Jeżeli chcesz złożyć wniosek o zmianę, uchylenie lub przedłużenie ważności WIA możesz to zrobić wykorzystując formularz WIA-ZM Wniosek o zmianę, uchylenie lub przedłużenie ważności WIA [EBTI-PL2].
W celu właściwego wypełnienia ww. formularza w pierwszej kolejności zaloguj się na swoje konto PUESC.
Następnie wyszukaj formularz WIA–ZM w tym celu możesz wykorzystać zakładkę „FORMULARZE” lub wyszukiwarkę.
Po wybraniu zakładki „Formularze” przejdź do zakładki „Formularze alfabetycznie” i wskaż w polu „Wyszukaj” nazwę „WIA-ZM”. Z listy wybierz formularz o nazwie „WIA-ZM Wniosek o zmianę, uchylenie lub przedłużenie ważności WIA [EBTI-PL2]”.
Przygotuj sobie numer kancelaryjny rozstrzygnięcia lub numer WIA którego dotyczy wniosek (przykład: 0111-KDSB3-2.450.X.2025.X.XX)
Wypełnij wszystkie wymagane pola formularza, przechodząc przez kolejne jego zakładki poprzez przycisk „Dalej”.
W zakładce „Organ do którego kierowany jest wniosek” przejdź do następnej części formularza używając przycisku „Dalej”.
W zakładce „Rodzaj pisma, numer rozstrzygnięcia” wskaż rodzaj pisma, którego dotyczy wniosek oraz określ czy wniosek dotyczy sprawy prowadzonej z wykorzystaniem platformy PUESC.
Podaj numer rozstrzygnięcia lub numer decyzji WIA, którego pismo dotyczy (przykład: 0111-KDSB3-2.450.X.2025.X.XX). Następnie używając przycisku „Sprawdź/Szukaj” zweryfikuj swój dostęp, jest to niezbędny krok, aby przejść do dalszej części wniosku.
Uwaga: Brak możliwości wprowadzenia identyfikatora systemowego, numeru rozstrzygnięcia ręcznie (pola te są nieaktywne).
W zakładce „Dane wnioskodawcy” po wypełnieniu wszystkich wskazanych pól należy przejść do kolejnej zakładki poprzez przycisk „Dalej”.
Uwaga: Pamiętaj, że w zakładce „Treść pisma” maksymalna możliwa do wprowadzenia ilość znaków wynosi 15 000. Jeżeli treść Twojego pisma jest dłuższa, możesz skorzystać z opcji załączenia dodatkowych załączników w kolejnej zakładce.
Na koniec wybierz przycisk „Zakończ i utwórz dokument" (UWAGA! po tym etapie nie będzie już możliwości wprowadzania żadnych zmian w dokumencie), a następnie przejdź do zakładki Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki.
Jeżeli przy walidacji pisma wyświetli się informacja o błędach, to należy poprawić dane we wskazanych polach i wygenerować dokument ponownie.
Następnie użytkownik wybiera przycisk „Podpisz”:
Wniosek może zostać podpisany na trzy sposoby:
- kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
- podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą certyfikatu celnego,
- podpisem zaufanym (profil zaufany).
Po podpisaniu dokumentu wyślij wniosek.
W celu wysłania pisma należy przejść do zakładki Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki zaznaczyć i wysłać pismo używając przycisku „Wyślij”.
Pamiętaj za datę pisma przyjmuje się datę jego wysłania a nie podpisania.
W celu sprawdzenia otrzymania Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO) nadawca pisma przechodzi do zakładki Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty i sprawdza, czy otrzymał UPO.
W tej sekcji udostępniliśmy możliwość wizualizacji, pobrania i wydrukowania wysłanego dokumentu oraz urzędowego poświadczenia odbioru dokumentu elektronicznego UPO w formacie pdf lub xml.
UPO potwierdza, że złożyłeś formularz w formie elektronicznej. Jeżeli zamiast UPO pojawi się dokument typu NPP, oznacza to błąd w formularzu i brak możliwości wysyłki. W swojej treści dokument NPP (Negatywne Potwierdzenie Przedłożenia (niepotwierdzenie przedłożenia)) zawiera przyczynę błędu. Jeżeli nie jesteś w stanie określić przyczyny błędu, zgłoś problem poprzez system Help Desk, a dokument NPP załącz do zgłoszenia.