Głos podatnika - szczegóły zgłoszenia
Głos podatnika
0

0

0

Zgłoszenie SD-Z2

Kategoria: Inne
Numer zgłoszenia: Głos_podatnika_Inne_117177
Data zgłoszenia: 10.06.2025
Status pomysłu: Wyjaśnione
Sytuacja: zgłoszenie SD-Z2 w sytuacji, gdy nie zna się składników masy spadkowej. Problem: różne US różnie podchodzą do takiej sprawy - jedne zalecają złożyć formularz i uzupełnić go dowolnymi składnikami informując o późniejszej możliwości złożenia korekty, inne proponują złożenie druku bez części dot. składników, a jeszcze inne stoją na stanowisku, że skoro nie ma się wiedzy o masie spadkowej, to termin 6 miesięczny liczony jest od momentu, gdy spadkobierca pozna te składniki. Rozwiązanie: wydanie objaśnień/wytycznych.
Zgodnie z zasadą ogólną spadkobierca ma obowiązek zgłosić nabycie własności w terminie 6 miesięcy od uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku. Natomiast, zgodnie z art. 4a ust. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn, jeżeli dowiedział się o nabyciu poszczególnych składników masy spadkowej po upływie powyższego terminu i uprawdopodobni ten fakt późniejszego uzyskania takiej informacji, termin na zgłoszenie tych składników wynosi 6 miesięcy od dnia, w którym dowiedział się o ich nabyciu.
Ze względu na jednoznaczne brzmienie tych przepisów, nie jest zasadne wydanie wytycznych w tym zakresie.