0
0
0
Likwidacja podwójnego VAT dla Polaków i preferowania firm chińskich
Kategoria: VAT
Numer zgłoszenia: Głos_podatnika_VAT_117106
Data zgłoszenia: 18.02.2025
Status pomysłu: Wyjaśnione
Mikro firmy polskie straciły konkurencyjność przez podwójny VAT. Przykład: młody polski talent buduje innowacyjne urządzenie elektroniczne. Części kupuje np. za 150 zł tam gdzie wszyscy; Ali, Temu, eBay, a urządzenie sprzeda za 200 zł. Chiński innowator robi to samo na polski rynek, kupuje te same części w tych samych sklepach. Różnica jest taka, że prawo polskie naliczy Chińczykowi tylko jeden VAT za sprzedaż gotowego urządzenia, natomiast polskiej mikro firmie naliczy jeden podatek VAT za zakup części bez praktycznej możliwości odliczenia i drugi VAT przy sprzedaży całości. W rezultacie Chińczyk zarobi w Polsce ponad 3 razy więcej niż Polak! Przykład 2: Młode talenty budują innowacyjny niszowy sklep internetowy. Tak samo zapłacą podwójny VAT jeden przy zakupie towarów bez prawa odliczenia i drugi w chwili znalezienia nabywcy. Chiński młoty talent kupując dokładnie te same towary w tych samych globalnych miejscach i oferując je na polski rynek zapłaci tylko jeden VAT. Efekt? Młode polskie talenty nie miały szans i zrezygnowali z działalności. Proszę naprawić te przepisy. Podstawą wolnego rynku i swobód działalności jest równy dostęp do rynku. Polski rząd daje Chińczykom w Polsce znaczne ułatwienia i mniejsze opodatkowanie w stosunku do firm polskich. To niepatriotyczne. Sugestie dla Polaków aby wybierać dostawy kontenerowe i inne procedury są nie na miejscu, ponieważ nie wymagacie tego od firm chińskich tu działających. Ograniczacie swobodę działania wyłącznie Polakom.

Podniesiona kwestia dotyczy obszaru tzw. e-commerce.
Na podstawie przedstawionego opisu nie jest jednak możliwe zajęcie stanowiska.
Sposób rozliczania VAT w obszarze sprzedaży towarów importowanych zależy m. in. od tego czy jest dokonywane w ramach uproszczonej procedury importu IOSS (ang. Import One Stop Shop) przewidzianej dla importu towarów o niewielkiej wartości (do 150 euro), czy też od statusu nabywców (konsumenci czy podatnicy VAT czynni).
Z obowiązujących przepisów w zakresie VAT nie wynika podwójne opodatkowanie towarów importowanych, zakupionych za pośrednictwem platformy internetowej (zarówno w transakcjach B2C albo B2B), czy też brak możliwości odliczenia przez podatników VAT podatku zapłaconego przy nabyciu towarów lub z tytułu importu. Przedstawione problemy polskich nabywców mogą być spowodowane niewłaściwym stosowaniem obowiązujących przepisów (np. z powodu braku stosownych informacji od nabywcy o jego statusie i nieprawidłowego rozpoznania przez sprzedawcę dokonywanych transakcji).
Na podstawie przedstawionego opisu nie jest jednak możliwe zajęcie stanowiska.
Sposób rozliczania VAT w obszarze sprzedaży towarów importowanych zależy m. in. od tego czy jest dokonywane w ramach uproszczonej procedury importu IOSS (ang. Import One Stop Shop) przewidzianej dla importu towarów o niewielkiej wartości (do 150 euro), czy też od statusu nabywców (konsumenci czy podatnicy VAT czynni).
Z obowiązujących przepisów w zakresie VAT nie wynika podwójne opodatkowanie towarów importowanych, zakupionych za pośrednictwem platformy internetowej (zarówno w transakcjach B2C albo B2B), czy też brak możliwości odliczenia przez podatników VAT podatku zapłaconego przy nabyciu towarów lub z tytułu importu. Przedstawione problemy polskich nabywców mogą być spowodowane niewłaściwym stosowaniem obowiązujących przepisów (np. z powodu braku stosownych informacji od nabywcy o jego statusie i nieprawidłowego rozpoznania przez sprzedawcę dokonywanych transakcji).