18
15
3
Akcyzę na papierosy i alkohol powiązać z minimalnym wynagrodzeniem
Kategoria: Akcyza
Numer zgłoszenia: Głos_podatnika_Akcyza_114842
Data zgłoszenia: 12.08.2020
Status pomysłu: Wyjaśnione
Wprowadzić powiązanie akcyzy na wyroby tytoniowe oraz alkohol z minimalnym wynagrodzeniem. Porównując ostatnie lata, alkohol i papierosy są relatywnie bardzo tanie (jak za komuny). Dzisiaj nie jest problemem codziennie pić i palić. Gdybyśmy powiązali akcyzę z minimalnym wynagrodzeniem nie trzeba byłby co kilka lat zmieniać akcyzy i wpływy do budżetu byłyby bardziej miarodajne.

Producent, importer lub podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego papierosów lub
tytoniu do palenia przeznaczonych do sprzedaży na terytorium kraju sam wyznacza i drukuje na
opakowaniu jednostkowym tych wyrobów maksymalną cenę detaliczną. Wydrukowana na
paczce papierosów cena uwzględnia koszty wytworzenia, zysk, podatki nakładane przez państwo
(podatek akcyzowy i podatek od towarów i usług), oraz marże na poszczególnych etapach
obrotu. Podobnie jest z cenami detalicznymi napojów alkoholowych, które są cenami
umownymi. Tak więc, podmioty funkcjonujące na rynku wyrobów akcyzowych prowadzą
autonomiczne polityki cenowe.
Wyroby tytoniowe i napoje alkoholowe to, tuż po paliwach silnikowych, największe źródła
wpływów do budżetu państwa z tytułu podatku akcyzowego. Z początkiem 2020 r. stawki na
alkohol i wyroby tytoniowe wzrosły o 10%. W tym miejscu należy zaznaczyć, że w świetle
regulacji unijnych, Polska ma obowiązek zapewnienia, aby przepisy krajowego porządku
prawnego w zakresie opodatkowania papierosów podatkiem akcyzowym były dostosowane do
wymogów Unii Europejskiej. W chwili obecnej, państwo polskie spełnia stawiane przed nim
wymagania w odniesieniu do struktury i minimalnego poziomu opodatkowania akcyzą
papierosów i alkoholu. Do eliminacji ze sfery społecznej zjawisk patologicznych, takich jak
nietrzeźwi kierowcy czy spożywanie tytoniu i alkoholu przez osoby niepełnoletnie, istotne
wydają się być działania systemowe. Do działań tych należy zaliczyć również działania
pozafiskalne, takie jak szeroko pojęta edukacja, czy propagowanie modelu spędzania
wolnego czasu i zabawy bez napojów alkoholowych.
tytoniu do palenia przeznaczonych do sprzedaży na terytorium kraju sam wyznacza i drukuje na
opakowaniu jednostkowym tych wyrobów maksymalną cenę detaliczną. Wydrukowana na
paczce papierosów cena uwzględnia koszty wytworzenia, zysk, podatki nakładane przez państwo
(podatek akcyzowy i podatek od towarów i usług), oraz marże na poszczególnych etapach
obrotu. Podobnie jest z cenami detalicznymi napojów alkoholowych, które są cenami
umownymi. Tak więc, podmioty funkcjonujące na rynku wyrobów akcyzowych prowadzą
autonomiczne polityki cenowe.
Wyroby tytoniowe i napoje alkoholowe to, tuż po paliwach silnikowych, największe źródła
wpływów do budżetu państwa z tytułu podatku akcyzowego. Z początkiem 2020 r. stawki na
alkohol i wyroby tytoniowe wzrosły o 10%. W tym miejscu należy zaznaczyć, że w świetle
regulacji unijnych, Polska ma obowiązek zapewnienia, aby przepisy krajowego porządku
prawnego w zakresie opodatkowania papierosów podatkiem akcyzowym były dostosowane do
wymogów Unii Europejskiej. W chwili obecnej, państwo polskie spełnia stawiane przed nim
wymagania w odniesieniu do struktury i minimalnego poziomu opodatkowania akcyzą
papierosów i alkoholu. Do eliminacji ze sfery społecznej zjawisk patologicznych, takich jak
nietrzeźwi kierowcy czy spożywanie tytoniu i alkoholu przez osoby niepełnoletnie, istotne
wydają się być działania systemowe. Do działań tych należy zaliczyć również działania
pozafiskalne, takie jak szeroko pojęta edukacja, czy propagowanie modelu spędzania
wolnego czasu i zabawy bez napojów alkoholowych.