32
30
2
Potwierdzanie przez obiorcę faktur korygujących "in minus"
Kategoria: VAT
Numer zgłoszenia: Głos_podatnika_VAT_115022
Data zgłoszenia: 22.02.2021
Status pomysłu: W trakcie realizacji
Obniżenie VAT na podstawie faktury korygującej może być dokonane w okresie rozliczeniowym, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą, pod warunkiem jednak, że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługi warunki obniżenia podstawy opodatkowania określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją. Jeśli podatnik nie będzie posiadać odpowiedniej dokumentacji w okresie, w którym została wystawiona faktura korygująca, wówczas fakturę korygującą można będzie wykazać w okresie, w którym dokumentację tę uzyska. Niestety ustawodawca nie wyjaśnił co stanowi dokumentację, która potwierdza, że podatnik uzgodnił z nabywcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania oraz czy takie uzgodnienie może mieć np. formę ustną. Nasza propozycja: ujmowanie faktur korygujących „in minus” na bieżąco bez żadnej dodatkowej dokumentacji. Ministerstwo Finansów poprzez analizę plików JPK ma możliwość identyfikację przypadków, kiedy zmniejszony jest podatek należny a jednocześnie nie ulega obniżeniu podatek naliczony u klienta podatnika.

Wprowadzona od 1 stycznia br. zmiana sposobu rozliczania korekt in minus odformalizowała procedurę tych rozliczeń. Zlikwidowanie formalnego warunku korekty, tj. wymogu uzyskania potwierdzenia odbioru przez nabywcę faktury korygującej, pozwoliło na oparcie rozliczenia korekty na warunkach handlowych transakcji (przyczynach korekty). Po stronie wystawcy warunki korekty należy dodatkowo potwierdzić posiadaną dokumentacją, z którą zgodna będzie wystawiona faktura korygująca. Na podatników nie nakłada się dodatkowych obowiązków związanych w wytworzeniem dokumentacji potwierdzającej wiedzę nabywcy, że doszło do pomniejszenia podstawy opodatkowania.
Dla potwierdzenia, że nabywca wie o nowych warunkach transakcji (obniżeniu podstawy opodatkowania) podatnicy mogą wykorzystywać dokumentację, która już przed zmianą przepisów była również tworzona w prowadzonej działalności gospodarczej (np. dokumentacja handlowa).
Ministerstwu Finansów zależy na tym, aby zapewnić podatnikom jak najwyższy poziom komfortu w stosowaniu nowych rozwiązań. Stąd propozycja wydania w tym zakresie objaśnień podatkowych, których treść trafiła w styczniu br. do konsultacji podatkowych. Projekt objaśnień jest dostępny pod linkiem: https://www.gov.pl/web/finanse/konsultacje-podatkowe-w-sprawie-objasnien-podatkowych-w-zakresie-pakietu-rozwiazan-slim-vat.
Konsultowane objaśnienia będą praktycznym przewodnikiem (zawierającym wiele przykładów), który wytłumaczy przedsiębiorcom i administracji skarbowej stosowanie nowych zasad. W projekcie objaśnień szczególny nacisk położono na omówienie nowych zasad rozliczania korekt in minus, w tym opisano przykłady dokumentacji, która może potwierdzać uzgodnienie i spełnienie warunków korekty.
W razie wątpliwości w zakresie stosowania nowych rozwiązań, podatnicy mogą do końca 2021 r. wybrać stosowanie dotychczasowych zasad rozliczania faktur korygujących, które obowiązywały do 31 grudnia 2020 r., pod warunkiem, że wybór ich stosowania zostanie uzgodniony na piśmie między dostawcą, a nabywcą, przed wystawieniem pierwszej faktury korygującej w roku 2021 r.
Postulowane rozwiązanie, tj. umożliwienie korekty in minus z chwilą wystawienia faktury jest już przewidziane w pracach legislacyjnych Ministerstwa Finansów. Krajowy System e-Faktur (KseF), którego rozwiązania zostały zawarte w projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (projekt dostępny pod linkiem: https://legislacja.gov.pl/projekt/12343202/katalog/12762038#12762038), zakłada opcję w zakresie korekt in minus dla podatników wystawiających faktury w systemie KSeF oraz ich nabywców. Zgodnie z projektowanymi rozwiązaniami, korekta podstawy opodatkowania i podatku należnego będzie możliwa z chwilą wystawienia faktury korygującej w systemie KSeF. U nabywcy takiej faktury korygującej obowiązek korekty podatku naliczonego wystąpi w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał tę fakturę korygującą. Pewność rozliczeń dokonywanych za pośrednictwem projektowanego systemu KSeF pozwala na odejście od obowiązujących zasad rozliczania korekt in minus również tych wprowadzonych w pakiecie Slim VAT.
Dla potwierdzenia, że nabywca wie o nowych warunkach transakcji (obniżeniu podstawy opodatkowania) podatnicy mogą wykorzystywać dokumentację, która już przed zmianą przepisów była również tworzona w prowadzonej działalności gospodarczej (np. dokumentacja handlowa).
Ministerstwu Finansów zależy na tym, aby zapewnić podatnikom jak najwyższy poziom komfortu w stosowaniu nowych rozwiązań. Stąd propozycja wydania w tym zakresie objaśnień podatkowych, których treść trafiła w styczniu br. do konsultacji podatkowych. Projekt objaśnień jest dostępny pod linkiem: https://www.gov.pl/web/finanse/konsultacje-podatkowe-w-sprawie-objasnien-podatkowych-w-zakresie-pakietu-rozwiazan-slim-vat.
Konsultowane objaśnienia będą praktycznym przewodnikiem (zawierającym wiele przykładów), który wytłumaczy przedsiębiorcom i administracji skarbowej stosowanie nowych zasad. W projekcie objaśnień szczególny nacisk położono na omówienie nowych zasad rozliczania korekt in minus, w tym opisano przykłady dokumentacji, która może potwierdzać uzgodnienie i spełnienie warunków korekty.
W razie wątpliwości w zakresie stosowania nowych rozwiązań, podatnicy mogą do końca 2021 r. wybrać stosowanie dotychczasowych zasad rozliczania faktur korygujących, które obowiązywały do 31 grudnia 2020 r., pod warunkiem, że wybór ich stosowania zostanie uzgodniony na piśmie między dostawcą, a nabywcą, przed wystawieniem pierwszej faktury korygującej w roku 2021 r.
Postulowane rozwiązanie, tj. umożliwienie korekty in minus z chwilą wystawienia faktury jest już przewidziane w pracach legislacyjnych Ministerstwa Finansów. Krajowy System e-Faktur (KseF), którego rozwiązania zostały zawarte w projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (projekt dostępny pod linkiem: https://legislacja.gov.pl/projekt/12343202/katalog/12762038#12762038), zakłada opcję w zakresie korekt in minus dla podatników wystawiających faktury w systemie KSeF oraz ich nabywców. Zgodnie z projektowanymi rozwiązaniami, korekta podstawy opodatkowania i podatku należnego będzie możliwa z chwilą wystawienia faktury korygującej w systemie KSeF. U nabywcy takiej faktury korygującej obowiązek korekty podatku naliczonego wystąpi w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał tę fakturę korygującą. Pewność rozliczeń dokonywanych za pośrednictwem projektowanego systemu KSeF pozwala na odejście od obowiązujących zasad rozliczania korekt in minus również tych wprowadzonych w pakiecie Slim VAT.