Głos podatnika - szczegóły zgłoszenia
Głos podatnika
16

16

0

Zmniejszenia kwoty podatku naliczonego za minione okresy

Kategoria: VAT
Numer zgłoszenia: Głos_podatnika_VAT_115023
Data zgłoszenia: 22.02.2021
Status pomysłu: Wyjaśnione
Art. 86 ust. 19a. Naszym zdaniem w/w przepis nie wprowadza uproszczenia, a wręcz przeciwnie komplikuje proces ujmowania faktury korygującej „in minus” u nabywcy. Regulacja jest niejasna i wymaga dużo nakładu pracy na monitorowania i ustalanie okresów, w których faktury korygujące „in minus” powinny być ujmowane w deklaracji VAT. Z punktu widzenia nabywcy otrzymanie faktury korygującej nie ma żadnego znaczenia, gdyż na podstawie znowelizowanego art. 86 ust. 19a ustawy o VAT, będzie on zobowiązany do zmniejszenia kwoty VAT naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym warunki obniżenia podstawy opodatkowania zostały uzgodnione z dostawcą towarów lub usługodawcą, jeżeli przed upływem tego okresu rozliczeniowego warunki te zostały spełnione. Jeśli nie zostały spełnione, wówczas ujęcie faktury korekty powinno mieć miejsce w okresie, w którym warunki będą spełnione. W konsekwencji podatnicy będą zmuszeni do permanentnego korygowania deklaracji VAT. W naszej ocenie, ujęcie faktury korygującej powinno być możliwe w dacie jej otrzymania przez podatnika.
Wprowadzona od 1 stycznia br. zmiana sposobu rozliczania korekt in minus odformalizowała procedurę tych rozliczeń. Zlikwidowanie formalnego warunku korekty, tj. wymogu uzyskania potwierdzenia odbioru przez nabywcę faktury korygującej, pozwoliło na oparcie rozliczenia korekty na warunkach handlowych transakcji (przyczynach korekty). Po stronie wystawcy warunki korekty należy dodatkowo potwierdzić posiadaną dokumentacją, z którą zgodna będzie wystawiona faktura korygująca. Na podatników nie nakłada się dodatkowych obowiązków związanych w wytworzeniem dokumentacji potwierdzającej wiedzę nabywcy, że doszło do pomniejszenia podstawy opodatkowania.

Dla potwierdzenia, że nabywca wie o nowych warunkach transakcji (obniżeniu podstawy opodatkowania) podatnicy mogą wykorzystywać dokumentację, która już przed zmianą przepisów była również tworzona w prowadzonej działalności gospodarczej (np. dokumentacja handlowa).

Ministerstwu Finansów zależy na tym, aby zapewnić podatnikom jak najwyższy poziom komfortu w stosowaniu nowych rozwiązań. Stąd propozycja wydania w tym zakresie objaśnień podatkowych, których treść trafiła w styczniu br. do konsultacji podatkowych. Projekt objaśnień jest dostępny pod linkiem: https://www.gov.pl/web/finanse/konsultacje-podatkowe-w-sprawie-objasnien-podatkowych-w-zakresie-pakietu-rozwiazan-slim-vat

Konsultowane objaśnienia będą praktycznym przewodnikiem (zawierającym wiele przykładów), który wytłumaczy przedsiębiorcom i administracji skarbowej stosowanie nowych zasad. W projekcie objaśnień szczególny nacisk położono na omówienie nowych zasad rozliczania korekt in minus, w tym opisano przykłady dokumentacji, która może potwierdzać uzgodnienie i spełnienie warunków korekty.

W razie wątpliwości w zakresie stosowania nowych rozwiązań, podatnicy mogą do końca 2021 r. wybrać stosowanie dotychczasowych zasad rozliczania faktur korygujących, które obowiązywały do 31 grudnia 2020 r., pod warunkiem, że wybór ich stosowania zostanie uzgodniony na piśmie między dostawcą, a nabywcą, przed wystawieniem pierwszej faktury korygującej w roku 2021 r.

Intencją i celem rozwiązań było wprowadzenie skorelowanych i spójnych zasad korekty in minus po stronie podatku należnego i podatku naliczonego w oderwaniu od potwierdzenia odbioru i samego otrzymania faktury korygującej.

Wprowadzone zmiany nie oznaczają zwiększenia częstotliwości korekt. Samo uzgadnianie warunków handlowych korekty jest naturalnym procesem, który występuje w relacjach biznesowych między przedsiębiorcami. Wprowadzone rozwiązania oznaczają jedynie wykorzystanie tych dotychczasowych relacji biznesowych dla celów rozliczeń podatkowych.
Komentarze:
  • 25.01.2022

    Ministerstwo zapomina, że księgi prowadzą też biura rachunkowe, które nie mają dostępu do prywatnej korespondencji klientów. Od wejścia w życie przepisu korygujemy co miesiąc kilka miesięcy poprzednich takie to uproszczenie. Dodatkowo każda bzdurna korekta wiąże się ze składaniem czynnego żalu. Koszmar. Na podstawie znowelizowanego art. 86 ust. 19a ustawy o VAT, będzie on zobowiązany do zmniejszenia kwoty VAT naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym warunki obniżenia podstawy opodatkowania zostały uzgodnione z dostawcą towarów lub usługodawcą (biuro nie ma pojęcia kiedy to zostało ustalone), jeżeli przed upływem tego okresu rozliczeniowego warunki te zostały spełnione. Jeśli nie zostały spełnione, wówczas ujęcie faktury korekty powinno mieć miejsce w okresie, w którym warunki będą spełnione. W konsekwencji podatnicy będą zmuszeni do permanentnego korygowania deklaracji VAT- i tak jest!! Ujęcie faktury korygującej powinno być możliwe w dacie jej otrzymania przez podatnika.

    Ministerstwo Finansów:
    Przepis art. 86 ust. 19a ustawy o VAT nie nakłada na podatników obowiązku rozliczania korekt in minus w oparciu o konkretny typ dokumentacji. Dokumentacja handlowa została wskazana jedynie tytułem przykładu. Strony transakcji mogą uzgadniać warunki, których spełnienie wywoła skutki na gruncie rozliczenia VAT w sposób najbardziej przystępny w ich relacji biznesowej, również z uwzględnieniem przyjętych zasad przekazywania dokumentacji do biura rachunkowego. Należy jednocześnie podkreślić, że rozliczanie korekt in minus jest możliwe w dacie wystawienia/otrzymania faktury – pod warunkiem, że faktura korygująca jest wystawiona w KseF. W takim przypadku nie stosuje się zasad korygowania podatku naliczonego, o których mowa w art. 86 ust. 19a. Ma tu wówczas zastosowanie art. 86 ust. 19c ustawy o VAT - moment otrzymywania faktur korygujących w postaci ustrukturyzowanej w KSeF rozumiany jako moment korekty podatku naliczonego dotyczy wyłącznie przypadków, w których nabywca akceptuje otrzymywanie faktur korygujących w postaci ustrukturyzowanej, w tym systemie.

  • 02.06.2021

    Niestety związano nam ręce innymi wymogami, które są czasem trudne do wypełnienia i udowodnienia. Wprowadzono konieczność dodatkowej " papierologii". Przepis nie prowadzi do żadnego uproszczenia, wręcz przeciwnie. Jest dodatkową kłodą pod nogi przedsiębiorcy.

    Ministerstwo Finansów:
    Wprowadzone rozwiązania opierają się na wykorzystaniu w rozliczeniach podatkowych biznesowych warunków współpracy kontrahentów i wynikającej z nich dokumentacji handlowej.
    W efekcie na potrzeby rozliczania od stycznia 2021 r. korekt in minus nie wymaga się od podatników tworzenia w inny sposób niż dotychczas dokumentów handlowych ani nie wymaga się tworzenia odrębnej dokumentacji na cele rozliczania korekt in minus. W ramach dotychczasowej współpracy biznesowej podatnicy mogą wykorzystywać do rozliczania korekt in minus dokumentację, z której już dotychczas wynikały warunki współpracy, w tym sposób postępowania w przypadku obniżki ceny/zwrotów towarów/systemów rabatowych/rezygnacji z transakcji, etc. Wszystkie te przypadki determinują w aspektach podatkowych przyczyny korekty in minus.
    Wymóg posiadania dokumentacji potwierdzającej uzgodnienie i spełnienie warunków korekty in minus dotyczy wystawcy faktury i, obok wymogu uzgodnienia i spełnienia warunków korekty oraz wystawienia faktury korygującej – w miejsce dotychczas wymaganego otrzymania potwierdzenia odbioru przez nabywcę faktury korygującej – jest niezbędny dla możliwości dokonania korekty podstawy opodatkowania i podatku należnego.
    Po stronie nabywcy obowiązek korekty wystąpi w okresie spełnienia i uzgodnienia warunków korekty. Istotne jest to, że korekta opiera się na uzgodnionych warunkach i momencie spełnienia tych warunków (handlowych), a zatem na okolicznościach znanych obydwu stronom transakcji.

    Ministerstwo Finansów wydało objaśnienia podatkowe, które na przykładach pokazują sposób rozliczania korekt in minus. Objaśnienia dostępne są na naszej stronie internetowej:
    https://www.gov.pl/web/finanse/objasnienia-podatkowe-z-23-kwietnia-2021-r-w-zakresie-pakietu-rozwiazan-slim-vat-oraz-wybranych-rozwiazan-doprecyzowujacych-niektore-konstrukcje-vat-wprowadzonych-ustawa-z-27-listopada-2020-r-o-zmianie-ustawy-o-podatku-od-towarow-i-uslug-oraz-niektorych-innych-ustaw-dz-u-poz-2419.

  • 28.03.2021

    Wprowadzone zasady korekt in minus są niejasne spowodują że luka VAT się zwiększa. Termin zmniejszenia podatku należnego i termin zmniejszenia podatku naliczonego stają się różnie dokumentowane i interpretowane przez wystawcę korekty i jej odbiorcę. Samo wystawienie korekty oznaczać powinno, że jest to korekta uzgodniona i miesiąc wystawienia jej determinuje rozliczenie po stronie odbiorcy korekty. Nadmierna ilość korekt w rozliczeniach cofająca rozliczenia VAT nawet do 5 lat wstecz utrudnia spójność z ustawą o rachunkowości.

    Ministerstwo Finansów:
    Wprowadzone od 1 stycznia b.r. zasady rozliczania korekt in minus opierają się na symetryczności przyjętego rozwiązania tj. korekta podatku należnego nastąpi zasadniczo w tym samym momencie co korekta podatku naliczonego u nabywcy. Tylko w nielicznych przypadkach, gdy sprzedawca będzie zwlekał w czasie z wystawieniem faktury korygującej może dojść do sytuacji, w której korekta podatku naliczonego wystąpi wcześniej niż korekta podatku należnego (jeżeli doszło już do spełnienia uzgodnionych warunków). Taka różnica w czasie ujęcia korekty mogła również występować przed 1 stycznia 2021 r.

    Powiązanie warunków korekty z przyjętymi rozwiązaniami umownymi (handlowymi) ułatwia dokonywanie korekty – to podatnicy mogą określić jakie dokumenty potwierdzą zaistnienie zmiany. Rozumienie terminu korekty jest więc takie samo u obu stron.

    Dodatkowo Ministerstwo Finansów opublikowało objaśnienia podatkowe z 23 kwietnia 2021 r. opisujące wprowadzone zmiany na praktycznych przykładach. Pomaga to w lepszym zrozumieniu założenia uproszczeń związanych z odformalizowaniem rozliczania korekt in minus.

    Link do objaśnień: https://www.gov.pl/web/finanse/objasnienia-podatkowe-z-23-kwietnia-2021-r-w-zakresie-pakietu-rozwiazan-slim-vat-oraz-wybranych-rozwiazan-doprecyzowujacych-niektore-konstrukcje-vat-wprowadzonych-ustawa-z-27-listopada-2020-r-o-zmianie-ustawy-o-podatku-od-towarow-i-uslug-oraz-niektorych-innych-ustaw-dz-u-poz-2419

  • 02.03.2021

    super wszystko trzeba upraszczać a nie komplikować

>
1 - 4 z 4
>