Instrukcja składania pisma składanego w celu odpowiedzi na wezwanie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej


Instrukcja składania pisma składanego w celu odpowiedzi na wezwanie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, uzupełnienia wniosków, odwołania bądź złożenia innego pisma w sprawie wiążącej informacji taryfowej (WIT-SP Pismo w sprawie WIT [EBTI-PL2])

W celu właściwego wypełnienia pisma składanego w celu odpowiedzi na wezwanie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, uzupełnienia wniosków, odwołania bądź złożenia innego pisma w sprawie wiążącej informacji taryfowej:

  1. Zaloguj się na swoje konto PUESC.
  2. Wybierz kontekst firmy, dla której chcesz złożyć pismo.
  3. Przygotuj numer wniosku (przykład: PL BTI APPL-2025-999999) / numer kancelaryjny odwołania (przykład: 0111-KSI1-3.461.X.2025), którego pismo dotyczy.
  4. Wyszukaj formularz WIT-SP, w tym celu możesz wykorzystać zakładkę „FORMULARZE” lub wyszukiwarkę.
    fragment ekranu systemu PUESC z zaznaczonym na żółto, z czerwoną strzałką wskazującą na tekst: FORMULARZE.
    Po wybraniu zakładki „Formularze” przejdź do zakładki „Formularze alfabetycznie” i wskaż w polu „Wyszukaj” nazwę „WIT-SP”. Z listy wybierz formularz o nazwie „WIT-SP Pismo w sprawie WIT [EBTI-PL2]”.
    fragment ekranu systemu PUESC przedstawiający, jak wybierać formularze z listy z czerwonymi strzałkami wskazującymi na tekst WIT-SP oraz WIT-SP Pismo w sprawie WIT [EBTI-PL2].
  5. Wypełnij wszystkie wymagane pola formularza, przechodząc przez kolejne jego zakładki poprzez przycisk „Dalej”.
    fragment ekranu systemu PUESC z czerwoną strzałką wskazującą na tekst: „Dalej”.
    WW zakładce „Rodzaj pisma, numer wniosku/decyzji” wskaż rodzaj pisma, które składasz, a następnie podaj numer wniosku (przykład: PL BTI APPL-2025-999999) / numer kancelaryjny odwołania (przykład: 0111-KSI1-3.461.X.2025), którego pismo dotyczy. Następnie użyj przycisku „Sprawdź/Szukaj”. Należy przejść do kolejnej zakładki poprzez przycisk „Dalej”.
    Uwaga: Brak możliwości wprowadzenia numeru referencyjnego dokumentu, identyfikatora systemowego oraz identyfikatora wpływu ręcznie (pola te są nieaktywne).
    fragment ekranu systemu PUESC, z czerwonymi strzałkami wskazującymi na pole: „Rodzaj pisma”, „Numer wniosku”, „Sprawdź/Szukaj” oraz „Dalej”.
    W zakładce „Dane Strony” wymagane pola wypełnią się automatycznie. Opcjonalnie możesz wpisać numer telefonu. Przed wysłaniem pisma sprawdź poprawność danych zarejestrowanych dla potrzeb nr EORI. Nieaktualne dane EORI skutkować będą wydaniem decyzji z niepoprawnymi danymi podmiotu (nazwa, adres). Należy przejść do kolejnej zakładki poprzez przycisk „Dalej”.
    fragment ekranu systemu PUESC z czerwoną strzałką wskazującą na pole: „Dalej”.
    W przypadku gdy Strona reprezentowana jest przez przedstawiciela celnego pojawia się zakładka „Przedstawiciel”. W zakładce „Przedstawiciel” wymagane pola wypełnią się automatycznie. Opcjonalnie można wpisać numer telefonu. Należy przejść do kolejnej zakładki poprzez przycisk „Dalej”.
    fragment ekranu systemu PUESC z czerwoną strzałką wskazującą na pole: „Dalej”.
    W kolejnym kroku możesz podać dane osoby do kontaktów w sprawie.
    fragment ekranu systemu PUESC z czerwoną strzałką wskazującą na pole: „Dalej”.
    Następnie umieść treść pisma. Pamiętaj, że maksymalna możliwa do wprowadzenia liczba znaków wynosi 40 000. Należy przejść do kolejnej zakładki poprzez przycisk „Dalej”.
    fragment ekranu systemu PUESC z czerwonymi strzałkami wskazującymi pole, w którym należy wpisać „Treść  pisma” oraz „Dalej”.
    Jeśli chcesz, dołącz załączniki do pisma. Pamiętaj, możesz złożyć max. 4 załączniki w rozmiarze max. 2 MB (w sumie 8 MB).
    Jeśli chcesz dołączyć więcej załączników, skorzystaj z kolejnego formularza WIT-SP Pismo w sprawie WIT [EBTI-PL2]. 
    fragment ekranu systemu PUESC z czerwonymi strzałkami wskazującymi na przycisk umożlwiający załączenie załączników, tekst „Dodaj” oraz „Zakończ i utwórz dokument”.
  6. Wybierz przycisk „Zakończ i utwórz dokument" (UWAGA! po tym etapie nie będzie już możliwości wprowadzania żadnych zmian w dokumencie), a następnie przejdź do zakładki Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki.

    Jeżeli przy walidacji wniosku wyświetli się informacja o błędach, to należy poprawić dane we wskazanych polach i wygenerować dokument ponownie.

    Następnie wybierz przycisk „Podpisz”:
    Wniosek może zostać podpisany na trzy sposoby:

      1. kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
      2. podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą certyfikatu celnego,
      3. podpisem zaufanym (profil zaufany).

    Po podpisaniu dokumentu wyślij pismo.
    W celu wysłania wniosku przejdź do zakładki Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki, zaznacz dokument i prześlij go do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej używając przycisku „Wyślij”.

    Pamiętaj, za datę wniosku przyjmuje się datę jego wysłania, a nie podpisania.
    fragment ekranu systemu PUESC z czerwoną strzałką wskazującą na tekst: „Dokumenty do wysyłki”.
    fragment ekranu systemu PUESC z czerwonymi strzałkami wskazującymi na tekst: „Podpisz” oraz „Wyślij”.
  7. W celu sprawdzenia otrzymania Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO) należy przejść do zakładki Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty.
    fragment ekranu systemu PUESC z czerwonymi strzałkami wskazującymi na tekst: „Moje sprawy i dokumenty” oraz „Dokumenty”.
    W tej sekcji masz możliwość wizualizacji, pobrania i wydrukowania wysłanego dokumentu oraz urzędowego poświadczenia odbioru dokumentu elektronicznego UPO w formacie pdf lub xml.
    fragment ekranu systemu PUESC przedstawiający podgląd dokumentu.
    UPO potwierdza, że złożyłeś wniosek w formie elektronicznej.
    Jeżeli zamiast UPO pojawi się dokument typu NPP, oznacza to błąd w formularzu i brak możliwości wysyłki. W swojej treści dokument NPP (Negatywne Potwierdzenie Przedłożenia (niepotwierdzenie przedłożenia)) zawiera przyczynę błędu. Jeżeli nie jesteś w stanie określić przyczyny błędu, zgłoś problem poprzez system Help Desk, a dokument NPP załącz do zgłoszenia.