Warunki korzystania z portalu podatkowego


WARUNKI DOTYCZĄCE PROFILU UŻYTKOWNIKA NA PORTALU PODATKOWYM

Konto podatnika na Portalu Podatkowym

Portal Podatkowy - to system teleinformatyczny administracji podatkowej, działający na podstawie ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, służący do kontaktu organów podatkowych z podatnikami, płatnikami i inkasentami, a także ich następcami prawnymi oraz osobami trzecimi, w szczególności do wnoszenia podań, składania deklaracji oraz doręczania pism organów podatkowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych zapewnia funkcjonowanie Portalu Podatkowego i jest administratorem danych podatników, płatników, inkasentów, ich następców prawnych oraz osób trzecich korzystających z tego portalu.

Konto osoby fizycznej i konto podmiotu

Portal Podatkowy daje możliwość rejestracji profilu na Portalu Podatkowym i uzyskania dostępu do konta osoby fizycznej i konta podmiotu.
Uzyskanie dostępu do konta podmiotu wymaga złożenia w formie pisemnej do organu administracji podatkowej, przez osobę umocowaną do działania w imieniu podmiotu, wniosku o udostępnienie konta podmiotu. Wiosek powinien zawierać dane podmiotu i dane osoby fizycznej, której przyznawany jest dostęp.
Dostęp do własnego konta może być udzielony – za pośrednictwem konta na Portalu Podatkowym – innej osobie.

Rejestracja

Dostęp do konta podatnika na Portalu Podatkowym wymaga rejestracji.

W celu zarejestrowania swojego profilu (konta) na Portalu Podatkowym powinieneś:

  • zapoznać się z warunkami korzystania z konta na portalu i je zaakceptować,
  • wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych w zakresie niezbędnym do korzystania z portalu,
  • potwierdzić swoje dane identyfikacyjne w postaci pierwszego imienia, nazwiska oraz identyfikatora podatkowego, z wykorzystaniem usługi profilu zaufanego ePUAP lub danych certyfikatu kwalifikowanego podpisu elektronicznego;
  • uzupełnić dane profilu o:
    1. unikalny ciągu znaków alfanumerycznych jednoznacznie identyfikujących osobę wypełniającą formularz (identyfikator użytkownika) i hasło,
    2. pytanie zabezpieczające i odpowiedź na to pytanie,
    3. adres poczty elektronicznej (e-mail), który jest właściwy do wymiany informacji dotyczących portalu.

Jeśli rejestracja profilu na Portalu Podatkowym jest prawidłowa, na adres e-mail wskazany w procesie rejestracji, zostanie wysłana informacja potwierdzająca zakończenie rejestracji i możliwości zalogowania do konta.

Logowanie do konta

Pierwszy raz do konta podatnika na Portalu Podatkowym możesz zalogować się po uzyskaniu potwierdzenia rejestracji i kodu autoryzującego wysłanego na podatny w procesie rejestracji adres e-mail.
Kolejne logowania wymagają podania identyfikatora użytkownika wskazanego w procesie rejestracji (login) i hasła.

Przypomnienie hasła do konta

W celu przypomnienia hasła do konta na Portalu Podatkowym skorzystaj z funkcjonalność „Zapomniałem hasła” dostępnej na stronie logowania. Po wskazaniu identyfikatora użytkownika informacje niezbędne do zakończenia procesu ustawiania nowego hasła zostaną wysłane na adres e-mail właściwy do wymiany informacji dotyczących portalu.

Zablokowanie dostępu do konta

Dostęp do konta podatnika na Portalu Podatkowym może zostać zablokowany na wniosek użytkownika, a w przypadku konta podmiotu na wniosek osoby umocowanej do działania w imieniu podmiotu albo użytkownika, któremu udzielono dostępu do konta podmiotu.

Jeżeli użytkownik przekazuje z wykorzystaniem portalu treści lub dokumenty niezwiązane z zakresem portalu, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zablokować dostęp do konta osoby fizycznej albo konta podmiotu.

Zakres korzystania z konta

Zakres korzystania z konta na Portalu Podatkowym obejmuje: 

  1. dostęp do konta osoby fizycznej czy podmiotu, który umożliwia przeglądanie danych wynikających z złożonych deklaracji, wniesionych podań, pism doręczonych przez organ podatkowy, dokumentacji rachunkowej, zgłoszonych pełnomocnictw ogólnych oraz zawiadomień o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu pełnomocnictwa ogólnego, zgłoszeń aktualizacyjnych, o których mowa w ustawie z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników;
  2. składanie deklaracji i zgłoszeń aktualizacyjnych z wykorzystaniem konta;
  3. wnoszenie podań z wykorzystaniem konta osoby fizycznej albo konta podmiotu;
  4. doręczanie pism organów podatkowych z wykorzystaniem konta;
  5. zgłaszanie pełnomocnictw ogólnych oraz zawiadomień o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu pełnomocnictwa ogólnego z wykorzystaniem profilu użytkownika;
  6. składanie wniosków, o których mowa w art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników,.

Użytkownik nie może przekazywać z wykorzystaniem portalu treści lub dokumentów niezwiązanych z zakresem portalu.

Zakres i warunki korzystania z Portalu Podatkowego określone zostały w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2015 r. w sprawie zakresu i warunków korzystania z portalu podatkowego (t. j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1350).

Informacje dostępne na koncie

Na koncie podatnika na Portalu Podatkowym dostępne są informacje wynikające z deklaracji, podań, zgłoszeń aktualizacyjnych, pism oraz dokumentacji rachunkowej organu podatkowego w zakresie spraw określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 3f § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, odpowiednio złożonych albo doręczonych od dnia 31 grudnia 2015 r., a w zakresie zgłaszania pełnomocnictw ogólnych oraz zawiadomień o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu pełnomocnictw ogólnych od 01 lipca 2016 r.

Zakres spraw, które mogą być załatwiane z wykorzystaniem Portalu Podatkowego określony jest w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2015 r. w sprawie określenia rodzajów spraw, które mogą być załatwiane z wykorzystaniem portalu podatkowego (t. j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1323, z późn. zm.).

PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH

Warunki dostępu do profilu użytkownika

Warunkiem uzyskania dostępu do profilu użytkownika na Portalu Podatkowym jest:

  1. Zaakceptowanie warunków korzystania z Portalu Podatkowego,
  2. Wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych przez Ministerstwo Finansów z siedzibą w Warszawie ul. Świętokrzyska 12, w celu podatkowym dotyczącym profilu użytkownika.
  3. Podanie swoich danych niezbędnych do rejestracji, w tym adresu e-mail właściwego do wymiany informacji dotyczących portalu.

Podstawy prawne przetwarzania danych osobowych

  • rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119 z 4.05.2016, str. 1) – dalej Rozporządzenie RODO.

Administrator danych

Administratorem Pani/Pana danych osobowych w zakresie profilu użytkownika na Portalu Podatkowym jest Minister Finansów z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

Inspektor Ochrony Danych

Adres: Inspektor Ochrony Danych, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa, adres e-mail: iod@mf.gov.pl. Więcej informacji znajduje się na stronie Ministerstwa Finansów

Źródło danych - wymóg podania danych osobowych

Warunkiem rejestracji do konta na Portalu Podatkowym jest podanie swoich danych, w zakresie określonym przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2015 r. w sprawie zakresu i warunków korzystania z portalu podatkowego oraz wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych przez Ministra Finansów w zakresie niezbędnym do korzystania z portalu.
Ponadto, na koncie na Portalu Podatkowym możesz wyrazić zgodę na doręczenie korespondencji na swoje konto, podać swój numer telefonu.
Minister Finansów zapewnia funkcjonowanie Portalu Podatkowego i jest administratorem danych podatników, płatników, inkasentów, ich następców prawnych oraz osób trzecich korzystających z tego portalu.
Dane osobowe mogą pochodzić także od pełnomocników, jeśli określone czynności są wykonywane przez ustanowionego pełnomocnika, a ile przepisy prawa dają możliwość działania przez pełnomocnika. 

Cel przetwarzania danych i podstawy prawne

Cel przetwarzania danych związany jest z uzyskaniem dostępu do konta podatnika na Portalu Podatkowym, w zakresie spraw określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2015 r. w sprawie określenia rodzajów spraw, które mogą być załatwiane z wykorzystaniem portalu podatkowego. 

Dane są przetwarzane na podstawie przepisów:

  • rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119 z 4.05.2016, str. 1),
  • ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa,
  • innych przepisów podatkowych.

Dane osobowe w zakresie dotyczącym konta są przetwarzane w sposób zautomatyzowany.

Dostęp do danych osobowych

Warunkiem dostępu do swojego profilu na Portalu Podatkowym jest podanie swoich danych w trakcie rejestracji, w zakresie określonym przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2015 r. w sprawie zakresu i warunków korzystania z portalu podatkowego oraz wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych przez Ministra Finansów w zakresie niezbędnym do korzystania z portalu.
Dostęp do konta dla podatnika zalogowanego odbywa się po podaniu identyfikatora użytkownika i hasła. Identyfikator stanowi unikalny ciągu znaków alfanumerycznych jednoznacznie identyfikujących osobę wypełniającą formularz.

Okres przechowywania danych osobowych

Okres przechowywania danych osobowych związany jest z użytkowaniem konta na Portalu Podatkowym i na czas posiadania statusu użytkownika profilu na Portalu Podatkowym w rozumieniu przepisów rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zakresu i warunków korzystania z portalu podatkowego.
Dane będą przechowywane zgodnie z odrębnymi przepisami regulującymi jednolity rzeczowy wykaz akt.

Przysługujące prawa

W związku z przetwarzaniem przez Ministra Finansów, Pani/Pana danych osobowych, przysługuje Pani/Panu prawo do: 

  • dostępu do treści danych, na podstawie art. 15 RODO;
  • sprostowania danych, na podstawie art. 16 RODO;
  • usunięcia danych, na podstawie art. 17 RODO;
  • ograniczenia przetwarzania danych, na podstawie art. 17 RODO;
  • wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzanych danych, na podstawie art. 21 RODO.

W przypadkach, w których przetwarzanie Pani/Pana danych odbywa się na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a) RODO, tj. Pani/Pana zgody na przetwarzanie danych osobowych, przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia tej zgody w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem, jednakże skutkiem będzie brak możliwości korzystania z konta podatnika na Portalu Podatkowym.

W przypadku uznania, iż przetwarzanie przez Ministra Finansów Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy RODO, przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (tj. do 25 maja 2018 r. do Generalnego Inspektora Danych Osobowych, a po tej dacie do organu będącego jego następcą).

Użytkowniku konta na Portalu Podatkowym, jeśli uzyskałeś dostęp do konta na Portalu Podatkowym przed dniem wejścia w życie przepisów rozporządzenia RODO, tj. przed dniem 25 maja 2018 r., zaakceptuj nowe warunki i zasady korzystania z konta podatnika na Portalu Podatkowym, co umożliwi Ci dalsze korzystanie z konta na Portalu Podatkowym.

Kontakt w zakresie realizacji praw wynikających z Rozporządzenia RODO:

Kontakt do Inspektora Ochrony Danych:

ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa. Więcej informacji znajduje się na stronie Ministerstwa Finansów.