Głos podatnika - szczegóły zgłoszenia
Głos podatnika
2

2

0

Konto organizacji w e-Urząd Skarbowy

Kategoria: Inne
Numer zgłoszenia: Głos_podatnika_Inne_117000
Data zgłoszenia: 12.06.2024
Status pomysłu: Wyjaśnione
Szanowni Państwo, proponuję na stronie podatki.gov.pl w zakładce konto organizacji wyjaśnić precyzyjnie w jaki sposób można złożyć wniosek do US o przyznanie dostępu do konta organizacji poprzez system e-urząd skarbowy. Podajecie tam Państwo informację, że wniosek elektroniczny można złożyć poprzez system e-urząd skarbowy. Tylko jak to zrobić ? Jako prezes zarządu sp. z o.o. uprawniony do jednoosobowej reprezentacji (nie jestem pełnomocnikiem ogólnym) złożyłem taki wniosek poprzez pismo ogólne, zaznaczając za siebie (bo system nie daje mi innej możliwości) dołączając skan własnoręcznie podpisanego wniosku. Urząd skarbowy uznał, że skan to nie dokument. No więc jak można taki wniosek złożyć elektronicznie poprzez e-Urząd Skarbowy ? Dodatkowo piszecie Państwo, że przez e-US można złożyć wniosek elektroniczny. Pytanie mam: co to jest wg Państwa wniosek elektroniczny, skoro na podatki.gov.pl nie udostępniacie tego wniosku w pdf interaktywnym, który można podpisać kwalifikowanym podpisem elektronicznym i w postaci elektronicznej załączyć do pisma ogólnego. Na moim koncie nie mam także dedykowanego druku przedmiotowego wniosku. Z powyższych względów proponuję zamieścić doprecyzowanie technicznego sposobu złożenia takiego wniosku przez system e-urząd skarbowy skoro ponoć jest to możliwe.
Wniosek na stronie podatki.gov.pl, zamieszczony pod linkiem: https://www.podatki.gov.pl/e-urzad-skarbowy/konto-organizacji/wideo-i-pliki-do-pobrania-ko/ jest w formacie pdf. Aby wypełnić go elektronicznie należy zapisać plik na komputerze, otworzyć w programie Adobe Acrobat i skorzystać z funkcji "Wypełnij i podpisz". Zredagowany wniosek należy podpisać zgodnie z reprezentacją organizacji (profilem zaufanym lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym) i jako załącznik załączyć do pisma ogólnego. Jeśli Podatnik reprezentuje spółkę jednoosobowo może w treści pisma ogólnego zawrzeć wniosek o przyznanie dostępu do konta organizacji. Należy wówczas wskazać, że wnioskuje o przyznanie dostępu do organizacji (należy wskazać nazwę tej organizacji), oraz podać NIP organizacji, imię, nazwisko oraz PESEL osoby, dla której dostęp ma być przyznany oraz zakres dostępu (podstawowy czy rozszerzony).

Należy pamiętać, że nie ma określonego rozporządzeniem wzoru wniosku o przyznanie/odebranie dostępu do konta organizacji, a zamieszczony formularz na stronie podatki.gov.pl ma charakter pomocniczy.

W e-Urzędzie Skarbowym jest funkcjonalność wnioskowania o przyznanie/odebranie dostępu do konta organizacji, ale dostępna wyłącznie dla użytkowników z dostępem rozszerzonym z poziomu konta organizacji (zakładka: Dane organizacji → Użytkownicy + Dodaj użytkownika / Odwołaj).