Głos podatnika - szczegóły zgłoszenia
Głos podatnika
17

17

0

Kara za brak przeglądu kasy fiskalnej

Kategoria: VAT
Numer zgłoszenia: Głos_podatnika_VAT_115823
Data zgłoszenia: 15.11.2023
Status pomysłu: Wyjaśnione
Czy żeby nałożyć karę 300 zł zapisaną w ustawie trzeba aż prowadzić postępowanie podatkowe? Cała procedura: wszczęcie, włączenie, art. 200 i wreszcie decyzja o nałożeniu kary. Koszty przygotowania, wysyłki i przede wszystkim zaangażowanie urzędników = zapłacona kara. Cała procedura powinna mieć uproszczoną formę. Jeżeli jeszcze uwzględnić prawo do błędu z Prawa przedsiębiorcy, nie powinna być stosowana "z marszu", jak to robią niektóre urzędy.
Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej zobowiązani są poddać kasę obowiązkowemu przeglądowi technicznemu (art. 111 ust. 3a pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz.U. 2023 r. poz. 1570 ze zm.).
Obowiązkowego przeglądu technicznego kasy dokonuje się nie rzadziej niż co 2 lata, natomiast termin pierwszego obowiązkowego przeglądu jest liczony od dnia dokonania fiskalizacji (§ 54 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w w sprawie kas rejestrujących (tj. Dz.U. 2021 r. poz. 1625 ze zm.).
W przypadku nie poddania kasy rejestrującej w terminie obowiązkowemu przeglądowi technicznemu przez właściwy podmiot prowadzący serwis, naczelnik urzędu skarbowego nakłada, w drodze decyzji, na podatnika karę pieniężną w wysokości 300 zł. W zakresie nieuregulowanym w sprawie tej kary pieniężnej stosuje się odpowiednio przepisy działu IV Ordynacji podatkowej (postępowania podatkowego, art. 111 ust. 6ka oraz ust. 6m ustawy o podatku od towarów i usług).
Procedura w zakresie tych czynności oparta jest na podstawowych (ogólnych) zasadach podatkowych wyrażonych w tej ustawie. Dokonywane ustalenia przeprowadzane winny być w myśl tych przepisów, w żaden sposób nieograniczający praw strony sprawy. W ramach postępowania ustalany i badany jest stan faktyczny, a strona ma prawo do czynnego w nim udziału, w tym prawo do wypowiedzenia się w sprawie zebranego materiału dowodowego.
Natomiast stosowanie rozwiązania zawartego w art. 21a ustawy Prawo przedsiębiorców (wezwanie do usunięcia stwierdzonych naruszeń przepisów) możliwe jest przed nałożeniem na przedsiębiorcę administracyjnej kary pieniężnej po spełnieniu przesłanek zawartych w tym przepisie.