Obowiązki operatorów platform wynikają z:
- Dyrektywy Rady (UE) 2021/514 z dnia 22 marca 2021 r. zmieniającej dyrektywę 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania, znana także jako Dyrektywa DAC7,
- Działu IIIA ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami (Dz. U. z 2023 r. poz. 241), w którym zaimplementowano przepisy Dyrektywy DAC7 (dalej: ustawa).
Kto podlega raportowaniu?
Co do zasady raportowaniu podlegają sprzedawcy, którzy za pośrednictwem platform wykonują w trakcie okresu sprawozdawczego stosowne czynności do których zalicza się:
- udostępnienie nieruchomości, ich części, w tym pomieszczeń przynależnych, lub udziału w nieruchomościach,
- usługi świadczone osobiście obejmujące pracę wykonywaną w trybie zadaniowym lub czasowym przez osobę fizyczną działającą niezależnie albo na rzecz lub w imieniu podmiotu, wykonywaną na żądanie użytkownika online lub fizycznie offline po umożliwieniu jej wykonania za pośrednictwem platformy,
- sprzedaż towarów,
- udostępnienie środka transportu.
Kto jest wyłączony z raportowania?
Zgodnie z ustawą, raportowaniu nie podlegają wyłączeni sprzedawcy, czyli m. in. tacy, którzy w ciągu roku kalendarzowego:
- dokonali na danej platformie mniej niż 30 transakcji lub
- otrzymali w tym okresie wynagrodzenie nieprzekraczające równowartości 2000 euro.
Kto jest podmiotem raportującym?
Przepisy nakładają obowiązek raportowania na raportujących operatorów platform, czyli podmioty, które zawierają umowy ze sprzedawcami w celu udostępnienia im platformy albo jej części, za pomocą której sprzedawcy dokonują sprzedaży towarów lub oferują świadczenie określonych usług. W praktyce oznacza to, że operatorzy muszą w ustrukturyzowany sposób przekazywać informacje dotyczące sprzedawców oferujących towary i usługi za pośrednictwem platform.
Powiadomienie raportującego operatora platformy z Unii Europejskiej
Jeżeli operator platformy niebędący rezydentem do celów podatkowych w państwie członkowskim Unii Europejskiej spełnia warunki uznania go za raportującego operatora platformy z Unii Europejskiej jednocześnie w Rzeczypospolitej Polskiej i innym państwie członkowskim, może wybrać Rzeczpospolitą Polską jako państwo, w którym będzie wypełniać określone obowiązki. W takim przypadku zobowiązany jest powiadomić Szefa Krajowej Administracji Skarbowej o dokonanym wyborze elektronicznie, za pomocą formularza rejestracyjnego.
Rejestracja raportującego operatora platformy spoza Unii Europejskiej
Jeżeli operator platformy spełnia warunki uznania go za raportującego operatora platformy spoza Unii Europejskiej jednocześnie w Rzeczypospolitej Polskiej i innym państwie członkowskim, może wybrać Rzeczpospolitą Polską jako państwo, w którym będzie wypełniać określone obowiązki.
W takim przypadku dokonuje elektronicznie jednorazowej rejestracji za pomocą formularza rejestracyjnego, najpóźniej w dniu rozpoczęcia działalności jako operator platformy.
Formularz rejestracyjny:
- sporządzany jest na podstawie wzoru dokumentu elektronicznego zamieszczonego w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych;
- przekazywany jest za pomocą oprogramowania interfejsowego, którego adres jest zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
Formularz rejestracyjny może być podpisany za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego (XAdES) lub podpisem zaufanym.
Formularz rejestracyjny podpisywany jest zgodnie z zasadami reprezentacji operatora platformy.
Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej, o którym mowa w dziale III rozdziale 9a ustawy – Ordynacja podatkowa, obejmuje również upoważnienie do podpisywania formularza rejestracyjnego.
Czy raportować muszą wszystkie podmioty, które oferują zamieszczenie ogłoszenia w Internecie?
Nie będą objęte obowiązkiem sprawozdawczym platformy działające jako tzw. słupy ogłoszeniowe. Obowiązek dotyczy tylko tych podmiotów, które posiadają wiedzę o tym ile transakcji i o jakiej wartości przeprowadził sprzedawca. Obowiązkowi raportowania nie podlegają też sklepy internetowe, gdzie platforma działa wyłącznie w swoim imieniu.
Jak należy stosować przepis mówiący o wyłączonym sprzedawcy, który mieści się w limitach poniżej 30 transakcji i do 2 tys. euro rocznie?
Operatorzy platform cyfrowych nie muszą raportować danych dotyczących sprzedawców, którzy dokonują drobnej sprzedaży towarów, z uwagi przykładowo na fakt, że wyprzedają swoje ubrania lub książki o niskiej wartości. Zatem jeśli operator platformy umożliwił – w okresie sprawozdawczym – dokonanie mniej niż 30 transakcji sprzedaży towarów, a łączne wynagrodzenie, wypłacone lub uznane na rzecz sprzedawcy, nie przekroczyło 2000 euro, dane o takim sprzedawcy nie będą wcale raportowane.
Powyższe kryteria (ilościowe i kwotowe) muszą być spełnione jednocześnie aby uznać sprzedawcę za wyłączonego. Warto także podkreślić, że przekroczenie progów oraz zaraportowanie informacji o sprzedawcy nie jest jednoznaczne z obowiązkiem zapłaty przez niego podatku – o takiej konieczności zapłaty podatku stanowią inne
przepisy podatkowe.
Jakie dane dotyczące sprzedawców zbiera operator platformy?
- kwotę łącznego wynagrodzenia wypłaconego lub uznanego w każdym kwartale okresu sprawozdawczego oraz zatrzymane lub pobrane przez raportującego operatora platformy składki, prowizje lub podatki,
- liczbę stosownych czynności, z tytułu których wynagrodzenie to zostało wypłacone lub uznane,
- identyfikator rachunku finansowego i informacje o jego posiadaczu
- informacje o sprzedawcach takie jak:
- imię i nazwisko/nazwę
- adres,
- TIN (tax identification number) - np. NIP lub PESEL,
- numer identyfikacji VAT,
- datę urodzenia/ numer we właściwym rejestrze gospodarczym,
- państwo uczestniczące rezydencji,
- informacje o zagranicznych zakładach,
- w przypadkach, gdy platforma ułatwia sprzedawcom najem nieruchomości, informacje dot. numerów ksiąg wieczystych, liczby dni przez które nieruchomości były udostępniane w danym okresie sprawozdawczym oraz adresu i rodzaju grupy obiektów.
Jakie obowiązki mają operatorzy platform:
- dopełnienie procedur należytej staranności, w tym:
- gromadzenie informacji o aktywnych sprzedawcach,
- identyfikacja sprzedawców podlegających raportowaniu i wyłączonych sprzedawców,
- ustalenie rezydencję sprzedawców,
- weryfikacja zgromadzonych informacji.
- przekazanie Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji o sprzedawcach,
- w określonych przypadkach - rejestracja lub powiadomienie o państwie w którym będą wykonywane obowiązki operatora platformy.
Terminy wykonania obowiązków za lata 2023 i 2024
Termin wykonania procedur należytej staranności | Termin wykonania obowiązku sprawozdawczego | |
Podmiot, który w dowolnym momencie okresu od 1 stycznia 2023 roku do dnia poprzedzającego dzień wejścia w życie ustawy spełnił warunki uznania za raportującego operatora platformy | 31 grudnia 2024 roku (za 2023 rok) |
31 stycznia 2025 roku (za 2023 rok) |
Podmiot, który od dnia wejścia w życie ustawy będzie raportującym operatorem platformy* | 31 grudnia 2024 roku (za 2024 rok) |
31 stycznia 2025 roku (za 2024 rok) |
* Uwaga! Nie dotyczy przypadków, o których mowa w art. 75p ust. 1 pkt 2 ustawy (np. gdy podmiot stał się raportującym operatorem platformy we wrześniu 2024 r.).
Na czym polega dopełnienie procedur należytej staranności?
Raportujący operator platformy jest obowiązany dopełnić procedur należytej staranności w odniesieniu do aktywnych sprzedawców. W ich ramach gromadzi i weryfikuje dane o sprzedawcach, ustala ich rezydencję oraz określa sprzedawców podlegających raportowaniu i wyłączonych sprzedawców. W celu gromadzenia informacji operator platformy jest obowiązany wystąpić o nie do sprzedawcy.
Jeżeli sprzedawca nie przekaże raportującemu operatorowi platformy informacji pomimo dwukrotnego ponowienia wystąpienia, to raportujący operator platformy jest obowiązany do:
- wstrzymania wypłaty wynagrodzenia na rzecz tego sprzedawcy
- w przypadku gdy nie istnieje możliwość wstrzymania wypłaty wynagrodzenia – do zablokowania możliwości wykonywania stosownej czynności,
- do czasu uzyskania tych informacji od sprzedawcy.
Na czym polega procedura sprawozdawcza?
Raportujący operator platformy przekazuje Szefowi KAS informację o sprzedawcach, w terminie do końca miesiąca następującego po zakończeniu okresu sprawozdawczego, w którym raportujący operator platformy zidentyfikował sprzedawcę jako sprzedawcę podlegającego raportowaniu.
Raportowaniu podlegają stosowne czynności dokonywane od 1 stycznia 2023 roku.
Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej udzielone na podstawie przepisów działu III rozdziału 9a ustawy – Ordynacja podatkowa, obejmuje również upoważnienie do podpisywania informacji o sprzedawcach.
W jaki sposób można przekazać informacje o sprzedawcach?
Informacja o sprzedawcach tworzona jest na podstawie wzoru dokumentu elektronicznego zamieszczonego w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych i przekazywana za pomocą oprogramowania interfejsowego.
Czy ustawa przewiduje jakieś kary?
Szef KAS może, w drodze decyzji, nałożyć na operatora karę pieniężną w wysokości nie większej niż 1 000 000 złotych za nieprzestrzeganie obowiązków wskazanych w ustawie.