JPK_PD


JPK dla podatków dochodowych

28.08.2024

Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw z dnia 29 października 2021 r. (Dz.U. z 2021 poz. 2105 z późn. zm.) nałożyła obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz ewidencji i wykazów prowadzonych dla celów podatków dochodowych przy użyciu programów komputerowych oraz obowiązek ich przekazywania w ustrukturyzowanej formie do naczelnika urzędu skarbowego.

JPK_PD obejmie 5 struktur:

  • JPK_KR_PD – księga rachunkowa,
  • JPK_ST_KR – ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych (dla podatników składających JPK_KR_PD),
  • JPK_PKPIR - podatkowa księga przychodów i rozchodów,
  • JPK_EWP - ewidencja przychodów,
  • JPK_ST – ewidencja/wykaz środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych (dla podatników składających JPK_PKPIR lub JPK_EWP).

Kto przekazuje JPK_PD

W pierwszej kolejności obowiązek raportowania prowadzonych ksiąg podatkowych obejmie podatników CIT, których wartość przychodu w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 50 milionów euro oraz podatkowe grupy kapitałowe. Pierwsze struktury logiczne JPK_KR_PD złożone zostaną w 2026 r. za rok obrotowy rozpoczynający się po 31 grudnia 2024 r. W następnych latach obowiązkiem objęte zostaną kolejne grupy podatników, tj. za rok obrotowy rozpoczynający się po:

  • 31 grudnia 2025 r. – pozostali podatnicy CIT i PIT zobowiązani do składania JPK_VAT,
  • 31 grudnia 2026 r. – pozostali podatnicy.

Przygotowanie i wysyłka JPK_PD

Pliki JPK należy utworzyć przy pomocy programu księgowego oraz wysłać bezpośrednio z programu, jeżeli ma funkcję wysyłki plików JPK.

Wysyłkę można również zrealizować za pomocą aplikacji Klient JPK WEB.

Ile jest czasu na przekazanie JPK_PD

Prowadzone księgi, ewidencje i wykazy należy przesyłać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego po zakończeniu roku podatkowego w terminie do dnia upływu terminu złożenia zeznania.

Jak podpisać JPK_PD

Jeśli przekazujesz JPK _PD za pomocą aplikacji Klient JPK WEB lub programu księgowego możesz użyć jednego z dwóch podpisów:

  • Profilu Zaufanego – to bezpłatny podpis elektroniczny, który możesz założyć niemal w każdym urzędzie, jak i za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Do podpisu wystarczy kod autoryzacyjny wysłany na kanał autoryzacji. Zobacz, jak założyć Profil Zaufany.
  • kwalifikowanego podpisu elektronicznego – to płatny elektroniczny podpis służący do podpisywania dokumentów. Jeśli masz taki podpis, przygotuj go i podaj kod PIN.

 

Pliki do pobrania

Broszury informacyjne dot. JP_PD, struktury JPK_PD (link otwiera nowe okno w innym serwisie)