Pytania i odpowiedzi e-Urząd Skarbowy


Jak działa usługa e-Urząd Skarbowy

×
  • To serwis na podatki.gov.pl, w którym klienci Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) szybko, łatwo i kompleksowo załatwią swoje sprawy podatkowe. Zrobią to w dowolnym momencie i korzystając z dowolnego urządzenia. Aby z niego skorzystać, wystarczy zalogować się przez login gov.pl (tj. profil zaufany, e-dowód lub bankowość elektroniczną), danymi podatkowymi lub aplikacją mObywatel.

    Dzięki personalizacji danych w e-Urzędzie Skarbowym zalogowany użytkownik ma dostęp do przeznaczonych dla niego informacji i usług.

  • Znajdziesz tu takie usługi jak:

    • Twój e-PIT (czyli zeznanie podatkowe PIT-28, PIT-36, PIT-37 lub PIT-38),
    • e-mikrofirma (bezpłatną aplikację do generowania i wysyłania JPK),
    • wykaz twoich mandatów karnych,
    • płatności online.

    Uzyskasz dostęp do:

    • swoich aktualnych danych, a jeśli prowadzisz działalność, to również danych tej działalności,
    • informacji o swoim indywidualnym rachunku podatkowym, tzw. mikrorachunku podatkowym, na który wpłacisz należne podatki,
    • złożonych dokumentów,
    • historii płatności,
    • historii logowania.

    Złożysz do urzędu skarbowego m.in.:

    • pismo w sprawie wyjaśnienia przeznaczania wpłaty,
    • wniosek o zaliczenie nadpłaty lub zwrotu podatku na poczet innych zobowiązań,
    • zawiadomienie o popełnieniu czynu zabronionego (tzw. czynny żal),
    • zawiadomienie ZAW-NR,

    Platforma zapewni również pełną transakcyjność (m.in. przez elektroniczne płatności online) dla wszystkich udostępnianych e-usług, funkcjonalności, deklaracji i tytułów.

    W e-Urzędzie Skarbowym systematycznie będą się pojawiać nowe usługi, co umożliwi kompleksową obsługę użytkowników. Zgodnie z planem platforma osiągnie pełną funkcjonalność w 2022 r.

  • Nie. Do e-Urzędu Skarbowego zalogujesz się na stronie podatki.gov.pl.

  • Do e-Urzędu Skarbowego możesz się zalogować:

    1. przez login.gov.pl (tj. profil zaufany, e-dowód lub bankowość elektroniczna)

      Będziesz mieć pełny dostęp do swoich danych i wszystkich usług e-Urzędu Skarbowego:

      • profil zaufany to bezpłatne narzędzie, dzięki któremu załatwisz sprawy urzędowe online i podpiszesz dokumenty elektronicznie (sprawdź jak założyć PZ - pz.gov.pl),
      • e-dowód to dowód osobisty z warstwą elektroniczną. Aby z niego skorzystać, użyj aplikacji mobilnej albo czytnika podłączonego do komputera,
      • bankowość elektroniczna (np. mojeID) - potwierdzanie tożsamości za pomocą danych z bankowości internetowej. W kilku krokach, na dowolnym urządzeniu z dostępem do internetu, pozwala np. klientowi banku szybko i bezpiecznie potwierdzić swoją tożsamość (więcej na www.mojeid.pl),
    2. twoimi danymi podatkowymi (PESEL lub NIP i kwota przychodów)

      Będziesz mieć dostęp do swoich danych i usługi Twój e-PIT. Pozostałe usługi e-Urzędu Skarbowego będą niedostępne.

      Aby się zalogować danymi podatkowymi, przygotuj:

      • PESEL (albo NIP i datę urodzenia)
      • kwotę przychodu z rozliczenia za 2019 r.
      • kwotę przychodu z jednej informacji od płatników za 2020 r. (np. z PIT-11 od twojego pracodawcy), 

      i potwierdź kwotą nadpłaty/podatku do zapłaty z rozliczenia za 2019 r.

    3. przez aplikację mObywatel

      Będziesz mieć pełny dostęp do swoich danych i wszystkich usług e-Urzędu Skarbowego.

      Aby zalogować się do e-Urzędu Skarbowego przy pomocy aplikacji mObywatel, aktywuj ją za pomocą profilu zaufanego. Następnie zeskanuj kod QR aplikacją mObywatel

      Aby zeskanować kod QR:

      • zaloguj się do aplikacji mObywatel
      • wybierz mObywatel
      • z dolnego menu wybierz ,,Przekaż”
      • skorzystaj z opcji ,,Przekaż do instytucji”

      Aplikacja mObywatel jest dostępna w sklepach App Store i Google Play.

  • Zakres danych dostępnych w e-Urzędzie Skarbowym zależy od wybranej przez ciebie metody logowania.

    Po zalogowaniu przez login.gov.pl (profil zaufany, e-dowód lub bankowość elektroniczna) lub aplikację mObywatel będziesz mieć pełny dostęp do swoich danych i wszystkich usług e-Urzędu Skarbowego, tj. :

    • Twój e-PIT (czyli zeznanie podatkowe PIT-28, PIT-36, PIT-37 lub PIT-38),
    • e-mikrofirma (bezpłatną aplikację do generowania i wysyłania JPK),
    • wykaz twoich mandatów karnych,
    • zapłacisz online i przejrzysz historię płatności,
    • złożysz dokumenty elektronicznie i uzyskasz potwierdzenie ich przyjęcia.

    Jeśli zalogujesz się danymi podatkowymi, będziesz mieć ograniczony dostęp do usług e-Urzędu Skarbowego, tj. wyłącznie do Twojego e-PIT i do swoich danych. Serwis jest przeznaczony dla podatników (płatników i ich pełnomocników), komorników sądowych i notariuszy.

    W e-Urzędzie Skarbowym systematycznie będą się pojawiać nowe usługi, co umożliwi kompleksową obsługę użytkowników. Zgodnie z planem platforma osiągnie pełną funkcjonalność w 2022 r.

  • Użytkownik zalogowany danymi podatkowymi ma dostęp do swoich danych i usługi Twój e-PIT. Pozostałe usługi e-Urzędu Skarbowego będą niedostępne.

    Aby uzyskać dostęp do pozostałych usług, zaloguj się przez login.gov.pl lub aplikację mObywatel.

  • Do korzystania z e-Urzędu Skarbowego nie jest wymagana rejestracja użytkownika. Zaloguj się jedną z dostępnych metod, by uzyskać dostęp do swojego konta w e-Urzędzie Skarbowym

  • Każde logowanie do naszych usług jest rejestrowane, a użytkownik posiada dostęp do swojej historii logowania.

  • Nie, po zalogowaniu się do e-Urzędu Skarbowego będziesz mieć dostęp do wszystkich usług udostępnianych w serwisie, w tym do usługi Twój e-PIT.

  • Nie, korzystanie z e-Urzędu Skarbowego jest dobrowolne.

  • Nie ma takiej potrzeby. Nasze usługi są dostępne za pośrednictwem aplikacji webowej z wykorzystaniem przeglądarki internetowej użytkownika.

  • Tak, ale to nie wszystko. W e-Urzędzie Skarbowym zapłacisz:

    • należność na indywidualny rachunek podatkowy (PIT, CITG, VAT),
    • podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC) oraz podatek od spadków i darowizn (SD),
    • opłatę skarbową,
    • pozostałe podatki i należności niepodatkowe,
    • zapłacisz mandat karny.
  • Nie trzeba mieć kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Każde pismo wysłane przez zalogowanego użytkownika e-Urzędu Skarbowego zostanie w jego imieniu opatrzone pieczęcią kwalifikowaną Szefa KAS. W takiej pieczęci dodamy identyfikator oraz imię i nazwisko użytkownika.

  • Tak, będzie to można zrobić przez usługę e-mikrofirma, udostępnianą w e-Urzędzie Skarbowym.