Instrukcja składania wniosku o zmianę, uchylenie lub przedłużenie ważności Wiążącej Informacji Akcyzowej


Instrukcja składania wniosku o zmianę, uchylenie lub przedłużenie ważności Wiążącej Informacji Akcyzowej (WIA-ZM Wniosek o zmianę, uchylenie lub przedłużenie ważności WIA [EBTI-PL2])

Jeżeli chcesz złożyć wniosek o zmianę, uchylenie lub przedłużenie ważności WIA możesz to zrobić wykorzystując formularz WIA-ZM Wniosek o zmianę, uchylenie lub przedłużenie ważności WIA [EBTI-PL2].

W celu właściwego wypełnienia ww. formularza w pierwszej kolejności zaloguj się na swoje konto PUESC.

Następnie wyszukaj formularz WIA–ZM w tym celu możesz wykorzystać zakładkę „FORMULARZE” lub wyszukiwarkę.

fragment ekranu systemu PUESC z zaznaczonym na żółto słowem, z czerwoną strzałką wskazującą na tekst: FORMULARZE,

Po wybraniu zakładki „Formularze” przejdź do zakładki „Formularze alfabetycznie” i wskaż w polu „Wyszukaj” nazwę „WIA-ZM”. Z listy wybierz formularz o nazwie „WIA-ZM Wniosek o zmianę, uchylenie lub przedłużenie ważności WIA [EBTI-PL2]”.

fragment ekranu systemu PUESC przedstawiający, jak wybierać formularze z listy z czerwonymi strzałkami wskazującymi na tekst WIA-ZM oraz WIA-ZM Wniosek o zmianę, uchylenie lub przedłużenie ważności WIA [EBTI-PL2].

Przygotuj sobie numer kancelaryjny rozstrzygnięcia lub numer WIA którego dotyczy wniosek (przykład: 0111-KDSB3-2.450.X.2025.X.XX)

Wypełnij wszystkie wymagane pola formularza, przechodząc przez kolejne jego zakładki poprzez przycisk „Dalej”.

W zakładce „Organ do którego kierowany jest wniosek” przejdź do następnej części formularza używając przycisku „Dalej”.

fragment ekranu systemu PUESC z czerwoną strzałką wskazującą na tekst:„Dalej”.

W zakładce „Rodzaj pisma, numer rozstrzygnięcia” wskaż rodzaj pisma, którego dotyczy wniosek oraz określ czy wniosek dotyczy sprawy prowadzonej z wykorzystaniem platformy PUESC.

Podaj numer rozstrzygnięcia lub numer decyzji WIA, którego pismo dotyczy (przykład: 0111-KDSB3-2.450.X.2025.X.XX). Następnie używając przycisku „Sprawdź/Szukaj” zweryfikuj swój dostęp, jest to niezbędny krok, aby przejść do dalszej części wniosku.

Uwaga: Brak możliwości wprowadzenia identyfikatora systemowego, numeru rozstrzygnięcia ręcznie (pola te są nieaktywne).

fragment ekranu systemu PUESC, z czerwonymi strzałkami wskazującymi na tekst: „Rodzaj pisma”, „Czy wniosek dotyczy sprawy prowadzonej z wykorzystaniem platformy PUESC”, „Numer rozstrzygnięcia, którego dotyczy wniosek:”, „Sprawdź/Szukaj” oraz „Dalej”.

W zakładce „Dane wnioskodawcy” po wypełnieniu wszystkich wskazanych pól należy przejść do kolejnej zakładki poprzez przycisk „Dalej”.

fragment ekranu systemu PUESC z czerwoną strzałką wskazującą na tekst: „Dalej”.

Uwaga: Pamiętaj, że w zakładce „Treść pisma” maksymalna możliwa do wprowadzenia ilość znaków wynosi 15 000. Jeżeli treść Twojego pisma jest dłuższa, możesz skorzystać z opcji załączenia dodatkowych załączników w kolejnej zakładce.

fragment ekranu systemu PUESC z czerwonymi strzałkami wskazującymi pole tekstowe do wypełnienia oraz na tekst: „Dalej”.

fragment ekranu systemu PUESC z czerwonymi strzałkami wskazującymi tekst: ”Przeglądaj…” oraz „Zakończ i utwórz dokument”.

Na koniec wybierz przycisk „Zakończ i utwórz dokument" (UWAGA! po tym etapie nie będzie już możliwości wprowadzania żadnych zmian w dokumencie), a następnie przejdź do zakładki Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki.

Jeżeli przy walidacji pisma wyświetli się informacja o błędach, to należy poprawić dane we wskazanych polach i wygenerować dokument ponownie.

Następnie użytkownik wybiera przycisk „Podpisz”:

Wniosek może zostać podpisany na trzy sposoby:

  1. kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
  2. podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą certyfikatu celnego,
  3. podpisem zaufanym (profil zaufany).

Po podpisaniu dokumentu wyślij wniosek.

W celu wysłania pisma należy przejść do zakładki Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki zaznaczyć i wysłać pismo używając przycisku „Wyślij”.

Pamiętaj za datę pisma przyjmuje się datę jego wysłania a nie podpisania.

fragment ekranu systemu PUESC z czerwoną strzałką wskazującymi na tekst: „Dokumenty do wysyłki”.

fragment ekranu systemu PUESC z czerwonymi strzałkami wskazującymi na tekst: „Podpisz”, „Wyślij” oraz symbol „☑”.

W celu sprawdzenia otrzymania Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO) nadawca pisma przechodzi do zakładki Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty i sprawdza, czy otrzymał UPO.

fragment ekranu systemu PUESC z czerwonymi strzałkami wskazującymi na tekst: „Moje sprawy i dokumenty”, „Dokumenty” oraz „Status dokumentu”.

W tej sekcji udostępniliśmy możliwość wizualizacji, pobrania i wydrukowania wysłanego dokumentu oraz urzędowego poświadczenia odbioru dokumentu elektronicznego UPO w formacie pdf lub xml.

fragment ekranu systemu PUESC z czerwonymi strzałkami wskazującymi na symbol: „☑” oraz tekst: „Podgląd dokumentu”.

fragment ekranu systemu PUESC przedstawiający podgląd dokumentu.

UPO potwierdza, że złożyłeś formularz w formie elektronicznej. Jeżeli zamiast UPO pojawi się dokument typu NPP, oznacza to błąd w formularzu i brak możliwości wysyłki. W swojej treści dokument NPP (Negatywne Potwierdzenie Przedłożenia (niepotwierdzenie przedłożenia)) zawiera przyczynę błędu. Jeżeli nie jesteś w stanie określić przyczyny błędu, zgłoś problem poprzez system Help Desk, a dokument NPP załącz do zgłoszenia.