Głos podatnika - szczegóły zgłoszenia
Głos podatnika
1

0

1

Postępowanie egzekucyjne

Kategoria: Ordynacja_podatkowa
Numer zgłoszenia: Głos_podatnika_Ordynacja_podatkowa_115715
Data zgłoszenia: 26.04.2023
Status pomysłu: Wyjaśnione
Podatnik powinien być na bieżąco informowany przez Urzędy Skarbowe o kosztach i statusie prowadzonej egzekucji . Niedopuszczalna jest obecna sytuacja, że podatnik o prowadzonym postępowaniu egzekucyjnym dowiaduje się w momencie blokady środków na koncie.
Nie jest możliwe na dzień dzisiejszy uzyskanie wiarygodnej informacji o należnościach względem urzędu skarbowego od pracowników działów egzekucji. Taka sytuacja wpływa negatywnie na stan rozliczeń z urzędem skarbowym i generuje niepotrzebne dodatkowe koszty,
Również należy zmienić zapis umożliwiający prowadzenie egzekucji jeśli podatnik przed datą wszczęcia postepowania egzekucyjnego złożył wniosek o rozłożenie należności na rat lub umorzenie należności. Mnóstwo wątpliwości tego rodzaju się pojawia w zakresie kiedy zaległości podatkowe powstały w wyniku dostosowania się podatników do tzw. ustawy covidowej.
Odnosząc się do zarzutu co do braku wiedzy o przebiegu postępowania należy wyjaśnić, że zobowiązany na każdym etapie postępowania egzekucyjnego ma prawo wglądu do akt sprawy (art. 73 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego w związku z art. 18 ustawy z 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Ponadto należy wskazać, że organ egzekucyjny zawiadamia zobowiązanego (podatnika) o każdym zastosowanym środku egzekucyjnym.

Przechodząc do kwestii informowania o kosztach egzekucyjnych należy wyjaśnić, że zajęcie egzekucyjne doręczane zobowiązanemu, oprócz wysokości dochodzonych zaległości zawiera w swojej treści również zestawienie kosztów egzekucyjnych, z podziałem na poszczególne składniki. Ponadto, w przypadku jakichkolwiek wątpliwości, zobowiązany może wystąpić do organu egzekucyjnego z wnioskiem o podanie wysokości dochodzonych należności. Należy też zauważyć, że stosownie do dyspozycji art. 64c § 9 pkt 1 lit. a) i b) u.p.e.a. zobowiązanemu przysługuje uprawnienie wystąpienia do organu egzekucyjnego z wnioskiem o wydanie postanowienia w sprawie wysokości kosztów egzekucyjnych, w terminie 30 dni od dnia wyegzekwowania bądź zapłaty całości należności pieniężnej, odsetek z tytułu niezapłacenia jej w terminie, kosztów upomnienia i kosztów egzekucyjnych.

W przypadku zajęcia rachunku bankowego, przepis art. 80 § 1 u.p.e.a. stanowi, że organ egzekucyjny dokonuje zajęcia wierzytelności z rachunku bankowego przez przesłanie do banku zawiadomienia o zajęciu wierzytelności pieniężnej zobowiązanego z rachunku bankowego do wysokości egzekwowanej należności pieniężnej wraz z odsetkami z tytułu niezapłacenia w terminie dochodzonej wierzytelności oraz kosztami egzekucyjnymi. Jednocześnie z przesłaniem zawiadomienia, o którym mowa w § 1, organ egzekucyjny zawiadamia zobowiązanego o zajęciu jego wierzytelności z rachunku bankowego, doręczając mu odpis tytułu wykonawczego, o ile nie został wcześniej doręczony, i odpis zawiadomienia skierowanego do banku o zakazie wypłaty zajętej kwoty z rachunku bankowego bez zgody organu egzekucyjnego. Zgodnie z art. 86b u.p.e.a. zawiadomienie, o którym mowa w art. 80 § 1, i inne pisma w egzekucji z wierzytelności z rachunku bankowego przesyła się do banku (…) przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego obsługującego zajęcie wierzytelności z rachunku bankowego. W związku z tym, że zawiadomienie o zajęciu rachunku bankowego doręczane jest do banku elektronicznie za pośrednictwem systemu OGNIVO co do zasady bank otrzymuje wcześniej zawiadomienie o zajęciu wierzytelności niż zobowiązany, do którego korespondencja przesyłana za pośrednictwem operatora pocztowego.

Odnosząc się do propozycji zmiany przepisów, które umożliwiają prowadzenie egzekucji jeśli podatnik przed datą wszczęcia postępowania egzekucyjnego złożył wniosek o ulgę, zauważyć należy, że wprowadzenie takiej regulacji mogłoby prowadzić do nieuzasadnionego odstąpienia od przymusowego dochodzenia należności podatkowych. Samo bowiem złożenie wniosku o ulgę w spłacie zobowiązań podatkowych nie powoduje, że w każdym przypadku organ podatkowy udzieli tej ulgi. Dlatego zaproponowane rozwiązania nie mogą być uwzględnione.