Matryca stawek VAT


W tym miejscu znajdziesz informacje dotyczące matrycy stawek VAT, w tym m.in.: klasyfikacji towarów i usług na potrzeby VAT, systemu stawek VAT i wiążącej informacji stawkowej WIS

02.07.2024

1 listopada 2019 r. weszły w życie przepisy ustawy wprowadzającej m.in. nową matrycę stawek VAT oraz wiążącą informację stawkową (WIS) (ustawa z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw - Dz. U. poz. 1751, z późn. zm.).

Nowa matryca stawek VAT jest stosowana od 1 lipca 2020 r. (z wyjątkiem przepisów dotyczących stawek podatku VAT dla wydawnictw książkowych, nut, map i wydawnictw prasowych, które były stosowane od 1 lipca 2019 r.).

Co obejmuje ustawa wprowadzająca tzw. matrycę stawek VAT:

  1. zmianę klasyfikacji towarów i usług na potrzeby VAT
  2. uproszczenie systemu stawek VAT
  3. wprowadzenie wiążącej informacji stawkowej (WIS)

Zmiana klasyfikacji towarów i usług na potrzeby VAT

Stosowany do 30 czerwca 2020 r. system stawek VAT – oparty na Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 2008 r. – był systemem rozbudowanym i skomplikowanym (duża liczba pozycji w załącznikach zawierających wykazy towarów objętych stawkami obniżonymi oraz liczne wyłączenia z grupowań PKWiU (ex)). Był on często krytykowany za brak wiążącej mocy opinii klasyfikacyjnych wydawanych przez GUS.

Nowa matryca to zmiana sposobu identyfikowania towarów i usług na potrzeby VAT i odejście od stosowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2008) na rzecz:

  • Nomenklatury scalonej (CN) albo Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) w zakresie towarów oraz
  • aktualnej Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (obecnie PKWiU 2015) w zakresie usług oraz od 1 stycznia 2021 r. również w zakresie towarów (na przykład na potrzeby stosowania mechanizmu podzielonej płatności - szerzej patrz część „Wiążąca Informacja Stawkowa (WIS)”).

Co to jest Nomenklatura scalona (CN)?

Nomenklatura scalona (ang. Combined Nomenclature, CN) to usystematyzowany wykaz towarów, który pozwala na sklasyfikowanie towarów dla potrzeb obrotu międzynarodowego, statystyk handlu zagranicznego Unii Europejskiej oraz obrotu wewnątrzwspólnotowego. Nadzór nad Nomenklaturą scaloną (CN) sprawuje Komisja Europejska, która każdego roku publikuje jej nową wersję. Nomenklatura scalona jest ośmiocyfrowym rozwinięciem Zharmonizowanego Systemu Określania i Kodowania Towarów (HS), opracowanego przez Światową Organizację Celną. Na poziomie sześciu cyfr jest zbieżna z nomenklaturą HS. Nomenklatura scalona dzieli się na sekcje, działy, pozycje i podpozycje. Oprócz wykazu towarów zawiera również przepisy wstępne, uwagi do sekcji i działów oraz przypisy odnoszące się do podpozycji CN. Nomenklatura scalona dostępna jest w Przeglądarce Taryfowej, zamieszczonej na stronach internetowych Ministerstwa Finansów.

Uproszczenie systemu stawek VAT

Założenia

Celem obowiązujących od 1 lipca 2020 r. rozwiązań było uproszczenie matrycy stawek, aby zapewnić przejrzystość systemu i proste stosowanie przepisów w tym zakresie. Konsekwencją zmian była pewna modyfikacja zakresu stawek obniżonych. Zmiany zakresu stawek obniżonych były bowiem nieuchronną konsekwencją różnej budowy oraz systematyki CN i PKWiU.

Nowa matryca oparta została na następujących założeniach:

  1. Objęcie jedną stawką w jak największym stopniu całych grup towarowych – całych (w miarę możliwości) działów CN. Oznacza to istotne zmniejszenie liczby pozycji w nowych załącznikach nr 3 i nr 10 do ustawy o VAT (Dz. U. z 2024 r. poz. 361), które zawierają wykazy towarów i usług opodatkowanych według stawek odpowiednio 8% i 5%.

Przykładowo – przy założeniu, że stawki obniżone mają przede wszystkim zastosowanie do produktów żywnościowych – stawką w wysokości 5% są objęte całe działy CN (wszystkie towary sklasyfikowane w danym dziale):

  • 02 – Mięso i podroby jadalne,
  • 04 – Produkty mleczarskie; jaja ptasie; miód naturalny; jadalne produkty pochodzenia zwierzęcego, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone,
  • 07 – Warzywa oraz niektóre korzenie i bulwy, jadalne,
  • 08 – Owoce i orzechy jadalne; skórki owoców cytrusowych lub melonów, itd.

UWAGA: W okresie od 1 lutego 2022 r. do dnia 31 marca 2024 r. obniżona do wysokości 0% stawka podatku miała zastosowanie do towarów spożywczych wymienionych w poz. 1-18 załącznika nr 10 do ustawy o VAT, innych niż klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56) – objętych generalnie stawką 5%.

Ustawa z dnia 13 stycznia 2022 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. poz. 196) wprowadziła ww. rozwiązanie w okresie od 1 lutego do 31 lipca 2022 r. Ustawą z dnia 7 lipca 2022 r. o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom (Dz. U. poz. 1488) przedłużono je do 31 października 2022 r. Na podstawie ustawy z dnia 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2180) nastąpiło kolejne przedłużenie do końca 2022 roku. W roku 2023 rozwiązanie to obowiązywało na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2022 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług w roku 2023 (Dz.U. poz. 2495, z późn. zm.). W okresie od 1 stycznia do 31 marca 2024 r. stawka 0% dla ww. towarów – na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2023 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług (Dz. U. poz. 2670).

2. Generalne obniżenie stawek („równanie w dół”) – taką zasadę przyjęto w przypadku konieczności zmiany stawki na dane towary.

3. Zrównoważenie efektu uproszczenia matrycy podwyżkami stawek na wybrane (ale nieliczne) towary.

Efekt - uproszczenie systemu stawek obniżonych VAT

Przykładowo:

  • pieczywo – do 30 czerwca 2020 r. stawka VAT dla pieczywa zależała od daty minimalnej trwałości lub terminu przydatności do spożycia. Jeśli data ta nie przekraczała 14 dni to stawka wynosiła 5%, ale gdy przekraczała 14 dni – stosowało się stawkę 8%. W nowej matrycy stawek VAT pieczywo (sklasyfikowane w dziale CN 19 Przetwory ze zbóż, mąki, skrobi lub mleka; pieczywa cukiernicze) każdego rodzaju i niezależnie od daty trwałości czy przydatności do spożycia jest objęte stawką 5% (w okresie od 1 lutego 2022 r. do 31 marca 2024 r. – stawka 0%).
  • ciastka – podobnie jak przy pieczywie, do 30 czerwca 2020 r. stawka była zależna od daty minimalnej trwałości lub terminu przydatności do spożycia. Jeśli data ta lub termin nie przekraczały 45 dni, stawka wynosiła 8%, gdy przekraczały – stawka wzrastała do 23%. W nowej matrycy stawek VAT ciastka (sklasyfikowane w dziale CN 19 Przetwory ze zbóż, mąki, skrobi lub mleka; pieczywa cukiernicze) każdego rodzaju i niezależnie od daty trwałości czy przydatności do spożycia są objęte stawką 5% (w okresie od 1 lutego 2022 r. do 31 marca 2024 r. – stawka 0%).
  • owoce – do 30 czerwca 2020 r. większość owoców była opodatkowana stawką 5%, stawka 8% miała zastosowanie do owoców tropikalnych, cytrusowych i podzwrotnikowych. W nowej matrycy stawek VAT wszystkie owoce (sklasyfikowane w dziale CN 08 Owoce i orzechy jadalne; skórki owoców cytrusowych lub melonów) są objęte stawką 5% (w okresie od 1 lutego 2022 r. do 31 marca 2024 r. – stawka 0%).

Efektem przyjętych założeń przy budowie nowego systemu stawek VAT (oraz przy świadomości całkowicie odmiennej budowy i systematyki klasyfikacji stosowanej dotychczas do celów podatku VAT PKWiU 2008 oraz CN) była zmiana stawek na niektóre towary – przyjęcie zasady stosowania jednej stawki dla całych działów CN oznaczało podwyższenie stawki dla danego towaru lub obniżenie dla innego towaru. Zatem zmiana stawek dla pojedynczych towarów, w przypadku zmiany sposobu identyfikowania towarów i zastosowanie do tego celu nowej klasyfikacji, była nieunikniona.

Obniżki i podwyżki stawek - przykłady

Obniżenie stawki VAT:

  • owoce tropikalne i cytrusowe, niektóre orzechy (np. migdały, pistacje) – z 8% do 5% (w okresie od 1 lutego 2022 r. do 31 marca 2024 r. – stawka 0%)
  • pieczywo o terminie przydatności do spożycia lub minimalnej trwałości przekraczającej 14 dni z 8% do 5% (w okresie od 1 lutego 2022 r. do 31 marca 2024 r. – stawka 0%),
  • wyroby ciastkarskie - z 8% lub 23% - w zależności od terminu przydatności do spożycia lub minimalnej trwałości – do 5% (w okresie od 1 lutego 2022 r. do 31 marca 2024 r. – stawka 0%),
  • zupy, buliony, żywność homogenizowana – w tym również dietetyczne środki spożywcze specjalnego przeznaczenia medycznego – z 8% do 5% (w okresie od 1 lutego 2022 r. do 31 marca 2024 r. – stawka 0%),
  • musztarda, niektóre przyprawy przetworzone (np. pieprz, gałka muszkatołowa, tymianek) – z 23% do 8%,
  • produkty dla niemowląt i dzieci tj. żywność przeznaczona dla niemowląt i małych dzieci, smoczki, pieluszki oraz foteliki samochodowe – z 8% do 5%,
  • artykuły higieniczne (podpaski, tampony higieniczne, pieluchy) – z 8% do 5%,
  • od 1 listopada 2019 r. e-booki, e-prasa, w tym np. audiobooki ściągane przez internet, książki nieoznaczone symbolem ISBN oraz gazety, czasopisma nieoznaczone ISSN - z 23% do 5% dla wydawnictw książkowych oraz czasopism regionalnych i lokalnych drukowanych, na dyskach, płytach itp. i 8% dla wydawnictw prasowych.

Z uwagi jednak na zaproponowane obniżki stawek dla produktów niezbędnych do zaspokojenia podstawowych potrzeb człowieka oraz konieczność zachowania pewnej równowagi budżetowej konieczne było punktowe podwyższenie stawek podatku dla niektórych towarów, na przykład na:

  • homary i ośmiornice oraz inne skorupiaki, mięczaki i bezkręgowce wodne (m.in. kraby, langusty, krewetki, ostrygi, małże, ślimaki) oraz przetwory z nich, kawior oraz namiastki kawioru, jak również sprzedawane w różnego rodzaju placówkach gastronomicznych posiłki, których składnikiem są ww. produkty – z 5% i 8% do 23%,
  • lód – używany do celów spożywczych i celów chłodniczych – z 8% do 23%,
  • czasopisma specjalistyczne, z wyjątkiem czasopism regionalnych i lokalnych drukowanych, na dyskach, płytach itp. (dla których utrzymuje się stawkę 5%) – z 5% do 8%,
  • drewno opałowe – z 8% do 23%.

Tak jak przed 1 lipca 2020 r. 8% stawką opodatkowane są zasadniczo:

  • towary i usługi zwykle wykorzystywane w produkcji rolniczej (m.in. zwierzęta gospodarskie, nawozy i środki ochrony roślin, sznurek do maszyn rolniczych),
  • wyroby medyczne, produkty lecznicze, środki odkażające,
  • usługi związane z kulturą, sportem, rekreacją, transport osobowy, roboty konserwacyjne, czy usługi w zakresie gastronomii,
  • usługi uzdatniania i dostarczania wody mieszkańcom za pośrednictwem sieci wodociągowych lub poza systemem sieciowym, np. beczkowozami, cysternami, usługi odprowadzania i oczyszczania ścieków oraz zagospodarowania odpadów.

Dodatkowo, od 31 sierpnia 2020 r. stawką 8% zostały objęte następujące towary:

  • nasienie zwierząt objętych stawką obniżoną 8% (tj. m.in. bydła, świń, kóz i owiec – poz. 7 załącznika nr 3 do ustawy o VAT) oraz 5% (tj. ryb – poz. 2 załącznika nr 10 do ustawy o VAT),
  • urządzenia komputerowe do pisma Braille'a (dla ociemniałych) – CN ex 8471,
  • maszyny do pisania dla niewidomych CN ex 8472 90 80),
  • maszyny poligraficzne do pisma Braille'a (CN ex 8442 30 00),
  • urządzenia do zapisywania i odczytywania tekstów w alfabecie Braille'a (bez względu na CN).

Zmiany te wprowadzono nowelizacją z dnia 28 sierpnia 2020 r. (Dz. U. poz. 1487) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. poz. 527, z późn. zm.).

Stawkami obniżonymi objęto również określone towary wykorzystywane w produkcji rolniczej.

Od 23 czerwca 2021 r. czasowo – na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 17 czerwca 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1111) – obniżono stawkę VAT do 8% dla następujących towarów wykorzystywanych w produkcji rolnej:

  1. środków poprawiających właściwości gleby,
  2. stymulatorów wzrostu,
  3. podłoży do upraw, innych niż wymienione w poz. 12 załącznika nr 3 do ustawy, z wyłączeniem podłoży mineralnych

- o których mowa w ustawie z dnia 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu (Dz. U. z 2024 r. poz. 105).

W ramach wprowadzonych tarcz antyinflacyjnych stawka ta została od 1 lutego 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. obniżona do 0%.

Od 16 lipca 2022 r. stawkę VAT obniżono do wysokości 0% – na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 13 lipca 2022 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. poz.1496) – również na następujące towary:

  1. polepszacze gleby,
  2. środki wapnujące,
  3. biostymulatory niemikrobiologiczne,
  4. podłoża do upraw,
  5. produkty nawozowe mieszane składające się wyłącznie z nawozu i środka wapnującego

– o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1009 z dnia 5 czerwca 2019 r. ustanawiającym przepisy dotyczące udostępniania na rynku produktów nawozowych UE, zmieniającym rozporządzenia (WE) nr 1069/2009 i (WE) nr 1107/2009 oraz uchylającym rozporządzenie (WE) nr 2003/2003 (Dz. Urz. UE L 170 z 25.06.2019, str. 1, z późn. zm.), z wyłączeniem podłoży mineralnych i podłoży do upraw grzybów.

Natomiast na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 grudnia 2022 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2022 r., poz. 2488) od 3 grudnia 2022 r. obniżono stawkę VAT do 0% dla nawozowych produktów mikrobiologicznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu, wpisanych do wykazu nawozowych produktów mikrobiologicznych, jak i ich unijnych odpowiedników (biostymulatory mikrobiologiczne).

1 stycznia 2023 r. przestała obowiązywać stawka VAT na ww. towary wykorzystywane w produkcji rolniczej w wysokości 0%.

Natomiast w okresie od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. obniżona do wysokości 8% stawka podatku ma zastosowanie do następujących towarów:

  1. środków poprawiających właściwości gleby, stymulatorów wzrostu oraz podłoży do upraw, o których mowa w ustawie z dnia 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu (Dz.U. z 2023 r. poz. 569 i 1597), z wyłączeniem podłoży mineralnych i towarów wymienionych w poz. 12 załącznika nr 3 do ustawy o VAT;
  2. polepszaczy gleby, środków wapnujących, biostymulatorów, podłoży do upraw, produktów nawozowych mieszanych składających się wyłącznie z nawozu i środka wapnującego, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1009 , z wyłączeniem podłoży mineralnych i podłoży do upraw grzybów;
  3. nawozowych produktów mikrobiologicznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu, wpisanych do wykazu nawozowych produktów mikrobiologicznych, o którym mowa w rozdziale 4a tej ustawy.

Preferencja obowiązuje na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2023 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług (Dz. U. poz. 2670).

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 14 marca 2024 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 poz. 387) od 1 kwietnia 2024 r. obniżona została – z 23% do 8% – stawka VAT na określone usługi kosmetyczne wchodzące w zakres tzw. sektora „beauty”.

Zakres preferencji w obszarze usług kosmetycznych określony został w ww. rozporządzeniu przy wykorzystaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Obniżoną stawką 8% objęto zatem wszystkie usługi, które zgodnie z zasadami PKWiU zostaną sklasyfikowane w grupowaniach:

  • 96.02.13.0 Usługi kosmetyczne, manicure i pedicure
  • ex 96.02.14.0 Usługi kosmetyczne, manicure i pedicure, świadczone w domu
  • 96.02.19.0 Pozostałe usługi kosmetyczne

Wiążąca Informacja Stawkowa (WIS)

Aby ułatwić podatnikom stosowanie przepisów dotyczących stawek VAT (w szczególności określenie właściwej stawki VAT dla danego towaru lub usługi) oraz aby zapewnić im stosowną ochronę wprowadzono wiążącą informację stawkową (WIS).

Co to jest WIS?

Jest to decyzja wydawana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Co określa WIS?

WIS zawiera opis towaru albo usługi, ich odpowiednią klasyfikację - Nomenklatura scalona (CN) albo Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych (PKOB) albo Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU) – dla towarów, bądź usług - oraz właściwą stawkę podatku VAT (art. 42a ustawy o VAT).

WIS nie zawiera stawki podatku, jeśli wniosek jest składany na potrzeby stosowania przepisów ustawy o VAT oraz przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie, innych niż dotyczące określenia tej stawki (art. 42b ust. 4 ustawy o VAT).

WIS określa klasyfikację towaru według: CN (odpowiedni dział, pozycja, podpozycja lub kod CN) albo według PKOB (sekcja, dział, grupa lub klasa) albo towaru lub usługi według PKWiU (dział, grupa, klasa, kategoria, podkategoria lub pozycja), niezbędną do określenia stawki VAT albo prawidłowego stosowania innych przepisów w zakresie VAT. Poziom szczegółowości klasyfikacji jest uzależniony od tego, jak szczegółowym symbolem posługuje się ustawa o VAT (art. 42a pkt 2 ustawy o VAT). Jeśli na przykład ustawa o VAT wymienia dwucyfrowy numer działu CN, WIS określa taki właśnie dział CN dla towaru będącego jej przedmiotem.

Przykład: Chleb chrupki jest klasyfikowany w dziale CN 19 – Przetwory ze zbóż, mąki, skrobi lub mleka; pieczywa cukiernicze, w kodzie CN 1905 10 00. Cały dział CN 19 został wymieniony w poz. 12 załącznika nr 10 do ustawy o VAT. Oznacza to, że wszystkie produkty objęte tym działem (w tym również chleb chrupki) są objęte stawką 5%.

WIS zatem w takim przypadku będzie zawierała:

  • opis towaru – chleb chrupki (na podstawie opisu przedstawionego przez podatnika we wniosku, np. w zakresie składu czy sposobu produkcji),
  • klasyfikację towaru – CN 19,
  • stawkę VAT – 5% (w okresie od 1 lutego 2022 r. do 31 marca 2024 r. – stawka 0%).

W przypadku, gdy stawka podatku VAT nie jest uzależniona od zaklasyfikowania danego towaru lub usługi do odpowiedniej klasyfikacji (CN albo PKOB albo PKWiU), ale od spełnienia definicji (opisu) zawartej w odpowiednim przepisie ustawy o VAT lub pozycji załącznika do ustawy o VAT lub też w przepisach zawartych w aktach wykonawczych do tej ustawy, przedmiotem postępowania zakończonego wydaniem WIS jest ustalenie, czy opisany przez podatnika towar lub usługa spełnia tę definicję.

Otrzymana przez podatnika WIS może być również przez niego wykorzystywana na potrzeby stosowania przepisów ustawy o VAT oraz przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie innych niż dotyczące określenia właściwej stawki podatku – np. interpretacja przepisów w zakresie zwolnienia z obowiązku stosowania kas rejestrujących, stosowania mechanizmu podzielonej płatności, czy zakresu zwolnienia od podatku określonego w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT – o stosowaniu których przesądza odpowiednie sklasyfikowanie towaru/usługi według stosownej klasyfikacji (art. 42b ust. 4 ustawy o VAT).

Jeżeli podatnik będzie zainteresowany wykorzystaniem WIS w takich właśnie celach, po wskazaniu we wniosku o wydanie WIS stosownego przepisu w zakresie VAT, otrzyma WIS, w której towar lub usługa zostaną sklasyfikowane na takim poziomie szczegółowości, jakim posługuje się konkretny przepis prawa.

Przykład: Podatnik sprzedający m.in. cyfrowe aparaty fotograficzne chce wykorzystać WIS do celów związanych ze stosowaniem przepisów dotyczących mechanizmu podzielonej płatności (towary wskazane w załączniku nr 15 do ustawy o VAT) . Załącznik nr 15 do ustawy o VAT zawierający katalog towarów i usług objętych tym mechanizmem wymienia w poz. 66: aparaty fotograficzne cyfrowe i kamery cyfrowe – PKWiU 26.70.13.0.

WIS zatem w takim przypadku będzie zawierała:

  • opis towaru – cyfrowy aparat fotograficzny (na podstawie opisu przedstawionego przez podatnika we wniosku),
  • klasyfikację towaru – PKWiU 26.70.13.0,
  • wskazanie, że klasyfikacja została wydana dla celów stosowania art. 108a ustawy o VAT.

Podatnik, który otrzyma taką WIS będzie pewien, że w odniesieniu do sprzedawanego przez niego konkretnego (będącego przedmiotem WIS) cyfrowego aparatu fotograficznego może znaleźć zastosowanie mechanizm podzielonej płatności (po spełnieniu pozostałych, oprócz klasyfikacji, warunków określonych przepisami ustawy o VAT).

WIS dotyczy 1 towaru albo 1 usługi, albo 1 świadczenia złożonego (składającego się z kilku towarów lub usług).

Wniosek o wydanie WIS może zatem dotyczyć wyłącznie:

  • 1 towaru, albo
  • 1 usługi, albo
  • 1 świadczenia składającego się z kilku towarów lub usług, które w ocenie wnioskodawcy razem składają się na jedną czynność podlegającą opodatkowaniu (świadczenie złożone) (art. 42b ust. 5 pkt 2 ustawy o VAT).

Tym samym wnioskodawca składając wniosek o wydanie WIS może wybrać wyłącznie jedną z ww. możliwości.

Kto może wystąpić o wydanie WIS?

WIS jest wydawana na wniosek (art. 42b ust. 1 ustawy o VAT):

  1. podatnika posiadającego numer identyfikacji podatkowej (NIP),
  2. innego podmiotu niż wyżej wymieniony, dokonującego lub zamierzającego dokonywać czynności, które są objęte WIS,
  3. zamawiającego w rozumieniu ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019 r., z późn. zm.) – w zakresie mającym wpływ na sposób obliczenia ceny w związku z udzielanym zamówieniem publicznym,
  4. podmiotu publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz.U. z 2023 r. poz. 30 i 203) - w zakresie mającym wpływ na sposób obliczenia wynagrodzenia w związku z zawieraną umową o partnerstwie publiczno-prywatnym,
  5. zamawiającego w rozumieniu ustawy z dnia 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz.U. z 2023 r. poz. 140) - w zakresie mającym wpływ na sposób obliczenia wynagrodzenia koncesjonariusza wraz z ewentualną płatnością od zamawiającego w związku z zawieraną umową koncesji na roboty budowlane lub usługi.

Zgodnie z art. 42b ust. 3 ustawy o VAT wnioskodawca, o którym mowa w ww. pkt 1 i 2, występujący o wydanie WIS składa oświadczenie – pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń – że w dniu złożenia wniosku, w zakresie przedmiotowym wniosku, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani celno-skarbowa oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego.

Nie wydaje się WIS w zakresie przedmiotowym wniosku o wydanie WIS, który w dniu złożenia wniosku jest przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo gdy w tym zakresie sprawa została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego. W takim przypadku wydaje się postanowienie, na które służy zażalenie (art. 42b ust. 8a i 8b ustawy o VAT).

W przypadku zatem, gdy zakres przedmiotowy wniosku pokrywa się z przedmiotem toczącego się postępowania lub sprawa została rozstrzygnięta w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego WIS nie będzie wydana, co zostanie stwierdzone w stosownym postanowieniu organu wydającego WIS.

Nie wydaje się też WIS, jeżeli zakres przedmiotowy wniosku o wydanie WIS, w dniu złożenia tego wniosku, jest przedmiotem zawartego porozumienia inwestycyjnego, o którym mowa w art. 20zt pkt 4 Ordynacji podatkowej. W takim przypadku również wydaje się postanowienie, na które służy zażalenie (art. 42b ust. 8aa i ust. 8b).

Uwaga!

W przypadku złożenia fałszywego oświadczenia o tym, że wobec wnioskodawcy nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani celno-skarbowa oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego – otrzymana przez podatnika WIS nie zapewni mu wynikającej z przepisów ustawy o VAT ochrony (art. 42b ust. 3 ustawy o VAT).

Jaki jest zakres ochrony WIS?

WIS nie tylko informuje podatników o stawce podatku VAT, którą powinni stosować przy sprzedaży towarów i świadczeniu usług – WIS jest również instrumentem o walorze ochronnym.

WIS wiąże organy podatkowe wobec podmiotów, dla których została wydana, oraz te podmioty – w odniesieniu do towaru/ usługi, która jest jej przedmiotem sprzedanych/wyświadczonych w okresie ważności WIS (art. 42c ust. 1 i art. 42ha ustawy o VAT). Oznacza to, że organ podatkowy nie może kwestionować np. wysokości stawki podatkowej stosowanej przez podatnika w oparciu o uzyskaną WIS (oczywiście tylko wówczas, gdy towar albo usługa będzie tożsama z opisem zawartym w WIS).

Przepisy dotyczące mocy ochronnej WIS przewidują pewną elastyczność w stosowaniu WIS przez podatników będących ich adresatami w przypadku zmiany albo uchylenia WIS.

Przepisy art. 42c ust. 2 – 2d ustawy o VAT określają szczególne przypadki, w których adresaci WIS mają możliwość podjęcia decyzji w zakresie stosowania WIS i skorzystania w związku z tym z mocy ochronnej takiej jak w przypadku interpretacji indywidualnych wydawanych w trybie ustawy – Ordynacja podatkowa (art. 14k – 14m tej ustawy).

Przepis art. 42c ust. 2 ustanawia zasadę, że w przypadku zmiany albo uchylenia WIS podatnik, dla którego została ona wydana, będzie mógł zastosować się do wydanej dla niego WIS do końca okresu rozliczeniowego następującego po okresie rozliczeniowym, w którym doręczono zmianę albo uchylenie WIS, albo doręczono organowi podatkowemu odpis orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego WIS ze stwierdzeniem jego prawomocności.

W tym zakresie znajdzie odpowiednio zastosowanie ochrona taka jak w przypadku interpretacji indywidualnych wydanych w trybie ustawy Ordynacja podatkowa (art. 14k-14m tej ustawy).

Innymi słowy, jeśli podatnik, który otrzymał zmienioną WIS uzna, że chciałby stosować – do końca następnego okresu rozliczeniowego – „pierwotną” WIS, może to zrobić i z tego tytułu będzie mu przysługiwała odpowiednia ochrona.

Przepis art. 42c ust. 2 ustawy o VAT funkcjonuje od momentu wejścia w życie ustawy wprowadzającej system wiążących informacji stawkowych WIS (1 listopada 2019 r.).

Z kolei zaś przepisy art. 42c ust. 2a-2d zostały wprowadzone od 1 lipca 2023 r. nowelizacją ustawy o VAT (ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1059)).

Zgodnie z tymi przepisami ochrona (na podstawie art. 14k-14m Ordynacji podatkowej) przysługuje podatnikom w określonych przypadkach:

  • WIS zostanie zmieniona z powodu zmian w Nomenklaturze scalonej CN (art. 42h ust. 3 pkt 1-3 ustawy o VAT) – posiadacz WIS może zastosować się do zmienionej WIS „wstecz”, tj. już od dnia, kiedy klasyfikacja CN uległa zmianie (art. 42c ust. 2a ustawy o VAT);
  • WIS zostaje zmieniona z powodu błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego (art. 42h ust. 3 pkt 4 ustawy o VAT) – posiadacz WIS może zastosować się do zmienionej WIS „wstecz”, tj. już od dnia doręczenia „pierwotnej” WIS (art. 42c ust. 2b ustawy o VAT);
  • WIS zostaje uchylona z powodu wystąpienia przesłanek odmowy wszczęcia postępowania w sprawie wydania WIS, odmowy wydania WIS albo umorzenia postępowania albo przesłanek, o których mowa w art. 240 § 1 oraz art. 247 § 1 Ordynacji podatkowej (art. 42h ust. 3 pkt 5 i 6 ustawy o VAT) – posiadacz WIS nie musi stosować się do WIS, która została uchylona, jeśli jednak zdecyduje o jej stosowaniu skorzysta z ochrony, o której mowa w art. 14k-14m Ordynacji podatkowej (art. 42c ust. 2c ustawy o VAT).

We wskazanych powyżej przypadkach w praktyce wyłączona zostaje całkowicie moc wiążąca „starej” WIS (zmienionej albo uchylonej).

  • WIS zostaje uchylona oraz zostaje wydana WIS w postępowaniu odwoławczym albo na podstawie prawomocnego orzeczenia sądu (art. 42c ust. 2d ustawy o VAT) – posiadacz WIS może, w zależności od sytuacji, zastosować się:
    • „wstecz” do „nowej” WIS (uchylenie „starej” i wydanie „nowej” WIS
    • odpowiednie stosowanie ust. 2b), albo - do WIS uchylonej (odpowiednie stosowanie ust. 2c).

W przypadku uchyleń WIS i zmian WIS w precyzyjnie wymienionych w przepisach przypadkach podatnik ma zatem prawo zastosowania rozstrzygnięcia, które uzna za najbardziej dla siebie odpowiednie. Decyzja w tym zakresie należy do podatnika.

Z ochrony mogą również korzystać podatnicy inni niż adresaci WIS – na warunkach określonych w przepisach rozdziału 1a w dziale VIII ustawy o VAT (art. 42c ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT).

WIS bowiem mogą posługiwać się również inni podatnicy do celów opodatkowania podatkiem VAT dokonywanych przez nich transakcji – pod warunkiem, że przedmiotem tych transakcji będą towary lub usługi tożsame z tymi, które są przedmiotem WIS.

W tym zakresie znajdzie odpowiednio zastosowanie ochrona taka jak w przypadku interpretacji indywidualnych wydawanych w trybie ustawy – Ordynacja podatkowa (art. 14k – 14m tej ustawy).

Uwaga! Do celów podatku VAT mogą być również wykorzystywane Wiążące Informacje Akcyzowe (WIA). Posiadacz WIA może zastosować na potrzeby podatku VAT klasyfikację towaru według CN określoną w WIA, której przedmiotem jest ten sam towar lub towar tożsamy pod każdym względem z towarem sprzedawanym, zaimportowanym lub też zakupionym wewnątrzwspólnotowo. W takiej sytuacji posiadacz WIA może skorzystać z ochrony prawnej wynikającej z art. 14k-14m ustawy Ordynacja podatkowa (art. 42c ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT).

Uwaga! Jeżeli jednak przedmiot WIS stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o VAT, przepisu art. 42c ustawy o VAT (moc wiążąca WIS) nie stosuje się (art. 42ca ustawy o VAT). Brak ochrony – zapewnianej w określonym przepisami art. 42c ustawy o VAT kształcie – dla podatnika będącego adresatem WIS oraz innych podmiotów korzystających z WIS – ma na celu zabezpieczenie interesu budżetu państwa przed ewentualnymi nadużyciami dokonywanymi przez nieuczciwych podatników, którzy mogą wykorzystywać WIS w transakcjach stanowiących nadużycie prawa, tj. w sytuacji, gdy towar lub usługa będąca przedmiotem WIS stanowią element czynności zdefiniowanych w art. 5 ust. 5 ustawy o VAT.

Czy WIS może wygasnąć?

Tak, WIS wygasa z mocy prawa w przypadku zmiany przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku VAT odnoszących się do towaru albo usługi będących jej przedmiotem, w wyniku której wskazana w WIS klasyfikacja, stawka podatku lub podstawa prawna wskazanej w WIS stawki podatku staje się niezgodna z tymi przepisami.

Wygaśnięcie WIS następuje z dniem wejścia w życie przepisów, w wyniku których WIS stała się z nimi niezgodna (art. 42h ust. 1 ustawy o VAT).

Czy WIS może ulec zmianie?

Tak, WIS może zostać zmieniona lub uchylona przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w przypadku wystąpienia albo uzasadnionego przypuszczenia wystąpienia przesłanek powodujących jej nieprawidłowość, które zostały szczegółowo wskazane w przepisach art. 42h ust. 3-5 ustawy o VAT), a więc w szczególności w przypadku:

 

        1. przyjęcia zmiany w Nomenklaturze scalonej (CN);
        2. przyjęcia przez Komisję Europejską środków w celu określenia klasyfikacji taryfowej towarów;
        3. utraty zgodności z interpretacją Nomenklatury scalonej (CN) wynikającą z:
            • not wyjaśniających, o których mowa w art. 9 ust. 1 lit. a tiret drugie rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej,
            • wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej,
            • decyzji klasyfikacyjnych, opinii klasyfikacyjnych lub zmian not wyjaśniających do Nomenklatury Zharmonizowanego Systemu Oznaczania i Kodowania Towarów, przyjętej przez organizację ustanowioną na podstawie Konwencji o utworzeniu Rady Współpracy Celnej, sporządzonej w Brukseli dnia 15 grudnia 1950 r. (Dz. U. z 1978 r. poz. 43);
        4.  błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.
        5. istnienia w dniu wydania WIS przesłanek odmowy wszczęcia postępowania w sprawie wydania WIS, odmowy wydania WIS albo umorzenia postępowania;
        6. wystąpienia przesłanek, o których mowa w art. 240 § 1 oraz art. 247 § 1 Ordynacji podatkowej.

Szef Krajowej Administracji Skarbowej może przejąć do dalszego prowadzenia, w drodze postanowienia, postępowania w sprawie zmiany albo uchylenia WIS wszczęte przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Czy ochrona wynikająca z WIS ma ograniczenia czasowe?

WIS jest wydawana na okres 5 lat i jest ważna od dnia następującego po dniu jej doręczenia. WIS traci ważność przed upływem ww. okresu, z dniem:

  1. następującym po dniu doręczenia decyzji o zmianie WIS albo decyzji o uchyleniu WIS, albo
  2. wygaśnięcia na podstawie art. 42h ust. 1 ustawy o VAT - w zależności od tego, które ze zdarzeń nastąpiło wcześniej. Powyższe wynika z art. 42ha ustawy o VAT.

Taki sam okres ważności dotyczy decyzji o zmianie WIS (wydawanych w przypadkach określonych w przepisach art. 42h ust. 3 ustawy o VAT, np. w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości WIS spowodowanej błędną wykładnią przepisów czy też niewłaściwą oceną co do zastosowania przepisu prawa materialnego).

Wprowadzenie okresu ważności WIS umożliwia podatnikom ponowne wystąpienie i otrzymanie decyzji WIS w tym samym zakresie (w odniesieniu do tego samego towaru), jednak z uwzględnieniem aktualnych uwarunkowań prawnych (które mogły zmienić się na przestrzeni 5 lat). Zmniejsza to również ryzyko długotrwałego błędnego posługiwania się WIS, która wygasła z mocy prawa z powodu zmiany przepisów (co mogłoby zostać niezauważone przez podatnika).

Gdzie znaleźć wydane WIS?

WIS, po usunięciu danych identyfikujących wnioskodawcę, danych objętych tajemnicą przedsiębiorstwa oraz danych, których zamieszczenie może prowadzić do naruszenia bezpieczeństwa publicznego lub porządku publicznego, są zamieszczane w Systemie Informacji Celno-Skarbowej EUREKA (art. 42i ustawy o VAT).

Kto wydaje WIS?

WIS są wydawane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Gdzie złożyć wniosek?

Od 1 stycznia 2024 r. wniosek o wydanie WIS można złożyć do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) wyłącznie elektronicznie za pośrednictwem konta w e-Urzędzie Skarbowym.

Również doręczenie wydanej WIS, jak i wszelkiej korespondencji w sprawie WIS (z wyjątkiem próbek towaru oraz dokumentów, które nie mogą być dostarczone za pośrednictwem konta w e-Urzędzie Skarbowym - art. 42g ust. 5 ustawy o VAT), będzie następować na konto wnioskodawcy lub pełnomocnika/przedstawiciela w tym systemie.

Konta w e-Urzędzie Skarbowym są udostępniane osobom fizycznym z urzędu, natomiast w przypadku jednostek organizacyjnych – na ich wniosek wskazujący użytkowników tych kont będących osobami fizycznymi.

Warunkiem dostępu do konta jest uwierzytelnienie się w e-Urzędzie Skarbowym przez jego użytkownika, natomiast warunkiem doręczania na to konto WIS, jak i innych pism wydanych przez organy KAS w sprawie WIS, jest podanie aktualnego adresu poczty elektronicznej lub numeru telefonu celem przekazywania powiadomień o umieszczeniu pisma organu KAS na koncie w e-Urzędzie Skarbowym.

Uwaga!

Wnioski o wydanie WIS złożone w formie papierowej lub elektronicznie za pośrednictwem e-PUAP nie zostaną rozpatrzone.

Wnioski o wydanie WIS złożone przed dniem 1 stycznia 2024 r. są rozpatrywane zgodnie z przepisami obowiązującymi do dnia 31 grudnia 2023 r.

Od 1 lipca 2024 r. również dokumenty w postępowaniu w II- instancji w zakresie wiążących informacji stawkowych składa się do Dyrektora (KIS) wyłącznie elektronicznie. Odwołania, zażalenia oraz pisma składane w toku postępowania w zakresie WIS składa się wyłącznie poprzez konto w e-Urząd Skarbowy.

Czy za WIS jest pobierana opłata?

Wniosek o WIS nie podlega obecnie (od 1 lipca 2023 r.) opłacie.

W przypadku, gdy do rozpatrzenia wniosku o wydanie WIS konieczne będzie dokonanie dodatkowych badań lub analiz, wówczas Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wezwie wnioskodawcę do uiszczenia opłaty z tego tytułu. Wysokość opłaty i termin jej uiszczenia będą określone w postanowieniu, na które przysługuje podatnikowi zażalenie (art. 42e ustawy o VAT).

Opłata za dodatkowe badania i analizy ma pokryć rzeczywiste koszty ich przeprowadzenia przez określone podmioty, którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zleci ich wykonanie.

Na wezwanie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej podatnik będzie zobowiązany do uiszczenia – w terminie określonym w wezwaniu, nie krótszym niż 7 dni – zaliczki na pokrycie opłaty z tytułu dodatkowych badań lub analiz. W przypadku nieuiszczenia tej zaliczki we wskazanym terminie, wniosek o WIS zostanie pozostawiony bez rozpatrzenia – w tym zakresie zostanie wydane stosowne postanowienie, na które podatnikowi będzie przysługiwało zażalenie.

Opłaty za dodatkowe badania i analizy należy wpłacać na rachunek bankowy Krajowej Informacji Skarbowej (konto zabezpieczeń).

Jaki jest termin wydania WIS?

WIS powinna zostać wydana w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od daty wpływu wniosku (art. 42g ustawy o VAT).

Termin może ulec wydłużeniu, m.in. jeżeli konieczne okaże się uzupełnienie wniosku (np. o próbki towaru) lub konieczne będzie przeprowadzenie specjalistycznych badań lub analiz.

Odmowa wydania WIS – świadczenia złożone

WIS dotyczyć może wyłącznie klasyfikacji jednego towaru albo wyłącznie jednej usługi, albo towarów lub usług, które w ocenie wnioskodawcy razem składają się na jedną czynność podlegającą opodatkowaniu (art. 42b ust. 5 ustawy o VAT).

Dyrektor KIS odmawia wydania WIS, jeżeli po analizie wniosku stwierdzi, że zakres wniosku dotyczy klasyfikacji towarów lub usług, które łącznie nie składają się na jedną czynność kompleksową, tj. przedmiotem wniosku jest kilka odrębnych świadczeń opodatkowanych na zasadach właściwych dla każdego świadczenia odrębnie. Wniosek nie spełnia wówczas warunków do uzyskania WIS, ponieważ wykracza poza zakres wskazany w treści art. 42b ust. 5 ustawy o VAT.

W takiej sytuacji, powinny zostać złożone wnioski odrębne dla każdego towaru/usługi.

Co można dołączyć do wniosku?

Do wniosku można dołączyć wszelkie dokumenty odnoszące się do towaru albo usługi, w szczególności fotografie, plany, schematy, katalogi, atesty, instrukcje, informacje od producenta lub inne dostępne dokumenty umożliwiające organowi wydającemu WIS dokonanie właściwej klasyfikacji towaru albo usługi (art. 42b ust. 7 ustawy o VAT).

Jeżeli organ wydający WIS stwierdzi, że dołączone do wniosku dokumenty nie są jednak wystarczające do jej wydania, na wezwanie tego organu wnioskodawca będzie też obowiązany do dostarczenia, w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, dokumentów niezbędnych do dokonania właściwej klasyfikacji przedmiotu WIS. W przypadku niedostarczenia dokumentów w tym terminie organ wydający WIS wyda postanowienie o pozostawieniu wniosku o wydanie WIS bez rozpatrzenia, na które służy zażalenie (art. 42b ust. 7a ustawy o VAT).

Do wniosku nie należy dołączać próbek towarów. Obowiązek dostarczenia próbek towaru odbywa się wyłącznie na wezwanie organu wydającego WIS, tj. tylko wtedy, kiedy okaże się to niezbędne dla dokonania prawidłowej klasyfikacji towaru (art. 42b ust. 8 ustawy o VAT).

Czy wniosek musi zawierać własne stanowisko, własną propozycję klasyfikacji?

Wniosek może zawierać własną propozycję klasyfikacji towaru albo usługi. Nie jest to jednak obowiązkowe. Wystarczy, że wnioskodawca wyczerpująco opisze przedmiot wniosku (towar, usługę albo świadczenie złożone).

Wnioskodawca nie wskazuje również rodzaju klasyfikacji (np. CN, PKWiU, PKOB), według której mają być klasyfikowane towar lub usługa.

Organ wydający WIS po analizie zebranego materiału zaklasyfikuje przedmiot wniosku według odpowiedniej klasyfikacji i określi właściwą stawkę podatku.

Czym się różni WIS od interpretacji indywidualnej?

WIS wskazuje podatnikowi właściwą dla danego towaru albo usługi albo świadczenia złożonego: stawkę podatku (z wyjątkiem przypadku gdy wniosek został złożony na potrzeby stosowania przepisów ustawy oraz przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie, innych niż dotyczące określenia stawki podatku) oraz klasyfikację towaru albo usługi albo świadczenia złożonego (chyba, że przepisy dotyczące stawek nie powołują w odniesieniu do konkretnego towaru/usługi żadnej klasyfikacji, wskazując innego rodzaju warunki – np. spełnienie określonej definicji).

W tym znaczeniu WIS jest instrumentem łączącym w pewnym zakresie cechy opinii klasyfikacyjnych (wydawanych przez GUS) z interpretacjami indywidualnymi (wydawanymi w trybie ustawy – Ordynacja podatkowa).

WIS wskazuje prawidłową stawkę VAT dla towaru albo usługi albo świadczenia złożonego oraz/albo ich zaklasyfikowanie według odpowiedniej klasyfikacji.

W zakresie objętym WIS nie są zatem wydawane interpretacje indywidualne w trybie ustawy – Ordynacja podatkowa.

W wielu przypadkach określenie prawidłowej stawki podatku dla towaru lub usługi wiąże się z wcześniejszym wyeliminowaniem możliwości zastosowania w danej sytuacji zwolnienia od podatku. Ponadto z wnioskiem o wydanie WIS może wystąpić podatnik korzystający ze zwolnienia podmiotowego, tj. zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT. Kwestie zwolnień od podatku nie są jednak przedmiotem WIS. WIS zawiera zastrzeżenie, że ustalona w niej stawka VAT ma zastosowanie wyłącznie w przypadku, w którym nie ma zastosowania zwolnienie z podatku VAT.

Przykład:

  • dostawa budynku mieszkalnego jednorodzinnego (sklasyfikowanego według PKOB w dziale 11) może być objęta zwolnieniem od podatku przy spełnieniu określonych w ustawie warunków, tj. gdy nie jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim lub pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata. Gdy nie są spełnione warunki do zwolnienia, dostawa takiego budynku opodatkowana jest przy zastosowaniu właściwej stawki podatku VAT.
    • WIS będzie zawierała klasyfikację budynku według PKOB oraz stawkę podatku – nie będzie natomiast w ramach postępowania o wydanie WIS badana możliwość zastosowania zwolnienia od podatku. W zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku będzie można wystąpić o interpretację indywidualną.
  • dostawa produktów rolnych – np. warzywa, owoce, zboża itd. dokonywana przez rolnika ryczałtowego objęta jest zwolnieniem od podatku (o ile pochodzą one z jego własnych upraw).
    • WIS będzie zawierała klasyfikację danego towaru (produktu rolnego) według CN oraz stawkę podatku – nie będzie natomiast w ramach postępowania o wydanie WIS badana możliwość zastosowania zwolnienia od podatku. W zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku będzie można wystąpić o interpretację indywidualną.
  • wykonanie świadczenia złożonego, którego świadczeniem głównym jest usługa ubezpieczeniowa, która jest objęta zwolnieniem od podatku. WIS będzie zawierała jedynie klasyfikację tej usługi ubezpieczeniowej według PKWiU oraz stawkę podatku – nie będzie natomiast w ramach postępowania o wydanie WIS badana możliwość zastosowania zwolnienia od podatku. W zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku będzie można jednak wystąpić o interpretację indywidualną.

Informacje znajdziesz również na stronie Krajowej Informacji Skarbowej.

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361, z późn. zm.)
  • Ustawa z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r. poz. 1751, z późn. zm.)
  • Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, z późn. zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. tj. z 2021 poz. 1696 z późn. zm.)
  • Ustawa z dnia 13 stycznia 2022 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. poz. 196)
  • Ustawa z dnia 7 lipca 2022 r. o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom (Dz. U. tj. z 2023 poz. 414)
  • Ustawa z dnia 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2180 z późn. zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2022 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług w roku 2023 (Dz.U. poz. 2495, z późn. zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2023 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług (Dz. U. poz. 2670 z późn. zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 marca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 poz. 387)