0
0
0
Luka w prawie podatkowym
Kategoria: PIT
Numer zgłoszenia: Głos_podatnika_PIT_117019
Data zgłoszenia: 19.08.2024
Status pomysłu: Wyjaśnione
Szanowni Państwo, W polskim prawie podatkowym istnieje obszar, który nie został jeszcze w pełni uregulowany, mianowicie kwestia walut wirtualnych pochodzących z gier komputerowych (nie kryptowaluty). Obecne przepisy nie precyzują jednoznacznie, w jaki sposób należy rozliczać działalność związaną z handlem tego rodzaju walutami. Powstaje pytanie, czy handel walutami z gier powinien być traktowany analogicznie do handlu walutami FIAT, czy też w inny sposób. Prawo polskie nie zawiera wyraźnych wskazówek w tej materii.

Przychody osób fizycznych ze sprzedaży „walut wirtualnych” pochodzących z gier komputerowych podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Zasady opodatkowania takich przychodów są uzależnione od cech konkretnej „waluty wirtualnej” pochodzącej z gier komputerowych, która jest przedmiotem sprzedaży.
W przypadku, gdy spełnia ona definicję waluty wirtualnej określonej w art. 5a pkt 33a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawy PIT) w związku z art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, wówczas przychody takie zaliczane są do źródła z kapitałów pieniężnych (art. 17 ust. 1 pkt 11 ustawy PIT). Dochody z odpłatnego zbycia walut wirtualnych ustalone jako różnica między sumą uzyskanych w roku podatkowym przychodów, a kosztami uzyskania przychodów stanowiącymi wydatki na nabycie walut wirtualnych są opodatkowane jednolitym 19% podatkiem dochodowym.
Rozliczenia podatku od dochodu z odpłatnego zbycia wirtualnej waluty dokonuje się składając roczne zeznanie podatkowe PIT-38.
Natomiast w przypadku gdy „waluta wirtualna” pochodząca z gier komputerowych nie będzie posiadała cech pozwalających na określenie jej jako waluta wirtualna w rozumieniu art. 5a pkt 33a ustawy PIT, to przychód osiągnięty z tytułu jej sprzedaży należy zakwalifikować do źródła przychodów z praw majątkowych (art. 18 ustawy PIT). Dochody takie łączy się z innymi dochodami opodatkowanymi skalą podatkową i rozlicza kumulując je z innymi dochodami w rocznym zeznaniu podatkowym PIT-36.
Zasady opodatkowania takich przychodów są uzależnione od cech konkretnej „waluty wirtualnej” pochodzącej z gier komputerowych, która jest przedmiotem sprzedaży.
W przypadku, gdy spełnia ona definicję waluty wirtualnej określonej w art. 5a pkt 33a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawy PIT) w związku z art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, wówczas przychody takie zaliczane są do źródła z kapitałów pieniężnych (art. 17 ust. 1 pkt 11 ustawy PIT). Dochody z odpłatnego zbycia walut wirtualnych ustalone jako różnica między sumą uzyskanych w roku podatkowym przychodów, a kosztami uzyskania przychodów stanowiącymi wydatki na nabycie walut wirtualnych są opodatkowane jednolitym 19% podatkiem dochodowym.
Rozliczenia podatku od dochodu z odpłatnego zbycia wirtualnej waluty dokonuje się składając roczne zeznanie podatkowe PIT-38.
Natomiast w przypadku gdy „waluta wirtualna” pochodząca z gier komputerowych nie będzie posiadała cech pozwalających na określenie jej jako waluta wirtualna w rozumieniu art. 5a pkt 33a ustawy PIT, to przychód osiągnięty z tytułu jej sprzedaży należy zakwalifikować do źródła przychodów z praw majątkowych (art. 18 ustawy PIT). Dochody takie łączy się z innymi dochodami opodatkowanymi skalą podatkową i rozlicza kumulując je z innymi dochodami w rocznym zeznaniu podatkowym PIT-36.