3
3
0
Potwierdzanie przyjęcia zabezpieczenia akcyzowego
Kategoria: Akcyza
Numer zgłoszenia: Głos_podatnika_Akcyza_115268
Data zgłoszenia: 16.09.2021
Status pomysłu: Wyjaśnione
Obecnie potwierdzenie jest w wersji papierowej, co w przypadku składania zabezpieczeń jednorazowych, w szczególności jednorazowych (nabycia wewnątrzwspólnotowe), rodzi dodatkowe obowiązki, które przy niewielkich ilościach sprowadzanych wyrobów akcyzowych z UE (niewielka kwota podatku) sprawia, że sprawa rozliczenia potwierdzenia w wersji papierowej to największy koszt. Koszt, nie tylko po stronie podatnika, ale również organów KAS.

Zabezpieczenie akcyzowe składane jest w celu pokrycia powstałego albo mogącego powstać zobowiązania podatkowego albo powstałego lub mogącego powstać zobowiązania podatkowego oraz opłaty paliwowej, której obowiązek zapłaty powstał albo może powstać. Przy czym może być złożone na czas oznaczony albo nieoznaczony, dla zagwarantowania pokrycia jednego lub wielu zobowiązań podatkowych, albo jednego lub wielu zobowiązań podatkowych oraz jednej lub wielu opłat paliwowych (art. 63 ust. 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym). Potwierdzenie złożenia zabezpieczenia akcyzowego wydaje podmiotowi składającemu zabezpieczenie akcyzowe naczelnik urzędu skarbowego przyjmujący zabezpieczenie akcyzowe złożone w sposób, o którym mowa w § 7 pkt 1 lit. a i b oraz pkt 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 21 grudnia 2018 r. w sprawie zabezpieczeń akcyzowych (Dz. U. z 2021 r. poz.115), tj. w formie:
• wpłaty na właściwy bankowy rachunek urzędu skarbowego, na który dokonuje się wpłaty kwot z tytułu zapłaty akcyzy,
• przelewu kwoty zabezpieczenia na właściwy bankowy rachunek urzędu skarbowego, na który dokonuje się wpłaty kwot z tytułu zapłaty akcyzy ,
• oryginału dokumentu gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej, wystawionej przez gwaranta na kwotę wymaganego zabezpieczenia akcyzowego,
• odpisu księgi wieczystej potwierdzającego ustanowienie hipoteki na rzecz Skarbu Państwa reprezentowanego przez naczelnika urzędu skarbowego właściwego w sprawie złożenia zabezpieczenia akcyzowego na nieruchomości.
Wzór potwierdzenia określony został w załączniku nr 2 do ww. rozporządzenia i na chwilę obecną obowiązuje jedynie w wersji papierowej. Nie można jednak wykluczyć, że w przyszłości nastąpią zmiany w tym zakresie, w związku z postępującą elektronizacją usług podatkowych oraz wprowadzaniem nowych ułatwień dla podmiotów. Zauważyć jednocześnie należy, że niektóre przyjęte w ustawie o podatku akcyzowym formy, w jakich podatnik może złożyć zabezpieczenie akcyzowe, same z siebie wymagają i tak osobistego kontaktu podatnika z organem.
• wpłaty na właściwy bankowy rachunek urzędu skarbowego, na który dokonuje się wpłaty kwot z tytułu zapłaty akcyzy,
• przelewu kwoty zabezpieczenia na właściwy bankowy rachunek urzędu skarbowego, na który dokonuje się wpłaty kwot z tytułu zapłaty akcyzy ,
• oryginału dokumentu gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej, wystawionej przez gwaranta na kwotę wymaganego zabezpieczenia akcyzowego,
• odpisu księgi wieczystej potwierdzającego ustanowienie hipoteki na rzecz Skarbu Państwa reprezentowanego przez naczelnika urzędu skarbowego właściwego w sprawie złożenia zabezpieczenia akcyzowego na nieruchomości.
Wzór potwierdzenia określony został w załączniku nr 2 do ww. rozporządzenia i na chwilę obecną obowiązuje jedynie w wersji papierowej. Nie można jednak wykluczyć, że w przyszłości nastąpią zmiany w tym zakresie, w związku z postępującą elektronizacją usług podatkowych oraz wprowadzaniem nowych ułatwień dla podmiotów. Zauważyć jednocześnie należy, że niektóre przyjęte w ustawie o podatku akcyzowym formy, w jakich podatnik może złożyć zabezpieczenie akcyzowe, same z siebie wymagają i tak osobistego kontaktu podatnika z organem.