
Twoje prawa i obowiązki, gdy prowadzisz podatkową księgę przychodów i rozchodów (PKPiR)
Na dzień likwidacji działalności masz obowiązek sporządzenia wykazu składników majątku Twojej firmy oraz spisu z natury.
Masz obowiązek sporządzenia „Wykazu składników majątku”.
Na dzień likwidacji działalności masz obowiązek sporządzenia wykazu wszystkich składników majątku Twojej firmy1
Wykaz nie ma określonego wzoru, jednak musi zawierać co najmniej:
- liczbę porządkową,
- określenie (nazwę) składnika majątku,
- datę nabycia składnika majątku,
- kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku oraz kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku zaliczoną do kosztów uzyskania przychodów,
- wartość początkową,
- metodę amortyzacji,
- sumę odpisów amortyzacyjnych,
- wysokość wypłaconych środków pieniężnych należnych wspólnikom z tytułu udziału w spółce niebędącej osobą prawną na dzień likwidacji.
Odpłatne zbycie pozostałych na dzień likwidacji prowadzonej samodzielnie działalności gospodarczej składników majątku może się wiązać z obowiązkiem rozliczenia uzyskanego przychodu, jako przychodu z działalności gospodarczej.
Nie będziesz musiał dokonać takiego rozliczenia, jeżeli od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła likwidacja działalności gospodarczej, do dnia ich odpłatnego zbycia upłynęło sześć lat i odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej.
Jeżeli dokonasz zbycia składników majątku Twojej firmy po dniu likwidacji działalności, ale nie później niż w ciągu 6 lat (licząc od pierwszego dnia miesiąca, który nastąpi po miesiącu, w którym zlikwidujesz działalność gospodarczą):
- ustal dochód/stratę ze sprzedaży tych składników2,
- wykaż przychód, koszty i ustalony dochód/stratę w zeznaniu (PIT-36 lub PIT-36L), które złożysz za rok podatkowy, w którym dokonałeś sprzedaży tych składników.
Wykazu składników majątku nie musisz przekazywać do urzędu skarbowego, jak również nie musisz zawiadamiać naczelnika tego urzędu o jego sporządzeniu.
Masz obowiązek sporządzenia „Spisu z natury” (remanent likwidacyjny).
Na dzień likwidacji działalności masz obowiązek sporządzenia spisu z natury dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych3.
Spis z natury nie ma określonego wzoru, jednak musi zawierać4:
- imię i nazwisko właściciela zakładu (nazwę firmy),
- datę sporządzenia spisu,
- numer kolejny pozycji arkusza spisu,
- szczegółowe określenie:
- towarów handlowych,
- materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych,
- półwyrobów,
- produkcji w toku,
- wyrobów gotowych,
- braków i odpadów,
- jednostkę miary,
- ilość stwierdzoną w czasie spisu,
- cenę w złotych i groszach za jednostkę miary,
- wartość wynikającą z przemnożenia ilości towaru przez jego cenę jednostkową,
- łączną wartość spisu z natury,
- klauzulę "Spis zakończono na pozycji...",
- podpisy osób sporządzających spis oraz podpis właściciela zakładu (wspólników).
Spis z natury powinien obejmować zarówno towary stanowiące Twoją własność, jak również znajdujące się, w dniu sporządzenia spisu, poza Twoim zakładem, a także towary obce znajdujące się w Twoim zakładzie. Z tym, że towary obce nie podlegają wycenie; wystarczy, że wskażesz ich ilość i podasz informację czyją stanowią własność.
Najpóźniej w terminie 14 dni od dnia zakończenia sporządzania spisu masz obowiązek dokonania jego wyceny.
Spis z natury powinien stanowić ostatni wpis w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, nawet jeśli wynosi 0.
Nie masz obowiązku przekazywania spisu z natury do urzędu skarbowego, ale masz obowiązek przechowywania go do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego i udostępniać na żądanie organów przeprowadzających kontrolę.
Wartość spisu weźmiesz pod uwagę przy wyliczeniu podatku dochodowego w deklaracji rocznej (PIT-36 lub PIT-36L).
Prawa i Obowiązki w zakresie „Ulgi za złe długi”5.
Jeżeli jesteś wierzycielem, a dłużnik nie dokonał zapłaty należności przez 90 dni od terminu płatności masz prawo do dokonania zmniejszenia podstawy opodatkowania za rok podatkowy, w którym upłynęło 90 dni.
Jeżeli jednak środki te odzyskasz w kolejnych latach po likwidacji działalności gospodarczej to zobowiązany będziesz do dokonania korekty uprzednio złożonego zeznania podatkowego za rok, w którym zlikwidowałeś działalność.
Jeżeli jesteś dłużnikiem i nie dokonałeś zapłaty należności przez 90 dni od terminu ich płatności masz obowiązek zwiększenia podstawy opodatkowania za rok podatkowy, w którym upłynęło 90 dni.
Jeżeli jednak środki te spłacisz w kolejnych latach po likwidacji działalności, to będziesz mógł dokonać korekty uprzednio złożonego zeznania podatkowego za rok, w którym zlikwidowałeś działalność.
Pozostałe obowiązki
Pomimo likwidacji działalności gospodarczej masz obowiązek zapłaty ostatniej zaliczki na podatek dochodowy za ostatni miesiąc/kwartał działalności. Czyli w przypadku rozliczeń:
- miesięcznych – do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zakończyłeś prowadzenie działalności;
- kwartalnych - do 20. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym zakończyłeś prowadzenie działalności.
Twoje prawa i obowiązki, gdy prowadzisz ewidencję przychodów i opłacasz podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Na dzień likwidacji działalności masz obowiązek sporządzenia „wykazu składników majątku” Twojej firmy
Wykaz nie ma określonego wzoru, jednak musi zawierać co najmniej:
- liczbę porządkową,
- określenie (nazwę) składnika majątku,
- datę nabycia składnika majątku,
- kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku,
- wartość początkową,
- metodę amortyzacji,
- sumę odpisów amortyzacyjnych,
- wysokość wypłaconych środków pieniężnych należnych wspólnikom z tytułu udziału w spółce niebędącej osobą prawną na dzień likwidacji.
Jeżeli dokonasz zbycia składników majątku Twojej firmy po dniu likwidacji działalności, ale nie później niż w ciągu 6 lat (licząc od pierwszego dnia miesiąca, który nastąpi po miesiącu, w którym zlikwidujesz działalność gospodarczą):
- ustal przychód ze sprzedaży tych składników7,
- wykaż przychód w zeznaniu (PIT-28), które złożysz za rok podatkowy, w którym dokonałeś sprzedaży tego składnika.
Sprzedaż ruchomości opodatkujesz według stawki 3% zryczałtowanego podatku dochodowego, a nieruchomości według stawki 10%.
Wykazu składników majątku nie musisz przekazywać do urzędu skarbowego ani zawiadamiać naczelnika tego urzędu o jego sporządzeniu.
Prawa i Obowiązki w zakresie „Ulgi za złe długi”8.
Jeżeli jesteś wierzycielem, a dłużnik nie dokonał zapłaty należności przez 90 dni od terminu płatności masz prawo do dokonania zmniejszenia podstawy opodatkowania za rok podatkowy, w którym upłynęło 90 dni.
Jeżeli jednak środki te odzyskasz w kolejnych latach po likwidacji działalności gospodarczej, to zobowiązany będziesz do dokonania korekty uprzednio złożonego zeznania podatkowego za rok, w którym nastąpiła likwidacja.
Jeżeli jesteś dłużnikiem i nie dokonałeś zapłaty należności przez 90 dni od terminu ich płatności masz obowiązek zwiększenia podstawy opodatkowania za rok podatkowy, w którym upłynęło 90 dni.
Jeżeli jednak środki te spłacisz w kolejnych latach po likwidacji działalności, to będziesz mógł dokonać korekty uprzednio złożonego zeznania podatkowego za rok, w którym nastąpiła likwidacja.
Pozostałe obowiązki
Pomimo likwidacji działalności masz obowiązek zapłaty ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za miesiąc/kwartał, w którym zakończyłeś działalność.
Czyli w przypadku
- rozliczeń miesięcznych - do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zakończyłeś prowadzenie działalności;
- kwartalnych - do 20. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym zakończyłeś prowadzenie działalności.
Twoje prawa i obowiązki, gdy opłacasz podatek dochodowy w formie karty podatkowej.
Na dzień likwidacji działalności masz obowiązek sporządzenia „Wykazu składników majątku” Twojej firmy9.
Wykaz nie ma określonego wzoru, jednak musi zawierać co najmniej:
- liczbę porządkową,
- określenie (nazwę) składnika majątku,
- datę nabycia składnika majątku,
- kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku oraz kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku zaliczoną do kosztów uzyskania przychodów,
- wartość początkową,
- metodę amortyzacji,
- sumę odpisów amortyzacyjnych,
- wysokość wypłaconych środków pieniężnych należnych wspólnikom z tytułu udziału w spółce niebędącej osobą prawną na dzień likwidacji.
Odpłatne zbycie pozostałych na dzień likwidacji prowadzonej działalności gospodarczej składników majątku, o ile nie będzie dokonywane w ramach innej działalności, nie będzie powodować obowiązku rozliczenia tego zbycia.
Poinformuj naczelnika urzędu skarbowego o likwidacji prowadzonej działalności na formularz PIT-16Z, w którym wskażesz dzień zakończenia działalności gospodarczej. Masz obowiązek to zrobić niezależnie od tego, że organ podatkowy zostanie poinformowany o likwidacji działalności przez CEIDG.
PIT-16Z możesz przekazać bezpośrednio naczelnikowi urzędu skarbowego lub załączyć do wniosku CEiDG.
Formularz PIT-16Z masz obowiązek złożyć w ciągu siedmiu dni od dnia zakończenia prowadzenia działalności gospodarcze.
Po likwidacji działalności zapłać podatek dochodowy w formie karty podatkowej w proporcji do okresu prowadzenia działalności gospodarczej w danym miesiącu, tj. za ostatni miesiąc prowadzenia działalności zapłać podatek za okres do dnia zaprzestania działalności w wysokości 1/30 miesięcznej należności za każdy dzień10.
Mimo zlikwidowania działalności gospodarczej masz obowiązek złożyć w urzędzie skarbowym deklarację o wysokości składki ubezpieczenie zdrowotne, zapłaconej i odliczonej od karty podatkowej w poszczególnych miesiącach roku podatkowego w trakcie którego zlikwidowałeś działalność PIT-16A.
- art.24 ust.3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (zwaną dalej ustawą o PIT)
- art.14 ust.2 ustawy o PIT
- § 24 rozporządzenia Ministra Finansów w prawie prowadzenia księgi przychodów i rozchodów
- § 25 rozporządzenia Ministra Finansów w prawie prowadzenia księgi przychodów i rozchodów
- art. 26i ustawy o PIT
- art. 20 ust. 6 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (zwane dalej ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym)
- art. 6 ust.1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym
- art. 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym
- art.36 ust.1a ustawy o o zryczałtowanym podatku dochodowym
- art. 33 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym