Pytania i odpowiedzi e-Urząd Skarbowy


Jak działa usługa e-Urząd Skarbowy

×
  • To serwis na podatki.gov.pl, w którym klienci Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) szybko, łatwo i kompleksowo załatwią swoje sprawy podatkowe. Zrobią to w dowolnym momencie i korzystając z dowolnego urządzenia. Aby z niego skorzystać, wystarczy zalogować się przez login gov.pl (tj. profil zaufany, e-dowód lub bankowość elektroniczną), danymi podatkowymi lub aplikacją mObywatel.

    Dzięki personalizacji danych w e-Urzędzie Skarbowym zalogowany użytkownik ma dostęp do przeznaczonych dla niego informacji i usług.

  • Znajdziesz tu takie usługi jak:

    • Twój e-PIT (czyli zeznanie podatkowe PIT-28, PIT-36, PIT-37 lub PIT-38),
    • e-mikrofirma (bezpłatną aplikację do generowania i wysyłania JPK),
    • Mandaty - wykaz twoich mandatów karnych,
    • Płatności online,
    • Zwroty podatków,
    • Akty notarialne,
    • Historia deklaracji,
    • Raport podatnika,
    • Rozliczenia,
    • Pełnomocnictwa,
    • Wizyty w urzędzie.

    Uzyskasz dostęp m. in. do:

    • swoich aktualnych danych, a jeśli prowadzisz działalność, to również danych tej działalności,
    • informacji o swoim indywidualnym rachunku podatkowym, tzw. mikrorachunku podatkowym, na który wpłacisz należne podatki,
    • złożonych i otrzymanych dokumentów,
    • historii płatności,
    • historii logowania,
    • informacji o udzielnych pełnomocnictwach.

    Złożysz do urzędu skarbowego:

    • Wniosek o wydanie zaświadczenia:
      • o niezaleganiu lub stanie zaległości w podatkach,
      • o dochodach,
      • o wysokości dochodu i składkach,
    • Zgłoszenie ZAP-3,
    • Pismo ogólne,
    • Wniosek o stwierdzenie nadpłaty
    • Pismo w sprawie wyjaśnienia przeznaczania wpłaty,
    • Wniosek o zaliczenie nadpłaty lub zwrotu podatku na poczet innych zobowiązań,
    • Zawiadomienie o popełnieniu czynu zabronionego (tzw. czynny żal),
    • Zawiadomienie ZAW-NR,
    • Pełnomocnictwo UPL-1/Zawiadomienie OPL-1,
    • Czynny żal,
    • Wyjaśnienie przeznaczenia wpłaty,
    • Wniosek o zwrot kosztów za zakup kasy,
    • Wniosek o wydanie wypisu lub zaświadczenia z Rejestru Zastawów Skarbowych (WW-1),
    • Wniosek o rozłożenie na raty (podatku) (RAT-ZW),
    • Zgłoszenie interwencji (INT-1),
    • Wniosek o zezwolenie na dobrowolne poddanie się odpowiedzialności (DPO-1).

    Złożysz do Krajowej Informacji Skarbowej:

    • Pismo WIS

    Platforma zapewni również pełną transakcyjność (m.in. przez elektroniczne płatności online) dla wszystkich udostępnianych e-usług, funkcjonalności.

    W e-Urzędzie Skarbowym systematycznie będą się pojawiać nowe usługi, co umożliwi kompleksową obsługę użytkowników.

  • Nie. Do e-Urzędu Skarbowego zalogujesz się na stronie podatki.gov.pl.

  • Jeśli chcesz skorzystać z usług e-Urzędu Skarbowego złóż formularz ZAP-3 w urzędzie skarbowym.

  • Jeśli chcesz skorzystać z usług e-Urzędu Skarbowego złóż formularz ZAP-3 w urzędzie skarbowym.

  • Do e-Urzędu Skarbowego możesz się zalogować:

    1. przez login.gov.pl (tj. profil zaufany, aplikację mObywatel, bankowość elektroniczną lub e-dowód)

      Będziesz mieć pełny dostęp do swoich danych (zakładka Twoje dane) i wszystkich usług e-Urzędu Skarbowego.

    2. twoimi danymi podatkowymi (PESEL lub NIP i kwota przychodów)

      Będziesz mieć dostęp do swoich danych (zakładka Twoje dane) i usługi Twój e-PIT. Pozostałe usługi e-Urzędu Skarbowego będą niedostępne.

      Aby się zalogować danymi podatkowymi, przygotuj:

      • PESEL lub NIP i datę urodzenia
      • łączną kwotę przychodu z zeznania za 2023 r.
      • jedną z kwot z jednej, dowolnej informacji od płatnika za 2024 r. (np. z PIT-11 od Twojego pracodawcy),
      • kwotę nadpłaty/podatku do zapłaty z zeznania za 2023 r.
  • Zakres danych dostępnych w e-Urzędzie Skarbowym zależy od wybranej przez ciebie metody logowania.

    Po zalogowaniu przez login.gov.pl (profil zaufany, e-dowód lub bankowość elektroniczna) lub aplikację mObywatel będziesz mieć pełny dostęp do swoich danych i wszystkich usług e-Urzędu Skarbowego.

    Jeśli zalogujesz się danymi podatkowymi, będziesz mieć ograniczony dostęp do usług e-Urzędu Skarbowego, tj. wyłącznie do Twojego e-PIT i do swoich danych (zakładka Twoje dane).

  • Użytkownik zalogowany danymi podatkowymi ma dostęp do swoich danych i usługi Twój e-PIT. Pozostałe usługi e-Urzędu Skarbowego będą niedostępne.

    Aby uzyskać dostęp do pozostałych usług, zaloguj się przez login.gov.pl lub aplikację mObywatel.

  • Do korzystania z e-Urzędu Skarbowego nie jest wymagana rejestracja użytkownika. Zaloguj się jedną z dostępnych metod, by uzyskać dostęp do swojego konta w e-Urzędzie Skarbowym

  • Każde logowanie do naszych usług jest rejestrowane, a użytkownik posiada dostęp do swojej historii logowania.

  • Nie, po zalogowaniu się do e-Urzędu Skarbowego będziesz mieć dostęp do wszystkich usług udostępnianych w serwisie, w tym do usługi Twój e-PIT.

  • Nie, korzystanie z e-Urzędu Skarbowego jest dobrowolne.

  • Nie ma takiej potrzeby. Nasze usługi są dostępne za pośrednictwem aplikacji webowej z wykorzystaniem przeglądarki internetowej użytkownika.

  • Tak, ale to nie wszystko. W e-Urzędzie Skarbowym osoby fizyczne mogą dokonać zapłaty:

    • należności na indywidualny rachunek podatkowy (PIT, CIT, VAT),
    • podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC) oraz podatku od spadków i darowizn (SD),
    • pozostałych podatków i należności niepodatkowych oraz opłat,
    • mandatów karnych,

    Masz do wyboru trzy metody płatności:

    • przelew elektroniczny,
    • BLIK (wyłącznie dla formularzy PIT),
    • karta płatnicza (wyłącznie dla formularzy PIT).

    Jeśli chcesz zapłacić pełną kwotę zaległości, uwzględniającą odsetki za zwłokę i opłatę prolongacyjną należy:

    • na koncie osoby fizycznej wybrać przycisk „Opłać/Opłać zobowiązania/Opłać raty/Opłać odroczenia”,
    • na koncie Organizacji wybrać przycisk „Pobierz dane do płatności/ Pobierz dane do płatności rat/ Pobierz dane do płatności odroczeń”. Na koncie organizacji nie ma płatności.
  • Nie trzeba mieć kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Każde pismo wysłane przez zalogowanego użytkownika e-Urzędu Skarbowego zostanie w jego imieniu opatrzone pieczęcią kwalifikowaną Szefa KAS. W takiej pieczęci dodamy identyfikator oraz imię i nazwisko użytkownika.

  • Tak, będzie to można zrobić przez usługę e-mikrofirma, udostępnianą w e-Urzędzie Skarbowym.

  • Aby złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia w imieniu innej osoby fizycznej lub innego podmiotu niebędącego osobą fizyczną za pośrednictwem e-Urzędu Skarbowego musisz posiadać pełnomocnictwo ogólne PPO-1.

    Osoby, które nie posiadają aktualnych pełnomocnictw ogólnych mają zablokowaną taką możliwość.

  • e-Urząd Skarbowy umożliwia złożenie pełnomocnictwa UPL-1 w swoim imieniu lub imieniu innej osoby fizycznej czy innego podmiotu niebędącego osobą fizyczną – jeśli użytkownik jest pełnomocnikiem zawodowym (adwokatem, radcą prawnym, doradcą podatkowym) i składa uwierzytelniony odpis pełnomocnictwa UPL-1.

  • Tak, ale musisz posiadać udzielone pełnomocnictwo UPL-1 od osoby, w imieniu której chcesz złożyć zgłoszenie ZAP-3.

  • Tak, e-Urząd Skarbowy umożliwia przeglądanie deklaracji elektronicznych oraz ich wizualizację, pobranie i wydrukowanie, z poziomu zakładek:

    • Deklaracje - Historia deklaracji (jeśli deklaracja była wysłana poza e-US) albo
    • Dokumenty - Wysłane (jeśli deklaracja była wysłana przez e-US).
  • Informacja o złożonym zeznaniu będzie widoczna w zakładce Historia deklaracji, po przetworzeniu dokumentu w bazie danych Krajowej Administracji Skarbowej – w przypadku deklaracji złożonej poza serwisem e-US.

    Informacja o złożonym zeznaniu będzie widoczna w zakładce Dokumenty – Wysłane po poprawnym przetworzeniu dokumentu – w przypadku deklaracji złożonej z poziomu e-US.

    Z poziomu tych zakładek będziesz mieć możliwość wizualizacji i wydruku złożonego dokumentu.

  • Tak, status zwrotu zobaczysz, gdy rozpoczniemy jego realizację. Informacja ta będzie dostępna w zakładce „Zwroty podatków”.

  • Raport podatnika skierowany jest przede wszystkim do osób prowadzących działalność gospodarczą oraz organizacji.

  • Zawiera on sekcje z danymi identyfikacyjnymi, informacjami o zaległościach i egzekucji, zaliczkach, deklaracjach, rachunkach bankowych i pełnomocnikach, a także informacje o przynależności do grupy VAT lub kapitałowej.

  • Ma on charakter informacyjny i służy do przekazywania podatnikom szczegółowych danych dotyczących ich statusu podatkowego.

  • Podatnik prowadzący działalność gospodarczą, użytkownik konta organizacji lub pracownik urzędu skarbowego na wniosek przedsiębiorcy, podczas osobistej wizyty.

  • Nie, raport wygenerowany pierwszy raz danego dnia jest kasowany o północy i nie uwzględnia zmian, które mogły nastąpić w ciągu dnia.

  • Usługa Rozliczenia umożliwia klientom:

    • przeglądanie danych dotyczących sald i szczegółów rozliczeń w poszczególnych podatkach m.in. PIT, VAT, CIT,
    • dla osób fizycznych opłacenie:
      • należności z odsetkami za zwłokę, które są pobierane z systemów źródłowych KAS,
      • zaległości rozłożonych na raty lub z odroczonym terminem płatności wraz z odsetkami za zwłokę i opłatą prolongacyjną, które są określone w decyzji,
        dla kont organizacji pobranie danych do płatności uwzględniających:
      • należności z odsetkami za zwłokę, które są pobierane z systemów źródłowych KAS,
      • zaległości rozłożonych na raty lub z odroczonym terminem płatności wraz z odsetkami za zwłokę i opłatą prolongacyjną, które są określone w decyzji,
    • złożenie pism dla transakcji ze statusem „Nadpłata” i „Do rozliczenia” poprzez wybór infotipa,
    • eksport danych do plików pdf i xlsx.

     

  • Osoby fizyczne, w kontekście swoich rozliczeń i w kontekście rozliczeń organizacji, jeśli są zalogowani jako użytkownicy konta organizacji.

  • Dostęp do usługi jest możliwy ze strony głównej:

    • z widżetu „Do zapłaty”,
    • z menu bocznego – zakładka Rozliczenia,
    • poprzez kafel Rozliczenia.

    Do usługi można również przejść z poziomu Historia deklaracji.

    • Podatki dochodowe (w tym podatek liniowy, podatek od osób duchownych, ryczałt z tytułu najmu, podatek z tytułu zbycia papierów wartościowych, zryczałtowany podatek dochodowy)
    • Podatek od towarów i usług
    • Podatek dochodowy od osób prawnych
    • Podatek od czynności cywilnoprawnych
    • Podatek od spadków i darowizn
  • W usłudze Rozliczenia prezentowane są wszystkie transakcje nierozliczone stanowiące nadpłatę lub zaległość bez ograniczeń czasowych. Dodatkowo prezentowane są transakcje rozliczone (powiązane) z okresu 5 ostatnich lat, jednak nie starsze niż 1 stycznia 2021 r.

  • Wszelkie aktualizacje dokonane w danych prezentowanych w serwisie e-Urząd Skarbowy są pobierane z systemów Krajowej Administracji Skarbowej raz na dobę - w trybie nocnym. Natomiast wpłaty dokonane w e-Urzędzie Skarbowym za pośrednictwem BLIK i kart płatniczych będą widoczne w zakładce „Rozliczenia” dopiero następnego dnia po ich zaksięgowaniu przez właściwy urząd skarbowy, w zależności od metody płatności odpowiednio:

    • karta płatnicza i BLIK - najwcześniej na trzeci dzień roboczy od dnia dokonania wpłaty,
    • przelew elektroniczny - najwcześniej na drugi dzień roboczy od dnia dokonania wpłaty”.
  • Użytkownik e-US w swoich rozliczeniach zobaczy:

    • zaksięgowane i rozliczone dokumenty, w tym korekty,
    • dokonane wpłaty, w tym pobrane odsetki i koszty upomnienia,
    • zrealizowane zwroty, przeksięgowania,
    • wypłacone oprocentowanie,
    • dodatkowe informacje o transakcjach nierozliczonych, czyli o: upomnieniach, tytułach wykonawczych, błędnych dokumentach, zagrożeniu wpisem do RNP, wpisie do RNP,
    • wpłaty zaksięgowane na kontach do wyjaśnienia,
    • kwotę zaległości wraz z odsetkami i kosztami upomnienia.

     

  • Tak, pisma w sprawie WIS składa się i doręcza wyłącznie za pośrednictwem konta w e-Urzędzie Skarbowym korzystając z Pisma WIS.

    Jeśli otrzymałeś z KIS:

    • wezwanie - odpowiedz na nie poprzez Pismo WIS (Pismo w sprawie WIS),
    • decyzję (z którą się nie zgadzasz) - złóż odwołanie poprzez Pismo WIS (Odwołanie w sprawie WIS),
    • postanowienie (z którym się nie zgadzasz) - złóż zażalenie poprzez Pismo WIS (Zażalenie w sprawie WIS).

     

  • Aby zarządzać telePIN-em – ustawić go, zmienić, a nawet usunąć – wystarczy zalogować się do Twojego osobistego konta w e-Urzędzie Skarbowym lub w aplikacji mobilnej e-Urząd Skarbowy. Po zalogowaniu, szukaj sekcji Ustawienia – znajdziesz ją bezpośrednio w e-Urzędzie Skarbowym lub, w przypadku aplikacji mobilnej, jako Ustawienia kontaInfolinia Krajowej Administracji Skarbowej. W tej sekcji znajdują się opcje pozwalające na samodzielne zarządzanie Twoim telePIN-em, bez potrzeby kontaktu z pracownikiem urzędu. W razie jakichkolwiek wątpliwości lub potrzeby dodatkowej pomocy, dostępna jest Infolinia Krajowej Administracji Skarbowej.

    Szczegółowe informacje na temat telePIN znajdziesz na stronie: https://www.podatki.gov.pl/e-urzad-skarbowy/telepin/

  • To prawda, kod telePIN może zostać wydany osobie upoważnionej do działania w imieniu organizacji. Należy jednak pamiętać, że kod telePIN jest powiązany z konkretną osobą fizyczną, a więc jest telePIN-em pełnomocnika, a nie bezpośrednio kodem tej organizacji.

    Szczegółowe informacje na temat telePIN znajdziesz na stronie: https://www.podatki.gov.pl/e-urzad-skarbowy/telepin/

  • TelePIN, czyli unikalny, sześciocyfrowy kod, służy przede wszystkim do identyfikacji dzwoniącego w rozmowie telefonicznej z infolinią KAS – Krajowej Administracji Skarbowej. Dzięki niemu, można uzyskać poufne informacje na temat swoich spraw podatkowych. Mówiąc dokładniej, chodzi o dane dotyczące np. nadpłat podatku, statusu zwrotów czy też aktualnego stanu rozliczeń z Urzędem Skarbowym. TelePIN jest wymagany, aby mieć pewność, że dostęp do informacji mają tylko osoby uprawnione.

    Szczegółowe informacje na temat telePIN znajdziesz na stronie: https://www.podatki.gov.pl/e-urzad-skarbowy/telepin/