
Papierowe paragony można w obecnych czasach uznać za przeżytek. Jest to forma mało wygodna, szczególnie dla kupujących, którzy często nie żądają paragonu za zakupiony towar czy usługę. Obecnie przepisy pozwalają na wystawienie klientowi paragonu w postaci elektronicznej, ale problemem staje się sposób jego dystrybucji do Klienta (Nabywcy), a konkretnie sposób, w który kasa rejestrująca będzie „wiedziała” gdzie przekazać e-paragon Klientowi, który wyraził wolę jego otrzymania. Duże sieci handlowe rozwiążą ten problem poprzez własne programy lojalnościowe i tworzenie własnych aplikacji na urządzenia Klientów do odbioru e-paragonów. W ten sposób powstałoby wiele różnorakich systemów dystrybucji e-paragonów, a Klient musiałby wyposażyć się w wiele (w zależności od sprzedawcy) aplikacji. Ale nadal nie rozwiązuje to problemu w sposób systemowy z tego względu, że nie wszyscy przedsiębiorcy prowadzą programy lojalnościowe, a na zbudowanie dedykowanych rozwiązań po prostu nie będą chcieli ponosić dodatkowych kosztów.
Rozwiązaniem problemu jest zbudowanie centralnej, ogólnopolskiej platformy rejestracji Klientów (HUBa paragonowego) odpowiedzialnej za:
- powiązanie anonimowego Klienta z wystawionymi przez kasę paragonami,
- odbieranie e-paragonów wystawionych przez wiele kas rejestrujących,
- dystrybucję e-paragonu do Klienta.
Usługa umożliwiająca pobranie paragonu w postaci elektronicznej na smartfona będzie całkowicie anonimowa. Klient otrzyma unikalny identyfikator, który umożliwi mu pobieranie e-paragonów. Do otrzymania identyfikatora nie są wymagane żadne dane identyfikujące Klienta, niepotrzebny jest nawet numer telefonu.
Jednym z elementów systemu jest aplikacja mobilna napisana przez dowolnego producenta oprogramowania. Jedną z aplikacji do wyboru będzie aplikacja mobilna Ministerstwa Finansów (aplikacja e-Paragony).
Jak to działa? Najpierw kupujący pobiera i instaluje na swoim smartfonie aplikację (np. e-paragony autorstwa MF). Aplikacja, na żądanie kupującego jednorazowo łączy się z systemem dystrybucji e-paragonów, aby pobrać wygenerowany, unikalny identyfikator, którym klient będzie posługiwał się przy kasie, żądając paragonu w postaci elektronicznej. W celu uzyskania identyfikatora nie podaje się żadnych danych. Kupujący robiąc zakupy i wyrażając wolę otrzymania paragonu elektronicznego przedstawia identyfikator kasjerowi w postaci kodu paskowego, kasjer skanuje go czytnikiem, a kasa rejestrująca wysyła paragon do systemu dystrybucji. Klient w ciągu kilku sekund, funkcją aplikacji może już pobrać z systemu swój paragon. Czynności te powtarzają się przy pobieraniu kolejnych e-paragonów (w innych sklepach i w innym czasie). Zakładamy, że Klient będzie miał na odbiór e-paragonu do 30 dni. Klient zawsze może otrzymać paragon papierowy. Planowany termin uruchomienia usługi to wrzesień 2023 r.
Wśród korzyści z wynikających z rezygnacji z paragonu papierowego można wymienić:
- Dostęp do e-paragonu w każdym czasie.
- Gwarancję autentyczności.
- Mniejsze ryzyko zgubienia.
- Łatwiejsze przechowywanie, e-paragon jest trwalszy - nie blaknie.
- Łatwy dostęp do e-paragonu w przypadku składania reklamacji.
- Możliwość analizy wydatków za pomocą np. aplikacji mobilnej MF. Pomoc w planowaniu budżetu domowego.
- Bonusy od usługodawców.
- Ochronę środowiska.
- Oszczędność na zakupie rolek papieru do druku paragonów.
- Ograniczenie szarej strefy.
Zgłaszanie problemów technicznych
Pytania dotyczące wdrożenia systemu dystrybucji paragonów w postaci elektronicznej mogą być zgłaszane do Ministerstwa Finansów na adres e-mail: e-paragony@mf.gov.pl