Głos podatnika - szczegóły zgłoszenia
Głos podatnika
50

49

1

protokół kontroli podatkowej = decyzja

Kategoria: Ordynacja_podatkowa
Numer zgłoszenia: Głos_podatnika_Ordynacja_podatkowa_115554
Data zgłoszenia: 12.09.2022
Status pomysłu: W trakcie analizy
Protokół kontroli podatkowej, w przypadku braku korekty powinien być jak decyzja, na którą służy odwołanie .... a jak jest? Po kontroli zaczyna się druga kontrola, ukryta pod pojęciem postępowanie. Po co zatem jest kontrola skoro wynik postępowania i ustalenia kontroli nie są tożsame? Przecież po kontroli mogę złożyć korektę?
Kontrola podatkowa i postępowanie podatkowe to są dwie odrębne procedury, które mają różne cele.
Celem kontroli podatkowej jest sprawdzenie czy kontrolowani wywiązują się z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego. Wszczęcie kontroli podatkowej następuje przez doręczenie kontrolowanemu upoważnienia do jej przeprowadzenia oraz okazanie legitymacji służbowej. Kontrola podatkowa kończy się w dniu doręczenia kontrolowanemu protokołu kontroli.

Jeśli kontrolowany akceptuje ustalenia poczynione w kontroli podatkowej, może skorzystać z prawa złożenia korekty. Kontrolowany, który nie zgadza się z ustaleniami kontroli, może w terminie 14 dni od dnia doręczenia protokołu kontroli przedstawić zastrzeżenia lub wyjaśnienia, wskazując równocześnie wnioski dowodowe (art. 291 Ordynacji podatkowej). Złożone przez podatnika zastrzeżenia lub wyjaśnienia kontrolujący jest obowiązany rozpatrzyć w terminie 14 dni od dnia ich otrzymania, zawiadomić kontrolowanego o sposobie ich załatwienia, wskazując w szczególności, które zastrzeżenia nie zostały uwzględnione, wraz z uzasadnieniem faktycznym i prawnym.

Jeżeli kontrola podatkowa ujawniła nieprawidłowości, a podatnik nie złożył deklaracji lub nie dokonał korekty deklaracji w całości uwzględniającej ujawnione nieprawidłowości, organ podatkowy wszczyna postępowanie podatkowe w sprawie, która była przedmiotem kontroli podatkowej, nie później niż w terminie 6 miesięcy od zakończenia kontroli.

Postępowanie podatkowe nie jest „drugą kontrolą”. Celem postępowania podatkowego jest wymiar podatku. Ta procedura wszczynana jest w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w rozliczeniu podatkowym, który wykrywany jest podczas kontroli podatkowej (jeśli podatnik nie złożył korekty deklaracji). Postępowanie podatkowe może być także wszczęte na żądanie strony.
Postępowanie podatkowe kończy się decyzją, która rozstrzyga sprawę co do jej istoty albo w inny sposób kończy postępowanie w danej instancji.
Ustalenie stanu faktycznego najczęściej wymaga przeprowadzenia postępowania dowodowego. Do postępowania podatkowego włącza się materiał dowodowy z kontroli podatkowej. Organ podatkowy jest obowiązany zebrać i w sposób wyczerpujący rozpatrzyć cały materiał dowodowy (art. 187 Ordynacji podatkowej). Z tego względu ustalenia kontroli podatkowej, a następnie postępowania podatkowego nie muszą być tożsame, z uwagi na możliwość pojawienia się po kontroli podatkowej czy w trakcie postępowania podatkowego nowych dowodów wpływających na ostateczne ustalenia.
Postępowanie podatkowe jest dwuinstancyjne. Decyzja wydana w pierwszej instancji może zostać zaskarżona. Jeżeli podatnik nie odwoła się od decyzji, to postępowanie podatkowe zostaje zakończone, a wydana decyzja jest ostateczna.