Głos podatnika - szczegóły zgłoszenia
Głos podatnika
7

3

4

JPK_V7M - Zasady tworzenia plików korygujących

Kategoria: VAT
Numer zgłoszenia: Głos_podatnika_VAT_114724
Data zgłoszenia: 05.06.2020
Status pomysłu: Wyjaśnione
Rozporządzenie dotyczące JPK_V7M nie określa zawartości plików korygujących JPK_V7M.
Schemat JPK_V7M także nie zawiera żadnych pól bądź opisów, pozwalających wyciągać wnioski odnośnie konstrukcji plików korygujących.
Jedynie broszura „JPK_VAT z deklaracją” zawiera zdanie, że korekty „co do zasady” dokonuje się przez storno.

Problem 1
Jaki cel ma wprowadzanie takiej konstrukcji plików korygujących?
Zapisy wysłane w pliku pierwotnym zawierając oryginalne zapisy. Wysyłanie w plikach korygujących trzech zapisów
1) Oryginalnego
2) Storna
3) Prawidłowego
zamiast tylko jednego prawidłowego zapisu jest niepotrzebnym obciążeniem.
Postulat: Uprościć wymagania w tym zakresie. Plik korygujący powinien zawierać wyłącznie prawidłowe/skorygowane zapisy.

Problem 2
Odpowiadając na pytania szczegółowe, KIS informuje, że prawo nie określa sposobu tworzenia plików korygujących i podatnicy mają w tym zakresie dowolność.
Na pytanie jak to się ma do broszury KIS informuje, że broszura określa to tylko „co do zasady”, ale można korekty wysyłać w inny sposób.
To dość dziwna sytuacja. Skąd podatnicy mają wiedzieć, czy mają obowiązek stosowania się do opisu z broszury czy nie.
Postulat: Skorygować broszurę w taki sposób, żeby podatnik miał jasność co jest obowiązkowe, a co jest tylko zaleceniem.
Odpowiedź MF:
Uprzejmie informujemy, że zalecany sposób dokonania korekty błędnego wpisu w nowym pliku JPK_VAT jest zawarty w Broszurze informacyjnej dot. JPK_VAT z deklaracją, tj. wpisanie ze znakiem przeciwnym całego wpisu oraz ponowne dodanie prawidłowego wpisu z podaniem już prawidłowych danych. Nie wyklucza się również innego sposobu dokonywania korekt błędnych wpisów przez podatników. Tym samym od podatnika zależy, który ze sposobów zostanie wdrożony w jego przedsiębiorstwie. Zauważyć należy, że broszura informacyjna nie jest aktem prawnym, a jedynie formą zaleceń i wyjaśnień przygotowanych przez Ministerstwo Finansów, która ma na celu wsparcie podatnika w prawidłowym wypełnianiu nowego JPK_VAT z deklaracją.

W zależności od możliwości techniczno-organizacyjnych oferowanych przez program księgowy, dopuszczalne jest także zastosowanie innego niż wskazanego w broszurze informacyjnej sposobu korekty błędnego zapisu, np. poprzez anulowanie (usunięcie) błędnego i zastąpienie go zapisem prawidłowym. Wskazany sposób dokonywania korekty błędnych wpisów w ewidencji będzie również akceptowalny.