Głos podatnika - szczegóły zgłoszenia
Głos podatnika
3

1

2

Zwolnienie z PCC dla fundacji i stowarzyszeń

Kategoria: Inne
Numer zgłoszenia: Głos_podatnika_Inne_114959
Data zgłoszenia: 16.12.2020
Status pomysłu: Wyjaśnione
W obecnych czasach załamania prosperity gospodarczego fundacje i stowarzyszenia często nie są w stanie pozyskać darowizn, dodatkowych funduszy na swoją działalność statutową. Jedyną możliwością aby nie utracić płynności finansowej jest otrzymanie pożyczki od członka zarządu Fundacji , stowarzyszenia lub członka stowarzyszenia. Skoro w spółkach kapitałowych wprowadzono zwolnienie od pcc w przypadku udzielenia pożyczki Przez wspólnika spółki kapitałowej, która działa celem maksymalizacji zysku, to zwolnienie od pcc dla stowarzyszeń czy fundacji, które działają w szczytnych celach byłoby Uzasadnione. Proszę mieć na uwadze, ze w naszej społeczności istnieje dużo Małych stowarzyszeń i fundacji o działalności sportowej, kulturalnej które borykają się z utrzymaniem płynności Finansowej a ich zniknięcie negatywnie odbiłoby się na lokalnej społeczności.
Podstawową zasadą prawa podatkowego, wywodzoną z Konstytucji RP, jest zasada powszechności opodatkowania. W jej świetle jeżeli spełnione są warunki powstania obowiązku podatkowego to każdy podmiot, do którego mają one zastosowanie jest zobowiązany do zapłaty podatku. Dochody podatkowe służą realizowaniu zadań państwa i samorządów. Każde zwolnienie z opodatkowania przekłada się na indywidualną korzyść, ale jej skutkiem uszczupla się finansowy potencjał działania na rzecz wspólnoty. Dlatego każde działanie w tym zakresie, szczególnie o charakterze systemowym adresowane musi być rozważnie, z uwzględnieniem rachunku korzyści wybranej grupy względem uszczerbku potencjału działania na rzecz ogółu.

Wskazać w tym miejscu należy, że ustawodawca w art. 2 pkt 1 lit. f ustawy z 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2020 r. poz. 81, z późn. zm.) ustanowił szerokie wyłączenie z tego podatku dla czynności cywilnoprawnych w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia. W indywidualnych sprawach podatników, motywowanych ważnym ich interesem lub ważnym interesem publicznym istnieje również możliwość przyznania indywidualnej ulgi podatkowej, w tym odroczenia zapłaty podatku, rozłożenia na raty bądź nawet umorzenia zaległości podatkowej (art. 67a ustawy z 29 sierpnia 1997 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm.).

Obowiązujące przepisy zapewniają więc wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych szerokiego spectrum spraw realizowanych w interesie publicznym. W indywidualnych sprawach natomiast, na umotywowany wniosek podatnika, organ podatkowy może przyznać indywidualną ulgę podatkową.

Nie wydaje się zatem dostatecznie uzasadnione dążenie do ustanowienia systemowego zwolnienia podatkowego we wskazanej sprawie, gdyż obowiązujące regulacje zapewniają możliwość osiągnięcia podobnego celu. Wyjaśnić przy tym należy, że przywołany przykład zwolnienia pożyczek udzielanych przez wspólników spółkom kapitałowym nie jest argumentem na niesprawiedliwość postępowania ustawodawcy, bowiem zwolnienie to wynika z dyrektywy kapitałowej, do której prawidłowego implementowania zobowiązała się Polska wstępując do Unii Europejskiej.