Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw z dnia 29 października 2021 r. (Dz.U. z 2021 poz. 2105 z późn. zm.) nałożyła obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz ewidencji i wykazów prowadzonych dla celów podatków dochodowych przy użyciu programów komputerowych oraz obowiązek ich przekazywania w ustrukturyzowanej formie do naczelnika urzędu skarbowego.
JPK_PD obejmie 5 struktur:
- JPK_KR_PD – księga rachunkowa,
- JPK_ST_KR – ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych (dla podatników składających JPK_KR_PD),
- JPK_PKPIR - podatkowa księga przychodów i rozchodów,
- JPK_EWP - ewidencja przychodów,
- JPK_ST – ewidencja/wykaz środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych (dla podatników składających JPK_PKPIR lub JPK_EWP).
Kto przekazuje JPK_PD
W pierwszej kolejności obowiązek raportowania prowadzonych ksiąg podatkowych obejmie podatników CIT, których wartość przychodu w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 50 milionów euro oraz podatkowe grupy kapitałowe. Pierwsze struktury logiczne JPK_KR_PD złożone zostaną w 2026 r. za rok obrotowy rozpoczynający się po 31 grudnia 2024 r. W następnych latach obowiązkiem objęte zostaną kolejne grupy podatników, tj. za rok obrotowy rozpoczynający się po:
- 31 grudnia 2025 r. – pozostali podatnicy CIT i PIT zobowiązani do składania JPK_VAT,
- 31 grudnia 2026 r. – pozostali podatnicy.
Przygotowanie i wysyłka JPK_PD
Pliki JPK należy utworzyć przy pomocy programu księgowego oraz wysłać bezpośrednio z programu, jeżeli ma funkcję wysyłki plików JPK.
Wysyłkę można również zrealizować za pomocą aplikacji Klient JPK WEB.
Ile jest czasu na przekazanie JPK_PD
Prowadzone księgi, ewidencje i wykazy należy przesyłać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego po zakończeniu roku podatkowego w terminie do dnia upływu terminu złożenia zeznania.
Jak podpisać JPK_PD
Jeśli przekazujesz JPK _PD za pomocą aplikacji Klient JPK WEB lub programu księgowego możesz użyć jednego z dwóch podpisów:
- Profilu Zaufanego – to bezpłatny podpis elektroniczny, który możesz założyć niemal w każdym urzędzie, jak i za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Do podpisu wystarczy kod autoryzacyjny wysłany na kanał autoryzacji. Zobacz, jak założyć Profil Zaufany.
- kwalifikowanego podpisu elektronicznego – to płatny elektroniczny podpis służący do podpisywania dokumentów. Jeśli masz taki podpis, przygotuj go i podaj kod PIN.