnych skarbowych i karnych KAS zabezpieczyła mienie pochodzące z przestępstw o wartości ponad 977 mln zł.
Zobacz przykłady naszych działań:
Uruchomiliśmy skuteczne narzędzia analityczne, aby wspierać rzetelnych przedsiębiorców
Wspieramy rzetelnych przedsiębiorców, dbamy o uczciwą konkurencję i walczymy z przestępczością ekonomiczną.
Większość wątpliwości, które dotyczą rozliczeń podatkowych, wyjaśniamy bez angażowania podatników i kontroli. Typowanie do kontroli opiera się na analizie ryzyka, do której wykorzystywane są zaawansowane narzędzia analityczne. Dzięki temu, w 2022 r. KAS przeprowadziła niewiele ponad 22 tys. kontroli. Dla porównania w 2008 r. było ich ponad 150 tys. W tym okresie o połowę zmniejszyła się liczba kontroli skarbowych (obecnie celno-skarbowych). Liczba kontroli podatkowych spadła aż o 87%.
Jeżeli KAS rozpoczyna kontrole, to są one precyzyjnie kierowane tam, gdzie stwierdzono ryzyko poważnych nieprawidłowości. Obecnie skuteczność kontroli wynosi ponad 90%. Administracja skarbowa interweniuje wtedy, gdy narażony jest interes finansów państwa i uczciwego biznesu.
Kontrole KAS
w latach 2017-2022
Profesjonalna administracja skarbowa
– walka z nieuczciwą konkurencją i wsparcie dla przedsiębiorców
Narzędzia analityczne stosowane przez MF i KAS przynoszą korzyści uczciwym przedsiębiorcom, a z drugiej strony ułatwiają identyfikowanie tych nieuczciwych.
W latach 2017-2022 na poziomie MF zidentyfikowano w ten sposób 549 tzw. karuzel podatkowych. Szacowana skala nieprawidłowości wygenerowanych przez nie w obszarze VAT to około 3,58 mld zł.
W wyniku analiz prowadzonych od 2018 roku z wykorzystaniem m.in. JPK_VAT i STIR wstrzymano zwroty VAT na kwotę ponad 279 mln zł. Z wykorzystaniem JPK_VAT zabezpieczono na poczet należności podatkowych ponad 2,5 mld zł.
Sprawdza się też system STIR, który przeciwdziała wykorzystywaniu systemu bankowego do wyłudzeń skarbowych. W latach 2018-2022 zostało zablokowanych 4035 rachunków bankowych należących do 865 podmiotów objętych blokadami. Kwota zablokowanych środków to 354,4 mln zł, a kwota szacowanych uszczupleń to 2,2 mld zł.
Poprawiliśmy jakość obsługi podatników
Krajowa Administracja Skarbowa nastawiona jest na dialog z biznesem i współpracę z podatnikami. Działania KAS w tym obszarze są zauważane i dobrze oceniane – prowadzimy badania w tym zakresie.
Każdy może wypełnić ankietę satysfakcji po wizycie w urzędzie skarbowym. Dodatkowo zewnętrzna agencja badawcza prowadzi badania w formule tajemniczego klienta. Ponad 200 tys. osób potwierdza, że jakość obsługi podatników w urzędach w całej Polsce systematycznie rośnie.
Zmieniając administrację skarbową, staramy się ją dostosować do potrzeb wszystkich podatników. Dbamy zarówno o osoby, które nie prowadzą działalności gospodarczej, jak i przedsiębiorców – również tych największych.
Wprowadziliśmy wiele nowoczesnych usług, z których korzystają miliony Polaków, takich jak portal e-Urząd Skarbowy, który pozwala załatwić większość spraw przez internet, np. złożyć zeznanie PIT, uzyskać elektroniczne zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach czy wysokości dochodu. Doceniają to zarówno podatnicy, jak i eksperci, którzy w ubiegłym roku przyznali nam nagrodę Digital Excellence Awards 2022.
Z myślą o największych firmach utworzyliśmy Centrum Obsługi Podatkowej Inwestora, które zajmuje się obsługą kluczowych inwestorów i udziela im wsparcia. Uruchomiliśmy też Program Współdziałania, który jest nową formą relacji pomiędzy dużymi podatnikami a administracją skarbową. Jest on oparty na współpracy, a udział w nim daje przedsiębiorcom liczne korzyści, np.:
- możliwość zawierania porozumień podatkowych,
- możliwość stosowania odpowiednich warunków w transakcjach z podmiotami powiązanymi czy wysokości zaliczek na podatek dochodowy,
- uzyskanie ulg w spłacie odsetek od zaległości podatkowych.
Obniżyliśmy podatki dla polskich rodzin i firm
Od 2016 r. wprowadziliśmy wiele korzystnych rozwiązań podatkowych, które obniżyły podatki milionom Polaków. Zmiany dotyczą, m.in.:
- VAT,
- PIT,
- CIT,
- akcyzy,
- podatku od spadków i darowizn.
Z „zerowego” PIT korzystają:
- osoby do 26. roku życia,
- Polacy powracający do kraju,
- rodziny 4+,
- pracujący seniorzy.
Polska jest w czołówce krajów UE, które stosują szeroki wachlarz obniżonych stawek oraz preferencji w VAT. Wprowadziliśmy specjalne rozwiązania w ramach Tarczy Antyinflacyjnej, aby zmniejszyć obciążenia w VAT i akcyzie oraz złagodzić skutki inflacji.
Niższy podatek PIT
Rząd wprowadził powszechną obniżkę podatku od osób fizycznych:
- od października 2019 r. z 18% do 17%,
- w lipcu 2022 r. z 17% do 12% - przy czym 12% stawka podatku dotyczy całego 2022 r.
Dodatkowo zmniejszyliśmy PIT dla osób pracujących, przez ponad 2-krotne podniesienie kosztów uzyskania przychodów. Wyższe koszty przekładają się na niższy podatek do zapłaty. Koszty miesięczne wzrosły do 250 zł ze 111 zł i do 300 zł z blisko 140 zł dla dojeżdżających.
Wyższa kwota wolna od podatku
Począwszy od 2016 r., trzy razy podwyższano kwotę wolną od podatku dochodowego dla osób najmniej zarabiających:
- w 2017 r. to 6,6 tys. zł,
- w 2018 r. to już 8 tys. zł,
- od 2022 r. zdecydowaliśmy się podnieść kwotę wolną aż do poziomu 30 tys. zł, co jest już europejskim standardem.
Zwiększony próg podatkowy
Od 2022 r. wysokość progu podatkowego wzrosła aż o 40% – z ponad 85 tys. zł do 120 tys. zł. To znaczy, że 32% podatek płaci się teraz, dopiero gdy roczne zarobki przekroczą 120 tys. zł. Dzięki temu wyższy podatek będzie płacić o wiele mniej osób niż wcześniej.
Obniżamy podatki
w latach 2017-2022
Przeczytaj więcej, jakie podatki obniżyliśmy
Zapewniliśmy stabilność finansów publicznych
W latach 2016-2022 dług w relacji do PKB spadł o 2,2 p.p. przy jednoczesnym ogromnym wsparciu dla firm w pandemii, finansowaniu programów społecznych oraz wzroście wydatków na obronność. Dla porównania w latach 2008-2015 dług wzrósł w relacji do PKB o 6,8 p.p.
Dług publiczny Polski (w relacji do PKB) wynosi 49,1% i jest niższy niż średnio w UE (84%) oraz strefie euro (91,6%).
Dług publiczny Polski (w relacji do PKB) jest niższy niż średnio w UE
Dług publiczny w państwach UE (% PKB)
Polska jest pozytywnie oceniana przez agencje ratingowe. Według agencji S&P nasz kraj posiada konkurencyjną i rozbudowaną gospodarkę. Silna pozycja zewnętrzna oraz dobra sytuacja finansów publicznych w Polsce pozwalają zminimalizować negatywne ryzyko, jakie niesie za sobą wojna na terenie Ukrainy.
Stabilna sytuacja finansów publicznych umożliwia inwestycje w polskie bezpieczeństwo, takie jak Program Modernizacji Sił Zbrojnych i zwiększenie wydatków na obronność.
Dzięki stabilnym finansom publicznym,
pieniądze mogą być przeznaczone na: