Podstawowy podatek od dochodów osobistych.
Mam dochody z pracy wykonywanej za granicą
Mam dochody z umowy zlecenia lub o dzieło
Podatki, które opłacasz, kiedy zmienia się Twoja sytuacja majatkowa.
Wybrane podatki lokalne oraz inne formy opodatkowania.
Od czynności cywilnoprawnych (PCC)
GLOBE - opodatkowanie wyrównawcze
Od sprzedaży alkoholu w opakowaniach powyżej 300 ml
Podatek od niektórych instytucji finansowych
Data publikacji: 15.12.2025
Data aktualizacji: 15.12.2025
Konwencja MLI to wielostronna umowa, która zmienia międzynarodowe prawo podatkowe. Jej głównym celem jest uszczelnienie systemów podatkowych, aby zapobiegać sztucznemu przenoszeniu zysków do innych krajów i pomniejszaniu podstawy opodatkowania.
Konwencję sporządzono w Paryżu 24 listopada 2016 r., a podpisano 7 czerwca 2017 r. Angielska nazwa: Multilateral convention to implement tax treaty-related measures to prevent base erosion and profit shifting.
Konwencja wprowadza tzw. minimalny standard. Każde państwo, które do niej przystępuje, musi przyjąć te rozwiązania. Te zasady trafią do każdej umowy podatkowej objętej Konwencją. Obejmują one:
Pozostałe regulacje są dobrowolne. Państwa mogą zdecydować, czy chcą je przyjąć. Dotyczą one między innymi:
Kiedy państwa podpisują i ratyfikują Konwencję, określają zakres jej przyjęcia. Przedstawiają wtedy wykaz zastrzeżeń i notyfikacji, czyli tak zwane Stanowisko MLI.
Aktualne stanowiska sygnatariuszy są dostępne na stronie OECD w dokumencie Signatories and Parties to the MLI.
Jeśli chcesz sprawdzić, czy i jak Konwencja wpływa na konkretną umowę, skorzystaj z bazy Stanowisk MLI (Matching Database) (strona w języku angielskim) na stronie OECD.
Signatories and Parties to the MLI PDF, 283,06 kB
Pamiętaj, że baza jest w wersji testowej (beta) i może zawierać błędy. Dlatego sprawdź też stanowiska obu stron umowy.
Publikujemy wyjaśnienia (tak zwane teksty syntetyczne), które pokazują, jak Konwencja wpływa na konkretną umowę. Robimy to sukcesywnie, gdy Konwencja wchodzi w życie dla danej umowy. Teksty syntetyczne będą dostępne w tabeli z polskimi umowami podatkowymi.
Zapoznaj się dodatkowymi informacjami dotyczącymi tekstów syntetycznych oraz instrukcją ich czytania.
Mechanizm działania Konwencji MLI znajdziesz w dokumencie Applying the Multilateral Instrument Step by Step dostępnym na stronie OECD.
Applying the Multilateral Instrument Step by Step PDF, 81,04 kB
Zanim ocenisz wpływ Konwencji na konkretny przepis, sprawdź, czy w ogóle ma ona zastosowanie do Twojej umowy. Musisz zweryfikować dwa warunki.
Polska ratyfikowała Konwencję MLI, ale Hiszpania nie zakończyła jeszcze procesu ratyfikacji. Oznacza to, że Konwencja nie ma jeszcze zastosowania do tej umowy.
Obie strony muszą zgłosić daną umowę do objęcia Konwencją (dokonać notyfikacji w swoim Stanowisku MLI). Jeśli zrobi to tylko jedna strona – Konwencja nie będzie miała zastosowania. Możesz to sprawdzić w bazie OECD.
Przykłady:
Jeśli wiesz już, że Konwencja obejmuje daną umowę, sprawdź, jak wpływa ona na jej konkretne przepisy. Musisz w tym celu przeanalizować stanowiska obu państw.
Zasada jest prosta: aby dany przepis Konwencji zmienił umowę, obie strony muszą wyrazić na to zgodę (jest to tak zwany "match"). Wyjątkiem są artykuły 6, 7 oraz 16 – ich przyjęcie jest co do zasady obowiązkowe.
Stanowiska państw mogą mieć formę:
Postanowienia Konwencji zmienią umowę tylko wtedy, gdy spełnione są dwa warunki:
Przykład Konwencja ma zastosowanie do umowy Polska – Wielka Brytania (UPO PL-UK). Zarówno Polska, jak i Wielka Brytania nie złożyły zastrzeżenia do art. 4 ust. 1 Konwencji. Oznacza to, że ten przepis będzie stosowany do ich umowy.
Konwencja MLI może wpływać na przepisy Twojej umowy podatkowej na cztery sposoby. To, który skutek wystąpi, zależy od decyzji (notyfikacji) obu państw.
Konwencja może działać poprzez:
Informację o tym, jak działa dany artykuł Konwencji, znajdziesz w jego treści (w tak zwanej klauzuli zgodności). Aby ocenić ostateczny wpływ na konkretny przepis umowy, musisz przeanalizować notyfikacje obu stron.
Przykład Artykuł 4 Konwencji ma zastosowanie do umowy Polska – Wielka Brytania. Zarówno Polska, jak i Wielka Brytania zgłosiły (notyfikowały) odpowiedni artykuł swojej umowy (art. 4 ust. 3 UPO). Skutek: Przepis umowy zostanie w całości zastąpiony przez nowy przepis Konwencji (art. 4 ust. 1 MLI).
Poniżej prezentujemy wykaz terminów rozpoczęcia stosowania Konwencji MLI w Polsce w odniesieniu do poszczególnych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, z uwzględnieniem podziału na:
W przypadku opodatkowania w Polsce osób fizycznych będących polskimi rezydentami podatkowymi, osiągających dochody zagraniczne, zastosowanie znajdzie zasada, o której mowa w pkt 2). Okresem podatkowym takich osób fizycznych jest rok kalendarzowy. Oznacza to w praktyce, że zmieniona Konwencją MLI metoda unikania podwójnego opodatkowania będzie miała zastosowanie od kolejnego roku kalendarzowego.
Przykładowo:
Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi wpływu zmiany metody unikania podwójnego opodatkowania na rozliczenia podatkowe w Polsce osób fizycznych, które osiągają dochody za granicą.
| Lp. | Państwo | Data wejścia w życie | Rozpoczęcie stosowania w Polsce do podatków u źródła od nierezydentów | Rozpoczęcie stosowania w Polsce do pozostałych podatków |
| 1 |
Austria |
01.07.2018 | od 01.01.2019 | okresy podatkowe od 01.01.2019 |
| 2 |
Słowenia |
01.07.2018 | od 01.01.2019 | okresy podatkowe od 01.01.2019 |
| 3 |
UK |
01.10.2018 | od 01.01.2019 | okresy podatkowe od 01.04.2019 |
| 4 |
Nowa Zelandia |
01.10.2018 | od 01.01.2019 | okresy podatkowe od 01.04.2019 |
| 5 |
Serbia |
01.10.2018 | od 01.01.2019 | okresy podatkowe od 01.04.2019 |
| 6 |
Szwecja |
01.10.2018 |
Z uwagi na złożenie przez partnera traktatowego zastrzeżenia na podstawie art. 35 ust. 7 lit. a) Konwencji MLI, data rozpoczęcia stosowania Konwencji MLI będzie znana po zakończeniu przez partnera traktatowego wymaganych procedur wewnętrznych. |
|
| 7 |
Słowacja |
01.01.2019 | od 01.01.2019 | okresy podatkowe od 01.07.2019 |
| 8 |
Japonia |
01.01.2019 | od 01.01.2019 | okresy podatkowe od 01.07.2019 |
| 9 |
Francja |
01.01.2019 | od 01.01.2019 | okresy podatkowe od 01.07.2019 |
| 10 |
Izrael |
01.01.2019 | od 01.01.2019 | okresy podatkowe od 01.07.2019 |
| 11 |
Australia |
01.01.2019 | od 01.01.2019 | okresy podatkowe od 01.07.2019 |
| 12 |
Litwa |
01.01.2019 | od 01.01.2019 | okresy podatkowe od 01.07.2019 |
| 13 |
Malta |
01.04.2019 | od 01.01.2020 | okresy podatkowe od 01.10.2019 |
| 14 |
Singapur |
01.04.2019 | od 01.01.2020 | okresy podatkowe od 01.10.2019 |
| 15 |
Irlandia |
01.05.2019 | od 01.01.2020 | okresy podatkowe od 01.11.2019 |
| 16 |
Finlandia |
01.06.2019 | od 01.01.2020 | okresy podatkowe od 01.12.2019 |
| 17 |
Luksemburg |
01.08.2019 | od 01.01.2020 | okresy podatkowe od 01.02.2020 |
| 18 |
Zjednoczone Emiraty Arabskie |
01.09.2019 | od 01.01.2020 | okresy podatkowe od 01.03.2020 |
| 19 |
Indie |
01.10.2019 | od 01.01.2020 | okresy podatkowe od 01.04.2020 |
| 20 |
Belgia |
01.10.2019 | od 01.01.2020 | okresy podatkowe od 01.04.2020 |
| 21 |
Norwegia |
01.11.2019 | od 01.01.2020 | okresy podatkowe od 01.05.2020 |
| 22 |
Ukraina |
01.12.2019 | od 01.01.2020 | okresy podatkowe od 01.06.2020 |
| 23 |
Kanada |
01.12.2019 | od 01.01.2020 | okresy podatkowe od 01.06.2020 |
| 24 |
Islandia |
01.01.2020 | od 01.01.2020 | okresy podatkowe od 01.07.2020 |
| 25 |
Dania |
01.01.2020 | od 01.01.2020 | okresy podatkowe od 01.07.2020 |
| 26 |
Rosja |
01.10.2019 |
od 01.01.2021 |
okresy podatkowe od 30.11.2020 |
| 27 |
Łotwa |
01.02.2020 | od 01.01.2021 | okresy podatkowe od 01.08.2020 |
| 28 |
Katar |
01.04.2020 | od 01.01.2021 | okresy podatkowe od 01.10.2020 |
| 29 |
Arabia Saudyjska |
01.05.2020 | od 01.01.2021 | okresy podatkowe od 01.11.2020 |
| 30 |
Cypr |
01.05.2020 | od 01.01.2021 | okresy podatkowe od 01.11.2020 |
| 31 |
Portugalia |
01.06.2020 | od 01.01.2021 | okresy podatkowe od 01.12.2020 |
| 32 |
Indonezja |
01.08.2020 | od 01.01.2021 | okresy podatkowe od 26.06.2021 |
| 33 |
Czechy |
01.09.2020 | od 01.01.2021 | okresy podatkowe od 01.03.2021 |
| 34 |
Korea |
01.09.2020 | od 01.01.2021 | okresy podatkowe od 01.03.2021 |
| 35 |
Kazachstan |
01.10.2020 | od 01.01.2021 | okresy podatkowe od 01.04.2021 |
| 36 |
Bośnia i Hercegowina |
01.01.2021 | od 01.01.2021 | okresy podatkowe od 01.07.2021 |
| 37 |
Albania |
01.01.2021 | od 01.01.2021 | okresy podatkowe od 01.07.2021 |
| 38 |
Jordania |
01.01.2021 | od 01.01.2021 | okresy podatkowe od 01.07.2021 |
| 39 |
Egipt |
01.01.2021 | od 01.01.2021 | okresy podatkowe od 01.07.2021 |
| 40 |
Chile |
01.03.2021 | od 01.01.2022 | okresy podatkowe od 01.09.2021 |
| 41 |
Pakistan |
01.04.2021 | od 01.01.2022 | okresy podatkowe od 01.10.2021 |
| 42 |
Estonia |
01.05.2021 |
od 01.01.2022 |
okresy podatkowe od 25.06.2022 |
| 43 |
Chorwacja |
01.06.2021 |
od 01.01.2022 |
okresy podatkowe od 01.12.2021 |
| 44 |
Węgry |
01.07.2021 |
od 01.01.2022 |
okresy podatkowe od 01.01.2022 |
| 45 |
Grecja |
01.07.2021 |
od 01.01.2022 |
okresy podatkowe od 01.01.2022 |
| 46 |
Hiszpania |
01.01.2022 |
od 01.01.2023 |
okresy podatkowe od 01.01.2023 |
| 47 |
Tajlandia |
01.07.2022 |
od 01.01.2023 |
okresy podatkowe od 01.01.2023 |
| 48 |
Chiny |
01.09.2022 |
od 01.01.2023 |
okresy podatkowe od 01.03.2023 |
| 49 |
Bułgaria |
01.01.2023 |
od 01.01.2023 |
okresy podatkowe od 01.07.2023 |
| 50 |
RPA |
01.01.2023 |
od 01.01.2023 |
okresy podatkowe od 01.07.2023 |
| 51 |
Rumunia |
01.06.2022 |
od 01.01.2024 |
okresy podatkowe od 05.10.2023 |
|
52 |
Malezja |
01.06.2021 |
od 01.01.2024 |
okresy podatkowe od 01.01.2024 |
|
53 |
Meksyk |
01.07.2023 |
od 01.01.2024 |
okresy podatkowe od 01.01.2024 |
|
54 |
Wietnam |
01.09.2023 |
od 01.01.2024 |
okresy podatkowe od 01.03.2024 |
|
55 |
Tunezja |
01.11.2023 |
od 01.01.2024 |
okresy podatkowe od 01.05.2024 |
|
56 |
Armenia |
01.01.2024 |
od 01.01.2024 |
okresy podatkowe od 01.07.2024 |
|
57 |
Azerbejdżan |
01.01.2025 |
od 01.01.2025 |
okresy podatkowe od 01.07.2025 |
|
58 |
Mongolia |
01.01.2025 |
od 01.01.2025 |
okresy podatkowe od 01.07.2025 |
Konwencja MLI wchodzi w życie w różnym czasie dla różnych państw. Zależy to od daty ratyfikacji dokumentu przez dany kraj. Dla pierwszych pięciu państw (w tym dla Polski) Konwencja weszła w życie 1 lipca 2018 r.. Dla każdego kolejnego państwa dzieje się to pierwszego dnia miesiąca, który następuje po upływie 3 miesięcy od ratyfikacji.
Aktualne daty dla wszystkich państw sprawdzisz na stronie OECD w dokumencie Signatories and Parties to the MLI.
To, że Konwencja weszła w życie, nie oznacza, że od razu ją stosujemy. Termin rozpoczęcia stosowania zależy od rodzaju podatku.
Pamiętaj, że państwa mogą zmienić te zasady i wybrać inne daty rozpoczęcia stosowania przepisów.
Inne zasady dotyczą procedury rozwiązywania sporów (art. 16 Konwencji). W tym przypadku przepisy stosujemy zazwyczaj szybciej – już od momentu wejścia w życie Konwencji w obu państwach, dla spraw zgłoszonych od tego dnia.
Przykłady użycia
Od 1 stycznia 2019 r. Konwencja MLI będzie stosowana do podatków u źródła w odniesieniu do UPO z Austrią, Australią, Francją, Izraelem, Japonią, Litwą, Nową Zelandią, Serbią, Słowacją, Słowenią i Wielką Brytanią.
Natomiast w odniesieniu do pozostałych podatków (w tym do podatków od dochodów z pracy najemnej), od 1 stycznia 2019 r. Konwencja MLI będzie stosowana wyłącznie do UPO z Austrią i Słowenią.
Polska szeroko przyjmuje postanowienia Konwencji. Zgłosiliśmy do niej 78 umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Szacujemy, że ostatecznie Konwencja obejmie ponad 50 z nich.
Aktualnie nie planujemy obejmować Konwencją umów zawartych z 11 jurysdykcjami:
Zakres przyjętych rozwiązań
Przyjęliśmy nie tylko obowiązkowe minimum, ale też dodatkowe rozwiązania. Dotyczą one:
Stanowisko MLI Polski zostało opublikowane:
Konwencja MLI zmienia w niektórych polskich umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania (dalej: UPO) metodę unikania podwójnego opodatkowania – z metody wyłączenia (zwolnienia) z progresją na metodę odliczenia (zaliczenia/kredytu) proporcjonalnego[1].
W poniższej tabeli zaprezentowano UPO z państwami, w których metoda unikania podwójnego opodatkowania została już zmieniona przez Konwencję MLI bądź zostanie zmieniona w najbliższym czasie:
|
dochody uzyskiwane od 1.01.2019 r. |
Austria, Słowenia |
|
dochody uzyskiwane od 1.01.2020 r. |
Wielka Brytania, Irlandia, Finlandia, Izrael, Japonia, Litwa, Nowa Zelandia, Słowacja |
|
dochody uzyskiwane od 1.01.2021 r. |
Norwegia, Belgia, Kanada, Dania, Portugalia |
|
dochody uzyskiwane od 1.01.2022 r. |
Jordania, Pakistan, Grecja |
|
dochody uzyskiwane od 1.01.2023 r. |
Estonia, Hiszpania, Tajlandia |
|
dochody uzyskiwane od 1.01.2024 r. |
Bułgaria, Chiny, Rumunia, Meksyk |
|
dochody uzyskiwane od 1.01.2025 r.[2] |
Tunezja |
Metoda nie zmieni się w pozostałych UPO, które modyfikuje Konwencja MLI (lista UPO, które zmienia Konwencja MLI, dostępna jest w tabeli w zakładce Daty rozpoczęcia stosowania Konwencji MLI).
Poniżej przedstawiamy wyjaśnienia dot. zmian w opodatkowaniu osób fizycznych pracujących za granicą, związanych z wejściem w życie Konwencji MLI.
Zachęcamy do zapoznania się z opracowaniami MF dotyczącymi zasad rozliczania dochodów osób fizycznych, w tym dochodów uzyskiwanych za granicą, w szczególności:
Opodatkowanie dochodów z pracy najemnej wykonywanej za granicą PDF, 543,71 kB