Pytania i odpowiedzi dla operatorów platform


Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania przez operatorów platform

×

Pytania i odpowiedzi dla operatorów platform

  • Prawne warunki rejestracji operatora platformy zostały określone w Rozdziale 4 Działu IIIA ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami.

    W zakresie technicznych możliwości przesłania formularza DPI-FR(1) do Szefa KAS informujemy, że 1 lipca br. uruchomione zostało środowisko produkcyjne dla operatorów platform, które zapewnia możliwość wysyłania plików DPI-FR(1) w formacie XML, zgodnych ze schematami XSD za pośrednictwem API.

  • Ustawa z dnia 9 marca 2017 roku o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami, w której dokonano implementacji dyrektywy DAC7, nie wyłącza z zakresu raportowania sprzedawców, którzy zarejestrowali się na platformie przed 1 stycznia 2023 roku. Oznacza to, że obowiązki nałożone na operatorów platform mają zastosowanie zarówno wobec sprzedawców, którzy zarejestrowali się na danej platformie przed 1 stycznia 2023 roku, jak i tych, którzy zarejestrowali się na niej od 1 stycznia 2023 roku (zob. art. 9 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 23 maja 2024 r. o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw. W szczególności należy podkreślić, że art. 9 ust. 1 pkt 1 ustawy z 23 maja 2024 r. nie odnosi się do sprzedawców, którzy na platformie zarejestrowali się w okresie wskazanym w tym przepisie, lecz do sprzedawców, którzy byli zarejestrowani na platformie w tym okresie (tj. w dowolnym momencie tego okresu, niezależnie od tego kiedy nastąpił moment rejestracji).

  • Zgodnie z art. 75a ust. 1 pkt 19 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami, przez sprzedawcę podlegającego raportowaniu rozumie się aktywnego sprzedawcę, niebędącego wyłączonym sprzedawcą, który jest rezydentem w państwie uczestniczącym lub udostępnił nieruchomość położoną w państwie uczestniczącym.

    Z kolei zgodnie z definicją z art. 75a ust. 1 pkt 11 ustawy, przez państwo uczestniczące rozumie się:
    a) Rzeczpospolitą Polską oraz inne państwo członkowskie,
    b) kwalifikowaną jurysdykcję spoza Unii Europejskiej,
    c) państwo lub terytorium, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła porozumienie stanowiące podstawę automatycznej wymiany informacji o sprzedawcach, niebędące kwalifikowaną jurysdykcją spoza Unii Europejskiej.

    Powyższe oznacza, że raportowaniu podlegają także sprzedawcy będący rezydentami państw spoza Unii Europejskiej lub udostępniający nieruchomość położoną w państwie spoza Unii Europejskiej, o ile są to państwa o których mowa w lit. b i c. Listę tych państw minister właściwy do spraw finansów publicznych będzie ogłaszał corocznie, w terminie do dnia 31 grudnia, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, i będzie ona obowiązywała za okres sprawozdawczy, w którym ta lista została ogłoszona (zob. art. 75a ust. 6 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz art. 11 ustawy z dnia 23 maja 2024 r. o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw).

  • Kwestię przeliczania kwot reguluje art. 75a ust. 5 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami. Zgodnie z tym przepisem kwotę, o której mowa w art. 75a ust. 1 pkt 24 lit. d, oraz wyrażoną w euro albo w innej walucie obcej wartość wynagrodzenia przelicza się na złote według średniego kursu tych walut ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy okresu sprawozdawczego.

    Odnosząc się zatem do tego jak należy przeliczać kwotę, o której mowa w art. 75a ust. 1 pkt 24 lit. d, w przypadku wynagrodzenia wypłacanego w dolarach amerykańskich, zgodnie z przywołanym art. 75a ust. 5, należy najpierw przeliczyć na złote kwotę 2 tys. euro według średniego kursu euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy danego okresu sprawozdawczego, a następnie przeliczyć na złote wynagrodzenie w dolarach amerykańskich według średniego kursu tej waluty ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy tego samego okresu sprawozdawczego.

  • Zgodnie z art. 75b ust. 1 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami, raportujący operator platformy przekazuje Szefowi KAS informację o sprzedawcach, w terminie do końca miesiąca następującego po zakończeniu okresu sprawozdawczego, w którym raportujący operator platformy zidentyfikował sprzedawcę jako sprzedawcę podlegającego raportowaniu. Przez okres sprawozdawczy rozumie się rok kalendarzowy, za który jest przekazywana informacja o sprzedawcach. Ponadto należy pamiętać o możliwości skorygowania złożonej informacji o sprzedawcach.

  • Zgodnie z przepisami ustawy obligatoryjnie w pierwszej kolejności należy dokonać blokady wypłaty wynagrodzenia na rzecz sprzedawcy. Dopiero w dalszej kolejności – w przypadku gdy raportujący operator platformy nie ma możliwości wstrzymania wypłaty wynagrodzenia – jest zobowiązany do blokady możliwości dalszego wykonywania stosownych czynności przez danego sprzedawcę za pośrednictwem platformy.

  • Zgodnie z podstawowymi wymaganiami struktury formularzy DPI-FR i DPI-IS zostały udostępnione, wraz ze stosowną dokumentacją, operatorom platform sprzedażowych na stronie Struktury DPI dla operatorów platform.

    Krajowa Administracja Skarbowa pracuje nad udostępnieniem narzędzi wspierających operatorów platform w wypełnianiu ich obowiązków rejestracyjnych i sprawozdawczych i przed prawnie wyznaczonym, ostatecznym terminem realizacji tych obowiązków za pierwszy i drugi okres sprawozdawczy udostępniony zostanie dedykowany kreator plików DPI-FR(1) i DPI-IS(1) oraz narzędzie wspierające proces wysyłki bez wykorzystania klucza REST API, a także manual techniczny dotyczący obsługi, w tym korygowania, uzupełniania i anulowania informacji przekazywanych na wzorach struktur logicznych DPI-FR(1) i DPI-IS(1).

    Zaznaczyć należy, że wytwarzane narzędzia wspierające operatorów platform będą dawały możliwość przesłania plików o rozmiarze do 100MB.

    Po zakończeniu testów i wdrożeniu nowych funkcjonalności w narzędziach Klient JPK i Bramka JPK Ministerstwo Finansów zamieści stosowny komunikat informujący na stronie BIP o uruchomieniu narzędzi, dzięki którym, operatorzy platform niekorzystający z API, będą mogli wywiązać się ze swoich obowiązków związanych z wdrożeniem w polski system prawny Dyrektywy DAC7.

  • Od dnia wejścia w życie przepisów wdrażających do polskiego porządku prawnego dyrektywę DAC7, uruchomione zostało środowisko produkcyjne dla operatorów platform, które zapewnia możliwość wysyłania plików DPI-FR(1) i DPI-IS(1) w formacie XML, zgodnych ze schematami XSD.

    Uruchomiony interfejs usług Jednolitego Pliku Kontrolnego (bramka JPK) umożliwia sprawdzenie poprawności plików oraz ich przesłanie do Szefa KAS.

    Interfejs usług Jednolitego Pliku Kontrolnego (Bramka e-Dokumenty) dostępny jest pod adresem: https://e-dokumenty.mf.gov.pl.

    Szczegółowe informacje oraz dokumenty zamieszczone są na stronie Struktury DPI dla operatorów platform.

  • Zakres danych obowiązkowych do przekazania przez operatorów platform wyznaczony jest przez przepisy ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami. W odniesieniu do DPI-FR(1) jest to art. 75t ust. 4 oraz 75u ust. 3, natomiast w odniesieniu do DPI-IS(1) art. 75c.

    Każdy składany formularz DPI-FR oraz DPI-IS będzie podlegał weryfikacji technicznej, tzn. weryfikowany na zgodność ze schemą. Jeśli pola obowiązkowe nie zostaną wypełnione, nie będzie możliwości przekazania takiego pliku.

  • Tak, zgodnie z art. 75l ust. 5 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami, w przypadku gdy potwierdzenie tożsamości i rezydencji sprzedawcy jest dokonywane za pomocą elektronicznej usługi identyfikacyjnej udostępnionej przez państwo uczestniczące lub Unię Europejską, należy i tak przekazać całą informację o sprzedawcy. Budowa formularza DPI-IS wymusza uzupełnienie elementu „Standard”, natomiast element „GVS” jest elementem fakultatywnym (nieobowiązkowym).

  • Informacje o regułach biznesowych znajdują się na stronie Struktury DPI dla operatorów platform - Załącznik nr 1 DPI-IS(1) - Reguły biznesowe.

    Specyfikacja interfejsów usług JPK wersja 4.3.1. dostępna jest na stronie JPK_VAT Pliki do pobrania.

  • Immanentną częścią wzoru struktury logicznej DPI-IS jest Załącznik nr 1 DPI-IS(1) Reguły biznesowe. Oznacza to, że poza zapewnieniem zgodności semantycznej przesyłanych do Szefa KAS plików operatorzy platform celem skutecznego ich przekazania, muszą zapewnić zgodność pliku DPI-IS ze wskazanymi regułami biznesowymi.