14
14
0
Informacja o statusie ulgi za internet
Kategoria: PIT
Numer zgłoszenia: Głos_podatnika_PIT_115033
Data zgłoszenia: 01.03.2021
Status pomysłu: Wyjaśnione
Skoro urząd wie czy skorzystaliśmy już z ulgi za internet to czy możemy mieć prosty status np: - "nie skorzystał" - "skorzystał" itp. bo skoro urząd to wie to dlaczego nie udostępnia takich danych

Zaproponowane rozwiązanie od strony technicznej nie jest możliwe w przypadku formularzy interaktywnych i desktopowych, gdyż są one udostępniane w trybie offline i nie posiadają połączenia z centralną bazą danych. Dokonują jedynie obliczeń na podstawie wprowadzonych przez użytkownika danych.
Natomiast usługa Twój ePIT działa w taki sposób, że pobiera dane na podstawie dokumentów za bieżący rok rozliczeniowy lub z dokumentów za poprzedni rok rozliczeniowy. Usługa Twój e-PIT w zeznaniu podatkowym za bieżący rok rozliczeniowy, udostępnia dane na podstawie informacji składanych przez płatników (PIT-11, PIT-40A, PIT-11A, PIT-8), ponadto usługa udostępnia również dane w zakresie ulgi na dzieci oraz Organizacji Pożytku Publicznego, które zostały wykazane przez podatnika w zeznaniu podatkowym za poprzedni rok rozliczeniowy (obecnie w zeznaniu za 2019 r.).
Z ulgi internetowej korzystać można wyłącznie przez dwa następujące bezpośrednio po sobie lata podatkowe. Oznacza to, że ulgę wykazać można tylko w dwóch kolejno składanych po sobie deklaracjach, za dwa kolejne lata podatkowe. Tym samym w celu realizacji postulatu podatnika, należałoby całkowicie zmienić funkcjonalności w usłudze, tym bardziej, że podatnik zasugerował, że usługa ma rozróżniać pozytywny scenariusz dla podatnika (status „nie skorzystał”) oraz negatywny scenariusz (status „skorzystał”), które wiążą się z weryfikacją zeznań podatkowych za co najmniej 5 lat wstecz (czyli do okresu przedawnienia).
Ponadto administracja skarbowa nie posiada informacji, czy podatnik ma prawo do skorzystania z ulgi internetowej, tzn. czy korzysta z internetu i posiada w tym zakresie stosowne dokumenty, więc wprowadzanie statusu „nie skorzystał” może błędnie sugerować podatnikowi, że ma prawo do odliczenia.
Natomiast usługa Twój ePIT działa w taki sposób, że pobiera dane na podstawie dokumentów za bieżący rok rozliczeniowy lub z dokumentów za poprzedni rok rozliczeniowy. Usługa Twój e-PIT w zeznaniu podatkowym za bieżący rok rozliczeniowy, udostępnia dane na podstawie informacji składanych przez płatników (PIT-11, PIT-40A, PIT-11A, PIT-8), ponadto usługa udostępnia również dane w zakresie ulgi na dzieci oraz Organizacji Pożytku Publicznego, które zostały wykazane przez podatnika w zeznaniu podatkowym za poprzedni rok rozliczeniowy (obecnie w zeznaniu za 2019 r.).
Z ulgi internetowej korzystać można wyłącznie przez dwa następujące bezpośrednio po sobie lata podatkowe. Oznacza to, że ulgę wykazać można tylko w dwóch kolejno składanych po sobie deklaracjach, za dwa kolejne lata podatkowe. Tym samym w celu realizacji postulatu podatnika, należałoby całkowicie zmienić funkcjonalności w usłudze, tym bardziej, że podatnik zasugerował, że usługa ma rozróżniać pozytywny scenariusz dla podatnika (status „nie skorzystał”) oraz negatywny scenariusz (status „skorzystał”), które wiążą się z weryfikacją zeznań podatkowych za co najmniej 5 lat wstecz (czyli do okresu przedawnienia).
Ponadto administracja skarbowa nie posiada informacji, czy podatnik ma prawo do skorzystania z ulgi internetowej, tzn. czy korzysta z internetu i posiada w tym zakresie stosowne dokumenty, więc wprowadzanie statusu „nie skorzystał” może błędnie sugerować podatnikowi, że ma prawo do odliczenia.