Wybierz pytanie
-
W przypadku wezwania do uzupełnienia braków przekazanej informacji o schemacie podatkowym, uzupełnienie tej informacji odbywa się poprzez złożenie drogą elektroniczną dokumentu MDR będącego uzupełnieniem dokumentu, którego dotyczy wezwanie. Dokonać tego można poprzez stronę MDR.GOV. W składanym dokumencie należy wskazać Unikalny Identyfikator uzupełnianego dokumentu (widoczny w treści otrzymanego Urzędowego Poświadczenia Odbioru).
W celu złożenia uzupełnienia do pierwotnego dokumentu MDR dostępne jest bezpłatne narzędzie przygotowane przez Ministerstwo Finansów. W tym przypadku należy kolejno wybrać:
- opcję „Utwórz dokument”,
- opcję „Złożenie uzupełnienia dokumentu”,
- rodzaj uzupełnianej informacji / zawiadomienia oraz opcję „Dalej”,
- opcję wskazującą wersję tzw. schemy, zgodnie z którą ma zostać dokonane uzupełnienie oraz opcję „Dalej”,
oraz uzupełnić informację / zawiadomienie.
Uzupełnienie informacji wymaga wypełnienia co najmniej wszystkich jej obowiązkowych pól. Tym samym, także informacje zawarte w polach wypełnionych w informacji pierwotnej, powinny zostać ujęte w jej uzupełnieniu.Obowiązkowo należy wypełnić pole „Dodatkowe wyjaśnienia”, w którym należy wskazać powód uzupełnienia informacji.
Wskazanym jest złożenie uzupełnienia opisu schematu podatkowego zgodnie z aktualnie obowiązującą wersją schemy.
-
Uzupełnienie informacji wymaga wypełnienia co najmniej wszystkich jej obowiązkowych pól. Tym samym, także informacje zawarte w polach wypełnionych w informacji pierwotnej, powinny zostać ujęte w jej uzupełnieniu.
Obowiązkowo należy wypełnić pole „Dodatkowe wyjaśnienia”, w którym należy wskazać powody uzupełnienia informacji.
Wskazanym jest złożenie uzupełnienia przekazując dane w zakresie schematu podatkowego zgodnie z aktualnie obowiązującą wersją schemy.
Treść pytania i odpowiedzi do dnia 24.01.2023 r.
Czy w celu dokonania uzupełnienia, na wezwanie Szefa KAS, przekazanej uprzednio Szefowi KAS informacji MDR-1 (także w przypadku, gdy wskutek jej złożenia został już nadany NSP) należy przekazać Szefowi KAS kompletną informację MDR-1, zawierającą także dokonane uzupełnienia? Czy należy postąpić analogicznie w przypadku zgłoszenia schematu podatkowego, który nie posiada NSP z wykorzystaniem informacji MDR-3?
Tak. Uzupełnienie informacji MDR-1 wymaga wypełnienia wszystkich jej obowiązkowych pól. Tym samym, także informacje zawarte w polach wypełnionych w informacji pierwotnej, powinny zostać ujęte w jej uzupełnieniu.
Jednocześnie, należy obowiązkowo wypełnić pole „Dodatkowe wyjaśnienia”, w którym należy wskazać, z jakich powodów składane jest uzupełnienie informacji.
W przypadku, w którym uzupełnienie opisu schematu podatkowego dotyczy schematu zgłoszonego z wykorzystaniem informacji MDR-3 (z uwagi na nieposiadanie NSP) wymagane jest zaznaczenie pól „Rodzaj zgłaszanego schematu”, „Opis schematu podatkowego”, „Pełny opis zgłaszanego schematu podatkowego” oraz „Informacje dodatkowe o zgłaszanym schemacie podatkowym”, a także wypełnienia pól w nich obowiązkowych.
-
W przypadku przekazania Szefowi KAS informacji o schemacie lub zawiadomienia zawierających błędy, podmiot z własnej inicjatywy nie ma uprawnień do składania uzupełnień zarówno w zakresie informacji i zawiadomień o schemacie podatkowym jak i uzupełnienia błędnie złożonego podpisu na formularzu.
Uzupełnienie informacji lub zawiadomienia może mieć miejsce wyłącznie na wezwanie Szefa KAS (art. 86h § 1 OP). Uzupełnienie złożone przez podmiot bez uprzedniego wezwania Szefa KAS nie wywołuje skutków prawnych i zostaje pozostawione bez rozpatrzenia.
Uzupełnienie informacji po wezwaniu Szefa KAS wymaga wypełnienia co najmniej wszystkich obowiązkowych pól. Tym samym, także informacje zawarte w polach wypełnionych w informacji pierwotnej, powinny zostać ujęte w jej uzupełnieniu. W polu „Dodatkowe wyjaśnienia” powinny zostać wskazane powody przekazania uzupełnienia Szefowi KAS.
W przypadku dostrzeżenia przez Składającego błędów lub braków w złożonych przez siebie formularzach MDR-1 należy kontaktować się z Centrum Kompetencyjnym MDR Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie. Natomiast w przypadku dostrzeżenia przez Składającego błędów lub braków w złożonych przez siebie formularzach MDR-2, MDR-3 oraz MDR-4 należy skontaktować się z Departamentem Kluczowych Podmiotów w Ministerstwie Finansów.
Archiwalna treść odpowiedzi do dnia 08.02.2023 r.
W przypadku przekazania Szefowi KAS informacji o schemacie lub zawiadomienia zawierających błędy, podmiot z własnej inicjatywy nie ma uprawnień do składania uzupełnień zarówno w zakresie informacji i zawiadomień o schemacie podatkowym jak i uzupełnienia błędnie złożonego podpisu na formularzu.
Uzupełnienie informacji lub zawiadomienia może mieć miejsce wyłącznie na wezwanie Szefa KAS (art. 86h § 1 OP). Uzupełnienie złożone przez podmiot bez uprzedniego wezwania Szefa KAS nie wywołuje skutków prawnych i zostaje pozostawione bez rozpatrzenia.
Uzupełnienie informacji po wezwaniu Szefa KAS wymaga wypełnienia co najmniej wszystkich obowiązkowych pól. Tym samym, także informacje zawarte w polach wypełnionych w informacji pierwotnej, powinny zostać ujęte w jej uzupełnieniu. W polu „Dodatkowe wyjaśnienia” powinny zostać wskazane powody przekazania uzupełnienia Szefowi KAS.
Jeżeli składający zauważy, że złożona przez niego informacja lub zawiadomienie zawiera błędy lub została błędnie podpisana przed wezwaniem do uzupełnienia przez Szefa KAS, wówczas podmiot ten powinien złożyć ponownie pierwotną informację lub zawiadomienie. Jednocześnie w polu „Dodatkowe wyjaśnienie” powinien wskazać wyjaśnienia powodu przekazania kolejnej informacji lub zawiadomienia oraz UID poprzednio złożonej informacji lub zawiadomienia.
-
Szef KAS nie prowadzi listy schematów podatkowych standaryzowanych. W przypadku, gdy podmiot przekazujący informację nie posiada wiedzy, że dany schemat standaryzowany został już zgłoszony i nadano mu NSP, to należy złożyć MDR-1 tak, jakby był to „nowy” schemat.
Na stronie internetowej Ministerstwa Finansów (https://mdr.mf.gov.pl/#/nsp) dostępne jest narzędzie umożliwiające sprawdzenie statusu danego NSP.
W celu sprawdzenia statusu NSP, korzystając z powyższej strony Ministerstwa Finansów, należy kolejno:
- wybrać opcję „Sprawdź status NSP”,
- wpisać numer NSP w polu „Numer NSP”,
- wybrać opcję „Sprawdź”.
Po dokonaniu powyższych czynności:
- w przypadku wpisania poprawnego numeru – wyświetlony zostanie komunikat o statusie NSP tzn. „Poprawny – ważny” lub „Poprawny – unieważniony”,
- w przypadku wpisania poprawnego numeru, dla którego nie został zmieniony jeszcze status - komunikat „Numer NSP w trakcie przetwarzania”,
- w przypadku wpisania błędnego numeru - komunikat o błędnym numerze NSP: „4001 – Błędny numer NSP”.
-
Struktura formularza MDR-1 umożliwia przekazanie Szefowi KAS z zasady wszystkich niezbędnych do poinformowania o schemacie podatkowym danych, w szczególności w sekcjach „Pełny opis zgłaszanego schematu podatkowego” oraz „Informacje dodatkowe o zgłaszanym schemacie podatkowym”.
W wyjątkowych przypadkach braku możliwości wpisania określonych danych w strukturze danego formularza, istnieje możliwość ich ujęcia w polu „Dodatkowe wyjaśnienia”. W polu tym nie mogą jednak być wpisywane informacje stanowiące opis schematu podatkowego a także inne dane, co do których zostały przewidziane konkretne pola formularza.
-
W jaki sposób otrzymam potwierdzenie nadania Numeru Schematu Podatkowego (NSP)?
Potwierdzenie nadania NSP jest wysyłane wyłącznie drogą elektroniczną na adres skrzynki e-PUAP.
W przypadku przekazywania Szefowi KAS informacji MDR-1 i MDR-3, podanie adresu skrzynki e-PUAP jest obowiązkowe.Mając na względzie sprawny i prawidłowy obieg dokumentów, przekazujący informacje powinni zwracać szczególną uwagę na prawidłowe wskazywanie adresu skrzynki e-PUAP w wypełnianych przez siebie dokumentach. W szczególności należy mieć na względzie, że wielkość liter ma znaczenie w przypadku adresu skrzynki e-PUAP. W celu uniknięcia opóźnień rekomendujemy dwukrotne zweryfikowanie przez zgłaszającego podanego adresu skrzynki e-PUAP.
-
Nieotrzymanie potwierdzenia nadania NSP w terminie 7 dni nie oznacza, że uzgodnienie opisane w przekazanej informacji o schemacie podatkowym nie spełnia przesłanki do uznania za schemat podatkowy w rozumieniu art. 86a § 1 pkt 10 Ordynacji podatkowej. Jednocześnie należy pamiętać, iż otrzymanie potwierdzenia nadania NSP wskazuje jedynie, że z perspektywy formalnej przekazana informacja o schemacie podatkowym spełnia wymogi określone dla tej informacji.
-
Nie. Informację MDR-3 korzystający składa tylko wówczas, gdy dokonywał w danym okresie rozliczeniowym jakichkolwiek czynności będących elementem schematu podatkowego lub uzyskiwał wynikającą z niego korzyść podatkową.
Korzystający może, zatem uznać, że nie ma podstaw do składania informacji MDR-3, mimo iż w danym przypadku promotor dokonał przekazania informacji MDR-1 o danym uzgodnieniu, jako schemacie podatkowym i nawet, jeżeli Szef KAS nadał NSP na podstawie opisu i danych przedstawionych przez promotora. Innymi słowy, korzystający, w oparciu o swoją znajomość stanu faktycznego, ma prawo uznać, że dane uzgodnienie, nie jest schematem podatkowym i nie powstają w związku z nim obowiązki w zakresie składania informacji MDR-3.
Przykład:
Spółka Spółka leasingowa poinformowała (jako promotor) przedsiębiorcę będącego leasingobiorcą (jako korzystającego) o NSP schematu podatkowego. Uzgodnienie ma według promotora polegać na zawarciu umowy leasingu. Przedsiębiorca ma jednak pełną wiedzę na temat okoliczności zawarcia tej umowy i jest w stanie ocenić i wykazać, że uzgodnienie nie spełnia żadnej cechy rozpoznawczej.
Archiwalna treść pytania i odpowiedzi do dnia 31.01.2023 r.
Czy w przypadku złożenia przez promotora informacji MDR-1 o danym schemacie podatkowym standaryzowanym, korzystający jest w konsekwencji zawsze zobowiązany do składania informacji MDR-3 w odniesieniu do tego schematu?
Nie. Informację MDR-3 korzystający składa tylko wówczas, gdy dokonywał w danym okresie rozliczeniowym jakichkolwiek czynności będących elementem schematu podatkowego lub uzyskiwał wynikającą z niego korzyść podatkową.
Korzystający może zatem uznać, że nie ma podstaw do składania informacji MDR-3, mimo iż w danym przypadku promotor dokonał przekazania informacji MDR-1 o danym uzgodnieniu jako schemacie podatkowym standaryzowanym i Szef KAS nadał NSP. Innymi słowy, korzystający, w oparciu o swoją znajomość stanu faktycznego, ma prawo uznać, że dane uzgodnienie, nawet takie w stosunku do którego został nadany NSP, nie jest schematem podatkowym i nie powstają w związku z nim obowiązki w zakresie składania informacji MDR-3.
Przykład:
Spółka leasingowa poinformowała (jako promotor) przedsiębiorcę będącego leasingobiorcą (jako korzystającego) o NSP schematu podatkowego. Uzgodnienie ma według promotora polegać na zawarciu umowy leasingu. Przedsiębiorca ma jednak pełną wiedzę na temat okoliczności zawarcia tej umowy i jest w stanie ocenić i wykazać, że decyzja o zawarciu umowy leasingu była motywowana wyłącznie ekonomicznie.
-
Nie. W przypadku gdy więcej niż jeden podmiot jest obowiązany do przekazania informacji MDR-1, wykonanie tego obowiązku przez jednego z nich zwalnia pozostałych, którzy zostali wskazani w tej informacji i pisemnie poinformowani o NSP tego schematu podatkowego, z załączeniem potwierdzenia nadania NSP. W przypadku, gdy schemat podatkowy nie posiada jeszcze NSP, podmioty te powinny zostać o tym fakcie pisemnie poinformowane oraz przekazane im powinny zostać dane dotyczące schematu podatkowego.
Przykład:
Spółka doradcza świadczy złożone usługi doradztwa podatkowego na rzecz swojego klienta będącego korzystającym. W ramach świadczenia tych usług udostępnia klientowi schemat podatkowy.
Promotorem w tej sytuacji może być zarówno sama spółka doradcza jak i osoba fizyczna odpowiedzialna merytorycznie i funkcjonalnie za daną usługę lub „projekt” i kształt porady. Niewykluczone, że w konkretnej sytuacji więcej niż jedna osoba fizyczna będzie identyfikowała się jako promotor (np. postąpi w ten sposób kilku kluczowych partnerów w spółce).
W takiej sytuacji ustawowy obowiązek przekazania informacji MDR-1 ciąży na spółce doradczej oraz partnerach posiadających status promotora. Dla wypełnienia tego obowiązku wystarczające będzie, że informację o schemacie podatkowym przekaże np. spółka, a partnerzy zostaną wskazani w tej informacji i pisemnie poinformowani o NSP tego schematu podatkowego, np. w sposób określony we wprowadzonej w spółce wewnętrznej procedurze w zakresie przeciwdziałania niewywiązywaniu się z obowiązku przekazywania informacji o schematach podatkowych.
-
Tak. Wynika to wprost z przepisów Ordynacji podatkowej – art. 3 pkt 18 lit. d Ordynacji podatkowej.
-
Tak.
Przesłanką uzasadniającą złożenie formularza MDR-3 jest sytuacja, w której:
- korzystający dokonał w danym okresie rozliczeniowym jakichkolwiek czynności będących elementem schematu podatkowego,
- korzystający uzyskał wynikającą ze schematu korzyść podatkową.
Informacja MDR-3 składana jest w terminie złożenia deklaracji podatkowej dotyczącej tego okresu rozliczeniowego. W przypadku korzystającego, który wchodzi w skład podatkowej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy o CIT, korzystający powinien złożyć formularz MDR-3 w terminie złożenia zeznania podatkowego dotyczącego danego okresu rozliczeniowego PGK (CIT-8AB).
Z uwagi na fakt, że za korzystającego może zostać uznany także podmiot składający deklarację CIT-14 (tj. emitent obligacji), który składa odrębną deklarację w stosunku do zeznania rocznego PGK, należy wskazać, że ustawodawca wprost przewidział sytuację, w której korzystającym będzie jeden z podmiotów wchodzących w skład PGK, i mimo to powiązał obowiązek złożenia informacji MDR-3 z rozliczeniem rocznym całej PGK. Zatem, także w tym przypadku, korzystający powinien złożyć formularz MDR-3 w terminie złożenia zeznania podatkowego dotyczącego danego okresu rozliczeniowego PGK (CIT-8AB).
-
Pliki należy przekazywać wyłącznie w formacie XML, tzn. podpis powinien stanowić integralną część podpisywanego pliku.
Dopuszczalne są rozszerzenia plików „.XML” i „.XAdES”.
Nie należy także w podpisie używać funkcji skrótu SHA-1, która od dnia 1 lipca 2018 r. nie zapewnia integralności danych.
-
Istnieje możliwość podpisania wygenerowanych na stronie MDR.GOV plików za pomocą Podpisu Zaufanego.
W przypadku zamiaru użycia kwalifikowanego podpisu elektronicznego, przekazujący dany dokument musi podpisać plik przed jego wysyłką w aplikacji zewnętrznej, obsługującej podpis elektroniczny. System akceptuje pliki podpisane Podpisem Zaufanym i kwalifikowanym podpisem elektronicznym w formacie XAdES otoczonym (Enveloped), otaczającym (Enveloping) oraz podpisane za pomocą podpisu zewnętrznego (detached).
Pliki należy przekazywać wyłącznie w formacie xml. Dopuszczalne są rozszerzenia plików „.XML” i „.XAdES”.
W przypadku, gdy ilość podmiotów wskazanych w dokumencie przekracza 100, zalecane jest podpisanie takiego pliku podpisem zewnętrznym lub otaczającym (Enveloping). Niewskazane jest, z powodów technicznych, podpisywanie takiego pliku podpisem otoczonym (Enveloped) lub Podpisem Zaufanym. -
Do formularzy MDR-1, MDR-2 i MDR-4 mają zastosowanie przepisy o pełnomocnictwie zawarte w rozdziale 3a działu IV Ordynacji podatkowej.
Nie mają w tym zakresie zastosowania przepisy o podpisywaniu deklaracji na podstawie działu III rozdziału 9a Ordynacji podatkowej. Nie ma zatem możliwości ustanowienia pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej i przekazania do Szefa KAS dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa na formularzu UPL-1.
Treść pytania i odpowiedzi do dnia 11.04.2022 r.
Czy dokumenty MDR-1, MDR-2, MDR-4 może podpisać osoba umocowana na podstawie pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej?
Do informacji / zawiadomień o schematach podatkowych mają zastosowanie przepisy o pełnomocnictwie zawarte w rozdziale 3a działu IV Ordynacji podatkowej.
Nie mają w tym zakresie zastosowania przepisy o podpisywaniu deklaracji przez pełnomocników (dział III rozdział 9a Ordynacji podatkowej). Nie ma zatem możliwości ustanowienia pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej i przekazania do Szefa KAS dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa na formularzu UPL-1.
-
Pełnomocnik może zastępować podmiot zobowiązany w zakresie składania informacji lub zawiadomień dotyczących schematów podatkowych na podstawie pełnomocnictwa ogólnego lub szczególnego.
W treści dokumentu pełnomocnictwa należy wskazać Szefa Krajowej Administracji Skarbowej jako organ, do którego dokument pełnomocnictwa jest składany.
Pełnomocnictwo szczególne udzielane jest na wzorze pełnomocnictwa szczególnego (PPS-1) i składane w formie pisemnej (osobiście lub drogą pocztową) lub w postaci dokumentu elektronicznego (podpisanego kwalifikowanymi podpisami elektronicznymi lub podpisami zaufanymi).
Pełnomocnictwo szczególne w formie dokumentu elektronicznego należy przekazać na elektroniczną skrzynkę podawczą Ministerstwa Finansów: (/bx1qpt265q/SkrytkaESP).
Pełnomocnictwo szczególne w formie pisemnej należy przekazać do Szefa KAS na adres:
Szef Krajowej Administracji Skarbowej
Departament Kluczowych Podmiotów
ul. Świętokrzyska 12
00-916 Warszawaz dopiskiem: „pełnomocnictwo MDR”
Wraz z pełnomocnictwem szczególnym należy złożyć potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej na rachunek bankowy dzielnicy Śródmieście m. st. Warszawy.
-
W jaki sposób uiścić opłatę skarbową od pełnomocnictwa szczególnego?
Opłata skarbowa od pełnomocnictwa szczególnego powinna zostać uiszczona na rachunek bankowy:
Centrum Obsługi Podatnika
Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy
21 1030 1508 0000 0005 5000 0070z dopiskiem "opłata skarbowa za..."
Więcej informacji na temat opłaty skarbowej znajduje się na stronie Dzielnicy Śródmieście m.st. Warszawy.
-
Czy ma znaczenie rodzaj przeglądarki internetowej, z użyciem której przegląda się stronę MDR.GOV?
Tak. Istotnym jest, aby korzystać z rekomendowanych w podręczniku użytkownika (link do podręcznika znajduje się na samej stronie) przeglądarek internetowych (w najnowszych ich wersjach), tj.:
- Google Chrome,
- Mozilla Firefox,
- Safari,
- Opera,
- Microsoft Edge.
W przypadku skorzystania z innej przeglądarki, na stronie może pojawić się komunikat o wystąpieniu błędu (kod błędu: 2007).
Nie jest rekomendowane korzystanie z przeglądarki Internet Explorer w związku z brakiem aktualizacji i wsparcia firmy Microsoft w obszarze bezpieczeństwa przesyłania danych.
-
Korzystając ze strony MDR.GOV należy używać rekomendowanych w podręczniku użytkownika (link do podręcznika znajduje się na samej stronie) przeglądarek internetowych (w najnowszych ich wersjach), tj.:
- Google Chrome,
- Mozilla Firefox,
- Safari,
- Opera,
- Microsoft Edge.
W przypadku pojawiającego się kodu błędu: 2007 należy korzystać z powyżej rekomendowanych przeglądarek internetowych.
W trakcie użytkowania strony https://mdr.mf.gov.pl/#/, mogą pojawić się także innego rodzaju komunikaty o błędach, tj.:
- Kod błędu: 2005 - „Błąd w pliku XML żądania przesłania zgłoszenia.” - jeśli plik nie jest w formacie XML;
- Kod błędu: 2006 - „Brak zgodności sumy kontrolnej w metadanych z przesłanym plikiem XML.” - jeśli plik nie jest w formacie XML;
- Kod błędu: 2007 - „Błędny format XML zgłoszenia.” – jeśli plik jest pusty;
- Kod błędu: 2008 - „Plik XML niezgodny ze schemą.” - jeśli plik nie jest zgodny ze schemą;
- Kod błędu: 2009 - „Brak podpisu dla pliku XML.”- jeśli plik nie został podpisany;
- Kod błędu: 2010 - „Złożony plik XML jest duplikatem.” – jeśli wysyłany jest ponownie ten sam plik;
- Kod błędu: 2012 - „Błędny podpis pliku XML.” - jeśli plik podpisano innym podpisem niż podpisem w formacie XAdES otoczonym (Enveloped) lub otaczającym (Enveloping) lub Podpisem Zaufanym;
- Kod błędu: 3000 - „Wystąpił wewnętrzny błąd przetwarzania w trakcie przetwarzania pliku XML.” – w sytuacji, gdy system nie może przetworzyć pliku;
- Kod błędu: 3003 - „Błąd usługi weryfikacji podpisów.” - gdy nie zadziała usługa wewnętrzna, od której zależy funkcjonalność weryfikacji podpisów;
- Kod błędu: 2014 – „Błędny podpis pliku. Niedozwolone podpisy różnych typów.” - w momencie przesłania jednocześnie pliku podpisu zewnętrznego oraz pliku podpisanego podpisem otaczającym lub otoczonym;
- Kod błędu: 2015 – "Identyfikator uzupełnianego dokumentu podany w zgłoszeniu jest błędny." – gdy w momencie składania uzupełnienia numer UID jest błędny;
- Kod błędu: 2016 – "Identyfikator uzupełnianego dokumentu podany w zgłoszeniu należy do dokumentu posiadający inny typ." – w przypadku, gdy numer ID należy do innego typu dokumentu niż jest składany np. przy złożeniu uzupełnienia do MDR-1 należy wpisać numer ID pierwotnego dokumentu MDR-1, a nie innego np. MDR-2;
- Kod błędu: 404 - „Nieznany błąd. Spróbuj ponownie później.” – w sytuacji, kiedy wystąpi inny nieokreślony błąd.
-
W przypadku nieprzekazania informacji lub zawiadomienia Szefowi KAS w terminie, podmioty zobowiązane mogą złożyć tzw. czynny żal, na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy. Skuteczne złożenie czynnego żalu wymaga dochowania warunków określonych w tej ustawie, w tym podania istotnych okoliczności popełnienia czynu zabronionego.
Złożeniu czynnego żalu powinno towarzyszyć jednoczesne dopełnienie obowiązku informacyjnego (przekazanie właściwej informacji / zawiadomienia Szefowi KAS).
Czynny żal składa się naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu wg miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podmiotu zobowiązanego na piśmie utrwalonym w postaci papierowej lub elektronicznej (przy zachowaniu warunków określonych w Kodeksie karnym skarbowym) albo ustnie do protokołu.
-
W praktyce mogą zaistnieć sytuacje, w których promotor lub wspomagający nie posiadają informacji o tym, czy kryterium kwalifikowanego korzystającego jest spełnione w przypadku danego podmiotu. Jednocześnie, mogą nie mieć podstaw faktycznych do przyjęcia określonego założenia w tym przedmiocie.
W powyższej sytuacji, dla celów dowodowych, działaniem wystarczającym może być, na przykład, odebranie od korzystającego oświadczenia wskazującego, czy w jego przypadku doszło do spełnienia definicji kwalifikowanego korzystającego.
Powyższe oświadczenie powinno zostać złożone w formie pozwalającej na posłużenie się nim w celach dowodowych. W szczególności, za taką formę należy uznać formę pisemną. Pisemne oświadczenie korzystającego (w przypadku podmiotów innych niż osoby fizyczne podpisanego przez osoby umocowane do ich reprezentacji) może być wystarczające dla osiągnięcia opisanego wyżej celu
-
Których schematów podatkowych dotyczy obowiązek złożenia ponownej informacji o schemacie podatkowym?
PYTANIE ARCHIWALNE - DOTYCZY WYŁĄCZNIE PRZEPISÓW PRZEJŚCIOWYCH W ZAKRESIE ZMIANY SCHEMY I W ZWIĄZKU Z TYM KONIECZNOŚCI PONOWNEGO ZARAPORTOWANIA SCHEMATÓW PODATKOWYCH TRANSGRANICZNYCH PIERWOTNIE PRZEKAZANYCH DO SZEFA KAS KTÓRYCH PIERWSZE CZYNNOŚCI WDROŻENIOWE MIAŁY MIEJSCE W OKRESIE OD 26 CZERWCA 2018 R. DO 30 CZERWCA 2020 R.
Obowiązek złożenia ponownej informacji o schemacie podatkowym dotyczy schematów podatkowych transgranicznych, w odniesieniu do których pierwszej czynności związanej z ich wdrażaniem dokonano w okresie od dnia 26 czerwca 2018 r. do dnia 30 czerwca 2020 r.
Podmiot, który do dnia 30 czerwca 2020 r. przekazał do Szefa KAS informację o schemacie podatkowym transgranicznym na podstawie przesłanki dokonania pierwszej czynności związanej z jego wdrażaniem w okresie od dnia 26 czerwca 2018 r. do dnia 30 czerwca 2020 r., ma obowiązek dokonania ponownego raportowania schematu podatkowego transgranicznego.
Podmiot, który do dnia 30 czerwca 2020 r. przekazał do Szefa KAS informację o schemacie podatkowym transgranicznym na podstawie przesłanek innych niż dokonanie pierwszej czynności wdrożeniowej, a przed terminem ponownego raportowania wszedł w posiadanie wiedzy, że pierwsza czynność wdrożeniowa w odniesieniu do tego uzgodnienia została dokonana w okresie od dnia 26 czerwca 2018 r. do dnia 30 czerwca 2020 r., również ma obowiązek dokonania ponownego raportowania schematu podatkowego transgranicznego[1].
[1]Zasady przedłużenia przedmiotowych terminów zostały określone w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 2020 r. w sprawie przedłużenia niektórych terminów związanych z przekazywaniem informacji o schematach podatkowych i wymianą informacji podatkowych z innymi państwami (Dz.U. z 2020 r. poz. 1162).
-
PYTANIE ARCHIWALNE - DOTYCZY WYŁĄCZNIE PRZEPISÓW PRZEJŚCIOWYCH W ZAKRESIE ZMIANY SCHEMY I W ZWIĄZKU Z TYM KONIECZNOŚCI PONOWNEGO ZARAPORTOWANIA SCHEMATÓW PODATKOWYCH TRANSGRANICZNYCH PIERWOTNIE PRZEKAZANYCH DO SZEFA KAS KTÓRYCH PIERWSZE CZYNNOŚCI WDROŻENIOWE MIAŁY MIEJSCE W OKRESIE OD 26 CZERWCA 2018 R. DO 30 CZERWCA 2020 R.
W sytuacji, gdy pierwszej czynności związanej z wdrażaniem schematu podatkowego transgranicznego dokonano w okresie od dnia 26 czerwca 2018 r. do dnia 30 czerwca 2020 r., a:
- informacja o tym schemacie podatkowym transgranicznym została przekazana do Szefa KAS do dnia 30 czerwca 2020 r., to obowiązek ponownego raportowania schematu podatkowego transgranicznego spoczywa na podmiocie, który uprzednio przekazał tę informację do Szefa KAS,
- informacja o tym schemacie podatkowym transgranicznym, nie została przekazana do Szefa KAS przed dniem 30 czerwca 2020 r. z powodu zawieszenia terminów związanych z COVID-19, to obowiązek raportowania schematu podatkowego transgranicznego spoczywa odpowiednio na promotorze, korzystającym lub wspomagającym zgodnie z wynikającymi z ustawy Ordynacja podatkowa obowiązkami spoczywającymi na danych podmiotach.
Ważne! Nie stanowi ponownego raportowania schematu podatkowego transgranicznego złożenie informacji o schemacie podatkowym transgranicznym w sytuacji, gdy pierwszej czynności związanej z jego wdrażaniem dokonano w okresie od dnia 26 czerwca 2018 r. do dnia 30 czerwca 2020 r., a informacja o tym schemacie nie została przekazana do Szefa KAS do dnia 30 czerwca 2020 r. W takim przypadku obowiązek raportowania schematu podatkowego transgranicznego spoczywa odpowiednio na promotorze, korzystającym lub wspomagającym, zgodnie z wynikającymi z ustawy Ordynacja podatkowa obowiązkami spoczywającymi na danych podmiotach. -
PYTANIE ARCHIWALNE - DOTYCZY WYŁĄCZNIE PRZEPISÓW PRZEJŚCIOWYCH W ZAKRESIE ZMIANY SCHEMY I W ZWIĄZKU Z TYM KONIECZNOŚCI PONOWNEGO ZARAPORTOWANIA SCHEMATÓW PODATKOWYCH TRANSGRANICZNYCH PIERWOTNIE PRZEKAZANYCH DO SZEFA KAS KTÓRYCH PIERWSZE CZYNNOŚCI WDROŻENIOWE MIAŁY MIEJSCE W OKRESIE OD 26 CZERWCA 2018 R. DO 30 CZERWCA 2020 R.
Podmioty zobowiązane do raportowania[1] / ponownego raportowania schematów podatkowych transgranicznych powinny dokonywać raportowania / ponownego raportowania na podstawie posiadanych przez siebie informacji i swojej najlepszej wiedzy na dzień złożenia informacji o schemacie podatkowym. Jeśli promotor posiada lub otrzymał daną informację od korzystającego, to powinien ją uwzględnić przy wykonywaniu obowiązków związanych z raportowaniem / ponownym raportowaniem. Przekazanie uprzednio raportującemu podmiotowi, nieznanej mu wcześniej informacji o tym, że w odniesieniu do danego schematu podatkowego pierwszej czynności związanej z jego wdrażaniem dokonano w okresie od dnia 26 czerwca 2018 r. do dnia 30 czerwca 2020 r., skutkuje tym, że ponownie raportowanie musi zostać wykonane przez podmiot uprzednio składający informację o schemacie do Szefa KAS według najlepszej wiedzy na dzień złożenia formularza.
[1]Zasady przedłużenia przedmiotowych terminów zostały określone w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 2020 r. w sprawie przedłużenia niektórych terminów związanych z przekazywaniem informacji o schematach podatkowych i wymianą informacji podatkowych z innymi państwami (Dz.U. z 2020 r. poz. 1162).
-
PYTANIE ARCHIWALNE - DOTYCZY WYŁĄCZNIE PRZEPISÓW PRZEJŚCIOWYCH W ZAKRESIE ZMIANY SCHEMY I W ZWIĄZKU Z TYM KONIECZNOŚCI PONOWNEGO ZARAPORTOWANIA SCHEMATÓW PODATKOWYCH TRANSGRANICZNYCH PIERWOTNIE PRZEKAZANYCH DO SZEFA KAS KTÓRYCH PIERWSZE CZYNNOŚCI WDROŻENIOWE MIAŁY MIEJSCE W OKRESIE OD 26 CZERWCA 2018 R. DO 30 CZERWCA 2020 R.
Informacja MDR-1 składana przez podmiot w ramach ponownego raportowania schematów podatkowych transgranicznych powinna być aktualna na moment jej złożenia, w oparciu o informacje, w których posiadaniu znajduje się podmiot i w oparciu o jego najlepszą wiedzę.
Co do zasady, podmioty te nie są zobowiązane do aktywnego poszukiwania informacji o uzgodnieniu.
Jeżeli w zakresie wykonywanych czynności przez dany podmiot (lub jego pracowników) zostaną zidentyfikowane nowe informacje istotne z perspektywy zgłaszanego schematu podatkowego, to powinny one zostać uwzględnione w odpowiednich polach ponownie przekazywanej informacji o schemacie podatkowym.
-
PYTANIE ARCHIWALNE - DOTYCZY WYŁĄCZNIE PRZEPISÓW PRZEJŚCIOWYCH W ZAKRESIE ZMIANY SCHEMY I W ZWIĄZKU Z TYM KONIECZNOŚCI PONOWNEGO ZARAPORTOWANIA SCHEMATÓW PODATKOWYCH TRANSGRANICZNYCH PIERWOTNIE PRZEKAZANYCH DO SZEFA KAS KTÓRYCH PIERWSZE CZYNNOŚCI WDROŻENIOWE MIAŁY MIEJSCE W OKRESIE OD 26 CZERWCA 2018 R. DO 30 CZERWCA 2020 R.
Obowiązek ponownego raportowania schematów podatkowych transgranicznych przez wspomagającego, dla których pierwszej czynności związanej z ich wdrażaniem dokonano w okresie od dnia 26 czerwca 2018 r. do dnia 30 czerwca 2020 r. aktualizować się będzie, jeśli wspomagający przy zachowaniu staranności ogólnie wymaganej w dokonywanych przez niego czynnościach, przy uwzględnieniu zawodowego charakteru jego działalności, obszaru jego specjalizacji oraz przedmiotu wykonywanych przez niego czynności, dostrzegł lub powinien był dostrzec, że uzgodnienie, w odniesieniu do którego jest wspomagającym, stanowi schemat podatkowy transgraniczny.
-
PYTANIE ARCHIWALNE - DOTYCZY WYŁĄCZNIE PRZEPISÓW PRZEJŚCIOWYCH W ZAKRESIE ZMIANY SCHEMY I W ZWIĄZKU Z TYM KONIECZNOŚCI PONOWNEGO ZARAPORTOWANIA SCHEMATÓW PODATKOWYCH TRANSGRANICZNYCH PIERWOTNIE PRZEKAZANYCH DO SZEFA KAS KTÓRYCH PIERWSZE CZYNNOŚCI WDROŻENIOWE MIAŁY MIEJSCE W OKRESIE OD 26 CZERWCA 2018 R. DO 30 CZERWCA 2020 R.
W odniesieniu do informacji o schemacie podatkowym transgranicznym, podlegającej ponownemu raportowaniu, a która nie została przekazana do Szefa KAS do dnia 30 czerwca 2020 r. z uwagi na przedłużenie niektórych terminów związanych z przekazywaniem informacji o schematach podatkowych transgranicznych, wystarczające jest jednokrotne przekazanie informacji (MDR-1) przez dany podmiot zobowiązany, z wykorzystaniem aktualnie obowiązującej schemy. Takie raportowanie zrealizuje jednocześnie obowiązek wynikający z przepisów o raportowaniu oraz ponownym raportowaniu informacji o schematach podatkowych transgranicznych[1].
[1]Zasady przedłużenia przedmiotowych terminów zostały określone w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 2020 r. w sprawie przedłużenia niektórych terminów związanych z przekazywaniem informacji o schematach podatkowych i wymianą informacji podatkowych z innymi państwami (Dz.U. z 2020 r. poz. 1162).
-
PYTANIE ARCHIWALNE - DOTYCZY WYŁĄCZNIE PRZEPISÓW PRZEJŚCIOWYCH W ZAKRESIE ZMIANY SCHEMY I W ZWIĄZKU Z TYM KONIECZNOŚCI PONOWNEGO ZARAPORTOWANIA SCHEMATÓW PODATKOWYCH TRANSGRANICZNYCH PIERWOTNIE PRZEKAZANYCH DO SZEFA KAS KTÓRYCH PIERWSZE CZYNNOŚCI WDROŻENIOWE MIAŁY MIEJSCE W OKRESIE OD 26 CZERWCA 2018 R. DO 30 CZERWCA 2020 R.
Informację MDR-4 składa ten podmiot, który w ramach ponownego raportowania złożył informację MDR-1. Obowiązek złożenia informacji MDR-4 ciąży zatem na promotorze lub wspomagającym wyłącznie w odniesieniu do tych informacji MDR-1 transgranicznych standaryzowanych, które sam ponownie raportował.
W odniesieniu do informacji o schematach podatkowych transgranicznych standaryzowanych (MDR-1), które podlegają ponownemu raportowaniu, należy złożyć informację (MDR-4) zawierającą dane identyfikujące korzystających (wskazane w art. 86f § 1 pkt 1, 9, 11 ustawy Ordynacja podatkowa), którym udostępniono ten schemat podatkowy transgraniczny standaryzowany w okresie od dnia 26 czerwca 2018 r. do dnia 30 czerwca 2020 r.
Obowiązek ponownego złożenia informacji MDR-4 występuje również w przypadku, gdy uprzednia informacja MDR-4 została złożona do dnia 30.06.2020 r. Wystarczy złożenie jednej informacji MDR-4 dotyczącej danego schematu podatkowego, obejmującej cały okres od dnia 26 czerwca 2018 r. do dnia 30 czerwca 2020 r., zawierającej pełen zakres danych, w tym również danych z uprzednio złożonych informacji MDR-4.
-
Co do zasady NIE, jednak powinny zostać spełnione dodatkowe warunki. Jeżeli podmiot jest obowiązany do przekazania informacji o schemacie podatkowym transgranicznym w więcej niż jednym państwie członkowskim UE, obowiązek ten podlega wykonaniu w tym państwie członkowskim UE, które widnieje wyżej na poniższej liście:
- państwo, w którym posiada miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd;
- państwo, w którym za pośrednictwem zagranicznego zakładu świadczy usługi dotyczące schematu podatkowego;
- państwo, w którym jest zarejestrowany lub którego przepisom prawa podlega;
- państwo, w którym jest członkiem samorządu zawodowego lub innej organizacji pozarządowej posiadającej siedzibę lub zarząd na terytorium tego państwa reprezentujących osoby lub podmioty świadczące usługi prawne, doradztwa podatkowego lub doradcze.
Jeżeli dany podmiot udowodni, że schemat podatkowy transgraniczny został poprawnie przekazany właściwym organom w innym państwie członkowskim UE, jest on zwolniony z obowiązku przekazania Szefowi KAS informacji o tym schemacie podatkowym.
Odpowiedź archiwalna do dnia 30.01.2023r.
Co do zasady NIE, jednak powinny zostać spełnione dodatkowe warunki. Jeżeli podmiot jest obowiązany do przekazania informacji o schemacie podatkowym transgranicznym w więcej niż jednym państwie członkowskim UE, obowiązek ten podlega wykonaniu w tym państwie członkowskim UE, które widnieje wyżej na poniższej liście:
- państwo, w którym posiada miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd;
- państwo, w którym za pośrednictwem zagranicznego zakładu świadczy usługi dotyczące schematu podatkowego;
- państwo, w którym jest zarejestrowany lub którego przepisom prawa podlega;
- państwo, w którym jest członkiem samorządu zawodowego lub innej organizacji pozarządowej posiadającej siedzibę lub zarząd na terytorium tego państwa reprezentujących osoby lub podmioty świadczące usługi prawne, doradztwa podatkowego lub doradcze.
Jeżeli dany podmiot udowodni, że schemat podatkowy transgraniczny został poprawnie przekazany właściwym organom w innym państwie członkowskim UE, jest on zwolniony z obowiązku przekazania Szefowi KAS informacji o tym schemacie podatkowym.
Jednakże, w przypadku zaistnienia istotnych różnic w zakresie treści informacji o schemacie podatkowym transgranicznym przekazanych w państwie członkowskim UE innym niż Polska, w porównaniu do informacji wymaganych zgodnie z obowiązującymi w Polsce regulacjami MDR, należy złożyć dodatkową informację o tym schemacie podatkowym transgranicznym również w Polsce. Właściwym sposobem na złożenie takiej informacji jest formularz MDR-1.
-
Co do zasady TAK.
Warunkiem skorzystania ze zwolnienia z obowiązku przekazania informacji o tym samym schemacie podatkowym transgranicznym w Polsce jest wykonanie przez promotora z państwa członkowskiego UE innego niż Polska, obowiązków przekazania informacji o schemacie podatkowym transgranicznym w państwie członkowskim UE, w którym ma siedzibę.
Dodatkowo, podmiot zwolniony w Polsce z obowiązku przekazania informacji o tym samym schemacie podatkowym transgranicznym, powinien posiadać dowód dokonania czynności informacyjnych przez promotora z innego państwa członkowskiego UE. Posiadanie dowodu jest niezbędne w celu udowodnienia przed Szefem KAS, że dana informacja o schemacie podatkowym transgranicznym została poprawnie przekazana właściwym organom w innym państwie członkowskim UE, zgodnie z obowiązującymi tam przepisami.
Odpowiedź archiwalna do dnia 30.01.2023r.
Co do zasady TAK.
Warunkiem skorzystania ze zwolnienia z obowiązku przekazania informacji o tym samym schemacie podatkowym transgranicznym w Polsce jest wykonanie przez promotora z państwa członkowskiego UE innego niż Polska, obowiązków przekazania informacji o schemacie podatkowym transgranicznym w państwie członkowskim UE, w którym ma siedzibę.
Dodatkowo, podmiot zwolniony w Polsce z obowiązku przekazania informacji o tym samym schemacie podatkowym transgranicznym, powinien posiadać dowód dokonania czynności informacyjnych przez promotora z innego państwa członkowskiego UE. Posiadanie dowodu jest niezbędne w celu udowodnienia przed Szefem KAS, że dana informacja o schemacie podatkowym transgranicznym została poprawnie przekazana właściwym organom w innym państwie członkowskim UE, zgodnie z obowiązującymi tam przepisami.
Polski podmiot zobowiązany jest do weryfikacji treści danego dowodu w zakresie zgodności z polskimi regulacjami MDR, złożonej przez podmiot z innego państwa członkowskiego UE informacji o schemacie podatkowym transgranicznym. W przypadku zaistnienia istotnych różnic w zakresie treści przedmiotowej informacji, może powstać obowiązek złożenia dodatkowej informacji o tym schemacie podatkowym transgranicznym również w Polsce. Obowiązku tego dokonuje się na formularzu MDR-1.
-
Reguły określające zasady ustalania, w którym państwie członkowskim UE należy wykonać obowiązek przekazania informacji o schemacie podatkowym transgranicznym przez danego promotora, korzystającego albo wspomagającego (art. 86b §8, art. 86c §3 oraz art. 86d §7 ustawy Ordynacja podatkowa) znajdują zastosowanie, jeżeli w danym momencie obowiązek przekazania informacji o schemacie w państwie członkowskim UE, który widnieje wyżej na liście określonej w tych przepisach, już powstał.
-
PYTANIE ARCHIWALNE - DOTYCZY WYŁĄCZNIE PRZEPISÓW PRZEJŚCIOWYCH W ZAKRESIE ZMIANY SCHEMY I W ZWIĄZKU Z TYM KONIECZNOŚCI PONOWNEGO ZARAPORTOWANIA SCHEMATÓW PODATKOWYCH TRANSGRANICZNYCH PIERWOTNIE PRZEKAZANYCH DO SZEFA KAS KTÓRYCH PIERWSZE CZYNNOŚCI WDROŻENIOWE MIAŁY MIEJSCE W OKRESIE OD 26 CZERWCA 2018 R. DO 30 CZERWCA 2020 R.
Co do zasady NIE.
W celu ustalenia, w którym państwie członkowskim UE należy przekazać ponowną informację o schemacie podatkowym transgranicznym zarówno wobec promotora, korzystającego i wspomagającego będą miały zastosowanie reguły kolizyjne przewidziane odpowiednio w art. 86b §8, art. 86c §3 oraz art. 86d §7 ustawy Ordynacja podatkowa.
W związku z powyższym, promotor, korzystający lub wspomagający, który prawidłowo wykonał obowiązek ponownego raportowania schematu podatkowego transgranicznego w innym niż Polska państwie członkowskim UE w oparciu o przywołane reguły kolizyjne, zwolniony jest z obowiązku wykonania ponownego raportowania schematu podatkowego transgranicznego w Polsce pod warunkiem, że udowodni, iż schemat podatkowy transgraniczny został poprawnie przekazany właściwym organom w innym państwie członkowskim UE.
W sytuacji zaistnienia istotnych różnic w zakresie treści przekazanej informacji o schemacie podatkowym transgranicznym w innym niż Polska państwie członkowskim UE, w porównaniu do zakresu informacji o schemacie podatkowym transgranicznym wymaganych zgodnie z art. 86f §1 ustawy Ordynacja podatkowa, może powstać obowiązek złożenia dodatkowej informacji o schemacie podatkowym transgranicznym również w Polsce. Powyższa informacja powinna być złożona na formularzu MDR-1.
-
PYTANIE ARCHIWALNE - DOTYCZY WYŁĄCZNIE PRZEPISÓW PRZEJŚCIOWYCH W ZAKRESIE ZMIANY SCHEMY I W ZWIĄZKU Z TYM KONIECZNOŚCI PONOWNEGO ZARAPORTOWANIA SCHEMATÓW PODATKOWYCH TRANSGRANICZNYCH PIERWOTNIE PRZEKAZANYCH DO SZEFA KAS KTÓRYCH PIERWSZE CZYNNOŚCI WDROŻENIOWE MIAŁY MIEJSCE W OKRESIE OD 26 CZERWCA 2018 R. DO 30 CZERWCA 2020 R.
Zarówno promotor, korzystający jak i wspomagający, chcąc uzyskać zwolnienie z obowiązku ponownego raportowania schematu podatkowego transgranicznego w Polsce, obowiązany jest do udowodnienia, że schemat podatkowy transgraniczny został poprawnie przekazany właściwym organom w innym państwie członkowskim UE na podstawie przepisów danego państwa, przed upływem terminu ponownego raportowania w Polsce.
W powyższej sytuacji, promotor, korzystający lub wspomagający, chcąc skorzystać ze zwolnienia w Polsce w oparciu o art. 86e ustawy Ordynacja podatkowa, zobowiązany jest do posiadania dowodu potwierdzającego poprawne przekazanie informacji właściwym organom o schemacie podatkowym w innym niż Polska państwie członkowskim UE.
Przez „dowód” należy rozumieć wszelkiego rodzaju potwierdzenie, które bezsprzecznie wskazuje na wykonanie obowiązku złożenia informacji o schemacie podatkowym transgranicznym w innym niż Polska państwie członkowskim UE. Należy przyjąć, że są to takie dowody, z których ponad wszelką wątpliwość wynika fakt przekazania właściwemu organowi w innym państwie członkowskim UE, na podstawie przepisów tego państwa implementujących przepisy Dyrektywy MDR schematu podatkowego transgranicznego o określonej treści.
Przykładowo:
- zagraniczny odpowiednik polskiego potwierdzenia nadania numeru schematu podatkowego wraz z kopią pliku XML, w którym zgłoszono informację o schemacie podatkowym;
- zagraniczny odpowiednik polskiego urzędowego potwierdzenia odbioru (UPO) informacji o schemacie podatkowym w innym państwie członkowskim UE (który pozwala na identyfikację z konkretnym zgłoszeniem schematu podatkowego w połączeniu z plikiem XML zawierającym informację o schemacie podatkowym).
Wymagane jest aby odpowiednio polski promotor, korzystający lub wspomagający znalazł się w posiadaniu przedmiotowego dowodu przed upływem ich własnego terminu do ponownego raportowania schematu podatkowego transgranicznego w Polsce. W przeciwnym razie, wymagane jest złożenie informacji o schemacie podatkowym transgranicznym na formularzu MDR-1.
-
PYTANIE ARCHIWALNE - DOTYCZY WYŁĄCZNIE PRZEPISÓW PRZEJŚCIOWYCH W ZAKRESIE ZMIANY SCHEMY I W ZWIĄZKU Z TYM KONIECZNOŚCI PONOWNEGO ZARAPORTOWANIA SCHEMATÓW PODATKOWYCH TRANSGRANICZNYCH PIERWOTNIE PRZEKAZANYCH DO SZEFA KAS KTÓRYCH PIERWSZE CZYNNOŚCI WDROŻENIOWE MIAŁY MIEJSCE W OKRESIE OD 26 CZERWCA 2018 R. DO 30 CZERWCA 2020 R.
W większości przypadków informacja MDR-1 transgraniczna nie będzie składana w terminie 30 dni od dnia następnego po dniu zaistnieniu przesłanki. W sytuacji tej należy zastosować fikcję prawną w odniesieniu do terminu. Składający powinien zaznaczyć „TAK” przy tej przesłance, która rzeczywiście zaistniała według stanu na dzień złożenia informacji, na podstawie posiadanych przez siebie informacji i swojej najlepszej wiedzy.
Przykładowo, jeżeli w pierwotnym raportowaniu, promotor wskazał przesłankę „Informacja przekazywana przez promotora w terminie 30 dni od dnia następnego po udostępnieniu schematu podatkowego” - TAK, a w międzyczasie dokonał pierwszej czynności związanej z wdrożeniem, to również przy przesłance „Informacja przekazywana przez promotora w terminie 30 dni od dnia dokonania pierwszej czynności związanej z wdrażaniem schematu podatkowego” powinien zaznaczyć TAK oraz dokonać ponownego raportowania.
-
Nowy formularz zawiera automatyczną weryfikację wybranych pól, są to m.in. przesłanki wypełniające ustawową definicję schematu podatkowego transgranicznego. Formularz nie pozwoli wygenerować informacji o schemacie podatkowym transgranicznym, w przypadku gdy kombinacja cech rozpoznawczych i kryterium głównej korzyści, zaznaczona przez składającego, nie będzie spełniała definicji schematu podatkowego transgranicznego.
Dla składającego jest to sygnał, że dane uzgodnienie może nie wypełniać definicji schematu podatkowego, a co za tym idzie, nie ma obowiązku przekazywania informacji do Szefa KAS.
-
W przypadku informacji MDR-1 standaryzowanej, na nowym formularzu należy wskazać dane korzystającego, który jest lub był pierwszym podmiotem któremu promotor składający informację MDR-1 udostępnił ten schemat podatkowy standaryzowany. W zależności od liczby podmiotów, którym schemat podatkowy standaryzowany został udostępniony, jednocześnie w tym samym czasie (w ramach tego samego zdarzenia/czynności), należy użyć przycisku „+Dodaj korzystającego - Dane korzystającego, któremu udostępniony został schemat podatkowy inny niż standaryzowany albo korzystającego, który jest lub był pierwszym podmiotem, któremu promotor lub wspomagający udostępnił schemat standaryzowany” i odpowiednio uzupełnić dane.
W przypadku formularza MDR-4, czyli kwartalnej informacji o udostępnieniu schematu podatkowego standaryzowanego, w zależności od liczby podmiotów, którym schemat podatkowy standaryzowany został udostępniony w kwartale, którego dotyczy składana informacja MDR-4, należy użyć przycisku „+Dodaj korzystającego - Wykaz podmiotów, które zwolniły promotora/wspomagającego z obowiązku zachowania prawnie chronionej tajemnicy zawodowej” i odpowiednio uzupełnić dane wszystkich korzystających, którym w danym kwartale dokonano udostępnienia schematu podatkowego standaryzowanego, z uwzględnieniem przepisów dotyczących tajemnicy zawodowej. Należy wskazać również pierwszego korzystającego, któremu promotor udostępnił schemat podatkowy standaryzowany, jeżeli pierwsze udostępnienie nastąpiło w tym kwartale, którego dotyczy składany formularz MDR-4.
W przypadku informacji MDR-1 innej niż standaryzowana, w przypadku wystąpienia kilku korzystających, należy użyć przycisku „+Dodaj korzystającego - Dane korzystającego, któremu udostępniony został schemat podatkowy inny niż standaryzowany albo korzystającego, który jest lub był pierwszym podmiotem, któremu promotor lub wspomagający udostępnił schemat standaryzowany” i odpowiednio uzupełnić dane.
Archiwalna treść odpowiedzi do dnia 08.02.2023 r.W przypadku informacji MDR-1 standaryzowanej, na nowym formularzu należy wskazać dane korzystającego, który jest lub był pierwszym podmiotem, któremu udostępniono schemat.
Dane pozostałych korzystających należy złożyć w kwartalnej informacji o udostępnieniu schematu podatkowego standaryzowanego (MDR-4). W zależności od liczby podmiotów, którym schemat podatkowy standaryzowany został udostępniony, należy użyć przycisku „+Powiel schemat sekcji - Wykaz podmiotów, które zwolniły promotora / wspomagającego z obowiązku zachowania prawnie chronionej tajemnicy zawodowej” i odpowiednio uzupełnić dane.
W przypadku informacji MDR-1 innej niż standaryzowana, w przypadku wystąpienia kilku korzystających, należy użyć przycisku „+Powiel schemat sekcji - Dane korzystającego, któremu udostępniony został schemat podatkowy inny niż standaryzowany albo korzystającego, który jest lub był pierwszym podmiotem, któremu promotor lub wspomagający udostępnił schemat standaryzowany” i odpowiednio uzupełnić dane.
-
W pierwszej kolejności należy wskazać, że przepisy ustawy Ordynacja podatkowa nie nakładają wprost na wspomagającego będącego bankiem obowiązku samodzielnego badania przesłanek, czy korzystający spełnia kryterium kwalifikowanego korzystającego.
W myśl regulacji art. 86d § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, wspomagający zobowiązany jest do dochowania należytej staranności ogólnie wymaganej w dokonywanych czynnościach, przy uwzględnieniu zawodowego charakteru działalności, obszaru specjalizacji oraz przedmiotu wykonywanych czynności, wobec czego banki mogą korzystać z dokumentacji zgromadzonej w toku czynności biznesowych oraz odpowiednio dopasowywać procedury pozyskiwania dokumentów na ewentualność powzięcia przypuszczeń o możliwości spełniania lub nie spełniania przez klienta kryterium kwalifikowanego korzystającego.
Mając na uwadze powyższe, jeżeli na podstawie dochowania należytej staranności, właściwych procedur, etc., spełnienie kryterium kwalifikowanego korzystającego nie budzi wątpliwości, to uzyskiwanie przedmiotowego oświadczenia nie jest konieczne. Niemniej jednak, nie można zupełnie wykluczyć sytuacji, w których pozyskanie takiego oświadczenia może okazać się przydatne dla celów dowodowych dla wykazania, że należyta staranność została dochowana. Taką przykładową sytuacją może być brak innych informacji mimo dochowania stosownych procedur.
-
Czy prokurent może podpisać informację MDR-3?
W przypadku podatników będących osobami prawnymi informacja MDR-3 podpisywana jest zgodnie z reprezentacją ustaloną dla tego podmiotu (art. 86j § 4 pkt. 3 ustawy Ordynacja podatkowa). Jeżeli więc do reprezentowania uprawniony jest każdy członek organu zarządzającego indywidualnie, to każdy z członków tego organu może złożyć podpis w informacji MDR-3, natomiast w przypadku reprezentacji łącznej, podpisy powinny być złożone przez tylu członków organu ilu wymagają zasady reprezentacji tego podmiotu. W przypadku reprezentacji mieszanej, informację MDR-3 podpisuje członek zarządu wraz z prokurentem lub tylko prokurent w przypadku prokury samoistnej, który ze względu na szczególny rodzaj pełnomocnictwa posiada uprawnienia do samodzielnej reprezentacji podmiotu przed organami i sądami.
W odniesieniu do spółek osobowych uprawnienie do reprezentowania, a tym samym do składania podpisów w informacji MDR-3 przysługują ich wspólnikom, a w przypadku powołania prokurenta również temu prokurentowi, zgodnie z zasadami reprezentacji określonymi w umowie spółki.
Treść pytania i odpowiedzi do dnia 11.04.2022 r.
Czy prokurent może podpisać informację MDR-3?
W przypadku podatników będących osobami prawnymi informacja MDR-3 podpisywana jest zgodnie z reprezentacją ustaloną dla tego podmiotu (art. 86j § 4 pkt. 3 ustawy Ordynacja podatkowa). Jeżeli więc do reprezentowania uprawniony jest każdy członek organu zarządzającego indywidualnie, to każdy z członków tego organu może złożyć podpis w informacji MDR, natomiast w przypadku reprezentacji łącznej, podpisy powinny być złożone przez tylu członków organu ilu wymagają zasady reprezentacji tego podmiotu. W przypadku reprezentacji mieszanej, informację MDR podpisuje członek zarządu wraz z prokurentem lub tylko prokurent w przypadku prokury samoistnej, który ze względu na szczególny rodzaj pełnomocnictwa posiada uprawnienia do samodzielnej reprezentacji podmiotu przed organami i sądami.
W odniesieniu do spółek osobowych uprawnienie do reprezentowania, a tym samym do składania podpisów w informacji MDR-3 przysługują ich wspólnikom, a w przypadku powołania prokurenta również temu prokurentowi, zgodnie z zasadami reprezentacji określonymi w umowie spółki.
-
Tak. Podmioty składające informację MDR powinny precyzyjnie wskazywać przepisy prawa podatkowego znajdujące zastosowanie w schemacie podatkowym , co zostało wskazane w treści Objaśnień podatkowych MDR z 31.01.2019 r.
Zgodnie z art. 86f § 1 pkt 7 ustawy Ordynacja podatkowa, podmiot składający informację o schemacie podatkowym zobligowany jest do wskazania przepisów prawa podatkowego znajdujących zastosowanie w schemacie podatkowym, według wiedzy przekazującego informację.
Powyższy przepis należy rozumieć w taki sposób, iż podmiot składając informację MDR, zobligowany jest do precyzyjnego wskazania przepisów prawa podatkowego, mających zastosowanie w raportowanym schemacie podatkowym. Co za tym idzie, nie powinno wskazywać się ogólnie na daną ustawę bez wskazania konkretnego przepisu, znajdującego zastosowanie w raportowanym schemacie podatkowym. „Przekazujący dokładnie określa podstawę prawną, np. art. 22 ust. 4 ustawy o CIT.” (s. 89 Objaśnień podatkowych MDR z 31.01.2019 r). W szczególności, podmioty wykonujące zawody profesjonalne, takie jak np. doradca podatkowy, adwokat czy biegły rewident, składając informację MDR, nie powinny zasłaniać się niewiedzą co do zastosowanych przepisów prawa podatkowego, ze względu na posiadanie specjalistycznej wiedzy w tym zakresie.
Wskazanie precyzyjnych przepisów prawa podatkowego jest obowiązkiem niezależnym od rodzaju składanego schematu, niemniej, szczególnie na gruncie art. 88b ust. 2 pkt 5 ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami, w przypadku wymiany informacji o MDR transgranicznych precyzyjne wskazanie przepisów prawa podatkowego ze wskazaniem przesłanek skutkujących uznaniem danego uzgodnienia za schemat podatkowy, umożliwia prawidłową wymianę informacji z państwami członkowskimi UE w ramach automatycznej wymiany informacji o MDR transgranicznych. Dodatkowo, ogranicza to również, ilość wezwań Szefa KAS do uzupełnienia lub wyjaśnienia złożonej informacji MDR kierowanych do podmiotów składających.
-
Tak, zgodnie z art. 86j § 1 OP informację MDR-3 składa się w terminie złożenia deklaracji podatkowej. Termin na złożenie informacji MDR-3 jest więc zależny od terminu na złożenie deklaracji podatkowej.
Treść odpowiedzi do dnia 27.10.2022 r.
Tak, zgodnie z art. 86j par. 1 OP informację MDR-3 składa się w terminie złożenia deklaracji podatkowej. Termin na złożenie informacji MDR-3 jest zależny od terminu na złożenie deklaracji podatkowej w zakresie podatku, którego dotyczy wynikająca ze schematu podatkowego korzyść podatkowa, a więc ulega on wydłużeniu wraz z wydłużeniem terminu do złożenia deklaracji podatkowej.
-
Korzystający nie ma obowiązku samoistnie zgłaszać się do promotora o przekazanie mu potwierdzenia nadania NSP lub UPO. Jednak w celu uniknięcia sytuacji nieświadomego raportowania tego samego schematu podatkowego przez dwa podmioty, rekomenduje się aby korzystający, który nie otrzymał NSP ani UPO - w pierwszej kolejności zgłosił się do promotora w celu ustalenia, czy schemat podatkowy nie został zaraportowany, a promotor nie jest w posiadaniu potwierdzenia nadania NSP lub UPO.
Archiwalna treść pytania i odpowiedzi do dnia 08.02.2023 r.
Co należy zrobić w sytuacji obowiązku złożenia MDR-3 przez korzystającego, jeżeli promotor nie wskazał korzystającemu numeru schematu podatkowego ani UPO, a termin złożenia deklaracji (a tym samym MDR-3) jest krótszy niż termin na złożenie informacji MDR-1. Czy w takim przypadku korzystający powinien najpierw złożyć samodzielnie MDR-1?
W przypadku, gdy korzystający u którego powstał obowiązek złożenia informacji MDR-3 nie otrzymał od promotora NSP ani UPO, rekomendowaną procedurą jest, w pierwszej kolejności, zaraportowanie zastosowanego schematu podatkowego na formularzu MDR-1. Następnie po uzyskaniu NSP, możliwe będzie przekazanie informacji MDR-3, która będzie zawierała NSP oraz wysokość korzyści podatkowej wynikającej ze schematu podatkowego.
-
W przypadku, gdy korzystający u którego powstał obowiązek złożenia informacji MDR-3 nie otrzymał od promotora NSP ani UPO, rekomendowaną procedurą jest, w pierwszej kolejności, zaraportowanie zastosowanego schematu podatkowego na formularzu MDR-1. Następnie po uzyskaniu NSP, możliwe będzie przekazanie informacji MDR-3, która będzie zawierała NSP oraz wysokość korzyści podatkowej wynikającej ze schematu podatkowego.
-
Nie ma potrzeby składania „zerowego” MDR-4, w przypadku kiedy promotor w danym kwartale nie udostępnił żadnego schematu podatkowego standaryzowanego.
-
Kto może podpisać formularze MDR-1, MDR-2 i MDR-4?
Formularz MDR-1,MDR-2 i MDR-4 składany przez osobę fizyczną podpisywany jest przez tę osobę fizyczną, natomiast składany przez jednostkę organizacyjną podpisywany jest zgodnie z ogólnymi zasadami reprezentacji tej jednostki organizacyjnej. Odpowiednio stosuje się również przepisy dotyczące prokurenta.
Jeżeli więc do reprezentowania uprawniony jest każdy członek organu zarządzającego indywidualnie, to każdy z członków tego organu może złożyć podpis w informacji lub zawiadomieniu, natomiast w przypadku reprezentacji łącznej, podpisy powinny być złożone przez tylu członków organu ilu wymagają zasady reprezentacji tego podmiotu. W przypadku reprezentacji mieszanej, informację lub zawiadomienie podpisuje członek zarządu wraz z prokurentem lub tylko prokurent w przypadku prokury samoistnej, który ze względu na szczególny rodzaj pełnomocnictwa posiada uprawnienia do samodzielnej reprezentacji podmiotu przed organami i sądami.
W odniesieniu do spółek osobowych uprawnienie do reprezentowania, a tym samym do składania podpisów w informacji lub zawiadomieniu przysługują ich wspólnikom, a w przypadku powołania prokurenta również temu prokurentowi, zgodnie z zasadami reprezentacji określonymi w umowie spółki.
Ponadto, do formularzy MDR-1, MDR-2 i MDR-4 mają zastosowanie przepisy o pełnomocnictwie zawarte w rozdziale 3a działu IV Ordynacji podatkowej.
-
Tak. W przypadku, gdy na moment składania MDR-4 promotor nie uzyskał jeszcze NSP, to w informacji MDR-4 może wskazać UPO formularza MDR-1 złożonego dla tego schematu (do momentu uzyskania NSP).
-
Tak, korzystający który sam opracował i wdrożył schemat podatkowy powinien w zgłaszanej informacji o schemacie podatkowym (MDR-1) oznaczyć, iż przekazującym informację o schemacie podatkowym jest korzystający oraz wskazać swoje dane w sekcji formularza dotyczącej danych korzystającego.
-
Wskazane w formularzu pytanie ma charakter porządkujący i pomocniczy oraz stanowi dla składającego informację o schemacie podatkowym innym niż transgraniczny wsparcie w zakresie jego obowiązku raportowego. Przypomnienia wymaga fakt, że to na składającym informację o schemacie podatkowym innym niż transgraniczny spoczywa obowiązek identyfikacji kryterium wskazanego w art. 86a § 4 Ordynacji Podatkowej (tj. kryterium kwalifikowanego korzystającego), zatem pominięcie analizy tego faktu może spowodować niedopełnienie obowiązków wynikających z Rozdziału 11a Działu III Ordynacji Podatkowej, a zatem narazić na odpowiedzialność z tego tytułu. W przypadku zaznaczenia odpowiedzi „NIE” na pytania dotyczące zarówno „schematu podatkowego transgranicznego” jak i „kryterium kwalifikowanego korzystającego”, aplikacja zwróci następujący wynik:
„Jeśli wskazano, że schemat podatkowy jest schematem innym niż transgraniczny, a składającym jest korzystający/ promotor lub wspomagający to w polu "Czy przynajmniej jeden z korzystających spełnia kryterium kwalifikowanego korzystającego zgodnie z art. 86a § 4?" nie może być wskazana odpowiedź "NIE".
Powyższa blokada formularza przy takim układzie odpowiedzi, ma charakter pomocniczy i wynika z faktu, że schemat podatkowy inny niż transgraniczny nie podlega raportowaniu jeżeli nie spełnia kryterium kwalifikowanego korzystającego.
Zatem w sytuacji, gdy składający nie jest pewny, czy korzystający spełnia kryterium wskazane w art. 86a § 4 Ordynacji Podatkowej i musiałby on poczynić założenie w zakresie:
- spełnienia kryterium (odpowiedź „TAK”)
- bądź niespełnienie tego kryterium (odpowiedź „NIE)
wybór odpowiedzi: „NIE” uniemożliwiałby wypełnienie ewentualnego obowiązku raportowego.
Pytanie z wariantem „NIE WIEM” pozwala natomiast składającemu na wykonanie ciążących na nim potencjalnie obowiązków, bez konieczności dokonywania założeń, co do których może nie posiadać kompletnej wiedzy, a jednocześnie ogranicza przypadki złożenia informacji niepodlegającej raportowaniu w przypadku gdy składający posiada wiedzę o tym, że schemat podatkowy inny niż transgraniczny nie spełnia kryterium kwalifikowanego korzystającego.
-
W przypadku załączników zawierających dane promotorów lub wspomagających, to podmiot przekazujący potwierdzenie nadania NSP, musi dokonać oceny czy w danym przypadku przekazanie konkretnego załącznika nie będzie naruszało zasad wynikających z Rozporządzenia RODO.
Chociaż art. 86e § 1 Ordynacji podatkowej oraz żadne inne przepisy Rozdziału 11a Działu III Ordynacji podatkowej nie zabraniają przekazywania załączników zawierających dane osobowe promotorów i wspomagających, tak jak ma miejsce w przypadku korzystającego na podstawie art. 86g § 2a Ordynacji podatkowej, art. 86e § 1 Ordynacji podatkowej nie stoi w sprzeczności z obowiązkami wynikającymi z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (rozporządzenie RODO), gdyż w art. 86e § 1 Ordynacji podatkowej został wskazany obowiązek przekazywania potwierdzenia nadania NSP, a nie przekazania potwierdzenia nadania NSP wraz z załącznikami.
-
Nie. Fakt wdrożenia schematu podatkowego po złożeniu informacji MDR-1, jeżeli treść uzgodnienia nie uległa zmianie, nie wymaga modyfikacji danych zawartych w potwierdzeniu nadania NSP.
-
W przypadku schematów podatkowych innych niż transgraniczne, terminy, o których mowa w dziale III rozdziale 11a Ordynacji podatkowej, nie rozpoczynają się, a rozpoczęte podlegają zawieszeniu w okresie od dnia 31 marca 2020 r. do 30. dnia następującego po dniu odwołania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii[1].
W związku z planowanym odwołaniem stanu zagrożenia epidemicznego w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2 z dniem 1 lipca 2023 r.[2] - bieg terminu w zakresie obowiązku składania informacji o schematach podatkowych ”krajowych” rozpoczyna się z dniem 1 sierpnia 2023 r. W konsekwencji terminy na złożenie do Szefa KAS informacji o schematach podatkowych innych niż schematy podatkowe transgraniczne, dla terminów nierozpoczętych, będą kształtowały się następująco:- nie później niż do dnia 5 sierpnia 2023 r.:
- dla wspomagających, w sytuacji, gdy wspomagający powziął lub powinien był powziąć wątpliwości, że uzgodnienie może stanowić schemat podatkowy (MDR-2),
- do dnia 30 sierpnia 2023 r.:
- dla promotorów (MDR-1 i MDR-2),
- dla wspomagających (MDR-1),
- dla korzystających (MDR-1),
- dla wspomagających, którzy nie zostali zwolnieni przez korzystającego z obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej (MDR-2),
- dla promotorów i wspomagających, którzy udostępnili schemat podatkowy standaryzowany w trakcie drugiego kwartału 2023 r. oraz w kwartałach wcześniejszych, w których terminy na raportowanie podlegały zawieszeniu (MDR-4).
[1] art. 31y ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. 2021 r. poz. 2095, z późn. zm.).
[2]Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie odwołania na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego, numer wykazu MZ 1517. - nie później niż do dnia 5 sierpnia 2023 r.:
Pliki do pobrania
Kontakt
Nie możesz znaleźć odpowiedzi na Twoje pytanie?
W sprawach dotyczących kwestii technicznych związanych z przekazywaniem dokumentów MDR do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej - napisz na adres: mdr.pomoc@mf.gov.pl
W sprawach dotyczących kwestii merytorycznych związanych z przekazywaniem informacji lub zawiadomień o schematach podatkowych (MDR) zachęcamy do zapoznania się z wydanymi przez Ministra Finansów objaśnieniami podatkowymi z dnia 31 stycznia 2019 r. – Informacje o schematach podatkowych (MDR) lub do wzięcia udziału w posiedzeniu Forum do spraw informowania o schematach podatkowych (MDR).