Jak załatwić sprawę
Sprawę możesz załatwić:
- podczas wizyty w urzędzie
- listownie
- elektronicznie (np. w e-Urzędzie skarbowym).
Kiedy powinieneś załatwić sprawę
Wniosek o rozłożenie podatku na raty powinieneś złożyć przed upływem terminu jego płatności.
Jeśli złożysz wniosek po tym terminie, to wnioskuj o rozłożenie na raty zaległości podatkowej. Pamiętaj, że od zaległości podatkowych należne
są odsetki za zwłokę. Nie pozbawia Cię to jednak możliwości złożenia wniosku o rozłożenie na raty całej należności.
Wniosek o rozłożenie na raty podatku złóż jak najszybciej po stwierdzeniu, że nie jesteś w stanie zapłacić zobowiązania podatkowego w całości.
Co zrobić
Jeżeli złożysz wniosek o rozłożenie na raty pamiętaj, że organ podatkowy jest związany treścią Twojego wniosku. Oznacza to, że nie zastosuje innej ulgi, niż ta, o którą prosisz we wniosku. Decyzje w sprawie ulg w spłacie zobowiązań podatkowych mają charakter uznaniowy i indywidualny,
tj. uzależniony od Twojej sytuacji osobistej i materialnej.
Jeśli do wniosku dołączysz dokumenty potwierdzające Twój ważny interes osobisty (nadzwyczajne względy, uniemożliwiające uregulowanie należności) lub interes publiczny (wzmacnianie zaufania obywateli do organów podatkowych), to urząd dokona oceny Twojej sytuacji materialnej
na podstawie złożonych przez Ciebie informacji. Warto więc, abyś dołączył do wniosku:
- oświadczenie o sytuacji finansowej, rodzinnej i majątkowej
- wszelkie dokumenty, które potwierdzają, że istnieje realna możliwość spłaty zobowiązania we wskazanych przez Ciebie we wniosku terminach
- druk ORD – HZ (oświadczenie o nieruchomościach i prawach majątkowych, które mogą być przedmiotem hipoteki przymusowej i rzeczach ruchomych oraz zbywalnych prawach majątkowych, które mogą być przedmiotem zastawu skarbowego) lub oświadczenie o odmowie jego złożenia.
Jeżeli nie dołączysz dokumentów potwierdzających okoliczności, które wskazujesz w uzasadnieniu, organ podatkowy rozpatrzy sprawę na podstawie materiału dowodowego zebranego we własnym zakresie.
Ile zapłacisz
Złożenie wniosku jest bezpłatne. Dodatkowe koszty możesz ponieść, jeśli korzystasz z pomocy pełnomocnika: 17 zł – opłata skarbowa
za pełnomocnictwo szczególne.
Ile będziesz czekać
Urząd załatwi Twoją sprawę w ciągu miesiąca, a jeśli będzie skomplikowana – w ciągu 2 miesięcy. Termin ten może się wydłużyć, gdy trzeba będzie wykonać dodatkowe czynności dla wyjaśnienia sprawy.
Jak możesz się odwołać
Jeśli nie zgadzasz się z decyzją urzędu masz prawo złożenia odwołania. Masz na to 14 dni od daty otrzymania decyzji. Odwołanie złóż zgodnie
z pouczeniem zawartym w decyzji. Jeśli decyzja dyrektora izby administracji skarbowej będzie dla Ciebie niekorzystna, możesz ją zaskarżyć do sądu administracyjnego.