1
1
0
Stawki VAT
Kategoria: VAT
Numer zgłoszenia: Głos_podatnika_VAT_117128
Data zgłoszenia: 18.03.2025
Status pomysłu: Zrealizowane
Proponuję wprowadzić jedną stawkę VAT na wszystkie towary/usługi, tak by wpływy do budżetu zostały z VAT mniej więcej takie same. W przypadku towarów objętych akcyzą, można zwiększyć akcyzę w celu by ceny np. alkoholu czy papierosów nie spadły.

System VAT w Unii Europejskiej jest zharmonizowany, co uniemożliwia państwom członkowskim UE dowolne kształtowanie wysokości stawek podatkowych i zwolnień od podatku VAT. Przepisy unijne wskazują minimalny poziom stawek VAT oraz zakres, w jakim możliwe jest stosowanie przez państwa członkowskie UE stawek obniżonych.
W Polsce stawka podstawowa wynosi 23%, a stawki obniżone wynoszą 5% i 8%.
System stawek obniżonych VAT w Polsce obejmuje szeroki wachlarz towarów i usług, w tym przede wszystkim zaspokajających podstawowe potrzeby człowieka, a więc m.in. produkty spożywcze (w tym produkty pierwszej potrzeby), książki i prasę, towary i usługi związane z ochroną zdrowia oraz z rolnictwem, usługi transportu pasażerskiego, usługi gastronomiczne i związane z zakwaterowaniem, usługi związane z kulturą, rekreacją i sportem, usługi użyteczności publicznej (np. dostawa wody, świadczenie usług związanych z oczyszczaniem ulic, zbieranie śmieci i przetwarzanie odpadów) itd.
System stawek obniżonych VAT funkcjonujący w takim kształcie jest istotnym wsparciem dla gospodarstw domowych o skromnych zasobach finansowych. Wzrost stawki VAT na towary i usługi dotychczas objęte stawkami obniżonymi oznaczałby dodatkowe obciążenie finansowe dla tych gospodarstw, gdyż te towary i usługi z reguły stanowią istotną część ich kosztów utrzymania.
System stawek obniżonych VAT jest również istotnym wsparciem dla samorządów, placówek ochrony zdrowia, edukacyjnych, pomocy społecznej itp., które z powodu braku możliwości odliczenia podatku VAT są traktowane jak ostateczni konsumenci.
Propozycja opodatkowania dostawy wszystkich towarów
i świadczenia wszystkich usług jedną (taką samą) stawką VAT oznacza w praktyce obniżenie stawki VAT na towary i usługi obecnie objęte stawką podstawową, jednak przy jednoczesnym – w celu utrzymania wpływów budżetowych – podwyższeniu stawki podatku VAT na towary i usługi obecnie opodatkowane stawkami obniżonymi, czyli – jak wskazano powyżej – na dobra zaspokajające podstawowe potrzeby człowieka.
Modyfikacja systemu stawek VAT w Polsce w ww. zakresie nie jest obecnie rozważana.
Natomiast w przypadku obu wymienionych grup wyrobów akcyzowych (alkohol, papierosy) już funkcjonują postulowane rozwiązania w postaci tzw. map drogowych w perspektywie czasowej do 2027 r. zakładające sukcesywne, coroczne podwyżki stawek podatku akcyzowego. W przypadku napojów alkoholowych są to podwyżki o 5% r/r. Natomiast znowelizowana mapa drogowa na wyroby tytoniowe i ich substytuty wprowadziła od 1 marca br. podwyżki części kwotowej stawki akcyzy na : papierosy o 25%, tytoń do palenia o 38%, wyroby nowatorskie o 50%. Natomiast w tym samym terminie stawki akcyzy na cygara i cygaretki wzrosły o 25%, na susz tytoniowy o 38%, na płyn do papierosów elektronicznych o 75%. W kolejnych latach stawki na ww. wyroby będą nadal rosły (r/r), i tak: na papierosy w 2026 o 20%, w 2027 o 15%, na tytoń do palenia w 2026 o 30%, w 2027 o 22%, na cygara i cygaretki w 2026 o 20%, w 2027 o 15%, na susz tytoniowy w 2026 o 30%, w 2027 o 22%, na wyroby nowatorskie w 2026 o 20%, w 2027 o 15%, na płyn do papierosów elektronicznych w 2026 o 50%, w 2027 o 25%.
W Polsce stawka podstawowa wynosi 23%, a stawki obniżone wynoszą 5% i 8%.
System stawek obniżonych VAT w Polsce obejmuje szeroki wachlarz towarów i usług, w tym przede wszystkim zaspokajających podstawowe potrzeby człowieka, a więc m.in. produkty spożywcze (w tym produkty pierwszej potrzeby), książki i prasę, towary i usługi związane z ochroną zdrowia oraz z rolnictwem, usługi transportu pasażerskiego, usługi gastronomiczne i związane z zakwaterowaniem, usługi związane z kulturą, rekreacją i sportem, usługi użyteczności publicznej (np. dostawa wody, świadczenie usług związanych z oczyszczaniem ulic, zbieranie śmieci i przetwarzanie odpadów) itd.
System stawek obniżonych VAT funkcjonujący w takim kształcie jest istotnym wsparciem dla gospodarstw domowych o skromnych zasobach finansowych. Wzrost stawki VAT na towary i usługi dotychczas objęte stawkami obniżonymi oznaczałby dodatkowe obciążenie finansowe dla tych gospodarstw, gdyż te towary i usługi z reguły stanowią istotną część ich kosztów utrzymania.
System stawek obniżonych VAT jest również istotnym wsparciem dla samorządów, placówek ochrony zdrowia, edukacyjnych, pomocy społecznej itp., które z powodu braku możliwości odliczenia podatku VAT są traktowane jak ostateczni konsumenci.
Propozycja opodatkowania dostawy wszystkich towarów
i świadczenia wszystkich usług jedną (taką samą) stawką VAT oznacza w praktyce obniżenie stawki VAT na towary i usługi obecnie objęte stawką podstawową, jednak przy jednoczesnym – w celu utrzymania wpływów budżetowych – podwyższeniu stawki podatku VAT na towary i usługi obecnie opodatkowane stawkami obniżonymi, czyli – jak wskazano powyżej – na dobra zaspokajające podstawowe potrzeby człowieka.
Modyfikacja systemu stawek VAT w Polsce w ww. zakresie nie jest obecnie rozważana.
Natomiast w przypadku obu wymienionych grup wyrobów akcyzowych (alkohol, papierosy) już funkcjonują postulowane rozwiązania w postaci tzw. map drogowych w perspektywie czasowej do 2027 r. zakładające sukcesywne, coroczne podwyżki stawek podatku akcyzowego. W przypadku napojów alkoholowych są to podwyżki o 5% r/r. Natomiast znowelizowana mapa drogowa na wyroby tytoniowe i ich substytuty wprowadziła od 1 marca br. podwyżki części kwotowej stawki akcyzy na : papierosy o 25%, tytoń do palenia o 38%, wyroby nowatorskie o 50%. Natomiast w tym samym terminie stawki akcyzy na cygara i cygaretki wzrosły o 25%, na susz tytoniowy o 38%, na płyn do papierosów elektronicznych o 75%. W kolejnych latach stawki na ww. wyroby będą nadal rosły (r/r), i tak: na papierosy w 2026 o 20%, w 2027 o 15%, na tytoń do palenia w 2026 o 30%, w 2027 o 22%, na cygara i cygaretki w 2026 o 20%, w 2027 o 15%, na susz tytoniowy w 2026 o 30%, w 2027 o 22%, na wyroby nowatorskie w 2026 o 20%, w 2027 o 15%, na płyn do papierosów elektronicznych w 2026 o 50%, w 2027 o 25%.