HUB Paragonowy


HUB paragonowy – informacje dotyczące systemu dystrybucji paragonów w postaci elektronicznej

Aplikacja e-paragony

Twoje wydatki i paragony w jednym miejscu!

 

Papierowe paragony można w obecnych czasach uznać za przeżytek. Jest to forma mało wygodna, szczególnie dla kupujących, którzy często nie żądają paragonu za zakupiony towar czy usługę. Obecnie przepisy pozwalają na wystawienie klientowi paragonu w postaci elektronicznej, ale problemem staje się sposób jego dystrybucji do Klienta (Nabywcy), a konkretnie sposób, w który kasa rejestrująca będzie „wiedziała” gdzie przekazać e-paragon Klientowi, który wyraził wolę jego otrzymania. Duże sieci handlowe rozwiążą ten problem poprzez własne programy lojalnościowe i tworzenie własnych aplikacji na urządzenia Klientów do odbioru e-paragonów. W ten sposób powstałoby wiele różnorakich systemów dystrybucji e-paragonów, a Klient musiałby wyposażyć się w wiele (w zależności od sprzedawcy) aplikacji. Ale nadal nie rozwiązuje to problemu w sposób systemowy z tego względu, że nie wszyscy przedsiębiorcy prowadzą programy lojalnościowe, a na zbudowanie dedykowanych rozwiązań po prostu nie będą chcieli ponosić dodatkowych kosztów.

Rozwiązaniem problemu jest zbudowanie centralnej, ogólnopolskiej platformy rejestracji Klientów (HUBa paragonowego) odpowiedzialnej za:

  • powiązanie anonimowego Klienta z wystawionymi przez kasę paragonami,
  • odbieranie e-paragonów wystawionych przez wiele kas rejestrujących,
  • dystrybucję e-paragonu do Klienta.

Usługa umożliwiająca pobranie paragonu w postaci elektronicznej na smartfona będzie całkowicie anonimowa. Klient otrzyma unikalny identyfikator, który umożliwi mu pobieranie e-paragonów. Do otrzymania identyfikatora nie są wymagane żadne dane identyfikujące Klienta, niepotrzebny jest nawet numer telefonu.

Jednym z elementów systemu jest aplikacja mobilna napisana przez dowolnego producenta oprogramowania. Jedną z aplikacji do wyboru będzie aplikacja mobilna Ministerstwa Finansów (aplikacja e-Paragony).

Jak to działa? Najpierw kupujący pobiera i instaluje na swoim smartfonie aplikację (np. e-paragony autorstwa MF). Aplikacja, na żądanie kupującego jednorazowo łączy się z systemem dystrybucji e-paragonów, aby pobrać wygenerowany, unikalny identyfikator, którym klient będzie posługiwał się przy kasie, żądając paragonu w postaci elektronicznej. W celu uzyskania identyfikatora nie podaje się żadnych danych. Kupujący robiąc zakupy i wyrażając wolę otrzymania paragonu elektronicznego przedstawia identyfikator kasjerowi w postaci kodu paskowego, kasjer skanuje go czytnikiem, a kasa rejestrująca wysyła paragon do systemu dystrybucji. Klient w ciągu kilku sekund, funkcją aplikacji może już pobrać z systemu swój paragon. Czynności te powtarzają się przy pobieraniu kolejnych e-paragonów (w innych sklepach i w innym czasie). Zakładamy, że Klient będzie miał na odbiór e-paragonu do 30 dni. Klient zawsze może otrzymać paragon papierowy. Planowany termin uruchomienia usługi to wrzesień 2023 r.

Wśród korzyści z wynikających z rezygnacji z paragonu papierowego można wymienić:

  1. Dostęp do e-paragonu w każdym czasie.
  2. Gwarancję autentyczności.
  3. Mniejsze ryzyko zgubienia.
  4. Łatwiejsze przechowywanie, e-paragon jest trwalszy - nie blaknie.
  5. Łatwy dostęp do e-paragonu w przypadku składania reklamacji.
  6. Możliwość analizy wydatków za pomocą np. aplikacji mobilnej MF. Pomoc w planowaniu budżetu domowego.
  7. Bonusy od usługodawców.
  8. Ochronę środowiska.
  9. Oszczędność na zakupie rolek papieru do druku paragonów.
  10. Ograniczenie szarej strefy.

Zgłaszanie problemów technicznych

Pytania dotyczące wdrożenia systemu dystrybucji paragonów w postaci elektronicznej mogą być zgłaszane do Ministerstwa Finansów na adres e-mail: e-paragony@mf.gov.pl

Ważne

To może Ci się przydać

Aplikacja e-paragony
Wybierz
Dokumentacja
Wybierz
Pytania i odpowiedzi
Wybierz