Czym jest wiążąca informacja o pochodzeniu
Wiążąca informacja o pochodzeniu (WIP) jest decyzją administracyjną wydawaną na wniosek osoby zainteresowanej, określającą pochodzenie towaru (preferencyjne lub niepreferencyjne), tj. ustalającą czy warunki ekonomiczno-technologiczne wytwarzania, stosowane wobec określonego towaru, są wystarczające dla uzyskania pochodzenia dla tego towaru.
Podstawa prawna: art. 33 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego unijny kodeks celny
WIP dotyczy towaru klasyfikowanego według jednego kodu taryfy celnej i jednego kraju pochodzenia, grupy krajów lub terytorium.
Wiążącą informację o pochodzeniu (WIP) zawiera:
- klasyfikację towaru w nomenklaturze taryfowej,
- opis towaru,
- kraj pochodzenia i ramy prawne, oraz
- uzasadnienie oceny pochodzenia.
Należy jednak podkreślić, że WIP nie zastępuje tzw. dowodów pochodzenia, a więc świadectw przewozowych EUR-1, EUR-MED, deklaracji na fakturze itp. dokumentów.
Informacje dotyczące pochodzenia towarów m.in. przepisy dotyczące pochodzenia, wytyczne, umowy o wolnym handlu, instrukcje i inne możesz uzyskać na stronie internetowej podatki.gov.pl
Okres ważności WIP
Decyzja WIP ważna jest przez okres 3 lat od daty jej wydania i jest wiążąca dla organów celnych i posiadacza jedynie w odniesieniu do towarów, dla których formalności celne zostały dokonane po dniu, w którym informacja została wydana.
Jakie korzyści uzyskasz z posiadania wiążącej informacji o pochodzeniu
- WIP to jedyna oficjalna, wiążąca i bezpłatna informacja o pochodzeniu towarów, która zapewnia jednolite i poprawne stosowanie reguł pochodzenia dla potrzeb celnych na terenie UE;
- WIP ułatwia zarządzanie przedsiębiorstwem w zakresie kalkulacji przewidywanych zysków, ponieważ gwarantuje właściwe naliczanie należności celnych;
- WIP skraca czas odprawy celnej.
Kto może złożyć wniosek
Wniosek o wydanie decyzji w sprawie WIP może złożyć podmiot, który ma siedzibę w państwie członkowskim UE, dla potrzeb przywozu towarów na obszar Unii Europejskiej lub wywozu poza jej obszar. Wniosku nie przyjmuje się, jeżeli dotyczy obrotu wewnątrzwspólnotowego.
Wniosek o WIP można złożyć tylko dla firmy, która jest zarejestrowana w obszarze cła i posiada numer EORI.
Uwaga! Jeżeli zlecisz wystąpienie o WIP innej firmie (np. agencji celnej), musisz udzielić jej upoważnienia w formie przedstawicielstwa bezpośredniego. Inna firma musi posiadać EORI.
Jak i gdzie złożyć wniosek
Wniosek złóż w dowolnym dogodnym dla Ciebie terminie.
Od 1 stycznia 2024 r. złożenie wniosku o udzielenie wiążącej informacji o pochodzeniu (WIP) możliwe jest wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC).
Wnioski złożone w formie papierowej przez e-Urząd lub przez e PUAP nie zostaną przyjęte.
Podstawa prawna: art. 73e ustawy z dnia 19 marca 2004 r. Prawo celne
Przed złożeniem e-wniosku zapoznaj się z instrukcją wypełniania wniosku o wydanie WIP.
Wszelkie informacje dotyczące rejestracji i uzyskania uprawnień do składania e-wniosków o WIP znajdują się na PUESC w opisie usługi skarbowo-celnej Uzyskaj Wiążącą Informację o Pochodzeniu (WIP)
Do wniosku możesz dołączyć np. fotografie, plany, schematy, katalogi, atesty, instrukcje, informacje od producenta lub inne dokumenty umożliwiające organowi wydającemu WIP podjęcie właściwej decyzji.
Ile zapłacisz
Złożenie wniosku o WIP jest bezpłatne.
W przypadku gdy do rozpatrzenia wniosku konieczne będzie dokonanie dodatkowych badań lub analiz, będziesz zobowiązany uiścić opłatę z tego tytułu.
- Na wezwanie Dyrektora KIS będziesz zobowiązany uiścić zaliczkę na pokrycie opłaty z tytułu przeprowadzonych badań lub analiz, w wysokości i terminie określonym w wezwaniu.
- We wskazanym wyżej piśmie, Dyrektor KIS wskaże Ci także numer rachunku bankowego, na który będziesz zobowiązany uiścić opłatę.
- Jeśli wysokość wpłaconej zaliczki za dodatkowe badania lub analizy będzie wyższa niż kwota opłaty lub gdy opłata będzie nienależna, zwrócimy Ci kwotę nienależną do 30 dni od dnia wycofania wniosku/zakończenia postępowania w sprawie wydania WIP.
Podstawa prawna: art. 92 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. Prawo celne
Jeżeli działasz przez pełnomocnika, to powinieneś zapłacić opłatę skarbową od udzielonego pełnomocnictwa w wysokości 17 zł. Opłatę wpłać do Urzędu Miejskiego w Bielsku-Białej, Plac Ratuszowy 1, 43-300 Bielsko-Biała na rachunek bankowy Bank PKO BP nr 04 1020 2313 0000 3502 1094 7770. W tytule wpłaty wskaż, że jest to opłata skarbowa od pełnomocnictwa.
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
Jak długo będziesz czekać
Wiążąca informacja o pochodzeniu jest wydawana w możliwie krótkim terminie, maksymalnie w ciągu 120 dni od daty przyjęcia wniosku, tj. od chwili, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdzi, że wniosek zawiera wszelkie informacje, które są niezbędne do wydania decyzji.
Termin ten może ulec wydłużeniu, jeżeli będziemy musieli wezwać Cię do uzupełnienia wniosku (np. do dostarczenia próbki towaru) lub gdy konieczne będzie przeprowadzenie specjalistycznych badań lub analiz.
Co warto wiedzieć
WIP zostanie wysłana na twoje konto na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC).
Przed wydaniem decyzji możesz zostać poproszony o uzupełnienie wniosku o kolejne dokumenty/załączniki, które przesyłasz za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC)
Może się zdarzyć, że decyzja WIP straci swoją ważność przed upływem trzyletniego okresu.
Decyzja WIP traci ważność przed upływem tego okresu, jeżeli:
- Unia przyjęła rozporządzenie lub zawarła umowę, które mają zastosowanie w Unii, a decyzja WIP przestaje być (ze skutkiem od daty rozpoczęcia stosowania tego rozporządzenia lub tej umowy) zgodna z przepisami w nich ustanowionymi;
- przestała być zgodna z Porozumieniem WTO w sprawie reguł pochodzenia lub z notami wyjaśniającymi lub z opinią w sprawie pochodzenia przyjętą do celów interpretacji tego porozumienia, ze skutkiem od daty ich opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
Decyzje WIP unieważnia się, jeżeli opierają się one na nieprawidłowych lub niekompletnych informacjach dostarczanych przez wnioskodawców.
Organ celny, który wydał decyzję w sprawie WIP, może w każdym momencie ją cofnąć, jeżeli nie jest zgodna z przepisami prawa celnego lub jeżeli jeden lub kilka warunków wymaganych do jej wydania nie zostało spełnionych lub przestały być spełniane.
Organ celny cofa decyzję WIP w następujących okolicznościach:
- jeżeli przestała być zgodna z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, ze skutkiem od daty opublikowania sentencji tego wyroku w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej; lub
- w przypadku, gdy Komisja przyjęła decyzję zobowiązującą państwa członkowskie do cofnięcia decyzji WIP w celu zapewnienia prawidłowego i jednolitego określenia pochodzenia.
Podstawa prawna: art. 34 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego unijny kodeks celny
Jeżeli nie zgadzasz się z wydaną WIP, masz 14 dni kalendarzowych na złożenie odwołania.
Podstawa prawna: art. 223 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa
Odwołanie skieruj do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC).
Podstawa prawna: art. 69 ust. 1 pkt 2a , art. 70 ust. 2a oraz art. 73e ustawy z dnia 19 marca 2004 r. Prawo celne w zw. z art. 6 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego unijny kodeks celny
Pamiętaj, aby zażalenie/odwołanie zawierało:
- zarzuty przeciw decyzji,
- istotę i zakres żądania,
- dowody uzasadniające to żądanie.
Podstawa prawna: art. 222 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa
Na skutek złożenia odwołania, Twoja sprawa zostanie rozpatrzona przez drugą instancję. Po ponownej analizie sprawy, wydamy rozstrzygnięcie utrzymujące, uchylające lub zmieniające decyzję pierwszej instancji.
Podstawa prawna: art. 233 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa
Jeżeli nie zgadzasz się z rozstrzygnięciem wydanym w drugiej instancji, możesz złożyć skargę i skierować swoją sprawę, za pośrednictwem Dyrektora KIS, do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu. Skargę wnosi się pocztą na adres Krajowej Informacji Skarbowej lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP.
Podstawa prawna: art. 54 § 1 i 1a ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 19 marca 2004 r. Prawo celne
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny
- Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2447 z 24 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny
- Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/2446 z dnia 28 lipca 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do szczegółowych zasad dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego
- Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/341 z dnia 17 grudnia 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do przepisów przejściowych dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego w okresie, gdy nie działają jeszcze odpowiednie systemy teleinformatyczne, i zmieniające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/2446
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
- Ustawa z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej
Kontakt
Krajowa Informacja Skarbowa
ul. Warszawska 5
43-300 Bielsko – Biała
e-mail: kancelaria.kis@mf.gov.pl
adres skrytki na ePUAP: /KIS/SkrytkaESP
Rachunek bankowy Krajowej Informacji Skarbowej nr NBP O/O Katowice 25 1010 1212 0064 6422 3100 0000.
Masz pytania? Skontaktuj się:
ELEKTRONICZNIE
Pomoc techniczna WIP w zakresie zakładania konta na PUESC
- portal Centralny Service Desk (CSD):
przejdź do portalu CSD (strona otwiera się w nowym oknie) - e-mail: helpdesk-eclo@mf.gov.pl:
- w polu "temat" wpisz nazwę usługi,
- w treści wiadomości opisz, co działa nieprawidłowo, bądź napisz, czego chcesz się dowiedzieć,
- wyślij wiadomość z adresu e-mail, który został użyty do założenia konta na PUESC (login PUESC).
Pomoc z zakresu zagadnień merytorycznych związanych z wypełnieniem wniosku
Pytania możesz przesyłać przez internetowy formularz na stronie internetowej podatki.gov.pl, wybierając u dołu strony przycisk „Skontaktuj się z nami”, a potem opcję „Napisz do nas”.
Pamiętaj: wypełnij wszystkie obowiązkowe pola formularza. Na adres e-mail wskazany w formularzu prześlemy potwierdzenie przekazania pytania (wraz z nadanym mu numerem), a następnie odpowiedź.
TELEFONICZNIE
Dzwoniąc na infolinię:
+48 22 330 03 30 (połączenia z telefonów komórkowych)
+48 801 055 055 (połączenia z telefonów stacjonarnych)
+48 22 330 03 30 (połączenia z zagranicy)
możesz uzyskać:
- pomoc w zakresie zagadnień technicznych wyłącznie w zakresie rejestracji do usługi, czyli zakładania konta na portalu PUESC, rejestracji firmy oraz powiązania osoby z firmą – wewnętrzny 3, następnie 1.