Wniosek o przedłużenie użycia WIT


Instrukcja składania wniosku o przedłużenie użycia WIT

W celu właściwego wypełnienia wniosku o przedłużenia użycia WIT:

  1. Zaloguj się na swoje konto PUESC.
  2. Wybierz kontekst firmy, dla której chcesz złożyć pismo.
  3. Przygotuj numer decyzji WIT, której dotyczy pismo (przykład: PL BTI WIT-2025-999999).
  4. Wyszukaj formularz WIT–PU w tym celu możesz wykorzystać zakładkę „FORMULARZE” lub wyszukiwarkę.

fragment ekranu systemu PUESC z zaznaczonym na żółto, z czerwoną strzałką wskazującą na tekst: FORMULARZE

Po wybraniu zakładki „Formularze” przejdź do zakładki „Formularze alfabetycznie” i wskaż w polu „Wyszukaj” nazwę „WIT-PU”. Z listy wybierz formularz o nazwie „WIT-PU Wniosek o przedłużenie użycia WIT [EBTI-PL2]”.

fragment ekranu systemu PUESC przedstawiający, jak wybierać formularze z listy z czerwonymi strzałkami wskazującymi na tekst WIT-PU oraz WIT-PU Wniosek o przedłużenie użycia WIT [EBTI-PL2]

5. Wypełnij wszystkie wymagane pola formularza, przechodząc przez kolejne jego zakładki poprzez przycisk „Dalej”.

fragment ekranu systemu PUESC z czerwoną strzałką wskazującą na tekst: „Dalej”

W zakładce „Numer decyzji” wskaż numer decyzji, której dotyczy wniosek, a następnie użyj przycisku „Sprawdź/Szukaj”. Następnie wybierz rodzaj daty utraty ważności decyzji WIT oraz w polu poniżej wybierz z kalendarza datę utraty ważności WIT/datę cofnięcia decyzji WIT.

Uwaga: Brak możliwości wprowadzenia numeru decyzji, identyfikatora systemowego oraz identyfikatora wpływu (pola te uzupełniają się automatycznie).

fragment ekranu systemu PUESC, z czerwonymi strzałkami wskazującymi na tekst: „Numer decyzji WIT, której dotyczy pismo:”, „Sprawdź/Szukaj”, „”Data utraty ważności WIT zgodnie z art. 34. Ust. 9 UCK” oraz :Data utraty ważności WIT zgodnie z art. 34 ust. 9 UKC:”

W zakładce „Dane Strony” wszystkie dane zaczytują się automatycznie. Opcjonalnie możesz wpisać numer telefonu. Przed wysłaniem pisma sprawdź poprawność danych zarejestrowanych dla potrzeb nr EORI. Nieaktualne dane EORI skutkować będą wydaniem decyzji z niepoprawnymi danymi podmiotu (nazwa, adres). Należy przejść do kolejnej zakładki poprzez przycisk „Dalej”.

fragment ekranu systemu PUESC z czerwoną strzałką wskazującą na tekst: „Dalej”

W przypadku gdy Strona reprezentowana jest przez przedstawiciela celnego, pojawia się zakładka „Przedstawiciel”. W zakładce „Przedstawiciel” wymagane pola wypełnią się automatycznie. Opcjonalnie można wpisać numer telefonu. Należy przejść do kolejnej zakładki poprzez przycisk „Dalej”.

fragment ekranu systemu PUESC z czerwoną strzałką wskazującą na tekst: „Dalej”

W kolejnym kroku możesz podać dane osoby do kontaktów w sprawie.

fragment ekranu systemu PUESC z czerwoną strzałką wskazującą na tekst: „Dalej”

Następnie umieść treść pisma. Pamiętaj, że maksymalna możliwa do wprowadzenia liczba znaków wynosi 2000. Należy przejść do kolejnej zakładki poprzez przycisk „Dalej”.

fragment ekranu systemu PUESC z czerwonymi strzałkami wskazującymi na tekst: „Treść pisma” oraz „Dalej”

W ostatnim kroku przejdź do folderu „Załączniki”, wymogiem koniecznym jest załączenie wiążącej umowy zawartej na podstawie decyzji, zanim decyzja utraciła ważność lub została cofnięta. W tym celu należy użyć przycisku „przeglądaj” i wybrać dokument z dysku. W polu poniżej jest możliwość wprowadzenia uwag dodatkowych do wybranego załącznika (maksymalna możliwa do wprowadzenia ilość znaków wynosi 500).

W przypadku posiadania dodatkowej dokumentacji, np. zgłoszeń celnych, świadectw przywozowych lub wywozowych należy również dokumenty załączyć poprzez użycie przycisku „dodaj” i kolejno „przeglądaj”. Załączniki powinny być w formacie: jpg, jpeg, pdf, wielkość do 2 MB , maksymalna liczba załączników to 4 sztuki. Jeśli chcesz dołączyć więcej załączników, skorzystaj z kolejnego formularza WIT-SP Pismo w sprawie WIT [EBTI-PL2].

fragment ekranu systemu PUESC z czerwonymi strzałkami wskazującymi na tekst: „Przeglądaj”, „Dalej” oraz „Zakończ i utwórz dokument”

6. Wybierz przycisk „Zakończ i utwórz dokument" (UWAGA! po tym etapie nie będzie już możliwości wprowadzania żadnych zmian w dokumencie), a następnie przejdź do zakładki Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki.

Jeżeli przy walidacji wniosku wyświetli się informacja o błędach, to należy poprawić dane we wskazanych polach i wygenerować dokument ponownie.

Następnie wybierz przycisk „Podpisz”:

Wniosek może zostać podpisany na trzy sposoby:

1) kwalifikowanym podpisem elektronicznym,

2) podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą certyfikatu celnego,

3) podpisem zaufanym (profil zaufany).

Po podpisaniu dokumentu wyślij wniosek.

W celu wysłania wniosku przejdź do zakładki Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki zaznacz dokument i prześlij go do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej używając przycisku „Wyślij”.

Pamiętaj, za datę wniosku przyjmuje się datę jego wysłania, a nie podpisania.

fragment ekranu systemu PUESC z czerwonymi strzałkami wskazującymi na tekst: „Dokumenty do wysyłki”, „Weryfikuj”, „Podpisz”, „Wyślij” oraz  wskazujący na zaznaczony kwadrat

7. W celu sprawdzenia otrzymania Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO) nadawca wniosku przechodzi do zakładki Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty i sprawdza, czy otrzymał UPO.

fragment ekranu systemu PUESC z czerwonymi strzałkami wskazującymi na tekst: „Moje sprawy i dokumenty”, „ oraz „Dokumenty”

W tej sekcji masz możliwość wizualizacji, pobrania i wydrukowania wysłanego dokumentu oraz urzędowego poświadczenia odbioru dokumentu elektronicznego UPO w formacie pdf lub xml.

fragment ekranu systemu PUESC przedstawiający podgląd dokumentu

UPO potwierdza, że złożyłeś wniosek w formie elektronicznej.

Jeżeli zamiast UPO pojawi się dokument typu NPP, oznacza to błąd w formularzu i brak możliwości wysyłki. W swojej treści dokument NPP (Negatywne Potwierdzenie Przedłożenia (niepotwierdzenie przedłożenia)) zawiera przyczynę błędu. Jeżeli nie jesteś w stanie określić przyczyny błędu, zgłoś problem poprzez system Help Desk, a dokument NPP załącz do zgłoszenia.