Czym jest wiążąca informacja taryfowa
Wiążąca informacja taryfowa (WIT) jest decyzją rozstrzygającą o klasyfikacji taryfowej towarów, tj. ustalająca właściwy kod Taryfy celnej dla określonego towaru.
Podstawa prawna: art. 33 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego unijny kodeks celny
Należy pamiętać, że decyzje WIT odnoszą się tylko do nomenklatury opartej na Zharmonizowanym Systemie Oznaczania i Kodowania Towarów (HS) (np. Nomenklatura Scalona, TARIC itd.), ale nie są udzielane dla kodów HS.
Nomenklatura Scalona (CN) jest stosowana w UE na poziomie 8 cyfrowym, natomiast TARIC jest kodem 10-cyfrowym z dwoma kolejnymi cyframi 9. i 10., stosowanym na poziomie UE do określania środków taryfowych i pozataryfowych, takich jak zawieszenia, cła antydumpingowe, itd. Kod TARIC może zostać uzupełniony kodami dodatkowymi o maksymalnie czterech znakach. W razie jakichkolwiek wątpliwości z wyborem nomenklatury celnej, można skontaktować się z odpowiednim organem celnym.
Okres ważności WIT
Decyzja WIT ważna jest przez okres 3 lat od daty jej wydania i jest wiążąca dla organów celnych i posiadacza jedynie w odniesieniu do towarów, dla których formalności celne zostały dokonane po dniu, w którym informacja została wydana.
Wyszukiwarka
Wszystkie ważne decyzje WIT wydane przez państwa członkowskie są publikowane w centralnej bazie EBTI (European Binding Tariff Information).
Jakie korzyści uzyskasz z posiadania wiążącej informacji taryfowej
- WIT to jedyna oficjalna, wiążąca i bezpłatna informacja o klasyfikacji taryfowej towarów, która zapewnia jednolite i poprawne stosowanie nomenklatury towarowej dla potrzeb celnych na terenie UE;
- WIT ułatwia zarządzanie przedsiębiorstwem w zakresie kalkulacji przewidywanych zysków, ponieważ gwarantuje właściwe naliczanie należności celnych;
- WIT jest pomocna przy ustalaniu refundacji wywozowych i wszelkich innych kwot ustanowionych dla wywozu lub przywozu w ramach wspólnej polityki rolnej;
- WIT skraca czas odprawy celnej.
Kto może złożyć wniosek
Wniosek o wydanie decyzji w sprawie WIT może złożyć podmiot, który ma siedzibę w państwie członkowskim UE, dla potrzeb przywozu towarów na obszar Unii Europejskiej lub wywozu poza jej obszar. Wniosku nie przyjmuje się, jeżeli dotyczy obrotu wewnątrzwspólnotowego.
Wniosek o WIT można złożyć tylko dla firmy, która jest zarejestrowana w obszarze cła i posiada numer EORI.
Uwaga! Jeżeli zlecisz wystąpienie o WIT innej firmie (np. agencji celnej), musisz udzielić jej upoważnienia w formie przedstawicielstwa bezpośredniego. Inna firma musi posiadać EORI.
Jak i gdzie złożyć wniosek
Wniosek złóż w dowolnym dogodnym dla Ciebie terminie.
Złożenie wniosku o udzielenie wiążącej informacji taryfowej (WIT) możliwe jest wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC).
Podstawa prawna: art. 10a ust. 1 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. Prawo celne w zw. z art. 6 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego unijny kodeks celny
Przed złożeniem e-wniosku zapoznaj się z instrukcją wypełniania wniosku o wydanie WIT. (podlinkowana instrukcja zamieszczona na stronie podatki.gov.pl, pod ikonografem „Instrukcje wypełnienia wniosku”)
Wszelkie informacje dotyczące rejestracji i uzyskania uprawnień do składania e-wniosków o WIT znajdują się na PUESC w opisie usługi skarbowo-celnej Uzyskaj Wiążącą Informację Taryfową (WIT) - puesc.gov.pl
Oprócz sporządzonego we wniosku opisu towaru, niekiedy zachodzi potrzeba załączenia dodatkowych dokumentów zawierających informacje uzupełniające o towarze, pozwalające na jednoznaczne ustalenie jego tożsamości i określenie właściwego kodu nomenklatury towarowej Taryfy celnej.
Do wniosku możesz dołączyć np. fotografie, plany, schematy, katalogi, atesty, instrukcje, informacje od producenta lub inne dokumenty umożliwiające organowi wydającemu WIT dokonanie właściwej klasyfikacji towaru, a tam gdzie to jest możliwe, pomocnym będzie także dostarczenie próbki towaru.
Uwaga! Nie należy przesyłać próbek o specjalnym charakterze, np. leków pod specjalnym nadzorem (w tym narkotyków) czy substancji radioaktywnych. Przesyłana próbka towaru musi być oznaczona numerem e-wniosku o WIT.
- W przypadku produktów z grupy towarów rolno-chemicznych, niezbędne są dokładne dane producenta o składzie surowcowym towaru (do 100%) i technologii jego wytwarzania, jak również informacje o zastosowaniu preparatu i sposobie wykorzystania, metodzie jego dozowania, rodzaju i wielkości opakowania, wartości towaru, wynikach badań itp.,
- W odniesieniu do wyrobów przemysłowych, maszyn, urządzeń, pojazdów, do wniosku należy dołączyć wszelkie dane techniczne, opis budowy i zasady działania, rysunki, dokumentację techniczną, fotografie oraz wskazać zasadniczą funkcję i przeznaczenie.
Ile zapłacisz
Złożenie wniosku o WIT jest bezpłatne.
W przypadku gdy do rozpatrzenia wniosku konieczne będzie dokonanie dodatkowych badań lub analiz, będziesz zobowiązany uiścić opłatę z tego tytułu.
- Na wezwanie Dyrektora KIS będziesz zobowiązany uiścić zaliczkę na pokrycie opłaty z tytułu przeprowadzonych badań lub analiz, w wysokości i terminie określonym w wezwaniu.
- We wskazanym wyżej piśmie, Dyrektor KIS wskaże Ci także numer rachunku bankowego, na który będziesz zobowiązany uiścić opłatę.
- Jeśli wysokość wpłaconej zaliczki za dodatkowe badania lub analizy będzie wyższa niż kwota opłaty lub gdy opłata będzie nienależna, zwrócimy Ci kwotę nienależną do 30 dni od dnia wycofania wniosku/zakończenia postępowania w sprawie wydania WIT.
Podstawa prawna: art. 92 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. Prawo celne
Jeżeli działasz przez pełnomocnika, to powinieneś zapłacić opłatę skarbową od udzielonego pełnomocnictwa w wysokości 17 zł. Opłatę wpłać do Urzędu Miasta Poznania, Wydział Finansowy, na rachunek bankowy nr 94 1020 4027 0000 1602 1262 0763. W tytule wpłaty wskaż, że jest to opłata skarbowa od pełnomocnictwa.
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
Jak długo będziesz czekać
Wiążąca informacja taryfowa jest wydawana w możliwie krótkim terminie, maksymalnie w ciągu 120 dni od daty przyjęcia wniosku, tj. od chwili, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdzi, że wniosek zawiera wszelkie informacje, które są niezbędne do wydania decyzji.
Termin ten może ulec wydłużeniu, jeżeli będziemy musieli wezwać Cię do uzupełnienia wniosku (np. do dostarczenia próbki towaru) lub gdy konieczne będzie przeprowadzenie specjalistycznych badań lub analiz.
Co warto wiedzieć
WIT zostanie wysłana na twoje konto na Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC).
Przed wydaniem decyzji możesz zostać poproszony o uzupełnienie wniosku o kolejne dokumenty/załączniki, które przesyłasz za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC)
Może się zdarzyć, że decyzja WIT straci swoją ważność przed upływem trzyletniego okresu.
- decyzje WIT tracą swoją ważność jeżeli przestają być zgodne z prawem w wyniku przyjęcia zmiany w nomenklaturach CN lub TARIC oraz przyjęcia środków (rozporządzeń Komisji) w celu określenia klasyfikacji taryfowej,
- decyzję WIT unieważnia się, jeżeli opiera się na nieprawidłowych lub niekompletnych informacjach dostarczonych przez wnioskodawców,
- organy celne cofają decyzję WIT, gdy przestaje być zgodna z interpretacją którejkolwiek z nomenklatur wynikającą z not wyjaśniających CN, wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej lub decyzji klasyfikacyjnych, opinii klasyfikacyjnych lub zmian not wyjaśniających do Nomenklatury Zharmonizowanego Systemu Oznaczania i Kodowania Towarów, ze skutkiem od daty ich opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Możliwość przedłużonego użycia
W określonych przypadkach, decyzja WIT może być nadal używana w odniesieniu do wiążących umów zawartych na podstawie decyzji, zanim ta decyzja utraciły ważność lub została cofnięta. Okres przedłużonego użycia, o którym mowa w akapicie pierwszym nie przekracza sześciu miesięcy od daty utraty ważności lub od daty cofnięcia decyzji WIT.
Posiadacz decyzji składa wniosek do organu celnego, który wydał decyzję, w terminie 30 dni od dnia, w którym utraciła ona ważność lub została cofnięta, wskazując ilości, dla których wnosi o przedłużone stosowanie oraz państwo lub państwa członkowskie, w których towary zostaną poddane formalnościom celnym w okresie przedłużonego użycia.
Podstawa prawna: art. 34 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego unijny kodeks celny
Jeżeli nie zgadzasz się z wydaną WIT, masz 14 dni kalendarzowych na złożenie odwołania.
Podstawa prawna: art. 223 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa
Odwołanie skieruj do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC).
Podstawa prawna: art. 69 ust. 1 pkt 2a , art. 70 ust. 2a oraz art. 73e ustawy z dnia 19 marca 2004 r. Prawo celne w zw. z art. 6 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego unijny kodeks celny
Pamiętaj, aby zażalenie/odwołanie zawierało:
- zarzuty przeciw decyzji,
- istotę i zakres żądania,
- dowody uzasadniające to żądanie.
Podstawa prawna: art. 222 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa
Na skutek złożenia odwołania, Twoja sprawa zostanie rozpatrzona przez drugą instancję. Po ponownej analizie sprawy, wydamy rozstrzygnięcie utrzymujące, uchylające lub zmieniające decyzję pierwszej instancji.
Podstawa prawna: art. 233 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa
Jeżeli nie zgadzasz się z rozstrzygnięciem wydanym w drugiej instancji, możesz złożyć skargę i skierować swoją sprawę, za pośrednictwem Dyrektora KIS, do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu. Skargę wnosi się pocztą na adres Krajowej Informacji Skarbowej lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP.
Podstawa prawna: art. 54 § 1 i 1a ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 19 marca 2004 r. Prawo celne
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny
- Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2447 z 24 listopada 2015 r.
- Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/2446 z dnia 28 lipca 2015 r.
- Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/341 z dnia 17 grudnia 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do przepisów przejściowych dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego w okresie, gdy nie działają jeszcze odpowiednie systemy teleinformatyczne, i zmieniające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/2446
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
- Ustawa z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej
Kontakt
Krajowa Informacja Skarbowa
ul. Warszawska 5
43-300 Bielsko – Biała
e-mail: kancelaria.kis@mf.gov.pl
adres skrytki na ePUAP: /KIS/SkrytkaESP
Rachunek bankowy Krajowej Informacji Skarbowej nr NBP O/O Katowice 25 1010 1212 0064 6422 3100 0000.
Masz pytania? Skontaktuj się:
ELEKTRONICZNIE
Pomoc techniczna WIP w zakresie zakładania konta na PUESC
- portal Centralny Service Desk (CSD):
przejdź do portalu CSD (strona otwiera się w nowym oknie) - e-mail: helpdesk-eclo@mf.gov.pl:
- w polu "temat" wpisz nazwę usługi,
- w treści wiadomości opisz, co działa nieprawidłowo, bądź napisz, czego chcesz się dowiedzieć,
- wyślij wiadomość z adresu e-mail, który został użyty do założenia konta na PUESC (login PUESC).
Pomoc z zakresu zagadnień merytorycznych związanych z wypełnieniem wniosku
Pytania możesz przesyłać przez internetowy formularz na stronie internetowej podatki.gov.pl, wybierając u dołu strony przycisk „Skontaktuj się z nami”, a potem opcję „Napisz do nas”.
Pamiętaj: wypełnij wszystkie obowiązkowe pola formularza. Na adres e-mail wskazany w formularzu prześlemy potwierdzenie przekazania pytania (wraz z nadanym mu numerem), a następnie odpowiedź.
TELEFONICZNIE
Dzwoniąc na infolinię:
+48 22 330 03 30 (połączenia z telefonów komórkowych)
+48 801 055 055 (połączenia z telefonów stacjonarnych)
+48 22 330 03 30 (połączenia z zagranicy)
możesz uzyskać:
- pomoc w zakresie zagadnień technicznych wyłącznie w zakresie rejestracji do usługi, czyli zakładania konta na portalu PUESC, rejestracji firmy oraz powiązania osoby z firmą – wewnętrzny 3, następnie 1.