Podstawowy podatek od dochodów osobistych.
Mam dochody z pracy wykonywanej za granicą
Mam dochody z umowy zlecenia lub o dzieło
Podatki, które opłacasz, kiedy zmienia się Twoja sytuacja majatkowa.
Wybrane podatki lokalne oraz inne formy opodatkowania.
Od czynności cywilnoprawnych (PCC)
GLOBE - opodatkowanie wyrównawcze
Od sprzedaży alkoholu w opakowaniach powyżej 300 ml
Podatek od niektórych instytucji finansowych
Data publikacji: 15.12.2025
Data aktualizacji: 15.12.2025
Wiążąca informacja taryfowa (WIT) jest decyzją rozstrzygającą o klasyfikacji taryfowej towarów, tj. ustalająca właściwy kod Taryfy celnej dla określonego towaru.
Podstawa prawna: art. 33 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego unijny kodeks celny
Pamiętaj, że decyzje WIT odnoszą się tylko do nomenklatury opartej na Zharmonizowanym Systemie Oznaczania i Kodowania Towarów (HS) (np. Nomenklatura Scalona, TARIC itd.), ale nie są udzielane dla kodów HS.
Nomenklatura Scalona (CN) jest stosowana w UE na poziomie 8 cyfrowym, natomiast TARIC jest kodem 10-cyfrowym z dwoma kolejnymi cyframi 9. i 10., stosowanym na poziomie UE do określania środków taryfowych i pozataryfowych, takich jak zawieszenia, cła antydumpingowe, itd. Kod TARIC może zostać uzupełniony kodami dodatkowymi o maksymalnie czterech znakach. W razie jakichkolwiek wątpliwości z wyborem nomenklatury celnej, skontaktuj się z odpowiednim organem celnym.
Decyzja WIT ważna jest przez okres 3 lat od daty jej wydania i jest wiążąca dla organów celnych i posiadacza jedynie w odniesieniu do towarów, dla których formalności celne zostały dokonane po dniu, w którym informacja została wydana.
Wszystkie decyzje WIT wydane przez państwa członkowskie są publikowane w centralnej bazie EBTI (European Binding Tariff Information) .
Wniosek o wydanie decyzji w sprawie WIT może złożyć podmiot, który ma siedzibę w państwie członkowskim UE, dla potrzeb przywozu towarów na obszar Unii Europejskiej lub wywozu poza jej obszar. Wniosku nie przyjmuje się, jeżeli dotyczy obrotu wewnątrzwspólnotowego.
Wniosek o WIT możesz złożyć tylko dla firmy, która jest zarejestrowana w obszarze cła i posiada numer EORI.
Wyimek Jeżeli zlecisz wystąpienie o WIT innej firmie (np. agencji celnej) lub osobie (np. doradcy podatkowemu), musisz udzielić jej upoważnienia w formie przedstawicielstwa bezpośredniego. Inna firma lub osoba musi posiadać EORI. Właściciel/osoba uprawniona do samodzielnej reprezentacji firmy lub pracownik firmy (posiadający odpowiednie uprawnienia) nie musu posiadać nr EORI.
Wniosek złóż w dowolnym dogodnym dla Ciebie terminie.
Złożenie wniosku o udzielenie wiążącej informacji taryfowej (WIT) możliwe jest wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC).
Pamiętaj! Twój wniosek nie zostanie rozpatrzony, jeżeli złożysz go w formie papierowej lub elektronicznie za pośrednictwem skrzynki e-PUAP bądź skrzynki do e-Doręczeń.
Podstawa prawna: art. 10a ust. 1 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. Prawo celne w zw. z art. 6 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego unijny kodeks celny
Zobacz Instrukcję wypełniania wniosku o wydanie WIT z załącznikami oraz Instrukcję wypełniania wniosku o wydanie WIT bez załączników.
Wszelkie informacje dotyczące rejestracji i uzyskania uprawnień do składania e-wniosków o WIT znajdują się na PUESC w opisie usługi skarbowo-celnej Uzyskaj Wiążącą Informację Taryfową (WIT) - puesc.gov.pl
Oprócz sporządzonego we wniosku opisu towaru, niekiedy zachodzi potrzeba załączenia dodatkowych dokumentów zawierających informacje uzupełniające o towarze, pozwalające na jednoznaczne ustalenie jego tożsamości i określenie właściwego kodu nomenklatury towarowej Taryfy celnej.
Do wniosku możesz dołączyć np. fotografie, plany, schematy, katalogi, atesty, instrukcje, informacje od producenta lub inne dokumenty umożliwiające organowi wydającemu WIT dokonanie właściwej klasyfikacji towaru, a tam gdzie to jest możliwe, pomocnym będzie także dostarczenie próbki towaru.
Nie przesyłaj próbek o specjalnym charakterze, np. leków pod specjalnym nadzorem (w tym narkotyków) czy substancji radioaktywnych. Przesyłaną próbkę towaru oznacz numerem e-wniosku o WIT.
Złożenie wniosku o WIT jest bezpłatne.
W przypadku gdy do rozpatrzenia wniosku konieczne będzie dokonanie dodatkowych badań lub analiz, będziesz zobowiązany uiścić opłatę z tego tytułu.
Podstawa prawna: art. 92 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. Prawo celne
Jeżeli działasz przez pełnomocnika, powinieneś zapłacić opłatę skarbową od udzielonego pełnomocnictwa w wysokości 17 zł.
Jeśli masz upoważnienie w formie elektronicznej oraz złożysz je za pośrednictwem PUESC
Opłatę wpłać do:
Jeśli masz upoważnienie w innej formie niż elektroniczna
Opłatę wpłać na konto:
Urząd Miasta Poznania
Wydział Finansowy
PKO BP S.A. nr 94102040270000160212620763
Informacje na temat zapłaty opłaty skarbowej znajdziesz także w opisie usługi Powiąż reprezentanta z firmą na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC) w zakładce „Jak opłacić opłatę skarbową"
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
Wiążąca informacja taryfowa jest wydawana w możliwie krótkim terminie, maksymalnie w ciągu 120 dni od daty przyjęcia wniosku, tj. od chwili, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdzi, że wniosek zawiera wszelkie informacje, które są niezbędne do wydania decyzji.
Termin ten może ulec wydłużeniu, jeżeli będziemy musieli wezwać Cię do uzupełnienia wniosku (np. do dostarczenia próbki towaru) lub gdy konieczne będzie przeprowadzenie specjalistycznych badań lub analiz.
WIT zostanie wysłana na twoje konto na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC)
Przed wydaniem decyzji możemy Cię poprosić o uzupełnienie wniosku o kolejne dokumenty/załączniki, które przesyłasz za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC)
Może się zdarzyć, że decyzja WIT straci swoją ważność przed upływem trzyletniego okresu.
W określonych przypadkach, decyzja WIT może być nadal używana w odniesieniu do wiążących umów zawartych na podstawie decyzji, zanim ta decyzja utraciły ważność lub została cofnięta. Okres przedłużonego użycia, o którym mowa w akapicie pierwszym nie przekracza sześciu miesięcy od daty utraty ważności lub od daty cofnięcia decyzji WIT.
Posiadacz decyzji składa wniosek do organu celnego, który wydał decyzję, w terminie 30 dni od dnia, w którym utraciła ona ważność lub została cofnięta, wskazując ilości, dla których wnosi o przedłużone stosowanie oraz państwo lub państwa członkowskie, w których towary zostaną poddane formalnościom celnym w okresie przedłużonego użycia.
Podstawa prawna: art. 34 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego unijny kodeks celny
Jeżeli nie zgadzasz się z wydaną WIT, masz 14 dni kalendarzowych na złożenie odwołania.
Podstawa prawna: art. 223 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa
Odwołanie skieruj do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC).
Podstawa prawna: art. 69 ust. 1 pkt 2a , art. 70 ust. 2a oraz art. 73e ustawy z dnia 19 marca 2004 r. Prawo celne w zw. z art. 6 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego unijny kodeks celny
Pamiętaj, aby zażalenie/odwołanie zawierało:
Podstawa prawna: art. 222 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa
Na skutek złożenia odwołania, Twoja sprawa zostanie rozpatrzona przez drugą instancję. Po ponownej analizie sprawy, wydamy rozstrzygnięcie utrzymujące, uchylające lub zmieniające decyzję pierwszej instancji.
Podstawa prawna: art. 233 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa
Jeżeli nie zgadzasz się z rozstrzygnięciem wydanym w drugiej instancji, możesz złożyć skargę i skierować swoją sprawę, za pośrednictwem Dyrektora KIS, do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu. Skargę wnosi się pocztą na adres Krajowej Informacji Skarbowej lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP.
Podstawa prawna: art. 54 § 1 i 1a ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi
Krajowa Informacja Skarbowa
ul. Warszawska 5
43-300 Bielsko-Biała
e-mail:kancelaria.kis@mf.gov.pl
adres skrytki na ePUAP: /KIS/SkrytkaESP
adres do doręczeń elektronicznych (ADE): AE:PL-95202-60557-SAHRJ-25
Rachunek bankowy Krajowej Informacji Skarbowej NBP O/O Katowice 25 1010 1212 0064 6422 3100 0000.
Pytania możesz przesyłać przez internetowy formularz na stronie internetowej podatki.gov.pl, wybierając u dołu strony przycisk „Skontaktuj się z nami”, a potem opcję „Napisz do nas”.
Pamiętaj! wypełnij wszystkie obowiązkowe pola formularza. Na adres e-mail wskazany w formularzu prześlemy potwierdzenie przekazania pytania (wraz z nadanym mu numerem), a następnie odpowiedź.
Dzwoniąc na infolinię:
+48 22 330 03 30 (połączenia z telefonów komórkowych)
+48 801 055 055 (połączenia z telefonów stacjonarnych)
+48 22 330 03 30 (połączenia z zagranicy)
możesz uzyskać pomoc w zakresie zagadnień technicznych wyłącznie w zakresie rejestracji do usługi, czyli zakładania konta na portalu PUESC, rejestracji firmy oraz powiązania osoby z firmą – wewnętrzny 3, następnie 1.