Pytania i odpowiedzi WIA
Wniosek o wydanie WIA można złożyć do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych PUESC.
Wnioski złożone w formie papierowej lub elektronicznie za pośrednictwem e-PUAP nie zostaną rozpatrzone. W takich sytuacjach wydane zostanie postanowienie o pozostawieniu wniosku WIA bez rozpatrzenia.
Załóż konto na PUESC. Przy zakładaniu konta wybierz rozszerzony zakres uprawnień.Dokładne informacje dot. zakładania konta znajdziesz na stronie PUESC. Następnie przejdź do zakładki formularze, odszukaj formularz WIA-WN Wniosek o wydanie WIA, wypełnij go, podpisz i wyślij.
W celu uzyskania pomocy technicznej związanej z działaniem usług udostępnionych na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC), prosimy o dokonanie zgłoszenia do Help Desk SISC poprzez portal centralny Service Desk (jest to zalecana forma pomocy, dostępna tylko po zalogowaniu się na PUESC) lub za pomocą poczty elektronicznej na adres e-mail: helpdesk-eclo@mf.gov.pl. Szczegółowe informacje o sposobie pomocy znajdują się w zakładce „Pomoc – Help Desk i FAQ” w opisie usługi Uzyskaj Wiążącą Informację Akcyzową (WIA) na PUESC.
- W sytuacji, gdy wnioskodawcą o wydanie WIA jest osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, fundacja, stowarzyszenie, w których reprezentacja jest jednoosobowa, taki wniosek może złożyć osoba reprezentująca firmę.
Jeśli samodzielnie reprezentujesz firmę, wówczas załóż konto na PUESC. Przy zakładaniu konta wybierz rozszerzony zakres uprawnień.
Dokładne informacje dot. zakładania konta znajdziesz na stronie PUESC.
Następnie przejdź do zakładki formularze, odszukaj formularz WIA-WN Wniosek o wydanie WIA, wypełnij go, podpisz i wyślij. - W sytuacji, gdy wnioskodawcą o wydanie WIA jest osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, fundacja, stowarzyszenie, w których reprezentacja jest wieloosobowa, taki wniosek należy założyć za pośrednictwem ustanowionego pełnomocnika szczególnego bądź pełnomocnika ogólnego.
Dokładne informacje, jak dostarczyć pełnomocnictwo do sprawy, znajdziesz na stronie PUESC w części dotyczącej „Czy potrzebujesz pełnomocnictwa i jak je dostarczyć”.
Możesz skorzystać z interaktywnego formularza PPS-1. Nie zapomnij go podpisać przed dołączeniem do wniosku o wydanie WIA.
Ustanowiony pełnomocnik szczególny bądź ogólny musi założyć konto na PUESC.
Przy zakładaniu konta należy wybrać rozszerzony zakres uprawnień.
Dokładne informacje dot. zakładania konta znajdziesz na stronie PUESC.
Następnie należy przejść do zakładki formularze i odszukać formularz WIA-WN Wniosek o wydanie WIA, wypełnić go, załączyć przygotowane wcześniej pełnomocnictwo (PPS-1) (jeśli wniosek składa pełnomocnik szczególny) podpisać i wysłać.
Jeżeli posiadasz pełnomocnictwo ogólne i twoje pełnomocnictwo jest zarejestrowane w Centralnym Rejestrze Pełnomocnictw Ogólnych, to wystarczy, że zaznaczysz we wniosku o wydanie WIA ten rodzaj pełnomocnictwa i uzupełnisz wymagane dane.
Jeżeli jesteś w posiadaniu próbek, przy wypełnianiu wniosku warto wstrzymać się z ich wysłaniem do Krajowej Informacji Skarbowej i poczekać na wezwanie organu, który prześle informacje i wskaże właściwy adres jednostki badawczej oraz niezbędną ilość próbki do wykonania wszystkich badań.
Tak, do złożonego wniosku o wydanie WIA można dołączyć załączniki w formie dokumentów elektronicznych o pojemności max łącznie 8 MB (max 4 sztuki po 2 MB). Jeżeli zamierzasz dołączyć więcej załączników, to zrobisz to dołączając do formularza WIA-SP Pismo w sprawie WIA.
Uzupełnienie wniosku o wydanie WIA złóż ze swojego konta na PUESC poprzez formularz WIA-SP Pismo w sprawie WIA. W formularzu należy podać numer sprawy, który przedstawiony jest w górnym lewym rogu pisma otrzymanego od organu.
Numer, na który należy powoływać się przy wypełnianiu formularza WIA-SP Pismo w sprawie WIA, znajdziesz w UPD wniosku o wydanie WIA.
Aby sprawdzić, czy otrzymałeś decyzję WIA, odmowę wydania WIA lub inną korespondencję w sprawie:
- Zaloguj się na swoje konto PUESC, przejdź do zakładki Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty.
- Zaznacz, podpisz i wyślij Urzędowe Potwierdzenie Dostarczenia (UPD). Po wysyłce UPD oraz odświeżeniu ekranu ikona koperty zmieni kolor na zielony, a w zakładce Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty bezpośrednio pod dokumentem UPD wyświetli się dokument rozstrzygnięcia. Zaznacz ten dokument, a następnie użyj przycisku „Podgląd dokumentu” w celu jego otwarcia. W jego treści będzie znajdował się link do pobrania korespondencji z organu.