Instrukcja składania formularz odwołania/zażalenia w sprawach wiążącej informacji akcyzowej WIA-OZ


Instrukcja składania formularz odwołania/zażalenia w sprawach wiążącej informacji akcyzowej (WIA-OZ Złożenie odwołania/zażalenia [EBTI-PL2])

Jeżeli chcesz złożyć odwołanie lub zażalenie, możesz to zrobić wykorzystując formularz WIA-OZ Złożenie odwołania/zażalenia [EBTI-PL2].

W celu właściwego wypełnienia ww. formularza w pierwszej kolejności zaloguj się na swoje konto PUESC.

Następnie wyszukaj formularz WIA–OZ, w tym celu możesz wykorzystać zakładkę „FORMULARZE” lub wyszukiwarkę,

fragment ekranu systemu PUESC z zaznaczonym na żółto słowem, z czerwoną strzałką wskazującą na tekst: ”FORMULARZE”.

Po wybraniu zakładki „Formularze” przejdź do zakładki „Formularze alfabetycznie” i wskaż w polu „Wyszukaj” nazwę „WIA-OZ”. Z listy wybierz formularz o nazwie „WIA-OZ Złożenie odwołania/zażalenia [EBTI-PL2].

fragment ekranu systemu PUESC przedstawiający jak wybierać formularze z listy, z  czerwonymi strzałkami wskazującymi na tekst WIA-OZ Złożenie odwołania/zażalenia [EBTI-PL2].

Przygotuj sobie numer kancelaryjny decyzji od której chcesz się odwołać lub numer postanowienia, na które chcesz wnieść zażalenie (przykład: 0111-KDSB3-2.450.X.2025.X.XX).

Wypełnij wszystkie wymagane pola formularza, przechodząc przez kolejne jego zakładki poprzez przycisk „Dalej”.

W zakładce „Organ do którego kierowany jest wniosek” przejdź do następnej części formularza używając przycisku „Dalej”.

fragment ekranu systemu PUESC z czerwoną strzałką wskazującą na tekst: „Dalej”.

W zakładce „Rodzaj rozstrzygnięcia” wskaż rodzaj rozstrzygnięcia, którego dotyczy odwołanie/zażalenie.

Podaj numer decyzji, od której chcesz się odwołać lub numer postanowienia, na które chcesz wnieść zażalenie (przykład: 0111-KDSB3-2.450.X.2025). Następnie używając przycisku „Sprawdź/Szukaj” zweryfikuj swój dostęp, jest to niezbędny krok, aby przejść do dalszej części wniosku.

Uwaga: Brak możliwości wprowadzenia identyfikatora systemowego, numeru wniosku o wydanie WIA oraz identyfikatora wpływu ręcznie (pola te są nieaktywne).

fragment ekranu systemu PUESC, z czerwonymi strzałkami wskazującymi na tekst: „Rodzaj rozstrzygnięcia”, „Numer decyzji, od której chcesz się odwołać”, „Sprawdź/Szukaj”, „Dalej”.

W zakładce „Dane wnioskodawcy” po wypełnieniu wszystkich wskazanych pól należy przejść do kolejnej zakładki poprzez przycisk „Dalej”.

fragment ekranu systemu PUESC z czerwoną strzałką wskazującą na tekst: „Dalej”.

Uwaga: Pamiętaj, że w zakładce „Treść pisma” maksymalna możliwa do wprowadzenia ilość znaków wynosi 15 000. Jeżeli treść Twojego pisma jest dłuższa, możesz skorzystać z opcji załączenia dodatkowych załączników w kolejnej zakładce.

fragment ekranu systemu PUESC z czerwonymi strzałkami wskazującymi na tekst: „Treść pisma” oraz „Dalej”.

fragment ekranu systemu PUESC z czerwonymi strzałkami wskazującymi tekst: ”Przeglądaj…” oraz „Zakończ i utwórz dokument”.

Na koniec wybierz przycisk „Zakończ i utwórz dokument" (UWAGA! po tym etapie nie będzie już możliwości wprowadzania żadnych zmian w dokumencie), a następnie przejdź do zakładki Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki.

Jeżeli przy walidacji pisma wyświetli się informacja o błędach, to należy poprawić dane we wskazanych polach i wygenerować dokument ponownie.

Następnie użytkownik wybiera przycisk „Podpisz”:

Odwołanie/zażalenie może zostać podpisane na trzy sposoby:

  1. kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
  2. podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą certyfikatu celnego,
  3. podpisem zaufanym (profil zaufany).

Po podpisaniu dokumentu wyślij formularz.

W celu wysłania pisma należy przejść do zakładki Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki zaznaczyć i wysłać pismo używając przycisku „Wyślij”.

Pamiętaj za datę pisma przyjmuje się datę jego wysłania a nie podpisania.

fragment ekranu systemu PUESC z czerwoną strzałką wskazującymi na tekst: „Dokumenty do wysyłki”.

fragment ekranu systemu PUESC z czerwonymi strzałkami wskazującymi na tekst: „Podpisz” oraz „Wyślij” oraz symbol „☑”.

W celu sprawdzenia otrzymania Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO) nadawca pisma przechodzi do zakładki Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty i sprawdza, czy otrzymał UPO.

fragment ekranu systemu PUESC z czerwonymi strzałkami wskazującymi na tekst: „Moje sprawy i dokumenty”, „Dokumenty” oraz „Status dokumentu”.

W tej sekcji udostępniliśmy możliwość wizualizacji, pobrania i wydrukowania wysłanego dokumentu oraz urzędowego poświadczenia odbioru dokumentu elektronicznego UPO w formacie pdf lub xml.

fragment ekranu systemu PUESC z czerwonymi strzałkami wskazującymi na symbol: „☑” oraz tekst: „Podgląd dokumentu”.

fragment ekranu systemu PUESC przedstawiający podgląd dokumentu.