Informacje podstawowe


Ogólne informacje o zasadach przesyłania przez notariuszy informacji do Szefa KAS

20.03.2024

W ramach projektu eUrząd Skarbowy opracowane zostały zmiany prawne i systemowe w celu elektronizacji przekazywania informacji od notariuszy do Szefa KAS.

Dla kogo

Do przesyłania informacji do Szefa KAS zobowiązani są wszyscy notariusze, sporządzający akty notarialne, akty poświadczenia dziedziczenia i europejskie poświadczenia spadkowe.

Jakie informacje należy przesłać

Zgodnie z obowiązującymi przepisami notariusze są obowiązani do przekazywania Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji o:

  1. sporządzonym akcie notarialnym obejmującym:
    1. czynności cywilnoprawne, o których mowa w ustawie z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 111, 655 i 2180),
    2. czynności prawne, o których mowa w ustawie z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2021 r. poz. 1043 oraz z 2022 r. poz. 1846 i 2180),
    3. oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,
    4. inne zdarzenia mogące spowodować powstanie zobowiązania podatkowego niewymienione w lit. a-c;
  2. zarejestrowanym akcie poświadczenia dziedziczenia;
  3. zarejestrowanym europejskim poświadczeniu spadkowym.1

Jak przesłać

Informacje powyższe są przekazywane do Szefa KAS wyłącznie elektronicznie w formie ustrukturyzowanej za pośrednictwem Systemu Informatycznego Generalnego Inspektora Informacji Finansowej (SI GIIF).

SI GIIF udostępnia także interfejs programistyczny, który umożliwia bezpośrednie wysyłanie informacji z zewnętrznych systemów, np. komercyjnych systemów użytkowanych w kancelariach notarialnych. Opis tego interfejsu jest dostępny na stronie REST API dla SI*GIIF (strona zawiera informacje techniczne przeznaczone dla twórców oprogramowania z którego mogą być przesyłane informacje do systemu SI GIIF).

Obowiązek ten zastąpił dotychczasowe przekazywanie papierowych dokumentów do poszczególnych urzędów skarbowych.

Jak można sprawdzić status informacji przesłanych poprzez Si GIIF do Szafa KAS i GIIF:

  1. Należy wejść na stronę www.giif.mofnet.gov.pl
  2. Następnie należy zalogować się klikając kafelek: „Zaloguj" - wymagane jest do tego celu użycie zatwierdzonego przez GIIF kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
  3. W kolejnym kroku należy na stronie głównej odnaleźć kafelek: „Chcę sprawdzić status przesłanych transakcji lub raportów".

Jak złożyć elektroniczny wypis aktu notarialnego w CREWAN?

Procedurę w tym zakresie wskazano w art. 84a ustawy Ordynacja podatkowa, natomiast sposób sporządzenia elektronicznego wypisu i wyciągu z aktu notarialnego określono w Rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 25 kwietnia 2018 r. w sprawie sposobu sporządzenia elektronicznego wypisu i wyciągu z aktu notarialnego oraz w art. 110a ustawy Prawo o notariacie.

Art. 84a ustawy Ordynacja podatkowa
Obowiązki informacyjne notariuszy

§ 3. W terminie określonym w § 2 pkt 3 [wynoszącym 7 dni] notariusz umieszcza w Centralnym Repozytorium Elektronicznych Wypisów Aktów Notarialnych elektroniczny wypis odpowiednio aktu notarialnego, o którym mowa w § 1 pkt 1, zarejestrowanego aktu poświadczenia dziedziczenia i zarejestrowanego europejskiego poświadczenia spadkowego, w formacie umożliwiającym elektroniczne przeszukiwanie ich treści.

§ 4. Krajowa Rada Notarialna [od 1 marca 2023 r.] zapewnia niezwłoczne przekazywanie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej elektronicznych wypisów aktów notarialnych, o których mowa w § 1 pkt 1, zarejestrowanych aktów poświadczenia dziedziczenia i zarejestrowanych europejskich poświadczeń spadkowych umieszczonych przez notariuszy w Centralnym Repozytorium Elektronicznych Wypisów Aktów Notarialnych na podstawie § 3.


1Art. 84a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa