Pytania i odpowiedzi dla operatorów platform
Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania przez operatorów platform
Pytania i odpowiedzi dla operatorów platform
Prawne warunki rejestracji operatora platformy zostały określone w Rozdziale 4 Działu IIIA ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami.
W zakresie technicznych możliwości przesłania formularza rejestracyjnego DPI-FR(1) do Szefa KAS informujemy, że 1 lipca 2024 r. uruchomione zostało środowisko produkcyjne dla operatorów platform, które zapewnia możliwość wysyłania plików DPI-FR(1) w formacie XML, zgodnych ze schematami XSD za pośrednictwem API.
16 grudnia 2024 r. udostępniona została aplikacja WEB DPI, która umożliwia wygenerowanie plików DPI-FR(1), DPI-IS(1) i ich wizualizację. Kreator jest dostępny pod adresem - https://kwd.mf.gov.pl/dpi/start.
Ustawa z dnia 9 marca 2017 roku o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami, w której dokonano implementacji dyrektywy DAC7, nie wyłącza z zakresu raportowania sprzedawców, którzy zarejestrowali się na platformie przed 1 stycznia 2023 roku. Oznacza to, że obowiązki nałożone na operatorów platform mają zastosowanie zarówno wobec sprzedawców, którzy zarejestrowali się na danej platformie przed 1 stycznia 2023 roku, jak i tych, którzy zarejestrowali się na niej od 1 stycznia 2023 roku (zob. art. 9 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 23 maja 2024 r. o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw. W szczególności należy podkreślić, że art. 9 ust. 1 pkt 1 ustawy z 23 maja 2024 r. nie odnosi się do sprzedawców, którzy na platformie zarejestrowali się w okresie wskazanym w tym przepisie, lecz do sprzedawców, którzy byli zarejestrowani na platformie w tym okresie (tj. w dowolnym momencie tego okresu, niezależnie od tego kiedy nastąpił moment rejestracji).
Zgodnie z art. 75a ust. 1 pkt 19 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami, przez sprzedawcę podlegającego raportowaniu rozumie się aktywnego sprzedawcę, niebędącego wyłączonym sprzedawcą, który jest rezydentem w państwie uczestniczącym lub udostępnił nieruchomość położoną w państwie uczestniczącym.
Z kolei zgodnie z definicją z art. 75a ust. 1 pkt 11 ustawy, przez państwo uczestniczące rozumie się:
a) Rzeczpospolitą Polską oraz inne państwo członkowskie,
b) kwalifikowaną jurysdykcję spoza Unii Europejskiej,
c) państwo lub terytorium, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła porozumienie stanowiące podstawę automatycznej wymiany informacji o sprzedawcach, niebędące kwalifikowaną jurysdykcją spoza Unii Europejskiej.
Powyższe oznacza, że raportowaniu podlegają także sprzedawcy będący rezydentami państw spoza Unii Europejskiej lub udostępniający nieruchomość położoną w państwie spoza Unii Europejskiej, o ile są to państwa o których mowa w lit. b i c. Listę tych państw minister właściwy do spraw finansów publicznych będzie ogłaszał corocznie, w terminie do dnia 31 grudnia, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, i będzie ona obowiązywała za okres sprawozdawczy, w którym ta lista została ogłoszona (zob. art. 75a ust. 6 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz art. 11 ustawy z dnia 23 maja 2024 r. o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw).
Jednakże zaraportowanie sprzedawców niespełniających powyższych kryteriów, nie stanowi naruszenia przepisów ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami.
Kwestię przeliczania kwot reguluje art. 75a ust. 5 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami. Zgodnie z tym przepisem kwotę, o której mowa w art. 75a ust. 1 pkt 24 lit. d, oraz wyrażoną w euro albo w innej walucie obcej wartość wynagrodzenia przelicza się na złote według średniego kursu tych walut ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy okresu sprawozdawczego.
Odnosząc się zatem do tego jak należy przeliczać kwotę, o której mowa w art. 75a ust. 1 pkt 24 lit. d, w przypadku wynagrodzenia wypłacanego w dolarach amerykańskich, zgodnie z przywołanym art. 75a ust. 5, należy najpierw przeliczyć na złote kwotę 2 tys. euro według średniego kursu euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy danego okresu sprawozdawczego, a następnie przeliczyć na złote wynagrodzenie w dolarach amerykańskich według średniego kursu tej waluty ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy tego samego okresu sprawozdawczego.
Zgodnie z art. 75b ust. 1 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami, raportujący operator platformy przekazuje Szefowi KAS informację o sprzedawcach, w terminie do końca miesiąca następującego po zakończeniu okresu sprawozdawczego, w którym raportujący operator platformy zidentyfikował sprzedawcę jako sprzedawcę podlegającego raportowaniu. Przez okres sprawozdawczy rozumie się rok kalendarzowy, za który jest przekazywana informacja o sprzedawcach. Ponadto należy pamiętać o możliwości skorygowania złożonej informacji o sprzedawcach.
Zgodnie z przepisami ustawy obligatoryjnie w pierwszej kolejności należy dokonać blokady wypłaty wynagrodzenia na rzecz sprzedawcy. Dopiero w dalszej kolejności – w przypadku gdy raportujący operator platformy nie ma możliwości wstrzymania wypłaty wynagrodzenia – jest zobowiązany do blokady możliwości dalszego wykonywania stosownych czynności przez danego sprzedawcę za pośrednictwem platformy.
Zgodnie z podstawowymi wymaganiami struktury formularzy DPI-FR i DPI-IS zostały udostępnione, wraz ze stosowną dokumentacją, operatorom platform sprzedażowych na stronie Struktury DPI dla operatorów platform.
4 listopada 2024 r. zostało udostępnione środowisko testowe dla plików DPI. Środowisko testowe obejmuje możliwość wysyłania plików w formacie XML, zgodnym ze schematami XSD. Środowisko testowe (dostępne pod adresem: https://test-e-dokumenty.mf.gov.pl) umożliwia sprawdzenie poprawności wysyłania formularza rejestracyjnego (DPI-FR(1)) oraz informacji o sprzedawcach (DPI-IS(1)). W środowisku tym sprawdzana jest zgodność ze schematem XML i walidacjami biznesowymi, a plik może być również weryfikowany pod kątem ważności podpisu w pliku. Ponieważ nie wszystkie funkcjonalności są dostępne w środowisku testowym, należy pamiętać, że pełnomocnictwa nie będą weryfikowane.
Szczegółowy opis środowiska znajduje się w Specyfikacji Interfejsu Usługi JPK w wersji 4.3.1, która wraz z plikiem InitUploud dostępna jest na stronie Krajowej Administracji Skarbowej, w zakładce Struktury DPI dla operatorów platform.
Uwaga: Dane przekazywane w ramach testów powinny być fikcyjne i nie powinny zawierać rzeczywistych danych osobowych.
W zakresie technicznych możliwości przesłania formularza rejestracyjnego DPI-FR(1) do Szefa KAS informujemy, że 1 lipca 2024 r. uruchomione zostało środowisko produkcyjne dla operatorów platform, które zapewnia możliwość wysyłania plików DPI-FR(1) w formacie XML, zgodnych ze schematami XSD za pośrednictwem API.
16 grudnia 2024 r. udostępniona została aplikacja WEB DPI, która umożliwia wygenerowanie plików DPI-FR(1), DPI-IS(1) i ich wizualizację. Kreator jest dostępny pod adresem - https://kwd.mf.gov.pl/dpi/start.
Od dnia wejścia w życie przepisów wdrażających do polskiego porządku prawnego dyrektywę DAC7, uruchomione zostało środowisko produkcyjne dla operatorów platform, które zapewnia możliwość wysyłania plików DPI-FR(1) i DPI-IS(1) w formacie XML, zgodnych ze schematami XSD.
Uruchomiony interfejs usług Jednolitego Pliku Kontrolnego (bramka JPK) umożliwia sprawdzenie poprawności plików oraz ich przesłanie do Szefa KAS.
Interfejs usług Jednolitego Pliku Kontrolnego (Bramka e-Dokumenty) dostępny jest pod adresem: https://e-dokumenty.mf.gov.pl.
Szczegółowe informacje oraz dokumenty zamieszczone są na stronie Struktury DPI dla operatorów platform.
Zakres danych obowiązkowych do przekazania przez operatorów platform wyznaczony jest przez przepisy ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami. W odniesieniu do DPI-FR(1) jest to art. 75t ust. 4 oraz 75u ust. 3, natomiast w odniesieniu do DPI-IS(1) art. 75c.
Każdy składany formularz DPI-FR oraz DPI-IS będzie podlegał weryfikacji technicznej, tzn. weryfikowany na zgodność ze schemą. Jeśli pola obowiązkowe nie zostaną wypełnione, nie będzie możliwości przekazania takiego pliku.
Tak, zgodnie z art. 75l ust. 5 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami, w przypadku gdy potwierdzenie tożsamości i rezydencji sprzedawcy jest dokonywane za pomocą elektronicznej usługi identyfikacyjnej udostępnionej przez państwo uczestniczące lub Unię Europejską, należy i tak przekazać całą informację o sprzedawcy. Budowa formularza DPI-IS wymusza uzupełnienie elementu „Standard”, natomiast element „GVS” jest elementem fakultatywnym (nieobowiązkowym).
Informacje o regułach biznesowych znajdują się na stronie Struktury DPI dla operatorów platform - Załącznik nr 1 DPI-IS(1) - Reguły biznesowe.
Specyfikacja interfejsów usług JPK wersja 4.3.1. dostępna jest na stronie JPK_VAT Pliki do pobrania.
Immanentną częścią wzoru struktury logicznej DPI-IS jest Załącznik nr 1 DPI-IS(1) Reguły biznesowe. Oznacza to, że poza zapewnieniem zgodności semantycznej przesyłanych do Szefa KAS plików operatorzy platform celem skutecznego ich przekazania, muszą zapewnić zgodność pliku DPI-IS ze wskazanymi regułami biznesowymi.
Pełnomocnik ustanowiony w DPI-FR(1) nie musi posiadać numeru PESEL, musi posiadać jeden z wymienionych rodzajów podpisów wskazanych w ustawie. Elektroniczny podpis kwalifikowany musi być wydany zgodnie z Rozporządzeniem eIDAS, nie musi więc być wydany przez polskiego wystawcę, ani zawierać numeru PESEL. Proces ustanowienia pełnomocnika w DPI-FR(1) jest odrębny i niezależny od procesu udzielania pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej, na dokumencie UPL-1.
Załącznikiem do schemy DPI-IS(1) są reguły biznesowe zawierające listę błędów walidacji biznesowych, dokonywanych na przesłanych plikach DPI-IS(1). Identyfikacja wskazanych błędów wiąże się z wystawieniem Raportu błędów – w konsekwencji przesłany plik DPI-IS(1) nie zostaje przyjęty, a raportujący operator platformy zobowiązany jest do ponownego przesłania pliku DPI-IS po wyeliminowaniu wskazanych w Raporcie błędów.
W ramach struktury Schematu DPI-IS(1) pole „BirthPlace” nie jest w jakikolwiek sposób technicznie powiązane z polem „TIN”. Wymaganie określone w art. 75c pkt 3) lit. c) ustawy o wymianie informacji z innymi państwami jest sprawdzane walidatorem reguł biznesowych. W przypadku kiedy dla sprzedawcy będącego osobą fizyczną atrybut dla element TIN zostanie określony jako „unknown”, walidator będzie weryfikował czy w takiej sytuacji został wypełniony element BirthPlace (miejsce urodzenia).
Struktura DPI-IS, a tym samym obowiązkowość i fakultatywność elementów, wynika z ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami. W art. 75c ustawy wskazano, jakie dane zawiera informacja o sprzedawcach – brak wypełnionych pól obowiązkowych będzie skutkował niezgodnością ze schemą, a tym samym niemożliwe będzie przesłanie takiego pliku.
Kwoty pieniężne w elementach Consideration (Wynagrodzenie), Fees (Składki, prowizje) oraz Taxes (Podatki) należy podawać w pełnych jednostkach, tj. bez miejsc po przecinku, a przy zaokrąglaniu należy stosować zasady ogólne.
Jeśli operator platformy jest w posiadaniu numeru VAT sprzedawcy podlegającego raportowaniu będącego podmiotem, powinien taki numer wskazać w informacji DPI-IS. W elemencie ‘VAT’ można wpisać do 200 znaków. W przypadku posiadania przez operatora platformy informacji o więcej niż jednym numerze VAT sprzedawcy, należy podać je wszystkie rozdzielając przecinkiem. W tym miejscu zwracamy uwagę na znaki, które należy zamienić odpowiednio na ciągi znaków wskazane w tabeli:
Znak | Ciąg znaków |
& | & |
< | < |
> | > |
' | ' |
„ | " |
Poniższe kombinacje znaków są zabronione:
Kombinacja znaków | Opis |
-- | podwójny myślnik |
/* | ukośnik prawy gwiazdka |
&# | ampersand kratka |
Należy wpisać numer w formacie kod kraju + ciąg znaków numerycznych.
Elementy te prezentują pozycje obowiązkowe dla raportującego operatora platformy, w których wskazywane są zgodnie z ustawą składki, prowizje lub podatki zatrzymane lub pobrane przez raportującego operatora platformy w każdym kwartale okresu sprawozdawczego. Element ten jest istotny w kontekście ustawowej definicji wynagrodzenia, przez którą rozumie się kompensatę, w dowolnej formie, pomniejszoną o składki, opłaty, prowizje lub podatki zatrzymane lub pobrane przez raportującego operatora platformy, wypłaconą lub uznaną na rzecz sprzedawcy w związku z wykonywaniem stosownej czynności, jeżeli kwota tej kompensaty jest znana operatorowi platformy lub operator platformy może, w rozsądny sposób, ustalić tę kwotę.
Szef Krajowej Administracji Skarbowej w terminie 30 dni od dnia otrzymania formularza rejestracyjnego nadaje raportującemu operatorowi platformy spoza Unii Europejskiej, indywidualny numer operatora platformy.
Formularz rejestracyjny składny przez raportującego operatora platformy spoza Unii Europejskiej, który wybrał Rzeczpospolitą Polską jako państwo, w którym będzie wypełniać obowiązki, zawiera niezbędne dane, tj.:
1) informacje dotyczące raportującego operatora platformy:
a) nazwę,
b) główny adres,
c) adres do doręczeń elektronicznych,
d) adresy stron internetowych,
e) każdy TIN nadany raportującemu operatorowi platformy spoza Unii Europejskiej oraz, jeżeli jest dostępny, numer identyfikacji VAT,
f) informację o identyfikacji raportującego operatora platformy do celów podatku od towarów i usług lub podatku od wartości dodanej, zgodnie z tytułem XII rozdziałem 6 sekcją 2 i 3 dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.52)),
g) wskazanie państw członkowskich, których rezydentami są sprzedawcy podlegający raportowaniu;
2) informacje dotyczące pełnomocnika upoważnionego do podpisywania informacji o sprzedawcach oraz korekt formularza rejestracyjnego:
a) imię, nazwisko i datę urodzenia,
b) TIN, jeżeli jest dostępny,
c) w przypadku braku TIN - numer i serię paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość albo inny numer identyfikacyjny,
d) państwo wydania dokumentu, o którym mowa w lit. c,
e) dane pełnomocnika oraz dane wystawcy kwalifikowanego certyfikatu podpisu elektronicznego, zawarte w kwalifikowanym certyfikacie podpisu elektronicznego - w przypadku gdy pełnomocnik będzie opatrywał dokumenty kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
f) numer PESEL pełnomocnika posługującego się podpisem zaufanym - w przypadku gdy nie są przekazywane dane, o których mowa w lit. e,
g) adres do doręczeń elektronicznych - w przypadku gdy pełnomocnikiem jest adwokat, radca prawny lub doradca podatkowy albo osoba, o której mowa w art. 138c § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa,
h) numer telefonu,
i) adres poczty elektronicznej,
j) oświadczenie raportującego operatora platformy o upoważnieniu pełnomocnika do podpisywania informacji o sprzedawcach oraz korekt formularza rejestracyjnego.
Struktury dokumentów DPI-IS oraz DPI-FR znajdują się na stronie Struktury DPI dla operatorów platform.