Głos podatnika - szczegóły zgłoszenia
Głos podatnika
32

30

2

Potwierdzanie przez obiorcę faktur korygujących "in minus"

Kategoria: VAT
Numer zgłoszenia: Głos_podatnika_VAT_115022
Data zgłoszenia: 22.02.2021
Status pomysłu: W trakcie realizacji
Obniżenie VAT na podstawie faktury korygującej może być dokonane w okresie rozliczeniowym, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą, pod warunkiem jednak, że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługi warunki obniżenia podstawy opodatkowania określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją. Jeśli podatnik nie będzie posiadać odpowiedniej dokumentacji w okresie, w którym została wystawiona faktura korygująca, wówczas fakturę korygującą można będzie wykazać w okresie, w którym dokumentację tę uzyska. Niestety ustawodawca nie wyjaśnił co stanowi dokumentację, która potwierdza, że podatnik uzgodnił z nabywcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania oraz czy takie uzgodnienie może mieć np. formę ustną. Nasza propozycja: ujmowanie faktur korygujących „in minus” na bieżąco bez żadnej dodatkowej dokumentacji. Ministerstwo Finansów poprzez analizę plików JPK ma możliwość identyfikację przypadków, kiedy zmniejszony jest podatek należny a jednocześnie nie ulega obniżeniu podatek naliczony u klienta podatnika.
Wprowadzona od 1 stycznia br. zmiana sposobu rozliczania korekt in minus odformalizowała procedurę tych rozliczeń. Zlikwidowanie formalnego warunku korekty, tj. wymogu uzyskania potwierdzenia odbioru przez nabywcę faktury korygującej, pozwoliło na oparcie rozliczenia korekty na warunkach handlowych transakcji (przyczynach korekty). Po stronie wystawcy warunki korekty należy dodatkowo potwierdzić posiadaną dokumentacją, z którą zgodna będzie wystawiona faktura korygująca. Na podatników nie nakłada się dodatkowych obowiązków związanych w wytworzeniem dokumentacji potwierdzającej wiedzę nabywcy, że doszło do pomniejszenia podstawy opodatkowania.

Dla potwierdzenia, że nabywca wie o nowych warunkach transakcji (obniżeniu podstawy opodatkowania) podatnicy mogą wykorzystywać dokumentację, która już przed zmianą przepisów była również tworzona w prowadzonej działalności gospodarczej (np. dokumentacja handlowa).

Ministerstwu Finansów zależy na tym, aby zapewnić podatnikom jak najwyższy poziom komfortu w stosowaniu nowych rozwiązań. Stąd propozycja wydania w tym zakresie objaśnień podatkowych, których treść trafiła w styczniu br. do konsultacji podatkowych. Projekt objaśnień jest dostępny pod linkiem: https://www.gov.pl/web/finanse/konsultacje-podatkowe-w-sprawie-objasnien-podatkowych-w-zakresie-pakietu-rozwiazan-slim-vat.

Konsultowane objaśnienia będą praktycznym przewodnikiem (zawierającym wiele przykładów), który wytłumaczy przedsiębiorcom i administracji skarbowej stosowanie nowych zasad. W projekcie objaśnień szczególny nacisk położono na omówienie nowych zasad rozliczania korekt in minus, w tym opisano przykłady dokumentacji, która może potwierdzać uzgodnienie i spełnienie warunków korekty.

W razie wątpliwości w zakresie stosowania nowych rozwiązań, podatnicy mogą do końca 2021 r. wybrać stosowanie dotychczasowych zasad rozliczania faktur korygujących, które obowiązywały do 31 grudnia 2020 r., pod warunkiem, że wybór ich stosowania zostanie uzgodniony na piśmie między dostawcą, a nabywcą, przed wystawieniem pierwszej faktury korygującej w roku 2021 r.

Postulowane rozwiązanie, tj. umożliwienie korekty in minus z chwilą wystawienia faktury jest już przewidziane w pracach legislacyjnych Ministerstwa Finansów. Krajowy System e-Faktur (KseF), którego rozwiązania zostały zawarte w projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (projekt dostępny pod linkiem: https://legislacja.gov.pl/projekt/12343202/katalog/12762038#12762038), zakłada opcję w zakresie korekt in minus dla podatników wystawiających faktury w systemie KSeF oraz ich nabywców. Zgodnie z projektowanymi rozwiązaniami, korekta podstawy opodatkowania i podatku należnego będzie możliwa z chwilą wystawienia faktury korygującej w systemie KSeF. U nabywcy takiej faktury korygującej obowiązek korekty podatku naliczonego wystąpi w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał tę fakturę korygującą. Pewność rozliczeń dokonywanych za pośrednictwem projektowanego systemu KSeF pozwala na odejście od obowiązujących zasad rozliczania korekt in minus również tych wprowadzonych w pakiecie Slim VAT.
Komentarze:
  • 18.08.2022

    Jak wiadomo lepsze jest wrogiem dobrego. I tak się stało. Według mnie wszystkie faktury korygujące powinny być ujmowane po obu stronach zgodnie z datą akceptacji faktury korygującej u nabywcy w formie pisemnej (do tego służył wymóg podpisu na korekcie). Cofanie się do pierwotnej daty służy jedynie uzyskaniu odsetek dla budżetu a nie przejrzystości czy uproszczeniom. Taki sam "kosmiczny" problem z korektami był przy odwrotnym obciążeniu. Zdarzało się po 20 korekt do miesiąca.

    Ministerstwo Finansów:
    Od 1 stycznia 2021 r. prawo do pomniejszenia podstawy opodatkowania VAT lub podatku należnego nie jest uwarunkowane oczekiwaniem na potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez kontrahenta.
    Należy zauważyć, że nowe rozwiązania wprowadzone w zakresie warunków dokonania korekty podstawy opodatkowania lub podatku należnego u sprzedawcy są skorelowane z rozwiązaniami w zakresie obowiązku pomniejszenia podatku naliczonego przez nabywcę. Dla powstania obowiązku pomniejszenia VAT naliczonego ważny jest moment uzgodnienia warunków obniżenia podstawy opodatkowania oraz moment spełnienia tych uzgodnionych warunków – analogicznie jak ma to miejsce w odniesieniu do ustalenia momentu, w którym po stronie sprzedawcy wystąpi prawo do dokonania korekty podstawy opodatkowania lub podatku należnego. Zasadniczo nie są to okresy przeszłe, są jednak zależne od uzgodnień i warunków handlowych transakcji jako obiektywnych okoliczności warunkujących korektę rozliczenia podatkowego u kontrahentów.
    Nie było jednocześnie możliwe odroczenie obowiązku korekty podatku naliczonego do momentu otrzymania przez nabywcę faktury korygującej. Takie działanie mogłoby powodować opóźnianie pomniejszenia kwoty podatku naliczonego przy jednoczesnym pozostawieniu możliwości pomniejszenia podatku należnego u sprzedawcy.
    Już obecnie tzw. fakultatywny KSeF (wprowadzony ustawą z 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw Dz. U. z 2021 r. poz. 2076) umożliwia podatnikom rozliczanie korekt in minus w dacie wystawienia/otrzymania faktury – pod warunkiem, że faktura korygująca jest wystawiona w KseF, a po stronie nabywcy – pod warunkiem, że wyraził zgodę na otrzymanie faktury w KSeF.
    W przypadku gdy podatnik wystawia faktury w systemie KseF korekta podstawy opodatkowania i podatku należnego będzie możliwa z chwilą wystawienia faktury korygującej w systemie KSeF. U nabywcy takiej faktury korygującej, jeśli wyrazi zgodę na jej otrzymanie w KSeF, obowiązek korekty podatku naliczonego wystąpi w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał tę fakturę korygującą w KSeF.
    Zaproponowane rozwiązanie ujmowania faktur korygujących o charakterze fakultatywnym, jest obecnie rozwijane w ramach tzw. obligatoryjnego KSEF. Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (UD 468) jest dostępny pod linkiem:
    https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12366859/katalog/12933951#12933951

  • 16.02.2022

    FAKTURA ZAKUPU KORYGUJĄCA SKŁADANA JEST REKLAMACJA ROZPATRYWANA 14 DNI I PRZYCHODZI NA EMAIL KOREKTA FAKTURY ZAKUPU WYSTAWIONA W NASTEPNYM MIESIĄCU PO ROZPATRZENIU BRAKU NA PRZEŁOMIE MIESIACA ? W OBIEGU DOKUMENTÓW MIĘDZY FIRMAMI ODPOWIEDZIĄ NA PROTOKÓŁ TZW REKLAMACJE BYŁA I JEST ZAWSZE KOREKTA FAKTURY ZAKUPU PONOWNIE NIE WRACA PROTOKÓŁ DO NABYWCY Z PODPISAM I AKCEPTACJA .JEŻELI TAK BY MIAŁO TO WYGLĄDAC DODAJEMY PRACY WSZYTSKIM A NIE UJMUJEMY !

    Ministerstwo Finansów:
    Zaproponowane przez MF rozwiązania w zakresie potwierdzania przez obiorcę faktur korygujących "in minus" miały na celu ułatwienie rozliczeń przez podatników w związku z wystawieniem takich faktur – bez nakładania dodatkowych obowiązków związanych z wytworzeniem dokumentacji potwierdzającej wiedzę nabywcy, że doszło do pomniejszenia podstawy opodatkowania.
    Rozwiązania opierają się na wykorzystaniu dla celów podatkowych dokumentacji handlowej firmy. Sposób organizacji działalności i związana z nim dokumentacja należy do przedsiębiorcy. Wprowadzone regulacje podatkowe nie wymuszają zmiany organizacji procesów biznesowych.
    Przykłady rozliczeń korekt in minus zostały przedstawione, wraz ze szczegółowym omówieniem w objaśnieniach do Slim VAT dostępnych pod linkiem:
    https://www.podatki.gov.pl/vat/wyjasnienia/slim-vat-objasnienia-podatkowe/
    Dodatkowe uproszczenie zasad rozliczenia faktur korygujących dla podatników stanowią również zasady przewidziane dla podatników wystawiających faktury w KSeF.

  • 29.11.2021

    Po co tworzyć dodatkową papirologię? Wystarczyłoby, aby wystawca mógł obniżyć w dacie wystawienia korekty, a nabywca w dacie wpływu.

    Ministerstwo Finansów:
    Zaproponowany sposób rozliczania korekt in minus oznaczałby, że prawo do korekty podstawy opodatkowania i podatku należnego powstawałoby wcześniej niż obowiązek korekty podatku naliczonego. Przyjęcie zaproponowanego podejścia stanowiłaby naruszenie zasady neutralności podatku VAT.
    Ponadto, należy podkreślić, że rozliczanie korekt in minus jest możliwe w dacie wystawienia/otrzymania faktury – pod warunkiem, że faktura korygująca jest wystawiona w KseF.

  • 21.07.2021

    Nowe przepisy o f-rach korygujących zamiast uprościć to utrudniły działanie szczególnie małym firmą, które poza f-rami często nie tworzą dodatkowych dokumentów. Obecnie jeśli ktoś przychodzi do sklepu i chce zwrócić zakupiony dzień wcześniej towar to poza fakturą korygującą trzeba tak naprawdę sztucznie tworzyć jakieś dokumenty potwierdzające uzgodnienia. Poza urzędem skarbowym nie służy to nikomu.

  • 20.04.2021

    Dzień dobry , bardzo dobrym rozwiązaniem byłoby wprowadzenie już teraz możliwości rozliczania faktur korygujących in minus przez nabywcę nie później niż data wystawienia faktury korygującej . Aktualnie jak nabywca otrzyma korektę z data wystawienia 20.04.2021 gdzie warunki zostały uzgodnione w styczniu musi dokonać korekty jpk za styczeń pomino ze już wie ze sprzedawca dokonał zmniejszenia w kwietniu .

    Ministerstwo Finansów:
    Jak wyjaśniano poprzednio, w ustawie nowelizującej przepisy o VAT, którą wdraża się Krajowy System e-Faktur (projekt dostępny pod linkiem: https://legislacja.gov.pl/projekt/ 12343202/katalog/12762038#12762038) zawarte są rozwiązania przewidujące możliwość rozliczania korekt in minus wystawionych i otrzymanych w postaci ustrukturyzowanej – z chwilą wystawienia faktury przy użyciu systemu KSeF.
    Rozszerzenie rozwiązań zawartych w tej nowelizacji w stosunku do faktur wystawianych otrzymywanych w innej postaci niż ustrukturyzowana nie jest dopuszczalne. Zawarte w projekcie ustawy rozwiązanie, tj. umożliwienie korekty in minus z chwilą wystawienia faktury jest możliwe ze względu na pewność rozliczeń dokonywanych za pośrednictwem projektowanego systemu KSeF. Faktura ustrukturyzowana wystawiana i otrzymywana przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur zapewnia możliwość stałego dostępu do tego dokumentu przez podatników i możliwość weryfikacji danych z tej faktury przez Krajową Administrację Skarbową.

  • 02.03.2021

    super wszystko trzeba upraszczać a nie komplikować

>
1 - 6 z 6
>