Głos podatnika - szczegóły zgłoszenia
Głos podatnika
16

16

0

Zmniejszenia kwoty podatku naliczonego za minione okresy

Kategoria: VAT
Numer zgłoszenia: Głos_podatnika_VAT_115023
Data zgłoszenia: 22.02.2021
Status pomysłu: Wyjaśnione
Art. 86 ust. 19a. Naszym zdaniem w/w przepis nie wprowadza uproszczenia, a wręcz przeciwnie komplikuje proces ujmowania faktury korygującej „in minus” u nabywcy. Regulacja jest niejasna i wymaga dużo nakładu pracy na monitorowania i ustalanie okresów, w których faktury korygujące „in minus” powinny być ujmowane w deklaracji VAT. Z punktu widzenia nabywcy otrzymanie faktury korygującej nie ma żadnego znaczenia, gdyż na podstawie znowelizowanego art. 86 ust. 19a ustawy o VAT, będzie on zobowiązany do zmniejszenia kwoty VAT naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym warunki obniżenia podstawy opodatkowania zostały uzgodnione z dostawcą towarów lub usługodawcą, jeżeli przed upływem tego okresu rozliczeniowego warunki te zostały spełnione. Jeśli nie zostały spełnione, wówczas ujęcie faktury korekty powinno mieć miejsce w okresie, w którym warunki będą spełnione. W konsekwencji podatnicy będą zmuszeni do permanentnego korygowania deklaracji VAT. W naszej ocenie, ujęcie faktury korygującej powinno być możliwe w dacie jej otrzymania przez podatnika.
Wprowadzona od 1 stycznia br. zmiana sposobu rozliczania korekt in minus odformalizowała procedurę tych rozliczeń. Zlikwidowanie formalnego warunku korekty, tj. wymogu uzyskania potwierdzenia odbioru przez nabywcę faktury korygującej, pozwoliło na oparcie rozliczenia korekty na warunkach handlowych transakcji (przyczynach korekty). Po stronie wystawcy warunki korekty należy dodatkowo potwierdzić posiadaną dokumentacją, z którą zgodna będzie wystawiona faktura korygująca. Na podatników nie nakłada się dodatkowych obowiązków związanych w wytworzeniem dokumentacji potwierdzającej wiedzę nabywcy, że doszło do pomniejszenia podstawy opodatkowania.

Dla potwierdzenia, że nabywca wie o nowych warunkach transakcji (obniżeniu podstawy opodatkowania) podatnicy mogą wykorzystywać dokumentację, która już przed zmianą przepisów była również tworzona w prowadzonej działalności gospodarczej (np. dokumentacja handlowa).

Ministerstwu Finansów zależy na tym, aby zapewnić podatnikom jak najwyższy poziom komfortu w stosowaniu nowych rozwiązań. Stąd propozycja wydania w tym zakresie objaśnień podatkowych, których treść trafiła w styczniu br. do konsultacji podatkowych. Projekt objaśnień jest dostępny pod linkiem: https://www.gov.pl/web/finanse/konsultacje-podatkowe-w-sprawie-objasnien-podatkowych-w-zakresie-pakietu-rozwiazan-slim-vat

Konsultowane objaśnienia będą praktycznym przewodnikiem (zawierającym wiele przykładów), który wytłumaczy przedsiębiorcom i administracji skarbowej stosowanie nowych zasad. W projekcie objaśnień szczególny nacisk położono na omówienie nowych zasad rozliczania korekt in minus, w tym opisano przykłady dokumentacji, która może potwierdzać uzgodnienie i spełnienie warunków korekty.

W razie wątpliwości w zakresie stosowania nowych rozwiązań, podatnicy mogą do końca 2021 r. wybrać stosowanie dotychczasowych zasad rozliczania faktur korygujących, które obowiązywały do 31 grudnia 2020 r., pod warunkiem, że wybór ich stosowania zostanie uzgodniony na piśmie między dostawcą, a nabywcą, przed wystawieniem pierwszej faktury korygującej w roku 2021 r.

Intencją i celem rozwiązań było wprowadzenie skorelowanych i spójnych zasad korekty in minus po stronie podatku należnego i podatku naliczonego w oderwaniu od potwierdzenia odbioru i samego otrzymania faktury korygującej.

Wprowadzone zmiany nie oznaczają zwiększenia częstotliwości korekt. Samo uzgadnianie warunków handlowych korekty jest naturalnym procesem, który występuje w relacjach biznesowych między przedsiębiorcami. Wprowadzone rozwiązania oznaczają jedynie wykorzystanie tych dotychczasowych relacji biznesowych dla celów rozliczeń podatkowych.