Pytania i odpowiedzi WIT
W celu uzyskania pomocy technicznej związanej z działaniem usług udostępnionych na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC), prosimy o dokonanie zgłoszenia do Help Desk SISC poprzez portal centralny Service Desk (jest to zalecana forma pomocy, dostępna tylko po zalogowaniu się na PUESC) lub za pomocą poczty elektronicznej na adres e-mail: helpdesk-eclo@mf.gov.pl. Szczegółowe informacje o sposobie pomocy znajdują się w zakładce „Pomoc – Help Desk i FAQ” w opisie usługi Uzyskaj Wiążącą Informację Taryfową (WIT) na PUESC.
Wniosek o wydanie WIT można złożyć do Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych PUESC. Wnioski złożone w formie papierowej lub elektronicznie za pośrednictwem e-PUAP nie zostaną rozpatrzone.
Podstawa prawna: art. 10a ust. 1 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. Prawo celne w zw. z art. 6 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego unijny kodeks celny
Przyczyny utraty ważności decyzji WIT
Może się zdarzyć, że decyzja WIT straci swoją ważność przed upływem trzyletniego okresu, z przyczyn określonych w art. 34 Unijnego Kodeksu Celnego. Decyzje WIT tracą swoją ważność jeżeli przestają być zgodne z prawem w wyniku przyjęcia zmiany w nomenklaturach CN lub TARIC oraz przyjęcia środków (rozporządzeń Komisji) w celu określenia klasyfikacji taryfowej. Decyzję WIT unieważnia się, jeżeli opiera się na nieprawidłowych lub niekompletnych informacjach dostarczonych przez wnioskodawców. Ponadto organy celne cofają decyzję WIT, gdy przestaje być zgodna z interpretacją którejkolwiek z nomenklatur wynikającą z not wyjaśniających CN, wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej lub decyzji klasyfikacyjnych, opinii klasyfikacyjnych lub zmian not wyjaśniających do Nomenklatury Zharmonizowanego Systemu Oznaczania i Kodowania Towarów, ze skutkiem od daty ich opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Możliwość przedłużenia okresu ważności
Jeżeli mają zastosowanie przepisy art. 34 ust. 1 lit. b) lub ust. 8 UKC, decyzja WIT może być nadal używana w odniesieniu do wiążących umów zawartych na podstawie decyzji, zanim te decyzje utraciły ważność lub zostały cofnięte. Okres przedłużonego użycia, o którym mowa w akapicie pierwszym nie przekracza sześciu miesięcy od daty utraty ważności lub od daty cofnięcia decyzji WIT (art. 34 ust. 9 Unijnego Kodeksu Celnego).
Posiadacz decyzji składa wniosek do organu celnego, który wydał decyzję, w terminie 30 dni od dnia, w którym utraciła ona ważność lub została cofnięta, wskazując ilości, dla których wnosi o przedłużone stosowanie oraz państwo lub państwa członkowskie, w których towary zostaną poddane formalnościom celnym w okresie przedłużonego użycia.
Decyzja o przyznaniu lub odmowie przyznania okresu karencji WIT
Po sprawdzeniu, czy warunki określone w ww. przepisach zostały spełnione, organ celny wydaje decyzję o przedłużeniu lub odmowie przedłużenia ważności WIT.Przyznany okres przedłużonej ważności WIT nie może przekraczać 6 miesięcy od daty publikacji stosownych przepisów lub powiadomienia o cofnięciu WIT, albo okresu wskazanego w rozporządzeniu.
Organy celne wydają decyzję w sprawie przedłużonego użycia oraz powiadamiają posiadacza decyzji niezwłocznie i nie później niż w terminie 30 dni od daty otrzymania wszelkich informacji niezbędnych do wydania tej decyzji.
Do decyzji WIT unieważnionych w trybie art. 34 ust. 4 UKC oraz takich, które zostały wydane w sprzeczności z obowiązującym prawem wspólnotowym, nie stosuje się okresu karencji.
Podstawa prawna: art. 34 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego unijny kodeks celny
Od decyzji WIT służy Stronie odwołanie do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia. Odwołanie wysyłamy poprzez platformę PUESC
Podstawa prawna: art. 69 ust. 1 pkt 2a ustawy z dnia 19 marca 2004 r. Prawo celne
Dotychczas, wnioski o wydanie WIT można było składać do Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie. Od 1 lipca 2023 r. postępowania w sprawach wydania wiążących informacji taryfowych, wszczęte i niezakończone przed dniem 1 lipca 2023 r., jak również zadania związane z zakończonymi przed dniem 1 lipca 2023 r. sprawami w zakresie wiążących informacji taryfowych, przejmuje Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.
Dotychczas postępowania odwoławcze prowadzone były przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Od 1 lipca 2023 r. postępowania odwoławcze w sprawach wydania wiążących informacji taryfowych, wszczęte i niezakończone przed dniem 1 lipca 2023 r. przejmuje Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.
Także w postepowaniach sądowych w sprawach wydawania wiążących informacji taryfowych, w których stroną na postawie przepisów dotychczasowych jest lub mógłby być Szef Krajowej Administracji Skarbowej – prawa i obowiązki strony przejmuje Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.
Podstawa prawna: art. 16 ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw