Głos podatnika - szczegóły zgłoszenia
Głos podatnika
3

0

3

Art.21/1/154 updof ulga seniora

Kategoria: PIT
Numer zgłoszenia: Głos_podatnika_PIT_115618
Data zgłoszenia: 20.01.2023
Status pomysłu: Wyjaśnione
W przepisie dotyczącej ulgi seniora zapis "podatnik, mimo nabycia uprawnienia, nie otrzymuje:" powinien zostać zastąpiony "podatnik, mimo nabycia uprawnienia nie otrzymuje i nie otrzymał za ten okres:" Obecna interpretacja zapisu "nie otrzymuje" jako data wpływu świadczenia emerytalnego na konto bankowe rodzi nierówność i zamieszanie w zastosowaniu i rozliczeniu tej ulgi. Mamy dwie osoby, które osiągnęły wiek emerytalny w 2021 r., obie przeszły na emeryturę 25.08.2022 roku i zostały ponownie zatrudnione 01.09.2022 r. Pierwsza z nich otrzymała przelew emerytury 20.09.2022 r. , a druga otrzymała przelew na konto 28.10.2022 r. w oparciu o ten zapis każe się służbą. Obydwie osoby otrzymały emeryturę za okres od 26.08.2022 r., tylko że w myśl obecnej interpretacji: pierwsza osoba może zaliczyć do ulgi seniora wynagrodzenie za pracę uzyskane do dnia 19.09.2022 r., a druga wynagrodzenie za pracę uzyskane do dnia 27.10.2022 r. Takie stosowanie przepisów rodzi nierówność wobec prawa i chaos w rozliczeniach podatkowych. Już jest problem z wypełnianiem PIT-11 wiersz 3. Jeżeli w wierszu tym wpisze się zarówno przychody pracownika po osiągnięciu wieku emerytalnego, jak i te które uzyskał po przejściu na emeryturę to skąd będzie wiadomo jaka kwota przychodu jest w myśl przepisów zwolniona z podatku. Obecne wyjaśnienia rodzą sytuacje, że urzędy skarbowe po sporządzeniu PIT-37 będą pracującym emerytom dokonywać zwroty podatku, do którego w myśl ustawy nie mieli prawa.
U podatnika podatku PIT nieprowadzącego działalności gospodarczej przychód w formie pieniężnej powstaje w momencie jego otrzymania lub postawienia do dyspozycji podatnika. Jest to tzw. zasada kasowa. Dlatego też warunek korzystania z ulgi dla pracujących seniorów zawarty w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy PIT zawierający sformułowanie „podatnik, mimo nabycia uprawnienia, nie otrzymuje:” (emerytury/ renty rodzinnej) należy rozumieć literalnie. Ulga dla pracujących seniorów może być zastosowana np. do przychodu z pracy na etacie, jeżeli na dzień wypłaty tego wynagrodzenia podatnik nie otrzymał (lub nie postawiono do jego dyspozycji) świadczenia (emerytury/renty rodzinnej). Jeśli emerytura/renta rodzinna została przez podatnika (kobieta 60+, mężczyzna 65+) otrzymana przed wypłatą wynagrodzenia z pracy na etacie, to podatnik nie skorzysta z ulgi dla pracujących seniorów, w przeciwnym przypadku przychód z pracy na etacie będzie objęty tą ulgą.
Zasada kasowa powstania przychodu w podatku PIT, obowiązuje od początku ustawy PIT. Nie ma mowy o niesprawiedliwości i nierówności wobec prawa. Przypomnieć należy, że korzystanie z ulgi dla młodych również jest uzależnione m.in. od momentu otrzymania przychodu. Jeśli podatnik 26. urodziny obchodzi np. 6 maja, a przychód z pracy na etacie otrzymuje 10 maja, to przychód ten nie jest objęty tym zwolnieniem. Gdyby jego urodziny wypadały 11 maja, to mógłby skorzystać z ulgi dla młodych (o ile spełniałby pozostałe warunki do tej ulgi).
Wracając do PIT-11, to jego konstrukcja (wiersz 3 w części E) jest wynikiem tego, że płatnik ma ograniczoną wiedzę na temat sytuacji życiowej podatnika. Tak powinno być bowiem płatnik nie powinien wymagać podawania od pracownika/zleceniobiorcy dodatkowych informacji niezwiązanych z łączącym te dwie strony stosunkiem prawnym (np. podawania informacji na temat dodatkowych źródeł zarobkowania). Płatnik sporządza PIT-11 odzwierciedlając w nim zaistniały w trakcie roku stan faktyczny „u niego”, tj. w części E wskazując przychody, KUP, dochody, od których pobierał zaliczki na podatek (wraz z kwotą tych zaliczek), a w części G płatnik wskazuje przychód, do którego stosował zwolnienie od podatku w trakcie roku (po otrzymaniu od podatnika oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia od podatku). Płatnik ma wiedzę o dacie urodzin danej osoby, w tym o ukończeniu powszechnego wieku emerytalnego. Podatnik nie ma obowiązku informowania płatnika (np. pracodawcy) o tym, czy otrzymuje świadczenie emerytalno-rentowe, czy nie, i naszym zdaniem taki obowiązek nie powinien zaistnieć. Tylko podatnik ma pełną wiedzę na temat tego, czy w tym samym czasie uzyskuje zarówno przychody z pracy na etacie i emeryturę/rentę rodzinną. Dlatego też w składanym zeznaniu za 2022 r. podatnik, który będzie chciał skorzystać z ulgi dla pracujących seniorów, musi to zrobić z pełną świadomością. Jest to w końcu preferencja podatkowa, z której mogą korzystać jedynie osoby posiadające do niej uprawnienie, a nie wszystkie, które ukończyły powszechny wiek emerytalny. Z tego też powodu proponowane rozwiązanie nie zostanie zrealizowane.